باز شدن خود به خود در یخچال + علت آن

باز شدن خود به خود در یخچال + علت آن

یخچال به عنوان یکی از وسایل اساسی منزل نقش مهمی در نگهداری و ماندگاری بسیاری از مواد غذایی دارد. برای اینکه مواد غذایی یخچال سالم بماند لازم است که خنک‌کنندگی یخچال به درست‌ترین نحو ممکن انجام شود و همچنین درب آن به درستی بسته شود. اما شاید برای شما سوال پیش آید که بسته شدن کامل درب یخچال چه اهمیتی در سالم ماندن مواد غذایی دارد؟ اگر در یخچال بسته نشود یا به طور خود به خود باز شود، سبب کار کردن بیش از حد یخچال می‌شود. این مورد می‌تواند منجر به ایجاد سر و صدا در اثر کار بیش از حد موتور یخچال شود و از طرفی مصرف انرژی بسیار بالایی نیز به همراه خواهد داشت. علاوه‌بر این باز شدن خود به خود در یخچال سبب فساد مواد غذایی نیز خواهد شد. با توجه به مشکلاتی که در اثر باز ماندن در یخچال به وجود خواهد آمد، آگاهی از دلایل این اتفاق و برطرف کردن آن‌ها حائز اهمیت است.

مهم ترین دلایل باز شدن خود به خود در یخچال

دلایل متعددی می‌تواند منجر به باز شدن خود به خود در یخچال شود. آشنایی با این دلایل به شما کمک خواهد کرد که به درستی و در زمان مناسب اقدام به تعمیر یخچال و برطرف کردن این مشکل کنید. اصلی‌ترین دلایل باز شدن درب یخچال به صورت خود به خودی شامل موارد زیر می‌شوند:

مهم ترین دلایل باز شدن خود به خود در یخچال

  • خرابی درزگیر در یخچال از رایج‌ترین مشکلاتی است که برای این وسیله به وجود خواهد آمد. درزگیر یا لاستیک دور در عاملی است که سبب می‌شود درب یخچال به درستی بسته شود. بنابراین هنگامی که با مشکل باز شدن خود به خودی در یخچال مواجه شدید، باید در گام اول بررسی کنید که علت نچسبیدن درزگیر یا لاستیک درب چیست؟ این مشکل می‌تواند ناشی از کثیف شدن درزگیر باشد که برای تمیز کردن آن می‌توانید از یک مسواک به همراه آب و صابون استفاده کنید. پس از تمیز کردن لاستیک‌های دور تا دور درب، آن را به طور کامل خشک کنید. همچنین ممکن است بخشی از درزگیر دچار برآمدگی شده باشد. از طرفی فرسوده شدن، ساییدگی و پارگی لاستیک دور در نیز از عواملی است که سبب می‌شود درب یخچال به درستی بسته نشود.
  • درب یخچال‌ها قطعه‌ای به نام استوپر وجود دارد که به بسته شدن درب یخچال کمک خواهد کرد. بنابراین خرابی استوپر می‌تواند بسته شدن در یخچال را دچار مشکل کند. در صورتی که مطمئن شدید قطعه استوپر خراب شده است، به راحتی با تعویض آن می‌توانید مشکل باز شدن خود به خود در یخچال و یا سخت باز شدن آن را حل کنید.
  • خراب شدن آهنربا انعطاف‌پذیر درب یخچال نیز از عواملی است که سبب باز شدن بی‌دلیل درب یخچال خواهد شد. همچنین در صورتی که آهنربایی که سبب جلوگیری از باز شدن بی‌دلیل درب یخچال خواهد شد در گذر زمان قدرت خود را از دست داده باشد نیز با مشکل باز شدن درب یخچال به صورت خود به خودی مواجه خواهید شد.

چگونه از باز شدن خود به خود در یخچال جلوگیری کنیم؟

اگر با مشکل باز شدن در یخچال مواجه هستید، پیش از اقدام برای عیب‌یابی و تعمیر یخچال باید به نکاتی توجه نمایید. یکی از مواردی که باید حتما به آن توجه کنید، تراز بودن محل قرارگیری یخچال است. حالتی که یخچال را در جای خود قرار داده‌اید ممکن است پس از مدتی از حالت تراز خارج شود که این موضوع از رایج‌ترین دلایل بسته نشدن صحیح درب یخچال یا باز شدن خود به خودی آن است. برای حل این مشکل نیز می‌توانید با استفاده از یک ابزار تراز پایه‌های یخچال را به گونه‌ای تنظیم کنید که در حالت ترازی قرار گیرد. البته اگر ارتفاع پایه‌های یخچال شما قابل تنظیم نیست، می‌توانید با قرار دادن یک قطعه چوب، مقوا یا این گونه وسایل زیر پایه‌ها یخچال را در حالتی تراز قرار دهید.

چگونه از باز شدن خود به خود در یخچال جلوگیری کنیم؟

نکته دیگری که می‌تواند سبب شود درب یخچال به طور خود به خودی باز شود این است که قفسه‌های در یخچال را با وسایل سنگین پر کنید. پر کردن بیش از حد در یخچال یا گذاشتن ظروف سنگین در آن می‌تواند سبب افتادگی درب این وسیله شود. بنابراین گذاشتن وسایلی مثل بطری‌های سنگین یا شیشه‌های مربا و ترشی در قفسه‌هایی که در بخش درب یخچال قرار دارند، می‌تواند سبب افتادگی و ایجاد مشکل در لولاهای در یخچال شود. همچنین این مشکل می‌تواند ناشی از وجود مانعی جلوی درب یخچال باشد. اگر قصد خرید یخچال فریزر بوش را دارید، اطلاع از قیمت یخچال فریزر بوش بسیار اهمیت دارد.

سخن پایانی

اگر با مشکل بسته نشدن درب یخچال مواجه هستید، بررسی بخش‌هایی از جمله درزگیر، واشر یخچال، سلامت لولاها و… می‌تواند به شما در عیب‌یابی یخچال کمک کند. البته این مشکل می‌تواند ناشی از مشکلات فنی یا دلایل بسیار ساده‌ای همچون بیش از حد پر کردن قفسه‌های درب یخچال باشد. بنابراین همواره به نوع چیدمان وسایل درون یخچال توجه نمایید. اگر مطمئن هستید که بسته نشدن درب یخچال ناشی از وجود یک مشکل فنی است، می‌توانید از فردی متخصص برای تعمیر آن مشکل کمک بگیرید. توجه داشته باشید اگر یخچال شما برند با کیفیت بوش است، می‌توانید با مراجعه به نمایندگی بوش از خدماتی که این مجموعه برای تعمیر وسایل ارائه خواهد داد استفاده نمایید. با مراجعه به هریک نمایندگی‌های بوش علاوه‌بر دسترسی به محصولات اورجینال می‌توانید به بهترین قیمت یخچال فریزر دوقلو بوش در انواع مدل‌ها دست یابید.

سوالات متداول

تنها در صورتی می‌توانید درزگیر یا لاستیک دور در را تعمیر کنید که دچار ساییدگی یا پارگی نشده باشد. در صورتی که این لاستیک دچار پارگی یا ساییدگی باشد، باید آن را تعویض کنید. برآمدگی یا سفت شدن بخش‌هایی از این لاستیک با استفاده از صابون، وازلین و کمی آب قابل حل است. همچنین می‌توانید برای برطرف شدن سفتی بخشی از این لاستیک از حرارت ملایم سشوار استفاده کنید.
بسته شدن صحیح درب یخچال سبب جلوگیری از فساد مواد غذایی خواهد شد. همچنین بسته شدن صحیح درب یخچال سبب می شود که فشار زیادی به کمپرسور و موتور وارد نشود. اگر مشکل خرابی در یخچال حل نشود به دلیل کار کردن مداوم موتور و کمپرسور یخچال، مشکلات جدی‌تری برای این وسیله به وجود می‌آید. از طرفی کار کردن مداوم یخچال منجر به افزایش مصرف برق نیز خواهد شد.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *