عمر مفید لوازم خانگی چقدر است؟

عمر مفید لوازم خانگی چقدر است

عمر مفید لوازم خانگی به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله اینکه از چه برندی است و یا اینکه کاربر تا چه اندازه درست و اصولی از آن استفاده کرده است. در برخی از برندها، برای اینکه برای این لوازم خانگی از  قطعات درجه یک دارند و موتور آنها باکیفیت است، عمر بیشتری دارند. برخی مواقع هم مصرف کنند استفاده درستی از لوازم برقی نمی‌کند و اصول و نکات لازم را در مورد استفاده از آن رعایت نمی‌کند و این باعث کاهش عمر دستگاه می‌شود. بنابراین می‌توان گفت فاکتورهای مختلفی در تعیین عمر لوازم خانگی دخیل هستند.

در اینجا به معرفی دستگاه‌های پرکاربرد و عمر مفید آن‌ها پرداخته‌ایم که با خواندن این مطالب می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا لوازم برقی شما ارزش تعمیر شدن را دارد یا قطعاتش پوسیده شده و باید دستگاه را تعویض کنید.

طول عمر یخچال

طول عمر یخچال

یخچال بین ۱۰ الی ۱۵ سال عمر می‌کند و توجه کنید که مدل‌های جدید مانند یخچال فریزر بوش به دلیل اینکه موتورهای قوی‌تری دارند و مصرف انرژی آن‌ها نیز پایین‌تر است بین ۲ تا ۴ سال بیشتر عمر خواهند کرد. در صورتی که هر قطعه‌ای از یخچال خراب شود می‌توانید با تعویض قطعه آن را تعمیر کنید. ولی اگر موتور یا کمپرسور خراب شود می‌توان تخمین زد که عمر یخچال رو به پایان است. برای اینکه یخچال سای بای ساید عمر بیشتری داشته باشد باید چکار کرد؟

  • اگر مشکل کوچکی در یخچال ایجاد شود همچون خرابی فن یا برد، باید فورا آن را تعمیر کنید.
  • اگر یک مشکل کوچک را برطرف نکنید ممکن است این مشکل باعث خرابی بیشتر در دستگاه شود.
  • اگر کندانسور و داخل یخچال را مرتب تمیز کنید طول عمر یخچال شما بالا خواهد رفت.

عمر مفید لوازم خانگی ماشین لباسشویی

لباسشویی بین ۱۰ تا ۱۵ سال عمر می‌کند و بسته به میزان استفاده شما از دستگاه ممکن است این عدد کم یا زیاد شود. برندهای معتبر مانند ماشین لباسشویی بوش عمر بیشتری دارند. اگر مدام و هفته‌ای ۳ یا ۴ بار از لباسشویی استفاده کنید مسلما عمر آن کمتر خواهد شد. اگر بیش از این نیز استفاده کنید ممکن است داخل دیگ آن کپک بزند یا لباسشویی مدام با سروصدا کار کند.

لباسشویی درب از بالا عمر بالاتری نسبت به لباسشویی درب از پایین دارد. در صورت توجه به نکات نگهداری می‌توانید ۳ تا ۵ سال به عمر محصول بیفزایید. نکاتی که عمر لباسشویی را کاهش می‌دهد شامل شستن بیش‌ازحد لباس با آن، انداختن لباس خیس داخل آن، استفاده بیش‌ازحد از مایع یا پودر لباسشویی، ریختن البسه بیش از ظرفیت لباسشویی به داخل آن و غیره می‌باشد.

طول عمر مفید ماشین ظرفشویی

ظرفشویی بین ۱۰ تا ۱۳ سال عمر می‌کند و هر چه مدل آن جدید و کیفیت آن بهتر باشد مانند ماشین ظرفشویی بوش عمر بیشتری خواهد کرد. هر چه امکانات بیشتری در آن وجود داشته باشد بسته به تعداد این امکانات احتمال خراب شدن قطعات بیشتری در آن وجود دارد. برخلاف دیگر لوازم برقی هرچه از ماشین ظرفشویی بیشتر استفاده شود عمرش بیشتر خواهد بود. چون با استفاده مدام از آن قطعات پلاستیکی مانند واشر و شلنگ دچار پوسیدگی یا خشکی نخواهد شد و داخل ظرفشویی نیز کپک و سفیدک نخواهد زد. توجه کنید قبل از شستشو با این دستگاه غذای باقی مانده داخل ظروف و تکه‌های غذای سوخته شده را جدا کنید. چون این مواد داخل فیلتر و پمپ گیر می‌کنند و آن را خراب خواهند کرد.

طول عمر مفید لوازم خانگی ماکروفر و فر

ماکروفر بین ۹ تا ۱۰ سال عمر می‌کند و در این مدت کمتر دچار خرابی خواهد شد. خرابی آن نیز به شکلی است که با تعمیر جزئی حل خواهد شد. یک برند معتبر مانند فر بوش کیفیت بالا و عمر زیادی خواهد داشت. اگر ۱۰ سال مدام از این دستگاه استفاده کردید باید به فکر تعویضش باشید.

اگر ماکروفر خراب شد ممکن است همراه با خطرات جانی باشد و باید نسبت به تعمیر فوری آن اقدامات لازم را انجام دهید. بدنه و داخل این دستگاه باید مرتب تمیز شوند تا طول عمر آن بالا رود. غذا را بدون درپوش داخل ماکروفر قرار ندهید، چون امکان دارد مواد غذایی حین گرم شدن به بدنه دستگاه بپاشند و این باعث مسدود شدن منافذ آن و خرابی‌اش خواهد شد.

عمر مفید اجاق گاز

اجاق گاز بین ۱۵ تا ۱۸ سال عمر می‌کند و به طور کل عمر آن از دیگر لوازم خانگی بیشتر است. ولی در صورتی که دچار پوسیدگی شود می‌تواند خطرآفرین باشد. با مراقبت‌های روزمره از آن می‌توانید عمرش را تا ۵ سال بالا ببرید. مثلا بعد از هر بار پخت‌وپز گاز را تمیز پاک کنید تا چربی‌ها و تکه‌ها مواد غذایی از روی آن برداشته شوند.

عمر مفید لوازم خانگی

عمر مفید لوازم خانگی هود آشپزخانه

از هود آشپزخانه در صورتی به خوبی مراقبت شود تا ۱۵ سال عمر می‌کند. در صورتی که به‌صورت مرتب و مدام از آن استفاده کنید عمرش کم‌خواهد شد. توجه کنید محیط آشپزخانه، تعداد شعله‌ها و اندازه هود با هم تناسب داشته باشند تا از آسیب وارد شدن به هود جلوگیری شود.

هود آشپزخانه فیلترهای هواکشی دارد که به مرور با چربی‌های غذا مسدود می‌شود. به همین دلیل باید مرتب آن را تمیز کرده یا در صورت لزوم آن را تعویض کنید تا طول عمر دستگاه زیاد شود. در صورتی که از هود به موقع استفاده کنید به گونه‌ای که در زمان روشن شدن گاز، هود شروع به‌کار کند عمرش افزایش خواهد یافت.

طول عمر جاروبرقی

جاروبرقی بین ۸ تا ۱۰ سال عمر می‌کند و بسته به مدل و برند این عدد متفاوت خواهد بود. ممکن است مارکی ۵ سال و برندی دیگر مانند جاروبرقی بوش بالاتر از ۱۵ سال عمر کند. بستگی به نحوه استفاده و میزان استفاده از جاروبرقی طول عمر آن متفاوت خواهد بود. جهت افزایش طول عمر جاروبرقی باید به‌درستی از آن استفاده کنید. مثلا اگر آب وارد آن شود عمرش کم‌خواهد شد. با تمیز نگه داشتن فیلترهای آن می‌توانید به افزایش عمرش کمک کنید. کیسه آن در زمان پر شدن مرتب باید خالی شود و در صورتی که فیلتر آن با آشغال پر شود و این آشغال‌ها وارد موتور شوند باعث سوختگی دستگاه خواهند شد.

عمر مفید لوازم خانگی آبمیوه گیری

آبمیوه‌گیری عمری تا ۸ سال دارد ولی بسته به عوامل مختلفی این عدد می‌تواند متفاوت باشد. مثلا با استفاده نادرست از این دستگاه عمر آن کاهش پیدا می‌کند. جهت افزایش عمرش باید در زمان استفاده آن را در سطحی صاف قرار دهید تا دچار لرزش نشود. میوه‌هایی که می‌خواهید آبشان را بگیرید را باید به تکه‌های کوچک تبدیلشان کنید تا به آبمیوه‌گیری فشاری وارد نکنند. بعد از هر با استفاده قطعاتش مانند شیر کوچک، توری، محفظه و غیره را بشویید و بعد از شستن باید خشک‌شان کنید تا دچار زنگ‌زدگی نشوند.

بعد از اینکه آب‌میوه‌هایی مانند هلو، موز و گوجه فرنگی را گرفتید حتما اقدام به صاف کردن صافی کنید و آن را شستشو دهید. استفاده زیاد آن را دچار سایش و فرسودگی می‌کند و باعث کاهش عمرش خواهد شد.

عمر مفید لوازم خانگی چای ساز

چای ساز ۱۰ تا ۱۵ سال عمر می‌کند و در صورت استفاده نادرست از آن عمرش کم خواهد شد. برای اینکه عمر دستگاه را افزایش دهید از پیچیدن سیم دستگاه به دور آن در زمانی که دستگاه داغ است جلوگیری کنید. توجه کنید چای ساز را بر روی سطح صاف قرار دهید و از قرار دادن آن کنار پریز خودداری کنید. از ولتاژ مورد نیاز دستگاه با ولتاژ برق ساختمان‌تان اطمینان حاصل کنید و توجه داشته باشید. چای ساز را بدور از مایعات، حرارت، گرما و رطوبت قرار دهید و توجه کنید جهت پر کردن کتری و قوری، دستگاه را از پایه‌هایش جدا کنید. جهت گرم کردن مایعات از چای ساز استفاده نکنید و توجه کنید بعد از اتمام کار ابتدا دستگاه را خاموش کنید و بعد آن را از برق بکشید.

عمر مفید تلویزیون

تلویزیون بین ۱۰ الی ۱۵ سال عمر می‌کند و بسته به برند این عدد متفاوت خواهد بود. در صورتی که از آن استفاده درست کنید عمرش بیشتر خواهد شد. مثلا این سیستم را در کنار وسایل سرمایشی و گرمایشی قرار ندهید و در محلی که رفت‌وآمد زیاد است نیز آن را نگذارید. توجه کنید در معرض ضربه قرار نگیرد، زیرا امکان سوختگی در پیکسل‌ها وجود دارد. کنترلش را دور از دسترس کودکان قرار گیرد و با سشوار یا هوای فشرده می‌توانید گردوغبار داخل آن را خارج کنید. از روشن ماندن مدام تلویزیون جلوگیری کنید.

طول عمر لوازم خانگی

عمر مفید لوازم خانگی چرخ گوشت

چرخ گوشت تا ۱۰ سال عمر می‌کند و بسته به برند و روش استفاده این عدد ممکن است کمتر باشد. با استفاده درست از این دستگاه می‌توانید عمرش را بالا ببرید. مثلا در زمان کار با چرخ گوشت آن را بر روی سطح صاف و بر روی زمین قرار دهید. توجه کنید زمانی که داخل دستگاه گوشت نیست آن را روشن نکنید. زیرا این باعث افزایش استهلاک دستگاه و خرابی موتور خواهد شد.

جهت چرخ کردن گوشت باید گوشت را به تکه‌های کوچک تبدیل کنید. در غیر اینصورت گوشت در گلویی گیر می‌کند و این باعث فشار وارد شدن به تیغه‌ها و موتور می‌شود. همچنین باید دقت کنید غضروف و استخوان وارد دستگاه نشود.

دقت کنید سبزیجات، پیاز و دیگر مواد را با چرخ گوشت خرد نکنید. به طور کل به جز گوشت و چربی مواد دیگری نباید با چرخ گوشت خرد شوند. در حین استفاده از این دستگاه توجه کنید هر ۱۵ دقیقه یک بار به آن استراحت دهید. بعد از هر بار استفاده قطعات چرخ گوشت را به طور کامل شستشو دهید و در صورتی که مدام از آن استفاده می‌کنید تیغه را هر سه ماه یکبار تیز کنید. از قرار دادن دستگاه در محیط مرطوب جلوگیری کنید.

نتیجه گیری

عمر مفید لوازم خانگی بسته به عوامل مختلفی فرق دارد. مثلا برند و نحوه استفاده دو عامل مهم است که تعیین کننده عمر این لوازم می‌باشند. یک برند معتبر، معروف و باکیفیت مسلما عمر بالاتری خواهد داشت. زمانی که از یک وسیله برقی کم استفاده شود و در استفاده از آن نیز اصول و نکات مهم رعایت شود عمر آن بیشتر خواهد شد. یک برند معتبر لوازم برقی باکیفیت، عمر بالایی را ارائه می‌کند و خانه بوش به عنوان نمایندگی بوش در ایران ارائه دهنده بهترین این لوازم می‌باشد.

سوالات متداول

عمر مفید لوازم خانگی بسته به برند و کیفیت متفاوت است و با استفاده درست از این لوازم می‌توانید به افزایش عمر آن‌ها کمک کنید.
برای اینکه عمر لوازم برقی را افزایش دهیم باید به دفترچه آن رجوع کنیم و راهنمای استفاده از دستگاه را بخوانیم و بر طبق توصیه‌های ذکر شده در دفترچه از آن استفاده کنیم.
خیر، لوازم‌های برقی بسته به برند، کیفیت قطعات و نحوه استفاده می‌توانند عمر مختلفی داشته باشند. مثلا لوازم خانگی بوش از برندهای معتبر هستند و عمر بالایی دارند.
امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *