آموزش ریست کردن ماشین لباسشویی بوش

آموزش ریست کردن ماشین لباسشویی

بی شک یکی از شایع‌ترین مشکلات ماشین لباسشویی نزد کاربران، توقف کار آن به شکل ناگهانی است. ممکن است شما نیز در صورت بروز چنین پیشامدی نگران و مضطرب شوید. زمانی که افزون بر توقف ناگهانی، دکمه‌های دستگاه کار نمی‌کند و کدهای خطا روی نمایشگر لباسشویی به نمایش در می‌آیند. شرایط خوبی نیست ولی شاید آنقدرها هم جای نگرانی نباشد! در واقع بسیاری از این مشکلات با تنظیم یا ساماندهی دوباره (Reset) دستگاه به سادگی برطرف می‌شود. اگر از کاربران انواع لباسشویی‌های بوش باشید، پیشنهاد ما این است که در چنین وضعیتی، پیش از مراجعه به مراکز تعمیر لوازم خانگی، اقدام به ریست کردن ماشین لباسشویی بوش خود کنید.

ریست ماشین لباسشویی بوش به برطرف شدن کدهای خطایی که احتمالاً روی نمایشگر ماشین لباسشویی شما ظاهر می‌شوند، می‌انجامد. ناگفته نماند ممکن است این عمل هیچ کمکی به حل مشکل نکند؛ ولی با این همه، بهتر است در نخستین گام ماشین لباسشویی ریست شود، چون این کار دستگاه را به تنظیمات کارخانه و مانند روز اول باز می‌گرداند. تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا هر چه بهتر، مرحله به مرحله با این فرآیند آشنا شوید.

ریست کردن ماشین لباسشویی بوش

علت ریست کردن ماشین لباسشویی بوش

روشن است برای رفع عیب هر ابزاری باید در ابتدا مشکل را ریشه یابی و در صورت لزوم نسبت به تعمیر آن اقدام کرد. لباسشویی‌های بوش از جمله لوازم خانگی بوش به شمار می‌روند که به توانایی عیب‌یابی خودکار مجهز هستند. بنابراین اگر دستگاه عیبی را متوجه شد و در نمایشگر کد خطایی ظاهر شد، برای رفع این کد و کار کردن مجدد دستگاه طبق برنامه‌های متنوع آن، باید لباسشویی را بازتنظیم یا ریست کنید. با ریست ماشین لباسشویی شما می‌توانید مجدداً از آن استفاده کنید. ریست لباسشویی بوش در برطرف کردن مشکلاتی مانند:

  • نچرخیدن درام
  • شروع نشدن برنامه شستشو
  • خاموش شدن دستگاه به دلیل قطعی برق

و مانند آن، بسیار مؤثر است. ولی اگر مشکل جدی باشد ناگفته پیداست نمی‌توان فقط با ریست کردن به حل مکلات لباسشویی پرداخت.

نحوه ریست کردن ماشین لباسشویی بوش

شایان گفت است دکمه ریست در برخی از ماشین‌های لباسشویی برند بوش وجود ندارد. از این رو عملیات بازتنظیم و ریست ماشین لباسشویی بوش به دو صورت کلی انجام می‌پذیرد:

  • ریست کردن ماشین لباسشویی‌ با دکمه
  • ریست کردن ماشین لباسشویی‌ بدون دکمه

مدل‌های گوناگون این لباسشویی‌ها را می‌توانید در فروشگاه‌های آنلاین یا فیزیکی گوناگون و نیز مطالبی که با عنوان راهنمای خرید ماشین لباسشویی بوش در اینترنت منتشر شده است، بیابید. از آنجا که هیچکس جز خود شما نمی‌تواند بهترین انتخاب را انجام دهد، بررسی این دستگاه‌ها را برعهده شما می‌گذاریم و در ادامه این مطلب، به روش‌های ریست کردن مدل‌های گوناگون، بدون اشاره به نام آن‌ها و تنها براساس داشتن یا نداشتن دکمه ریست می‌پردازیم.

ساده‌‌ترین روش ریست لباسشویی بوش و دیگر برندها

درست مانند دیگر لوازم برقی، لباسشویی‌ها نیز اگر در زمان مشخص گفته شده در دفترچه راهنمایشان خاموش شوند و یا از پریز برق جدا شده و دوباره به جریان برق اتصال پیدا کنند، ریست انجام می‌شود. برای ریست کردن به ساده‌ترین روش، مراحل زیر را گام به گام انجام دهید:

  • لباسشویی را از برق بکشید.
  • نزدیک به 5 تا 6 دقیقه صبر کرده؛ آنگاه دکمه‌ آغاز به کار (START) یا آغاز/ توقف کار (START/PAUSE) لباسشویی را 5 ثانیه فشار دهید.
  • دوشاخه ماشین لباسشویی را به پریز برق متصل کنید و سپس لباسشویی را روشن کنید.
  • برای اطمینان از رفع مشکل، با انتخاب یکی از برنامه‌های شستشوی لباسشویی، ببینید آیا دستگاه فرآیند شستشو را به طور کامل انجام می‌دهد یا خیر.

در بیشتر اوقات اگر لباسشویی دارای مشکل جدی نباشد، با انجام این روش، مشکل رفع خواهد شد. لازم به ذکر است شیوه پیشگفته صرفاً منحصر و محدود به ماشین‌های لباسشویی بوش نیست و شامل هر برندی می‌شود.

ریست کردن لباسشویی

نحوه ریست کردن لباسشویی بوش با دکمه  Reset

روش کامل ریست لباسشویی بوش در ماشین‌ لباسشویی‌هایی که دکمه‌ Reset جداگانه دارند، به این ترتیب است:

  1. ماشین لباسشویی را خاموش کنید.
  2. دکمه‌ Cotton را بزنید.
  3. ماشین لباسشویی‌ را روشن کنید.
  4. دکمه Temp یا Speed Spin را فورا پس از روشن کردن دستگاه بفشارید.
  5. دکمه Level Water یا Function را فشار دهید.
  6. پس از نمایش T01 روی صفحه، و سپس نمایش T02، دکمه Start را نیز بی درنگ فشار دهید.
  7. با نمایشELT، دکمه Reset را بزنید.
  8. اکنون 5 ثانیه دکمه Temp را نگه دارید تا هشدار نشان داده شده از بین برود.
  9. اکنون کد EOD نمایش داده خواهد شد.

احتمالاً مشکل لباسشویی شما با طی کردن به همین چند گام ساده، حل می‌شود. اما گهگاه پیش می‌آید که دکمه ریست عمل نکند. در این حالت شاید مشکل از جای دیگر و به دلیل وجود نقصی در سوئیچ درب یا تایمر دستگاه باشد. در مشکلات این چنینی تنها می‌توان با تعمیر یا عوض کردن قطعات در مراکز تخصصی و معتبر تعمیر لوازم خانگی بوش، نسبت به رفع مشکل اقدام کرد.

ریست کردن لباسشویی بوش بدون دکمه Reset

از آنجا که برخی مدل‌های ماشین‌ لباسشویی‌های بوش، دارای دکمه ریست نیستند، شیوه‌ای که در بخش قبلی بیان کردیم، در این مدل‌ها قابل اجرا نمی‌باشد. اگر هنگام خرید ماشین لباسشویی بوش، با توجه به بودجه و نیاز خود دستگاهی را تهیه کردید که دکمه ریست ندارد، جای هیچگونه نگرانی نیست. در مدل‌هایی که در طراحی‌ خود دکمه‌ Reset ندارند نیز با انجام چند کار ساده می‌توانید به بازتنظیم لباسشویی خود بپردازید. برای ریست کردن در این مدل‌ها شما باید:

  • در آغاز دکمه «Start/Pause» را بزنید.
  • انتخابگر را روی حالت «Off» قرار دهید.
  • انتخابگر را روی چرخه شستشوی تازه‌ای بگذارید. با انجام این عمل نوری چشمک‌زن خواهید دید.
  • برای آغاز چرخه، دکمه «Start/Pause» را فشار دهید.

همچنین می‌توانید:

  • لباسشویی را به طور خاموش کرده و از برق بکشید ؛ سپس، 30 تا 60 ثانیه صبر کنید.
  • آنگاه لباسشویی را روشن کنید.

اگر ماشین لباسشویی شما دارای مشکلی بنیادی نباشد با انجام همین کارهای ساده، مشکل حل خواهد شد.

ریست مدل‌های قابل برنامه ریزی و با دکمه Spin لباسشویی بوش

در مدل‌های قابل برنامه‌ریزی برای ریست کردن لباسشویی بوش می‌توان از شیوه دیگری نیز بهره برد. در این روش می‌توانید نسبت به بازتنظیم دستگاه از طریق چرخاندن دکمه ولوم برنامه، اقدام کنید. این روش ساده است و برای انجام آن شما تنها کافی است:

  • پیش از آغاز هر کاری ولوم را روی وضعیت خاموش بگذارید. (وضعیتی مشابه ساعت 12).
  • آنگاه درب دستگاه را ببندید. سپس ولوم را در جهت عقربه‌های ساعت،180 درجه چرخانده و روی موقعیت فرضی ساعت 6 بگذارید.
  • پس از 3 ثانیه مکث، دکمه Spin را نگه دارید.
  • آنگاه ولوم را روی حالت ساعت 7 گذاشته و 2 ثانیه مکث کنید.
  • سرانجام با رها کردن دکمه چرخش، ولوم را در وضعیت خاموش بگذارید.

اگر دستگاه دچار مشکل جدی نباشد با انجام این شیوه لباسشویی دوباره آغاز به کار خواهد کرد.

ریست مدل‌های قابل برنامه ریزی و بدون دکمه‌ Spin لباسشویی بوش

همه می‌دانیم ماشین‌های لباسشویی بوش انواع گوناگونی دارند. روشن است برخی از مدل‌ها فاقد دکمه ریست هستند و در آنها روش‌های ذکر شده در بخش‌های قبلی به کار نمی‌آید. در اینجا به ارائه روشی می‌پردازیم که ویژه لباسشویی‌های بوش بدون دکمه Reset می‌باشد. انجام این شیوه نیز دشوار نیست و تنها کافی است طبق توضیحات زیر مرحله به مرحله پیش بروید:

  • در آغاز کار، درب ماشین لباسشویی را ببندید.
  • سپس ولوم را در وضعیت خاموش (off) بگذارید.
  • دکمه آغاز به کار یا همان START را بفشارید و چند ثانیه‌ای نگاه دارید.
  • همزمان که دکمه استارت را نگه داشته‌اید، با چرخاندن دکمه ولوم در جهت خلاف عقربه‌های ساعت، آن را روی برنامه شستشوی سریع یا Express 15 قرار دهید.
  • پس از گذشت 10 ثانیه دکمه استارت را رها کرده و ولوم را در حالت off یا خاموش بگذارید.
  • با روشن کردن ماشین لباسشویی، مشاهده کنید مشکل رفع شده است یا خیر.

ریست کردن لباسشویی بوش

نکات مهم درباره ریست‌ ‌لباسشویی بوش

در بحث آموزش ریست کردن لباسشویی بوش ذکر چند نکته ضروری است:

  • روشن است زمانی که یکی از قطعات داخلی‌ ماشین لباسشویی شما، معیوب یا سوخته شده باشد و یا دستگاه به مشکلی جدی دچار شود، نمی‌توان به رفع مشکل از راه بازتنظیم لباسشویی امیدوار بود!
  • نباید از نظر دور داشت که هنگام ریست کردن باید تمامی مراحل را درست و دقیق انجام داد. هر گونه بی توجهی در این زمینه، نه تنها سبب رفع مشکل دستگاه شما نخواهد شد، بلکه می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌هایی به دیگر قطعات شود.
  • اگر به بازتنظیم لباسشویی پرداختید و مسئله رفع نشد، بهترین کار در این مواقع مطالعه دفترچه راهنما است.
  • لازم به یادآوری است هرگز نباید با فواصل زمانی اندک پس از نمایش کدهای خطا در لباسشویی دست به ریست آن زد. چون ظاهر شدن برخی از کدهای خطا می‌تواند نشانگر بروز یک مشکل جدی و فنی باشد و ریست کردن در این مواقع تنها می‌تواند بر حجم مشکلات دستگاه بیفزاید.
  • اگر پس از تنظیم دوباره، مشکل لباسشویی حل نشد می‌توانید با کمک گرفتن از یک تعمیرکار متخصص نسبت به عیب‌یابی آن اقدام کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی موضوع ریست کردن ماشین لباسشویی بوش پرداختیم. نباید از نظر دور داشت که ریست کردن می‌تواند به حل برخی از مشکلات دستگاه شما کمک کند. همانگونه که در این نوشتار بیان کردیم از ریست کردن به شکل مداوم و پی در پی جداً بپرهیزید. همچنین اگر فرآیند بازتنظیم دستگاه را با بی دقتی انجام دهید ممکن است سبب بروز مشکلات جدی در لباسشویی شما شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در ابتدا پس از مطالعه دفترچه راهنما مطالب گفته شده را گام به گام و با دقت و حوصله انجام دهید. در پایان ذکر این نکته بدیهی است که در صورت عدم رفع مشکل، بهترین کار بررسی و عیب‌یابی ماشین لباسشویی توسط تعمیرکاران مجرب مراکز تخصصی معتبر بوش می‌باشد. امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

اگر در فکر خرید ماشین لباسشویی با کیفیت هستید، یکی از بهترین پیشنهادهای ما به شما، لباسشویی بوش است. خانه بوش عرضه کننده اصلی محصولات بوش در کشور است که می‌توانید لباسشویی خود را از آن تهیه کنید. این نمایندگی یکی از مراکزی است که سری‌های مختلف لوازم خانگی بوش و جدیدترین محصولات این شرکت را در بازار ایران ارائه می‌دهد.

از بزرگترین مزایای خرید محصول از خانه بوش می‌توان به اصل بودن آن‌ها اشاره کرد. همه کالاهایی که از این فروشگاه تهیه شوند، تأییدیه و لیسانس شرکت بوش آلمان را دارند و به کمک کدهای محصولی که هنگام خرید از فروشگاه دریافت می‌کنید، امکان شناسایی همه محصولات در سایت بوش آلمان برایتان فراهم است. از دیگر ویژگی‌های فروشگاه ما که خرید از این نمایندگی بوش در ایران را لذت‌بخش و ساده می‌کند به این موارد می‌توان اشاره کرد:

  • نصب رایگان: وسایل و لوازم خانگی بزرگ در محل
  • بیمه رایگان محصولات در برابر هر گونه حادثه احتمالی تا درب
  • ارسال فوری به سرتاسر ایران برای تمام خریدهای حضوری و آنلاین
  • امکان خرید آنلاین (از سایت خانه بوش) و خرید حضوری (از فروشگاه خانه بوش در تهران)
  • مشاوره خرید و بهره‌مندی از راهنمایی‌ کارشناسان مجرب در هنگام خرید هر کالایی از این مرکز
  • خدمات پس از فروش طولانی مدت: تا10 سال از خدمات پس از فروش برای همه لوازم خانگی به فروش رسیده در این نمایندگی
  • ضمانت‌های 2 و 3 ساله با توجه به نوع محصول خریداری شده: ضمانت‌نامه‌ 2 ساله برای لوازم خانگی کوچک و 3 ساله برای محصولات و لوازم خانگی بزرگ.

سوالات متداول

این کار تنها در صورت بروز مشکل باید انجام شود و آن هم نه هر مشکلی! توجه کنید همانطورکه در مطلب بالا نیز گفته شد، نچرخیدن دیگ (مخزن) لباسشویی یا از کار افتادن آن و نیز کار نکردن خشک کن دستگاه، از آن دست از مشکلاتی هستند که احتمالا با ریست کردن لباسشویی شما برطرف خواهند شد. اما مشکلات سوختن یا خراب شدن قطعات داخلی را نمی‌توان با این روش رفع کرد.
توقف کار ماشین لباسشویی یا آغاز به کار نکردن آن ممکن است در اثر اتصالی جریان برق یا اتصال نادرست دوشاخه برق دستگاه به پریز باشد. بنابراین، نخست باید از درست بودن این اتصال اطمینان پیدا کنید. اگر مشکلی در این بخش نبود و در بررسی مواردی چون خشک نبودن دستگاه، متعادل بودن بار لباسشویی، تمیز بودن شلنگ تخلیه و بسته نبودن مجرای آن نیز همه چیز درست بود و مورد خاصی دیده نشده، باید لباسشویی بوش خود را ریست کنید.

4.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *