نحوه تعمیر جاروبرقی که قدرت مکش آن از دست رفته است

نحوه تعمیر جاروبرقی که قدرت مکش آن از دست رفته است

از بین رفتن قدرت مکش جاروبرقی از رایج‌ترین و معمول‌ترین مشکلاتی است که افراد هنگام استفاده از این وسیله با آن روبه‌رو هستند. اگر قدرت مکش جاروبرقی شما نیز از دست رفته، بدیهی است که باید تعمیر شود. اما آیا حتماً باید آن را به یک تعمیرکار بسپارید؟ برای بسیاری از افراد هنگامی که لوازم خانه‌ ایشان نیاز به تعمیر پیدا می‌کند، این پرسش پیش می‌آید که آیا خودم ‌می‌توانم آن را تعمیر کنم؟ این پرسش به دلایل گوناگونی مطرح می‌شود و به‌ویژه در شرایط اقتصادی نامناسب، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در مورد مشکل افت قدرت مکش جاروبرقی هم باید گفت که تعمیر جاروبرقی به هر صورت، مقداری هزینه دارد. اما شاید بتوانیم در مواردی، از پرداخت این هزینه اجتناب کنیم و خودمان وسیله را تعمیر کنیم.شما می‌توانید به شرط داشتن دانش و مهارت کافی، در مواردی وسایل خانه خود و از جمله لوازم خانگی بوش را تعمیر کنید.

معمولاً بیشتر جاروبرقی‌ها به مرور زمان قدرت مکش خود را تا حدی از دست می‌دهند و این موضوع حتی برای جاروهایی که اوایل مکش قوی و خوبی داشته‌اند نیز ممکن است رخ ‌دهد. از دست رفتن قدرت مکش جارو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و در هر صورت، پیشامدی ناخوشایند و ناامید کننده است. اما خبر خوبی هم وجود دارد! اینکه ممکن است خودتان بتوانید به سادگی این مشکل را برطرف کنید. گاه کاهش مکش جاروبرقی‌ در اثر گرفتگی فیلتر دستگاه و یا انسداد مسیر جریان هوا، از سمت سری و ابزارهای گوناگون و همچنین شیلنگ و لوله جارو رخ می‌دهد. در این موارد، بسته به نوع گرفتگی، چاره کار برطرف کردن این انسداد و یا باز کردن میله برس است. جالب است بدانید گاه حتی در شرایطی که جاروبرقی شما به قطعه جدیدی نیاز داشته باشد، ممکن است خودتان بتوانید در خانه آن قطعه را تعویض و جاروبرقی‌تان را تعمیر کنید. با ما همراه باشید راهکارهایی را برای رفع مشکل افت مکش جارو برقی در خانه بررسی کنیم.

نحوه تعمیر جاروبرقی

فیلترهای جاروبرقی را تمیز کنید

یکی از شایع‌ترین علل کاهش قدرت مکش جاروبرقی بوش و جاروهای مشابه دیگر، گرفتگی فیلتر آن‌هاست. هوا باید بتواند از فیلترها عبور کند تا جارو مانع خروج ذرات کوچک و آلرژن‌ها شود. وجود یک لایه گردوغبار روی فیلتر ‌می‌تواند تا حد زیادی جریان هوا را کاهش دهد. بنابراین اگر مدت زیادی است که فیلترهای جاروی خود را تمیز نکرده‌اید، به احتمال زیاد دلیل افت مکش جارو برقی شما همین است.

بیشتر جاروبرقی‌ها دو فیلتر دارند: فیلتر اگزوز که به آن فیلتر موتور نیز ‌می‌گویند و فیلتر اولیه که هوا را پیش از رسیدن به موتور دستگاه، از اجزا و ذرات درشتی همچون مو، کرک، پرز، دانه‌های گرده و مانند آن پاک می‌کند.

هر دو فیلتر باید به‌طور مرتب تمیز شوند و برای این کار باید به دستورات شرکت سازنده جاروبرقی خود توجه کنید. هر شرکتی به‌شکل تخصصی، شیوه تمیز کردن فیلتر جاروهای خود را براساس مدل و موارد دیگر، در دفترچه راهنمای محصول می‌آورد. همچنین با مراجعه به سایت اصلی برند لوازم خانگی خود می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره نگه‌داری و تعمیر این محصولات به‌دست آورید. گذشته از این، می‌توانید به نمایندگی‌های مجاز فروش و نیز تعمیر لوازم خانگی مراجعه کرده و پرسش‌های خود را به صورت حضوری یا آنلاین بپرسید.

اگر فیلتر جاروبرقی شما از نوع قابل شستشو باشد، معمولاً ‌می‌توانید آن را با گرفتن زیر جریان شیر آب تمیز کنید. برای اطلاع از قابل شست‌و‌شو بودن فیلتر و نحوه شستن آن نیز لازم است نخست دفترچه راهنما را بررسی کرد. پس از شستن فیلتر و پیش از استفاده دوباره آن حتماً باید اجازه دهید تا فیلتر به‌طور کامل خشک شود. گاهی ممکن است برای خشک شدن آن به بیش از 24 ساعت زمان نیاز باشد. در جاروهایی که فیلتر آن‌ها قابلیت شست‌وشو ندارد، در صورت گرفتگی فیلتر باید آن را تعویض کنید. معمولاً تعداد جاروهایی که نمی‌توان فیلتر آن‌ها را شست اندک است؛ با‌ این حال، حتماً پیش از هر اقدامی به دفترچه راهنمای جارو برقی خود مراجعه کنید.

بررسی کنید که میله برس درهم رفته یا به هم چسبیده نباشد

سری مخصوص نظافت کف در بسیاری از جاروبرقی‌ها یک میله برس چرخان دارد. وظیفه این میله‌ برس‌های چرخان، هم زدن بهتر و بیشتر الیاف فرش است. با این کار جارو قادر خواهد بود هرنوع کثیفی و نیز موی بیشتری را از روی زمین و انواع کفپوش‌ها تمیز کند. بنابراین، داشتن این قطعه برای فرش‌های ضخیم یا خانه‌هایی کسانی که حیوانات خانگی دارند ‌می‌تواند بسیار مهم باشد.

با توجه به ساختار و وظیفه این قطعه طبیعی است که پس از مدتی گرد و خاک و آلودگی بسیاری به خود بگیرد. این‌ انباشت ذرات قطعاً بر کارکرد میله برس تأثیر منفی دارد. همچنین موهای جمع شده در اطراف آن به مرور گره خورده و در هم فرومی‌روند. این موضوع هم به سهم خود باعث اختلال در چرخش درست و عادی میله برس شده و کارآمدی آن را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد.

برای اینکه جاروی شما دوباره بتواند خرده‌های مواد خوراکی، مو، ذرات مختلف و خاشاک و خاکروبه را به خوبی از روی سطوح جمع کند باید میله برس آن را تمیز کنید. برای چرخش آزادانه میله برس نیز باید موهای بلندی را که اطراف آن گره خورده با دقت و به کمک یک قیچی کوتاه کنید و سپس این موها و سایر کرک‌ها را به‌طور کامل بیرون بکشید. هنگام انجام این کار حتماً از دستکش استفاده کنید تا دستانتان آلوده نشوند.

نکته مهم در اینباره بررسی قابلیت جداسازی و نیز شست‌و‌شوی میله برس است. اگر با مراجعه به دفترچه راهنما متوجه شدید که این قطعه جاروبرقی شما چنین قابلیتی دارد، جای خوشحالی است؛ چرا که کار تمیز کردن آن برایتان به مراتب ساده‌تر خواهد بود. قطعاً قیچی کردن موهای دور میله برسی که بتوان آن را از سرپوش تمیز کردن کف جدا کرد بسیار ساده‌تر از بریدن موهای گیر کرده در برس‌های ثابت و یک‌طرفه است. فقط مراقب باشید که اگر برس جاروی خود را شستید، پیش از اتصال دوباره به جارو و استفاده حتماً آن را کاملاً خشک کنید. خیس یا مرطوب بودن برس هم بر کارکرد آن تأثیر منفی دارد و آن را زودتر کثیف می‌کند و هم ممکن است خطر برق گرفتگی در پی داشته باشد.

سری مخصوص نظافت کف را باز کنید

افزون بر مشکل گرفتگی و درهم‌رفتگی موهای میله برس، معمولاً ورودی‌های هوا در سری‌های مخصوص نظافت کف نیز در اثر انباشت کرک و کثیفی مسدود می‌شود. این موضوع نیز ‌می‌تواند تأثیر نامطلوب زیادی بر قدرت مکش جاروبرقی شما داشته باشد. بنابراین، هرگز تمیز کردن سرپوش به‌طور منظم را فراموش نکنید.

در صورتی که سری یا ابزار تمیز کردن کف در جاروی شما همانند بسیاری از جاروبرقی‌های سیلندری جدید، دارای میله برس چرخان است و به ویژه اگر امکان جدا کردن میله آن وجود دارد، این بخش آسان‌تر تمیز می‌شود. اما اگر موهای فرچه برس جاروی‌تان مانند جاروبرقی‌های قدیمی‌تر، تنها از یک طرف آزاد است یا میله برس آن قابل جداسازی نیست، کار اندکی دشوار خواهد بود. در این حالت شما فقط باید تمام تلاش خود را بکنید که تا حد ممکن و بدون هیچ فشار اضافی یا آسیب زدن به سری و برس، موادی را که باعث گرفتگی راه هوایی آن شده‌اند از بین ببرید و سرپوش را تمیز کنید.

تعمیر جارو برقی

گرفتگی لوله جارو را بررسی کنید

یکی دیگر از مشکلات رایج و از علل نخستین کاهش مکش جاروبرقی، انسداد لوله یا شیلنگ آن با زباله‌های بزرگ و توده‌های انبوه مو و کرک است. تنها کاری که برای رفع این مشکل باید انجام دهید این است که با کمک یک چوب جارو یا وسیله مشابه دیگر، توده مو یا زباله بزرگ گیر افتاده در لوله و شیلنگ را خارج کنید. اگر تنها دلیل افت مکش جاروی شما این مسأله باشد، پس از انجام این کار جاروبرقی بلافاصله قدرت قبلی خود را بازخواهد یافت.

یک زباله بزرگ گیر افتاده در لوله یا شیلنگ مانع عبور ذرات کوچکتر هم می‌شود و گاه به هسته مرکزی توده بسیار بزرگتری تبدیل می‌شود که می‌تواند ذرات ریز را هم به خود جذب کرده و مشکل را حادتر ‌کند. بنابراین، مهم است که پیش از روشن کردن جاروبرقی، زباله‌های بزرگی مثل دستمال کاغذی یا تکه‌های پارچه، نخ و کاغذهای بزرگ را با دست یا جاروی دستی از روی زمین بردارید.

گاهی نیز قدرت مکش جارو به دلیل پر بودن بیش از حد کیسه یا مخزن جمع‌آوری زباله آن کم می‌شود. در صورت بی‌توجهی به این مسأله و خالی نکردن به موقع مخزن یا عدم تعویض کیسه، گرفتگی به تدریج بدتر شده و افت مکش شدیدتر می‌شود. ادامه این وضعیت می‌تواند باعث سوختن و از کار افتادن موتور جارو برقی شما شود. بنابراین برای جلوگیری از آسیب‌های بزرگ و غیرقابل جبران و همچنین پرهیز از هزینه‌های گزاف تعمیر یا خریدن وسیله نو، بهتر است با لوازم خانه خود مهربان‌تر باشید!

اگر پس از بررسی لوله، شیلنگ و مخزن و کیسه همچنان جارویتان خوب کار نمی‌کند و مکش آن کم است باید تمام نقاطی را که احتمال گرفتگی آن وجود دارد بررسی کنید. کمی بیشتر وقت بگذارید و لوله منتهی به کیسه یا مخزن گرد و غبار و یا هر جای دیگری را که ممکن است دچار انسداد مخفی شده باشد به دقت بازرسی کنید.

ممکن است برای از بین بردن گرفتگی به یک چراغ قوه و یک انبر یا موچین نیاز داشته باشید. گاهی گرفتگی داخل شیلنگ عمیق و دورتر از دهانه‌های ورودی و خروجی آن‌ است و نمی‌توان به راحتی توده زباله بزرگ را دید. در این شرایط باید شلنگ را از جاروبرقی جدا کرده و آن را صاف نگه دارید. سپس به کمک یک چراغ قوه یا منبع نوری دیگر به درون آن نور بتابانید و از سر دیگر، درون شیلنگ را نگاه کنید. اگر نوری ندیدید یا تنها پرتوهایی از آن برای‌تان قابل مشاهده بود، گرفتگی عمیق و در نقاط دور از دسترس‌تر است. بنابراین برای رفع آن از یک دسته باریک جارو یا تی آشپزخانه یا یک انبر بلند استفاده کنید.

مراقب باشید که هنگام تمیز کردن و رفع گرفتگی، به هیچ وجه به شیلنگ جاروبرقی شما آسیب وارد نشود. برای برطرف کردن گرفتگی هرگز از اجسام تیز استفاده نکنید. همچنین وسوسه نشوید که توده مو و زباله را با ضربه زدن به شیلنگ و کوبیدن آن به وسایل و سطوح اطراف بیرون آورید. این کار باعث ترک خوردگی، شکستن لبه‌های سخت دو سر شیلنگ یا ایچاد پارگی در طول منعطف آن می‌شود.

تعمیر جاروبرقی

مخزن یا کیسه گرد و غبار را خالی کنید

با وجود آنکه در قیاس با انواع قدیمی، جاروهای مدرن در صورت پر بودن مخزن و کیسه کارآمدتر عمل می‌کنند و دربرابر کاهش قدرت مکش مقاوم‌ترند؛ یک کیسه یا کپسول پر از گردوغبار همچنان در افت قدرت مکش جارو تأثیر مستقیم دارد. حتی با فناوری پیشرفته سیکلون نیز تا حد زیادی این قدرت کاهش می‌یابد. پس بهتر است برای حفظ عملکرد جاروبرقی، به تخلیه مرتب آن توجه داشته باشید.

از آنجا که جاروبرقی‌های کیسه‌دار نیازی به تخلیه ندارند و ظرفیت جذب گردوغبار آن‌ها بیشتر است و همچنین به دلیل اینکه نمی‌خواهید کیسه‌ها را بیهوده هدر دهید، ممکن است تمیز کردن و جایگذاری کیسه نو جاروی خود را به تعویق بیاندارید. این کار اصلاً خوب نیست و مهم است که هر زمان کیسه جاروبرقی پر شد، هر چه زودتر آن را عوض کنید؛ به‌ویژه اگر متوجه شدید که مکش جاروبرقی شما در حال کاهش است.

عیب یابی سایر علل بالقوه از دست دادن مکش

پنج مورد بالا رایج‌ترین دلایل مکش ضعیف جاروبرقی هستند، اما باید بدانید که این‌ها تنها دلایل نیستند. در ادامه چند مورد دیگر را که باید مراقب آن‌ها باشید بررسی می‌کنیم.

  • ترک خوردگی شیلنگ: شیلنگ ترک خورده ‌می‌تواند باعث اختلال در جریان هوا و در تنیجه کاهش قدرت مکش ‌جاربرقی ‌شود. اگر چنین اتفاقی رخ داد باید یک شلنگ جدید بخرید.
  • وجود نشتی هوا: اگر هوا پیش از رسیدن به ابزار تمیز کردن کف از هر قسمتی خارج شود جارو برقی شما قادر به مکش آنچنانی نخواهد بود. بنابراین ضروری‌ست بررسی کنید که شیلنگ، سَری‌ و ابزارهای گوناگون، فیلتر، مخزن و سایر قطعات جاروبرقی به درستی نصب شده باشند.
  • باز شدن تسمه جاروبرقی: اگر میله برس جاروبرقی شما اصلاً نمی‌چرخد و حتی بعد از اینکه موهای درهم رفته را از بین بردید، ثابت است، امکان دارد تسمه آن باز یا پاره شده باشد. تسمه پاره شده را باید عوض کنید. معمولاً و به‌ویژه در جاروهای ایستاده، تعویض و نصب تسمه‌های جایگزین کار ساده‌ای است.
  • ارتفاع سرپوش تمیز کردن کف: تنظیم ارتفاع سَری برای کفپوش‌های مختلف متفاوت است. معمولاً کمترین ارتفاع سرپوش تمیز کردن کف، برای کف‌های سخت تنظیم می‌شود، در حالی که تنظیمات ارتفاع بالاتر برای جارو زدن فرش‌ها است. اشتباه در این تنظیمات باعث می‌شود جارو در جمع‌آوری زباله‌ها کارکرد خوبی نداشته باشد. به‌طور مشخص و دقیق اگر ارتفاع را خیلی بالا تنظیم کنید، سَری جاروی شما کفپوش‌های سخت مانند پارکت و سرامیک را به خوبی تمیز نخواهد کرد.

چرا خرید لوازم خانگی بوش؟

خانه بوش عرضه کننده اصلی محصولات بوش در کشور است و جدیدترین و بهترین محصولات و مدل‌های مختلف لوازم خانگی بوش موجود در بازار ایران را ارائه می‌دهد. تمامی محصولات این شرکت دارای بالاترین کیفیت طراحی و ساخت هستند و همگام با فناوری‌های روز تولید می‌شوند. این محصولات همگی تحت لیسانس شرکت بوش آلمان هستند که در کشورهای گوناگون و با کیفیتی مشابه کارخانه آلمانی تولید می‌شوند.

افزون بر این ویژگی‌ها، تضمین کارکرد درست محصول که خانه بوش به مشتریان عزیز ارائه می‌دهد، موجب راحت‌تر شدن زندگی افراد و خانواده‌ها شده و آن را دلنشین‌تر می‌کند. محصولات و لوازم خانگی بزرگ و کوچک قابل عرضه و موجود در خانه بوش به 7 گروه اصلی و مجموعه کلی به قرار زیر دسته‌بندی می‌شود:

هود: هود توکار، جزیره‌ای و شومینه‌ای

ماشین‌های ظرفشویی مبله بوش، توکار و رومیزی

انواع ماشین لباسشویی مبله، توکار و خشک کن بوش

جاروبرقی و شارژی بوش: جاروبرقی کیسه‌ای و جارو شارژی

یخچال و فریزر: یخچال ساید بای ساید، فریزر تک، یخچال فریزر توکار، دوقلو و بالا و پایین

فر و اجاق گاز: فر، فر ترکیبی بوش، مایکروویو، اجاق گاز، اجاق گاز صفحه­ای، کشو گرمکن

لوازم کوچک خانه: اتو، غذاساز، میکسر، قهوه ساز، همزن، توستر، آبمیوه گیری، چرخ گوشت، چای ساز بوش، مخلوط کن، خردکن، گریل، پلوپز

مزایای خرید از خانه بوش

یکی از بزرگترین مزایای خرید محصول از این نمایندگی بوش در تهران، اصل بودن همه آن‌هاست. داشتن تأییدیه و لیسانس شرکت بوش آلمان و امکان شناسایی همه محصولات در سایت بوش آلمان از طریق کدهای محصول در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های خانه بوش که خرید از آن را لذت‌بخش و ساده می‌کند به این موارد می‌توان اشاره کرد:

  • نصب رایگان: وسایل و لوازم خانگی بزرگ در محل
  • بیمه رایگان محصولات در برابر هر گونه حادثه احتمالی تا درب
  • ارسال فوری به سرتاسر ایران برای تمام خریدهای حضوری و آنلاین
  • امکان خرید آنلاین (از سایت خانه بوش) و خرید حضوری (از فروشگاه خانه بوش در تهران)
  • مشاوره خرید و امکان بهره‌مندی از راهنمایی‌ها و همراهی کارشناسان زبده در هنگام خرید هر یک از محصولات خانه بوش
  • خدمات پس از فروش طولانی مدت: همه لوازم خانگی به فروش رسیده در خانه بوش، تا10 سال از خدمات پس از فروش این محصولات بهره‌مند خواهند شد.
  • فروش لوازم خانگی با ضمانت‌های 2 و 3 ساله با توجه به نوع محصول خریداری شده، شامل ضمانت‌نامه‌ 2 ساله برای لوازم خانگی کوچک و 3 ساله برای محصولات و لوازم خانگی بزرگ.

سخن پایانی

در این مقاله کوشیدیم با ارائه نکاتی اولیه اما مهم، به شما در عیب یابی و تعمیر جاروبرقی هنگامی که مکش آن کم شده، کمک کنیم. لازم به یادآوری است که از دست رفتن مکش جاروبرقی همیشه به معنای نیاز به تعویض آن نیست. با پیروی از نکات بالا، جاروبرقی شما احتمالاً ‌می‌تواند قدرت پیشین خود را به دست آورد. اما در صورت بروز مشکلات جدی‌تر، و به‌ویژه هنگام نیاز به تعویض قطعات، باید با یک شرکت تعمیرات جاروبرقی مطمئن یا نمایندگی دستگاه خود تماس بگیرید. آن‌ها می‌توانند بیشتر قطعات یدکی مورد نیاز برای تعمیر جاروبرقی شما را تهیه و روی آن نصب کنند.

با‌این‌همه، در بعضی شرایط خاص احتمال دارد تعمیر جاروبرقی ممکن نباشد؛ اگر جاروی شما باید تعویض شود پیشنهاد می‌کنیم به خرید انواع جاروبرقی بوش هم فکر کنید. این شرکت جاروهای باکیفیت و مدرنی دارد که شما می‌توانید آن‌‌ها را با توجه به نیاز و همچنین سلیقه و بودجه خود از خانه بوش خریداری نمایید.

سوالات متداول

بیشترین ظرفیت مخصوص جاروهای کیسه دار است و پس از آن، جاروهای بدون کیسه هستند که معمولاً باید بعد از هر بار استفاده مخزن آن‌ها را خالی کنید. البته مدل‌هایی با مخزن بزگتر هم وجود دارند که می‌توان پس از چندبار استفاده آن را تخلیه کرد. گنجایش جاروهای شارژی از همه کمتر است و گاه حتی ممکن است ناچار شوید در طول یک نوبت نظافت و جارو کشیدن، چندین بار آن را خالی کنید.
روی کپسول یا مخزن جاروبرقی بدون کیسه شما یک خط یا علامت وجود دارد که نشان‌دهنده میزان پر بودن آن است. اگر زباله و خاکروبه‌های مخزن به این حد رسیده باید آن را خالی کنید. یادتان باشد که این علامت نزدیک بالای مخزن نیست؛ پس گمان نکنید تا پر شدن کامل کپسول می‌توان آن را خالی نکرد. چون مکش جارو تحت تأثیر مستقیم حجم زباله‌های مخزن قرار دارد، باید آن را به موقع تخلیه کنید.
امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *