علت ماندن کف در ماشین ظرفشویی

علت ماندن کف در ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی وسیله‌ای است که می‌تواند با برعهده گرفتن وظیفه شستشوی ظروف کثیف، زمان اضافه بیشتری در طول روز برای شما فراهم آورد تا به امور ضروری دیگرتان برسید. این وسیله کاربردی در مدل‌ها و برندهای متنوعی به بازار عرضه می‌شود. اگر به درستی از ماشین ظرفشویی استفاده کنید می‌توانید حداقل برای مدت زمان ۷ تا ۱۲ سال از آن بازدهی خوبی ببینید. یکی از مشکلات شایعی که اغلب برای ماشین ظرفشویی بوجود می‌آید مشاهده کف درون آن است. دلایل زیادی هستند که باعث ماندن کف در ماشین ظرفشویی می‌شوند که اگر از آن‌ها اطلاع داشته باشید می‌توانید از بروز این مشکل جلوگیری به عمل آورید. در این مطلب به بررسی این دلایل می‌پردازیم.

بهترین ماشین ظرفشویی

پیش از اینکه روی علت کف نکردن ماشین ظرفشویی متمرکز شویم، می‌خواهیم ببینیم کیفیت یک ماشین ظرفشویی در عملکرد و طول عمر آن تا چه اندازه موثر است؟ ماشین‌های ظرفشویی حاصل خلاقیت و ابتکار عمل تولیدکنندگانی می‌باشند که این افراد به صورت شبانه روزی در حال تلاش برای رفاه بیشتر مردم هستند. ماشین ظرفشویی با عملکرد بی‌نظیر خود می‌تواند فرایند شستشوی ظروف را بسیار دقیق و سریع انجام دهد. اینگونه شما هم در مصرف آب و هم در زمان خود صرفه جویی خواهید کرد.

اما کیفیت ساخت ماشین ظرفشویی نیز در راندمان کاری آن بی‌تاثیر نیست. به عنوان مثال؛ ماشین ظرفشویی بوش یکی از معتبرترین و بهترین ماشین‌های ظرفشویی در بازار لوازم خانگی است. در واقع نمی‌توان عملکرد و استانداردهای این محصول را زیر سوال برد. ماشین ظرفشویی‌های بوش دارای بهترین قطعات داخلی هستند، در حین کار صدای بسیار کمی دارند، در رده انرژی A قرار داشته و از این رو مصرف انرژی و همچنین آب در آن‌ها بسیار پایین است. همچنین در صورت استفاده صحیح و سرویس دهی مرتب حتی می‌توانند تا ۱۵ سال نیز عمر کنند.

علاوه بر این موارد، مشکلاتی نظیر ماندن کف در ماشین ظرفشویی و وجود لکه روی ظروف در این دستگاه‌ها مشاهده نمی‌شود، دارای گارانتی و خدمات پس از فروش هستند و… این ویژگی‌ها تنها بخشی از مزایای ظرفشویی بوش بودند که به آن‌ها اشاره کردیم. اما برخورداری از این مزایا، مستلزم این است که حتما از دستگاه به شیوه‌ای درست استفاده کنید.

ماندن کف در ظرفشویی

علت ماندن کف در ماشین ظرفشویی

اگر در حال خواندن این مطلب هستید، احتمالا شما هم مشکل ماندن کف در ماشین ظرفشویی را دارید. در واقع این اتفاق زمانی می‌افتد که شما درب ظرفشویی را باز می‌کنید و متوجه می‌شوید که حجمی از کف درون محفظه داخلی دستگاه باقی مانده است. اگر بتوانید از دلایل اصلی این اتفاق آگاه شوید، روش حل آن برایتان بسیار راحت خواهد بود.

پر بودن بیش از حد مخزن مایع

احتمالا در اولین برخورد با کف باقیمانده درون ماشین ظرفشویی، اولین سوالی که به ذهنتان می‌آید این است که آیا مایع ظرفشویی به اندازه درون مخزن ریخته شده یا در استفاده از آن زیاده روی کرده‌اید؟ خب این سوال به جا و درستی است، چرا که معمولا یکی از رایج‌ترین دلایل ماندن کف در ماشین ظرفشویی همین بیش از حد پر بودن مخزن آن است.

یکی از عادات اشتباهی که برخی از افراد دارند، این است که تصور می‌کنند به هر اندازه مایع ظرفشویی بیشتری برای شستشوی ظروف استفاده کنند، آلودگی‌ها و چربی‌ها بهتر تمیز می‌شوند. این موضوع شاید زمانی که به صورت دستی اقدام به شستن ظرف‌ها می‌کنید جواب بدهد، اما برای استفاده از ماشین ظرفشویی، این روش درستی نیست.

هر ماشین ظرفشویی با توجه به ساختاری که برای آن در نظر گرفته شده یک دستورالعمل برای شستن ظرف‌ها دارد. شما باید از قبل توضیحات مربوط به مایع ظرفشویی و مقدار مناسب آن را از دفترچه راهنمای دستگاه مطالعه کنید. نکاتی نیز در مورد استفاده از مایع وجود دارند که به شرح زیر هستند:

  • روی محفظه جاپودری ظرفشویی مقدار مناسب آن درج شده است. بنابراین سعی کنید مطابق با این دستورالعمل پیش بروید تا در نهایت شاهد ماندن کف در ماشین ظرفشویی نباشید.
  • مقدار مایع، پودر یا قرص مخصوص برای هر ماشین ظرفشویی ممکن است متفاوت باشد. بنابراین اگر به تازگی دستگاهی تهیه کرده‌اید که برند و مدل آن با ظرفشویی سابق شما یکی نیست، سعی کنید اطلاعات جدید دستگاه را مطالعه کرده و طبق راهنمای آن عمل کنید. حتی دستورالعمل ماشین ظرفشویی بوش سری ۴، ۶ و ۸ که از یک برند ساخته شده‌اند نیز با هم متفاوت است.
  • مقدار مایع درون محفظه نباید از ظرفیت مشخص شده بیشتر شود.
  • برای کنترل بهتر روی مقدار مایع، از یک قیف استفاده کنید.

ماندن کف در ماشین ظرفشویی

نامناسب بودن مواد شوینده

یکی از دلایل ماندن کف در ماشین ظرفشویی که برخی از کاربران به هیچ عنوان به آن توجه نمی‌کنند و ممکن است حتی ذهنشان هم به آن خطور نکند، نامناسب بودن مایع استفاده شده است. به همان اندازه که برای شستشوی باکیفیت ظروف خود از یک ماشین ظرفشویی مرغوب و کارآمد استفاده می‌کنید، باید در انتخاب مایع شوینده و قرص ظرفشویی نیز حساسیت به خرج دهید.

اینگونه نیست که هر ماده و پودر شوینده‌ای که تنها قادر به کف کردن باشد را مناسب استفاده در ماشین ظرفشویی بدانید. به سراغ محصولات مرغوب، باکیفیت و شناخته شده بروید. نکته مهم دیگری که بهتر است در مورد شوینده بدانید این است که مواد شوینده دستی همانطور که از نامشان پیداست برای شستشوی دستی ظروف فرموله شده‌اند. این شوینده‌ها اغلب میزان کف زیادی تولید می‌کنند و اصلا با ماشین ظرفشویی سازگار نیستند.

بنابراین به هیچ عنوان از آن‌ها در مخزن شوینده ظرفشویی استفاده نکنید. برای از بین بردن کف درون دستگاه می‌توانید مقداری نمک خوراکی روی آن‌ها ریخته و مخزن را از شوینده مناسب پر کنید. با روشن کردن دستگاه تمام کف‌های اضافی از بین می‌بروند.

خراب بودن دریچه ورودی آب

اگر همه چیز را درباره مایع شوینده و کیفیت قرص ظرفشویی بررسی کرده و مطمئن هستید که در این مورد مطابق دستورالعمل دستگاه عمل کرده‌اید، بهتر است به سراغ بخش‌های دیگر بروید. دریچه ورودی آب در ماشین ظرفشویی باید بررسی و کنترل شود. گاهی ممکن است دلیل ماندن کف در ماشین ظرفشویی خراب بودن این بخش باشد.

وقتی دریچه ورودی نتواند به مقدار لازم آب کافی به دستگاه هدایت کند، مسلما نتیجه آن چیزی نیست جز کثیف ماندن ظروف و مشاهده کف درون دستگاه. در این مورد باید کمی تخصصی عمل کنید. بهتر است جهت بررسی مشکل و رفع آن از کارشناسان مربوطه کمک بگیرید. این افراد تمام مسیر لوله‌های آب که به ماشین ظرفشویی هدایت می‌شوند را بررسی کرده و اطمینان حاصل می‌کنند که مانع یا گرفتگی در این مسیر وجود نداشته باشد. در مواقعی نیز آسیب و مشکل به حدی است که لازم است شیر ورودی به ماشین ظرفشویی کاملا تعویض شود.

انسداد پمپ تخلیه آب

تمامی ماشین‌های ظرفشویی به پمپ تخلیه مجهز هستند. وظیفه این پمپ نیز این است که آلودگی‌ها، کف اضافه و پسابی که از شستن ظروف نهایتا جمع می‌شوند را در مرحله خشک شویی ظروف از درون دستگاه خارج کند. تصور کنید پمپ تخلیه دچار انسداد و گرفتگی باشد و نتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

گرفتگی پمپ به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که البته این موضوع باید به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد. معمولا پسماندهای غذایی یکی از دلایل گرفتگی پمپ تخلیه هستند. برای جلوگیری از این مشکل هم باید همیشه قبل از قرار دادن ظرف‌ها درون طبقات ظرفشویی، آن‌ها را از باقیمانده غذا تمیز کنید.

اما رفع گرفتگی پمپ تخلیه معمولا نیاز به مهارت کافی دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود حتما در این مورد نیز از افراد متخصص کمک بگیرید. خانه بوش برای سرویس دهی به مشتریان خود، بهترین افراد متخصص را به محل اعزام می‌کند.

علت ماندن کف در ظرفشویی

تنظیم نبودن برنامه شستشو با مقدار مایع

ماشین‌های ظرفشویی جدید دارای برنامه‌ها و حالات شستشوی مختلف هستند. هر کدام از این حالت‌ها نیز تنظیمات مخصوص به خود را دارند. شما نمی‌توانید از یک دستورالعمل خاص برای تمامی برنامه‌ها استفاده کنید. میزان مایع باید با نوع برنامه شستشو مطابقت داشته باشد. وگرنه در نهایت شما می‌مانید و کف اضافه‌ای که درون دستگاه باقی مانده است.

در زمان انتخاب مقدار مایع باید به برنامه‌ای که برای شستشوی ظروف در نظر گرفته‌اید توجه داشته باشید. به عنوان مثال مقدار مایع برای شستشو در حالت QUICK با مقدار مایع در حالت شستشوی دوساعته متفاوت است. در شستشوی QUICK یا سریع قرار است ظروف در مدت زمان کوتاه‌تری شسته شوند. بنابراین مایع باید کمتر از حالتی باشد که از برنامه شستشوی دوساعته استفاده می‌کنید.

نتیجه گیری

ماندن کف در ماشین ظرفشویی دلایل متعددی دارد. از جمله این موارد عبارتند از: استفاده بیش از حد از مایع ظرفشویی و پر کردن مخزن دستگاه، نامناسب بودن مایع شوینده، خرابی شیر ورودی یا درست وصل نبودن آن به دستگاه، گرفتگی پمپ تخلیه آب، تنظیم نبودن برنامه شستشو با مقدار مایع استفاده شده و… .

اگر می‌خواهید در پایان شستشو کف اضافه‌ای درون محفظه داخلی ظرفشویی مشاهده نکنید و ظروف شما نیز کاملا شسته و تمیز شده باشند، بهتر است همیشه روی عملکرد دستگاه نظارت داشته، بخش‌های مختلف آن را بررسی کرده و طبق دستورالعمل‌های ارائه شده از آن استفاده کنید. قبل از استفاده از ماشین ظرفشویی در مورد هر برنامه شستشو مطالعه کنید و از اتصال درست شیر ورودی آب نیز اطمینان حاصل کنید.

سوالات متداول

عوامل زیادی باعث بروز این اتفاق هستند که از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: پر بودن مخزن دستگاه، بی‌کیفیت بودن مایع شوینده، به اندازه نبودن مایع برای برنامه شستشوی انتخاب شده، خراب بودن شیر ورودی و پمپ تخلیه آب.

به طور کلی کف باقیمانده درون ماشین ظرفشویی دو نوع است. اگر کف حالت چرب و ظاهر زرد رنگی داشت احتمالا نشانه این است که فیلترهای دستگاه جرم یا رسوب گرفته‌اند و باید تمیز شوند. اگر شرایط به گونه‌ای بود که انگار پودری درون ظرفشویی ریخته‌اید، احتمالا در مصرف شوینده زیاده روی کرده‌اید یا به دستورالعمل‌ها توجه نداشته‌اید.

طبیعتا وقتی شما نشانه‌ای غیرطبیعی می‌بینید، باید به دنبال عیب‌یابی دستگاه باشید. این یعنی یک جای کار می‌لنگد و در صورت حل نکردن مشکل قطعا عملکرد دستگاه تحت تاثیر قرار گرفته و طول عمر آن کم می‌شود.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *