علت خاک دادن جاروبرقی + راه حل

علت خاک دادن جاروبرقی

جاروبرقی‌ها در هر طرح، مدل و برندی که به بازار عرضه شوند، باز هم ممکن است به دلیل استفاده نادرست و رعایت نکردن برخی نکات، دچار مشکلاتی شوند. یکی از مشکلات شایعی که می‌تواند در زمان استفاده از جاروبرقی به وجود آید، خاک دادن آن است. در برخی مواقع ممکن است به دلایل مختلف، پس از روشن کردن جاروبرقی متوجه خارج شدن گردوخاک از آن شوید. در صورت مشاهده این موضوع، باید حتما در اسرع وقت برای شناسایی مشکل و رفع آن اقدام کنید. در این مطلب قصد داریم در رابطه با دلایل خاک دادن جاروبرقی صحبت کرده و راه حل‌هایی را برای رفع این مشکل ارائه کنیم.

دلایل خاک کردن جاروبرقی

دلایل گرد و خاک در جاروبرقی

جارو برقی از ضروری‌ترین لوازم خانگی است که می‌تواند فرایند نظافت و تمیز کردن خانه را با سرعت و کیفیت بالایی انجام دهد. زمانی که برای خرید جاروبرقی به بازار مراجعه می‌کنید، با لیست متنوعی از محصولات روبرو می‌شوید که هر کدام از آن‌ها از نظر شرایط ساخت، نحوه عملکرد، طول عمر، قابلیت‌ها و امکانات شرایط متفاوتی دارند. به عنوان مثال جاروبرقی بوش یکی از بادوام‌ترین و باکیفیت‌ترین انواع جاروبرقی در بازار است که به دلیل مجهز بودن به موتور قدرتمند، از عملکرد فوق العاده مطلوبی برخوردار است. اما حتی همین جاروبرقی نیز بر اثر عدم سرویس دهی درست و استفاده غیر اصولی می‌تواند با مشکلاتی روبرو شود.

یکی از نشانه‌های نقص در جاروبرقی، بیرون آمدن گردوخاک از آن در زمان روشن بودن دستگاه است. دلایل گرد و خاک در جاروبرقی می‌توانند بسیار متفاوت باشند. این خارج شدن گردوخاک علاوه بر اینکه فرایند نظافت را با مشکلاتی مواجه می‌کند، می‌تواند برای خود جاروبرقی نیز مشکل آفرین بوده و به آن آسیب بزند. با بیرون آمدن گردوغبار از جاروبرقی کار شما دوبرابر می‌شود و ناچار هستید پس از تمام شدن عملیات جاروکشی، تمامی وسایل خانه را گردگیری کنید که این موضوع نیز می‌تواند پروسه خسته کننده‌ای باشد. در ادامه با مهم‌ترین دلایل خاک دادن جارو برقی و راهکارهایی برای رفع این مشکل آشنا می‌شویم.

استفاده غیر اصولی و نادرست از جاروبرقی

برخی افراد بدون توجه به قابلیت‌ها و سطح عملکرد جاروبرقی، هر چیزی را به کمک آن تمیز می‌کنند. حال آن که کشیدن هر شی، وسیله یا آلودگی که خارج از توانایی جاروبرقی باشد می‌تواند از نظر فنی به آن آسیب جدی وارد کند. به عنوان مثال از جاروبرقی معمولی نمی‌توان برای تمیز کردن آب و مایعات استفاده کرد. در حالی که بسیاری از مدل‌های جدید جاروشارژی بوش که به صورت دو منظوره طراحی شده اند، قابلیت تمیز کردن مایعات را نیز دارند.

پس قبل از هرچیزی باید از طرز کار جاروبرقی مطلع شوید و دفترچه راهنمای آن را به دقت مطالعه کنید. علاوه بر این، در صورتی که برای تمیز کردن وسایل تیز و بُرنده از جاروبرقی کمک بگیرید، احتمال پاره شدن کیسه و آسیب رساندن به فیلترهای آن را افزایش می‌دهید. این یکی از دلایل خاک دادن جارو برقی است که باید به آن توجه داشته باشید. راه حل پیشنهادی این است که به هیچ عنوان شیشه شکسته و خرد شده، براده‌های فلز، خرده چوب، سنگ ریزه و… را با جاروبرقی تمیز نکنید.

پر بودن بیش از حد کیسه جاروبرقی

یکی دیگر از دلایل گرد و خاک در جاروبرقی، پر بودن بیش از اندازه کیسه آن است. جاروبرقی‌ها از جمله جاروبرقی‌های بوش که توسط خانه بوش در مدل‌ها و طرح‌های متنوعی به بازار عرضه می‌شوند، هم می‌توانند به صورت مخزن دار و هم به صورت کیسه‌ای در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرند. مدل‌های کیسه‌ای نیز در دو نوع یکبار مصرف و دائمی هستند. به این صورت که با تهیه جاروبرقی کیسه‌ای یکبار مصرف، لازم است پس از هر بار جاروکشی، کیسه آن را بیرون انداخته و کیسه جدیدی جایگزین کنید و با خرید جاروبرقی با کیسه دائمی نیز پس از پر شدن کیسه آن را تخلیه کنید.

دلایل گرد و خاک در جاروبرقی

در صورتی که نسبت به پر بودن کیسه یا مخزن جاروبرقی بی‌توجهی کرده و برای تخلیه به موقع آن سهل انگاری کنید، این موضوع سبب می‌شود تا ظرفیت مخزن یا کیسه تمام شده و به دلیل فشار زیاد، دچار نشتی یا پارگی شود. این موضوع باعث می‌شود تا ذرات گرد و غبار هم محفظه داخلی جاروبرقی را پر کرده و به موتور آن آسیب وارد کند و هم این گردوغبار به بیرون از جاروبرقی نشت پیدا کند.

راهکاری که برای حل این مشکل در نظر داریم این است که اجازه ندهید کیسه یا مخزن جاروبرقی به این نقطه برسد. حتما به صورت مرتب پس از هر دوره استفاده از جاروبرقی، مخزن و کیسه آن را بررسی کرده و از ظرفیت داشتن آن اطمینان حاصل کنید. بهتر است پیش از اینکه این محفظه پر شود، آن را تخلیه و از گرد و خاک تمیز کنید. اینگونه به موتور دستگاه نیز فشاری وارد نمی‌شود و جاروبرقی عملکرد بهتری خواهد داشت.

تنظیم نبودن کیسه جاروبرقی

در برخی مواقع نیز کیسه جاروبرقی سالم است اما به دلیل اینکه به درستی سر جای خود قرار نگرفته، ممکن است گرد و خاک به جای اینکه به صورت مستقیم به داخل کیسه هدایت شود به بیرون از جاروبرقی نشت کند. بنابراین هر زمان که کیسه دستگاه را تخلیه کردید، در زمان قرار دادن و نصب کردن آن در محل، حتما از تنظیم بودن کیسه و درست قرار گرفتن آن اطمینان حاصل کنید.

کثیفی فیلترهای جاروبرقی

یکی دیگر از دلایل خاک دادن جارو برقی، کثیفی فیلترها و درست کار نکردن آن هاست. شما حتی اگر بهترین مدل جارو برقی را نیز در اختیار داشته باشید، باید حتما به صورت دوره‌ای آن را سرویس دهی و بررسی کنید. فیلترها جزء مهم‌ترین بخش جاروبرقی هستند که در صورت گرفتگی، کثیف بودن و انباشته شدن گردوخاک زیاد در آن ها، بخشی از این گردوخاک به سمت موتور هدایت شده و در نهایت به بیرون از جاروبرقی منتقل می‌شود.

نقش اصلی فیلترها جذب گردوغبار و ممانعت از خارج شدن این ذرات به بیرون از دستگاه است. اما اگر تمیز کردن فیلترها یا تعویض آن‌ها را به تعویق بیندازید، قطعا نتیجه آن خاک دادن جاروبرقی خواهد بود. شما می‌توانید برای عملکرد بهتر جاروبرقی و پیشگیری از این اتفاق هرازگاهی فیلترها را بیرون آورده و آن‌ها را تمیز کنید.

در صورت نیاز به تعویض نیز می‌توانید فیلترهای جدیدی را جایگزین فیلترهای قدیمی کنید. برای تهیه فیلتر محصولات بوش، باید حتما به نمایندگی جاروبرقی بوش در استان محل زندگی خود مراجعه کنید و یا به صورت اینترنتی سفارش خود را ثبت کنید.

تمیز کردن زباله‌های پودری با جاروبرقی

در بخش‌های گذشته به این موضوع اشاره کردیم که نباید برای تمیز کردن زباله‌های تیز از جاروبرقی استفاده کنید. علاوه بر این، یکی از دلایل گرد و خاک در جاروبرقی، تمیز کردن زباله‌های پودری مانند پودر گچ، آرد و امثال این هاست. با اینکه کیسه یا مخزن جاروبرقی محلی برای جمع آوری گردوخاک و آلودگی محیط است. اما در صورتی که حجم گردوخاک انباشته شده درون این محفظه بیشتر از ظرفیت آن باشد، می‌تواند سبب بیرون آمدن گردوخاک از درون جاروبرقی شود.

راه حلی که می‌توانیم برای جلوگیری از این اتفاق پیشنهاد دهیم این است که حتما قبل از روشن کردن جاروبرقی، پودر ریخته شده را به کمک جارو دستی کاملا جمع کنید تا دستگاه عملکرد بهتری داشته باشد.

علت گرد و خاک جاروبرقی

گرفتگی لوله جاروبرقی

لوله یا خرطومی جاروبرقی می‌تواند به دلیل مکش اشیاء تیز، بزرگ و غیر معمول دچار انسداد و گرفتگی شود. گرفتگی لوله و روشن بودن جاروبرقی می‌تواند فشار زیادی به موتور وارد کند و جریان هوا را با مشکل مواجه سازد که نتیجه آن بیرون آمدن گردوخاک از جاروبرقی است. علاوه بر این، این موضوع ممکن است به دیواره یا جداره لوله آسیب وارد کرده و باعث پارگی آن شود.

راه حل این مشکل این است که سریعا دو شاخه جاروبرقی را از برق کشیده و به کمک یک وسیله لوله‌ای مانند مثل دسته طی، گرفتگی لوله را برطرف کنید. در صورت آسیب دیدن لوله و پارگی آن نیز می‌بایست لوله جدیدی را جایگزین کنید.

نتیجه گیری

از مهم‌ترین دلایل خاک دادن جارو برقی می‌توان به عواملی همچون گرفتگی لوله و انسداد آن، پر بودن مخزن یا کیسه جاروبرقی، پارگی و نشتی کیسه، تمیز نبودن فیلترها، تمیز کردن آشغال‌ها و زباله‌های پودری، کاهش قدرت مکش موتور جاروبرقی و… اشاره کرد. هر کدام از این عوامل به تنهایی می‌توانند بر روی عملکرد جاروبرقی تاثیری منفی گذاشته و سبب هدایت گردوخاک به بیرون از دستگاه شوند. برای پیشگیری از این اتفاق باید همیشه کوچک‌ترین تغییر در عملکرد جاروبرقی را مهم بپندارید و به دنبال راه حلی برای آن باشید. سعی کنید به صورت مرتب، تمیز بودن فیلترها، خالی بودن کیسه، باز بودن مسیر لوله خرطومی و سالم بودن بدنه جاروبرقی را بررسی کرده و از درست کار کردن آن ها اطمینان حاصل کنید.

سوالات متداول

هر گونه آسیبی که به بدنه جاروبرقی وارد شود، می‌تواند ترک و یا شکستگی را در آن ایجاد کند. این ترک‌ها در صورت‌ عدم رسیدگی به مرور زمان بیشتر و بیشتر شده و دلیلی بر بیرون آمدن گرد و خاک از جاروبرقی خواهند بود. همچنین تسمه جاروبرقی که از لاستیک ساخته می‌شود می‌تواند به دلایل مختلفی دچار آسیب یا پارگی شود. این موضوع علاوه بر کاهش قدرت مکش جاروبرقی سبب بیرون زدن گردوخاک از آن می‌شود.

بله، برای اینکه نظافت به بهترین شکل ممکن انجام شود، باید تنظیمات جاروبرقی را متناسب با نوع سطح و فرش انتخاب کرد. بی‌توجهی به نوع و جنس فرش و همچنین درست نبودن ارتفاع جاروبرقی می‌تواند باعث بیرون زدگی ذرات گردوغبار از آن شود.

فیلترها یا قابلیت شستشو دارند و یا باید آن‌ها را تعویض کرد. در صورت نیاز به شستشو می‌توانید آن‌ها را از محل درآورده و پس از شستن و خشک کردن دوباره سر جای خود برگردانید. در صورت نیاز به تعویض نیز باید آن‌ها را از جاروبرقی خارج کرده و فیلتر جدید جایگزین کنید. حتما در زمان نصب فیلتر از درست قرار گرفتن آن در محل اطمینان حاصل کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *