ایجاد خانه های هوشمندتر

ایجاد خانه های هوشمندتر

انسان همیشه در طول تاریخ به نسبت زمانی که در آن زیست می‌کند به نوعی تحت‌ تاثیر تکنولوژی و پیشرفت آن قرار گرفته است. در واقع تکنولوژی اتفاقاتی را برای زندگی انسان رقم می‌زند که جوامع بعد از آن اتفاقات دیگر نمی‌توانند به سبک سابق زندگی کنند. این اتفاق برای نسل انسان امروزی هم افتاده است. در چند سال گذشته به قدری سرعت رشد تکنولوژی در زمینه‌های مختلف زیاد بوده که گویا ما تا چند سال پیش در جهان دیگری زندگی می‌کردیم. تا حدود ۱۰ سال پیش تقریبا هیچ یک از ما از اینترنت به عنوان یکی از ارکان اساسی زندگی روزمره خود شناختی نداشتیم.

اما در حال حاضر هر روز با استفاده از تکنولوژی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم زندگی خود را مدیریت می‌کنیم و بدون آن قادر به زندگی عادی خود نیستیم. امروزه تکنولوژی در ابعاد مختلفی زندگی ما را متحول کرده و یکی از این ابعاد به وجود آمدن سبک جدیدی در مهندسی منازل است که به‌ آن خانه‌های هوشمند گفته می‌شود. در این مقاله قصد داریم شما را با خانه‌های هوشمند آشنا کنیم و ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم.

تعریف کلی خانه های هوشمند

در عصر حاضر امکان جدایی از تکنولوژی‌های گوناگون وجود ندارد. در واقع از آن جایی که قشر عظیمی از جامعه از لوازم هوشمند استفاده می‌کنند ما نیز به ناچار حتی در صورت دلخواه نبودن باید از آن‌ها استفاده کنیم. لوازم هوشمند بسیاری در اطراف ما است که در هر لحظه از زندگی خود از آن‌ها استفاده می‌کنیم. برای مثال می‌توان به ساعت‌های هوشمند، تلفن‌های هوشمند، ریموت کنترل‌ها، دربهای اتوماتیک که به صورت خودکار باز و بسته می‌شوند و… اشاره کنیم.

بنابراین ما با مفهوم خانه‌های هوشمند آن چنان هم غریبه نیستیم. اما نکته‌ای که باید در مورد آن دقت کنیم این است که یک خانه هوشمند از تمام وسایلی که در دسته لوازم هوشمند قرار می‌گیرند سطح و تعریف بالاتری دارد. خانه هوشمند به خانه‌ای گفته می‌شود که توسط یک سیستم مرکزی اداره می‌شود. سیستم مرکزی به معنای واقعی کلمه تمام امکانات یک منزل را تحت کنترل خود دارد و آن‌ها را مدیریت می‌کند.

شما می‌توانید از سیستم صوتی و تصویری منزل تا تمام لوازم مورد استفاده در روشنایی خانه و هر آن چیزی که فکرش را بکنید را با استفاده از یک پنل مدیریت کنید. برای دسترسی به این پنل نیاز نیست به نقطه خاصی از خانه بروید. این پنل در هر جایی که باشید همراه شماست و شما حتی بیرون از شهر و یا حتی کشور هم می‌توانید مدیریت بخش‌های مختلف خانه خود را در اختیار داشته باشید. نکته جالب توجهی که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم این است که حالت‌های تعیین شده توسط پنلی که در دست شماست دقیقا مطابق با میل و سلیقه شما عمل خواهد کرد.

ایجاد خانه های هوشمند

با چه ابزاری می توان خانه را هوشمند کرد؟

فرض می‌کنیم شما تصمیم گرفته‌اید که ساختمان خود را هوشمند کنید. جدای از اطلاعاتی که باید از چگونگی انجام آن داشته باشید به یک سری ابزار برای رسیدن به هدفتان نیاز دارید. در این قسمت سعی کردیم لیستی از موارد موردنیاز شما برای هوشمندسازی منزلتان را بیان کرده و توضیح دهیم.

کنترل کننده اصلی

اگر قصد هوشمندسازی منزل خود را دارید اولین چیزی که به آن نیازمندید یک پنل مرکزی است که تمام اتفاقات مربوط به مدیریت هوشمند خانه از طریق آن انجام می‌شود. تمام اجزای خانه‌ هوشمند از طریق این کنترل‌کننده مرکزی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و شما برای فرمان دادن به هر بخش از خانه فقط باید از این پنل استفاده کنید.

همان‌طور که گفتیم اصلی‌ترین ابزاری که شما می‌توانید با آن خانه خود را هوشمند کنید پنل مرکزی است. بنابراین زمانی که قصد تهیه آن را دارید حتما از خرید برندهای متفرقه که در بازار ایران تعدادشان بسیار است خودداری فرمایید. زیرا اگر تمام عناصر هوشمند ساختمان شما از بهترین کیفیت برخوردار باشند اما توسط یک کنترل‌کننده بی‌کیفیت و ضعیف هدایت شود نتیجه قطعا رضایت‌بخش نخواهد بود.

رابط های کاربری

این رابط‌ها در واقع وظیفه برقراری ارتباط بین شما و اجزای هوشمند خانه را دارند. اگر شما می‌خواهید بدون نیاز به حرکت و در هر کجای این کره زمین خانه هوشمند خود را مدیریت کنید به رابط‌های کاربری احتیاج خواهید داشت. این رابط‌ها می‌توانند ریموت‌هایی باشند که کار تمام ریموت‌های خانه را انجام می‌دهند.

با این کار به شما قدرت برقراری ارتباط با پنل مرکزی از طریق تبلت‌ یا تلفن‌ همراهی که به آن وصل می‌شوید را می‌دهند. شما با کمک این ابزار می‌توانید خیلی راحت فرمان‌های موردنظرتان را به قسمت‌های هوشمند ساختمان ارسال کنید و برنامه‌ریزی‌هایی که دارید را به راحتی اجرا کنید.

مسیرهای ارتباطی

برای اینکه بتوانید لذت داشتن یک خانه هوشمند را تجربه کنید نیاز دارید که قسمت‌های هوشمند منزلتان از یک مسیر با یکدیگر ارتباط داشته باشند. کیفیت این مسیر باید به قدری بالا باشد که در زمان تعیین برنامه مشخص برای بخش‌های مختلف ارتباط میان شما و بخش مورد‌نظرتان قطع نشود و کند نیز نباشد. بنابراین حتما برای این قسمت از هوشمند‌سازی خانه از متخصص این امر کمک بگیرید و حتی اگر خودتان این کار را انجام می‌دهید نظر یک کارشناس در این زمینه را جویا شوید.

عمل کننده ها

فرض می‌کنیم که شما یکی از باکیفیت‌ترین پنل‌های مرکزی برای هوشمندسازی ساختمان خود را تهیه کرده‌اید. همچنین پروتکل‌های ارتباطی به کار رفته بین اجزای هوشمند شده خانه شما نیز از استاندارد‌ترین سطح برخوردار هستند و در کل تا به این‌جا همه چیز به خوبی پیش رفته است. اکنون شما می‌توانید دستورات مورد نظر خود را از طریق پنل کاربری به وسیله هوشمند شده خود ارسال کنید. حال در این مرحله به یک عمل کننده نیاز داریم.

عمل‌کننده‌ها در واقع دستوراتی که ما از طریق ارتباط با وسیله موردنظرمان به آن می‌دهیم را اجرایی می‌کنند. مثلا ما به پنل مرکزی خود دستور می‌دهیم تا یکی از لامپ‌ها را خاموش و یا روشن کند. این خاموش و روشن کردن و تغییر وضعیت لامپ توسط عمل‌کننده‌ها اجرا می‌شود. عمل‌کننده‌ها در واقع شامل قفل‌های دیمرها، رله‌ها و فرمان‌های برنامه‌نویسی هستند که با کمک برد الکترونیکی، سیستم سرمایش، سیستم گرمایش، سیستم‌های صوتی و تصویری و… دستورات را انجام می‌دهند.

سنسورها

قطعا یکی از قسمت‌های مهم و حذف‌نشدنی یک سیستم هوشمند برای منزلتان سنسورها هستند. همان‌طور که ما باید یک فرستنده قوی برای دستورات موردنظرمان به قسمت‌های هوشمند خانه در نظر بگیریم باید سنسور‌هایی قوی نیز داشته باشیم تا اطلاعات موردنظر را به ما بدهند. برای مثال سنسور‌ها می‌توانند به ما اعلام کنند که وضعیت نور خانه، دما و رطوبت، گرما، سرما و هر شرایط دیگری که در نظر ماست چه شرایطی دارد. پس از دریافت این گزارش‌ها ما از طریق پنل اصلی می‌توانیم نظر خود را به راحتی روی سیستم هوشمند منزل اعمال کنیم.

یکی از مشکلاتی که اکثر کاربران به آن بر می‌خورند خرابی زود هنگام یا بروز مشکلات فنی برای سنسورهای منزلشان است. به وجود آمدن مشکل برای هر قطعه الکترونیکی یک اتفاق طبیعی است. اما اگر از لوازم باکیفیت و برندهای معتبر در این حوزه خرید کنیم سنسور‌های موردنظرمان تا مدت‌های طولانی می‌توانند برای ما کار کنند.

خانه های هوشمند

قسمت هایی از خانه که قابلیت هوشمند سازی دارند

پس از کسب اطلاعات راجع به مواردی مواردی که برای هوشمندسازی منزل خود احتیاج داریم شاید به این سوال برسید که کدام قسمت از خانه شما قابلیت هوشمند سازی دارد؟ معمولا زمانی که از هوشمند بودن یک ساختمان صحبت می‌کنیم در مورد یکپارچه کردن و مدیریت بخش‌های زیر حرف می‌زنیم:

امنیت

از جمله امکاناتی که می‌توانیم نوع هوشمند آن را در خانه خود به کار ببریم ابزارهای مربوط به امنیت خانه است. شما می‌توانید دزدگیرهایی که برای درب‌ها، پنجره‌ها و نقاط مختلف منزل خود در نظر گرفته‌اید را با استفاده از راه‌های ارتباطی پنل اصلی متصل کرده و از راه دور کنترل کنید. همچنین می‌توانید دوربین‌های مداربسته‌ای که معمولا در خانه‌ها نصب می‌شود را به پنل اصلی معرفی کنید تا بتوانید از هر نقطه‌ای اتفاقاتی که در خانه‌تان می‌افتد را رصد کنید.

نور و روشنایی

شما می‌توانید با هوشمندسازی چراغ‌ها و لامپ‌های به کار رفته در منزلتان نور محیط را مطابق سلیقه خود تنظیم کنید. برای این کار می‌توانید لامپ‌های هوشمند مخصوصی که برای این امر وجود دارد را در سیستم نورپردازی خود استفاده کنید. سپس با اتصال سیستم نور خانه به پنلی که در واقع مغز یک خانه هوشمند محسوب می‌شود لامپ‌ها را خاموش و روشن و یا نورشان را کم و زیاد کنید.

سرمایش و گرمایش

یکی از مشکلاتی که معمولا افراد با دمای هوای منزل خود دارند این است که می‌خواهند دمای متنوعی را در طول شبانه‌روز تجربه کنند. اما با توجه به دشوار بودن تنظیم سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی گاهی مجبور می‌شوند علی‌رغم نارضایتی شرایط را تحمل کنند. با هوشمندسازی سیستم سرمایش و گرمایش منزل می‌توانید از قبل دمای دلخواه خود را برای سیستم مرکزی تعریف کنید. پس از این‌که دمای مطلوب شما برای سیستم مرکزی تعریف و تثبیت شد می‌توانید در هر زمان دمای منزل خود را تنها با فشار دادن یک دکمه تغییر دهید.

لوازم صوتی و تصویری

شاید نماد یک خانه هوشمند سیستم صوتی و تصویری آن علی‌الخصوص سینما خانواده آن باشد. شما می‌توانید سیستم‌های پخش را در اطراف خانه تعبیه کنید و یک پل ارتباطی بین آن‌ها و پنل اصلی ایجاد کنید. پس از این کار شما همواره برای مهمانی‌های خود یک سیستم صوتی قوی دارید که صدای آن به صورت مساوی و مناسب در همه جای خانه شنیده می‌شود. در این مورد شما می‌توانید از اسپیکرهای فوق‌العاده حرفه‌ای شرکت سونی که مخصوص سیستم‌های صوتی هوشمند برای منازل است استفاده کنید.

داشتن یک تلویزیون تمام هوشمند اندروید با سایز بزرگ قطعا جزو نیازهای اصلی یک خانه هوشمند به شمار می‌رود. توجه داشته باشید که در مورد انتخاب تلویزیون هوشمند منزل خود از برندهای معتبر و قابل اعتمادی که مناسب هدف شما هستند خرید کنید. یکی از برندهای تلویزیون هوشمند که به راحتی با پنل مرکزی شما و تمام سیستم منزلتان هماهنگ می‌شود تلویزیون‌های هوشمند سونی هستند که امکانات فوق‌العاده ای را در اختیار شما قرار می‌دهند.

اگر بخواهیم توضیح مختصر و مفیدی در مورد تلویزیون‌های هوشمند و مزایای آن برای شما داشته باشیم باید به چند نکته اشاره کنیم. اول این که این تلویزیون‌ها از نظر کیفیت پخش تصاویر و همچنین صداهای موجود در فایل‌های ویدیویی می‌توانند لذت فیلم دیدن را برای شما چندین برابر کنند.

از طرفی اندرویدی بودن و قابلیت وصل شدن آسان و سریع این تلویزیون‌ها به اینترنت دست شما را برای رفع نیاز‌های اینترنتی کاملا باز می‌گذارد. همچنین این تلویزیون‌ها بسته به نور و روشنایی محیطی که در آن قرار دارند تصاویر و صدای خود را هماهنگ می‌کنند.

آشپزخانه هوشمند

آشپزخانه هوشمند

شاید پرطرفدارترین قسمتی از خانه که می‌شود با هوشمندسازی آن لذت بردن از تکنولوژی را به معنای واقعی تجربه کرد آشپزخانه باشد. شما می‌توانید با استفاده از وسایل هوشمندی مثل یخچال، گاز، مایکروویو و… از برندهای معتبر به آن‌ها عمل‌کننده اضافه کنید. پس از اضافه کردن عمل‌کننده‌ها شما می‌توانید وسایل آشپزخانه خود را برای پنل اصلی تعریف کنید و بین آن‌ها اتصال ایجاد کنید.

با انجام این کار می‌توانید از راه دور و هر نقطه‌ای که قرار دارید لوازمی که در آشپزخانه وجود دارد و در سیستم هوشمند‌سازی شما جای گرفته‌اند را کنترل کنید. برای مثال می‌توانید از دوربین‌هایی که در آشپزخانه تعبیه شده تماشا کنید که گاز شما در چه شرایطی قرار دارد. اگر نیاز به روشن و خاموش کردن آن باشد شما از راه دور قابلیت این کار را خواهید داشت.

مثالی که زده شد را می‌توانید به سایر لوازم هوشمند‌سازی شده آشپزخانه خود تعمیم دهید. در کل هوشمندسازی آشپزخانه برای افرادی که به هر دلیلی ساعت‌های طولانی از خانه دور هستند اتفاق بسیار جالب و البته مفیدی است.

سخن آخر

پس از توضیحات کاملی که ارائه شد شاید این سوال برای شما پیش بیاید که اصلا چرا ما باید خانه‌های خود را هوشمند کنیم؟ این دلایل به صورت مفید و مختصر و جهت یادآوری مطالب گفته شده در بالا عبارت است از:

  • استفاده آسان از امکانات منزل
  • بالا رفتن ایمنی ساختمان
  • زیبایی دو‌چندان و لوکس بودن
  • كنترل کردن تجهیزات در خارج از منزل
  • تنوع فوق‌العاده زیاد
  • با نشاط کردن فضای منزل
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • مراقبت از راه دور از خانه
امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *