شستن لباس نوزاد با ماشین لباس شویی + نکات آن

شستن لباس نوزاد با ماشین لباس شویی + نکات آن

یکی از مواردی که باید در کنار مراقبت از فرزندتان رعایت کنید، شستن لباس نوزاد با ماشین لباسشویی و با رعایت برخی نکات است. اگر قصد شستن لباس‌های نوزاد خود در لباسشویی را دارید، باید این نکته را در نظر بگیرید که مایع‌های شوینده معطر امکان دارد سبب ایجاد حساسیت و خارش پوست نوزاد شود. بنابراین برای حفظ سلامت پوست نوزاد خود و جلوگیری از حساسیت‌های پوستی، باید در انتخاب شوینده لباس‌ها و نحوه شستن آن‌ها دقت کنید. برای شستن لباس‌های نوزاد باید در انتخاب مواد شوینده دقت و حساسیت به خرج دهید. زیرا اگر مواد شوینده‌ای که استفاده می‌کنید، استاندارد نباشد، سبب آسیب به ساختار لباسشویی و همچنین لباس‌هایتان می‌شود و از آنجایی که هزینه تعمیر و تعویض لباسشویی بالا است، بهتر است نکاتی را در شستن لباس نوزاد با ماشین لباسشویی رعایت کنید.

اهمیت شست و شو لباس نوزاد

از آنجایی که نوزادان سیستم ایمنی حساس ‏تری نسبت به بزرگسالان دارند، نحوه شست‌وشو لباس آن‏ها حائز اهمیت است. به عنوان مثال بهتر است پیش از شست‌وشو لباس نوزاد با ماشین لباسشویی، ابتدا لکه آلودگی را پاک کنید. زیرا لکه‏ های شیر، چربی‏ ها و لکه ادرار محل تجمع باکتری محسوب می‏شوند. نکات بسیار دیگری نیز وجود دارند که برای شستن لباس نوزاد باید به آن‏ها توجه کنید. همچنین برای شستن لباس نوزاد باید در انتخاب مایع لباسشویی دقت نمایید. نوع مایع لباسشویی به این دلیل اهمیت دارد که پوست نوزادان نازک و بسیار حساس بوده و استفاده از شوینده ‏های نامناسب می‏تواند منجر به ایجاد حساسیت پوستی برای نوزاد شود. بنابراین بهتر است برای شستن لباس نوزاد از مواد شوینده‏ای استفاده شود که بدون آنزیم و مواد سفیدکننده هستند. همچنین بهتر این برای شستن لباس نوزاد از شوینده ‏های عطری استفاده نشود.

اهمیت شست و شو لباس نوزاد

چگونه باید لکه را از لباس نوزاد پاک کرد؟

پاک کردن لکه از روی لباس پیش از شست‌وشو آن اهمیت دارد. زیرا میکروب‏ ها و آلودگی‏ ها معمولا در محل لکه‏ های مرطوب لباس نوزاد جمع می‏شوند. بنابراین برای تمیز کردن لکه‏ های مختلف باید راهکار مناسبی را بدانید. لکه شیر رایج‏ ترین لکه ه‏ای است که روی لباس نوزادها ایجاد می‏شود. لکه شیر یا لکه ‏هایی که از بزاق دهان نوزاد ایجاد شده دارای ذرات پروتئینی هستند که با آب سرد یا مخلوط آب گرم و صابون پاک می‏شود. از طرفی ممکن است روغن بچه، پماد‏های مخصوص نوزادان یا ریختن غذا روی لباس، سبب ایجاد لکه‏ های چرب شوند.

برای پاک کردن این نوع لکه ‏ها می‏توانید به جای استفاده از شوینده ‏های بسیار قوی، از نشاسته، جوش شیرین یا پودر تالک استفاده نمایید. برای پاک کردن لکه‏ های چسبناکی مانند لکه ‏های شربت‏ های دارویی مخصوص نوزادان، آبمیوه یا پوره میوه‏ ها نیز استفاده از مخلوط آب و سرکه سفید کاربردی است. لکه ‏هایی که در اثر ادرار روی لباس برجای می‏مانند با استفاده از شوینده مناسب و آمونیاک تمیز می‏شوند.

شستن لباس های نوزاد به طور جداگانه

اگر عادت دارید که برای شستن لباس‌هایتان با ماشین لباسشویی آن‌ها را با یکدیگر بشویید، بهتر است برای شستن لباس‌های نوزادتان از این کار صرف نظر کنید و برای شستن لباس‌ها، لباس‌های نوزاد را به طور جداگانه بشویید. شستن لباس های نوزاد به طور جداگانه مراحلی دارد که این مراحل به شرح زیر هستند:

  • لباس‌های مورد نظر نوزاد را به دو دسته رنگ‌های روشن و تیره جدا کنید.
  • پیش از شستن لباس‌ها در ماشین، آن‌ها را به مدت 30 دقیقه با صابون خیس کنید.
  • پس از شستن لباس، به منظور پاک شدن مواد شوینده به طور کامل روی لباس نوزاد، آن را دو مرتبه آبکشی کنید.

شستن لباس های نوزاد به طور جداگانه

شست و شو لباس نوزاد با دست

یکی از راهکارهای مناسب برای شستن لباس ‏های نوزاد، شست‌وشو لباس به روش دستی است که برای این نوع شست‌وشو نیز باید به نوع مایع شوینده توجه کنید. نکته مهمی که باید هنگام شست‌وشو دستی به آن توجه نمایید این است که حتما مایع را در آب حل کرده و به خوبی هم بزنید تا مایع بهترین عملکرد را در پاک کردن آلودگی ‏ها داشته باشد. با حل کردن ماده شوینده در آب از ماندن رد ذرات پودر یا صابون نیز روی لباس جلوگیری خواهد شد. پس از شستن لباس نوزاد با دست بهتر است آن را دوبار با آب ولرم یا سرد آبکشی کنید.

شست و شو لباس نوزاد با دست

توجه به برچسب شست و شو لباس نوزاد

بسیاری از لباس‌هایی که برای نوزادان تولید می‌شوند، دارای برچسب شست‌وشو هستند. در این برچسب‌ها نحوه شستن لباس نوزاد با ماشین لباسشویی و حتی نوع مواد شوینده لباس قید شده است که حتما باید هنگام شستن آن لباس به برچسب شست‌وشو آن دقت کنید تا لباس بدون آسیب شسته شده و کاملا تمیز شود. توجه به این مورد سبب می‏شود که حساسیت و خارشی برای پوست نوزاد ایجاد نشود. اگر لباس نوزاد فاقد این برچسب بود، با توجه به جنس لباس می‌توانید برای شستن آن از یک ماده شوینده مناسب استفاده کنید. در انتخاب شوینده برای شستن لباس نوزاد با ماشین لباسشویی، علاوه‌بر اینکه باید برای لباس و پوست نوزاد مناسب باشد، به اینکه برای ساختار لباسشویی مناسب باشد نیز دقت کنید. با خرید لباسشویی بوش با خیال راحت می‌توانید لباس‌های نوزاد خود را بشویید.

ضدعفونی کردن لباس نوزاد بدون استفاده از مواد شیمیایی

مواد ضد عفونی‏ کننده یا سفید‏کننده حاوی مقادیر زیادی از مواد شیمیایی است که می‏تواند برای پوست نوزادان حساسیت ایجاد کند. به همین دلیل اگر قصد ضدعفونی کردن لباس نوزاد خود را دارید، می‏توانید از مواد طبیعی مانند سرکه، آبلیمو و جوش شیرین استفاده کنید. سرکه و آبلیمو به دلیل خاصیت اسیدی که دارند می‏توانند لکه لباس را پاک کرده، آن را ضدعفونی کنند و بوی بد لباس را نیز از بین ببرد. جوش شیرین نیز برای پاک کردن برخی لکه‏ ها و ضد عفونی کردن آن‏ ها به کار می‏رود. از طرفی این مواد سبب ایجاد حساسیت نمی‏شوند. البته پس از شست‌وشو با این مواد لباس را مجدد آبکشی نمایید. برای خرید لباسشویی بوش برای لباس‌های نوزاد خود می‌توانید به نمایندگی لباسشویی بوش مراجعه کنید.

سایر نکات شستن لباس نوزاد

سایر نکاتی که باید برای شستن لباس نوزاد رعایت کنید شامل آبکشی دومرتبه لباس نوزاد برای خارج شدن باقی مانده مواد شوینده از تار و پود لباس‌ها و همچنین استفاده از شوینده‏های مایع به جای مواد پودری برای شستن لباس‏های نوزاد است. زیرا مواد شوینده مایع سریع‏تر و راحت‏تر از لباس جدا می‏شوند. توجه نمایید که لباس نوزاد را بلافاصله پس از کثیف شدن با استفاده از ماشین لباسشویی به صورت دستی بشویید تا لکه راحت‏ تر پاک شود. همچنین خشک کردن لباس‌های نوزاد زیر آفتاب به منظور پاک شدن کامل مواد شوینده نکته ه‏ای قابل توجه است. نکته دیگر این است که بهتر است قبل از شست‌وشو، لباس نوزاد را پشت و رو کنید و زیپ و جیب‌های لباس را ببندید.

نکات اشاره شده برای جلوگیری از باقی ماندن ذرات مواد شوینده روی لباس نوزاد انجام می‏شود تا از بروز حساسیت جلوگیری شود. همچنین برای حفظ بافت لباس نوزاد نیز می‏توانید پیش از شست‌وشو لباس ‏ها را برحسب رنگ تیره و روشن و جنس آن‏ ها دسته بندی کنید. در نهایت استفاده از شوینده ‏های بسیار قوی که دارای سفیدکننده هستند و همچنین استفاده از وایتکس برای لباس نوزاد بسیار نامناسب بوده و ممکن است سبب ایجاد حساسیت و آسیب‏ های پوستی شود. اگر قصد خرید لباسشویی سری 4 بوش را دارید، اطلاع از قیمت لباسشویی سری 4 بوش بسیار اهمیت دارد.

سخن پایانی

شاید هنگام خریدن لباس‌های نوزاد آنقدر شوق داشته‌اید که به نحوه شستن آن‌ها و حساسیت‌های احتمالی پوستی نوزادتان به مواد شوینده توجه نکرده‌اید. به خاطر داشته باشید که شستن لباس نوزاد با ماشین لباسشویی و با مواد شوینده مناسب بسیار حائز اهمیت است. زیرا ایجاد حساسیت پوستی در نوزادان سبب اذیت شدن آن‌ها می‌شود. از طرفی رعایت دیگر نکات شست‌وشو لباس نوزاد سبب می‏شود تا علاوه‌بر مراقبت از پوست نوزاد، تار و پود لباس نیز سالم بماند.

سوالات متداول

خیر، برای شستن لباس‌های نوزاد از استفاده از مواد شوینده قوی خودداری کنید. زیرا پوست نوزاد حساس بوده و ممکن است نسبت به این مواد حساسیت نشان دهند.

برای جلوگیری از حساسیت پوستی نوزاد از لباس‌هایی که از جنس پنبه، پشم و لاکرا هستند استفاده کنید.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *