چگونه یخچال خود را تمیز کنیم

چگونه یخچال خود را تمیز کنیم

همانطور که می‌دانید آشپزخانه قلب خانه است و یخچال نیز قلب آشپزخانه محسوب می‌شود؛ چراکه این دو مورد ارتباط مستقیمی با سلامتی انسان‌ها دارند و بهتر است که جهت حفظ کیفیت مواد غذایی به آن توجه ویژه‌‌ای کرد.

به همین دلیل در صورتی که تمیز کردن یخچال با توجه به اصول و روش‌های درستی انجام نشود باعث فاسد شدن مواد درون یخچال و فریزر خواهد شد و در نتیجه ممکن است به خود یخچال نیز آسیب وارد شود. به همین دلیل امروزه ما در این مقاله قصد داریم روش‌های اصولی و درستی را برای تمیز کردن یخچال بوش ارائه دهید. اما شما می‌توانید بدون در نظر گرفتن برند و مدل دستگاه خود این روش‌ها را اجرا کرده و به طول عمر یخچال خود کمک کنید.

از کدام قسمت یخچال شروع به تمیز کردن کنیم

از کدام قسمت یخچال شروع به تمیز کردن کنیم؟

در ابتدا پیشنهاد می‌کنیم که یخچال بوش را تخلیه کنید؛ چراکه باید یک فضای کافی و راحت را برای تمیز کردن فراهم کنید. بهتر است که این کار را در آخر هفته و زمان بیکاری خود انجام دهید؛ زیرا ممکن است وقت بسیاری از شما بگیرد. در نظر داشته باشید مواد غذایی که بیش از سه ماه در یخچال مانده و استفاده نشده در آینده نیز مطمئنا استفاده نخواهد شد و به همین دلیل آن را دور بریزید.

این نکته را توجه داشته باشید که هنگام تمیز کردن یخچال حتما مواد غذایی را به مدت یک ساعت بیرون از یخچال بگذارید. اکنون باید بررسی کنید که کدام قسمت‌های یخچال نیاز به تمیز کردن دارند. شاید فکر کنید تنها با یک دستمال کشیدن روی طبقات می‌توان نظافت را به اتمام رساند و کار گردگیری را انجام داد.

اما گفتنی است که هنگام تمیز کردن یخچال باید قسمت‌های مهم و در دسترس آن مثل سطوح داخلی، واشرها و کشوها را ضدعفونی کنید. در ادامه روش‌های را برای تمیز کردن هر بخش ارائه می‌دهیم.

1. تمیز کردن کشو و قفسه های یخچال و فریزر

در اولین مرحله پیشنهاد می‌کنیم که به تمیز کردن کشو و قفسه‌های یخچال بپردازید. این قسمت‌ها به راحتی قابل تمیز کردن هستند و می‌توان به‌راحتی آن‌ها را جدا کرد و حتی آن را شست. در صورتی که از ماشین ظرفشویی برای تمیز کردن قفسه‌های یخچال استفاده می‌کنید بهتر است بدانید که این کار کاملا اشتباه است و باید تمیز کردن آن را به صورت دستی انجام داد.

اگر که کشو و قفسه‌های یخچال شما دارای لکه است می‌توانید به‌راحتی آن را با استفاده از دو فنجان آب گرم، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و لیمو‌‌ترش از بین برد. تنها این نکته را به یاد داشته باشید که آن را با استفاده از یک اسفنج نرم بمالید و در آخر حتما آن را به خوبی آبکشی کنید و بعد از خشک کردن درون یخچال قرار دهید.

2. تمیز کردن سطوح داخلی یخچال و فریزر

این نکته را در نظر بگیرید که به هیچ عنوان برای تمیز کردن این قسمت‌ها از شیلنگ آب استفاده نکنید؛ چراکه این قسمت‌ها قابل شستشو نیستند. از طرفی اگر از مواد شوینده بودار استفاده کنید ممکن است این بو به غذا منتقل داده شود.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای تمیز کردن آن‌ها از دستمال تمیز استفاده شود. یا هم یک محلول سرکه سیب و سه فنجان آب گرم تهیه کنید و گاهی اوقات اضافه کردن خمیر دندان نیز می‌تواند در حذف لکه‌ها چاره ساز باشد. در نهایت قسمت داخلی درب یخچال فراموش نشود؛ زیرا این قسمت نیز زیاد استفاده می‌شود.

3. راه های تمیز کردن واشر داخلی یخچال و فریزر

برخی از افراد هنگام تمیز کردن یخچال، معمولا از تمیز کردن واشر صرف نظر می‌کنند یا تمیزی آن را به صورت نادرستی انجام می‌دهند که این کار باعث کاهش عمر دستگاه خواهد شد. همچنین برخی اوقات تمیز کردن زیاد آن می‌تواند موم لاستیک را از بین ببرد. یک پیشنهاد ویژه برای شما داریم می‌توانید برای تمیز کردن واشر داخلی یخچال از مخلوط آب و سرکه استفاده کنید. هر کدام از آن‌ها را به‌‌‌اندازه ۱/۲ اضافه کنید.

تمیز کردن یخچال

4. تمیز کردن سطوح خارجی یخچال و فریزر

سطوح خارجی یخچال نیز شبیه به سطوح داخلی نیاز به تمیز کردن دارد. برای اینکه به‌راحتی بتوانید این کار را انجام دهید بهتر است یخچال را به سمت جلو بکشید که تمام قسمت‌ها را ببینید. تنها یک راه برای تمیز کردن سطوح خارجی وجود دارد و آن هم استفاده از حوله تمیز است.

در پشت دستگاه کویل کندانسور نصب شده که باید هر چند مدت یکبار آن را تمیز کنید؛ چراکه این قسمت بیشتر در معرض گرد و غبار قرار می‌گیرد و از آنجایی که فن دستگاه در اینجا تعبیه شده باید عاری از گرد و غبار باشد که بتواند وظیفه خنک کردن دستگاه را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. در واقع می‌توان گفت که این بخش از مهم‌‌ترین قسمت‌های یخچال است که در صورت آسیب باید از یک متخصص کمک بگیرید.

5. تمیز کردن سطوح آشپزخانه در رابطه با یخچال

در نهایت بهتر است که سطوح نزدیک به دستگاه را به درستی تمیز کنید. شستشو با استفاده از مواد شیمیایی مشکلی نیست ولی در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان سطح رطوبت نداشته باشد و آن را با استفاده از یک پارچه تمیز خشک کنید.

6. تمیز کردن فیلتر آب یخچال و فریزر

پیشنهاد می‌کنیم در ابتدا یخچال را به برق متصل کنید و بعد آن را در جای اصلی خود قرار دهید. فیلتر آب و یخ لازم است که هر ۶ ماه یکبار عوض شود که مزه آب درون یخچال تغییر نکند. تعویض فیلتر بهتر است که توسط فرد متخصص انجام شود.

7. دلایل زرد شدن یخچال و جلوگیری از این مشکل

معمولا یخچال‌هایی که دارای رنگ سفید هستند بعد از مدتی یک رنگ از روی بدنه آن‌ها مشاهده می‌شود. این رنگ می‌تواند به خاطر تابش نور خورشید، مواد شیمیایی و همچنین بخار مواد غذایی باشد. البته نمی‌توان گفت که از نظر بهداشتی مشکلی دارد ولی در ظاهر یخچال تاثیر دارد.

اما چیکار کنیم که این لکه رنگ زرد پاک شود! کافی است که جوش شیرین و آب گرم را با هم مخلوط کرده و سپس از طریق یک اسفنج روی آن بکشید. برای پاک کردن آن از آب گرم استفاده کنید. این کار تا زمانی که هاله زرد از بین برود باید تکرار شود. در نظر داشته باشید که هنگام استفاده از این محلول حتما از دستکش استفاده کنید.

چگونه یخچال را تمیز کنیم

8. تمیز کردن فریزر یخچال

در صورتی که از فریزرهای بدون برفک استفاده کنید برای تمیز کردن یخچال به مشکل برنمی‌خورید. اما اگر فریزر شما برفک بزند به هیچ عنوان نباید با‌ تراشیدن برفک آن را از بین برد. بهترین روش برای از بین بردن برفک این است که در ابتدا یخچال را از برق بکشید و بگذارید که با دمای هوای منزل آب شود. امکان دارد که فریزر شما به خاطر مواد غذایی بو گرفته باشد. می‌توانید برای از بین بردن آن از آبلیمو استفاده کنید.

تنها این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده بیش از حد از آبلیمو امکان دارد سبب آسیب رساندن به فریزر شما شود. بنابراین در هنگام استفاده از آن محتاط‌‌تر عمل کنید. در صورتی که مواد غذایی هنوز داخل فریزر وجود دارد آن را خارج کنید. برای اینکه مواد غذایی را به راحتی بیرون بیاورید باید برفک فریزر آب شده باشد.

رعایت نکات مهم برای داشتن یخچالی تمیز و خوشبو

به مدت ۳ ماه مواد غذایی را درون یخچال نگهداری کنید. شاید فکر کنید هر مواد غذایی دارای تاریخ انقضایی هست ولی در واقع برخی از مواد غذایی با باز کردن درب آن‌ها دیگر قابل استفاده نیستند و نگهداری از آن‌ها تنها فضای درون یخچال را بد بو می‌کنند.

در صورت مشاهده لکه سریعا آن را پاک کنید؛ چراکه بعدا لکه باقی مانده به سختی پاک خواهد شد. در صورت نیاز می‌توانید از آب گرم و آمونیاک اسید استفاده کنید؛ این محلول تاثیر بسزایی در از بین بردن لکه‌های سخت دارد.

استفاده از خوشبو کننده‌های طبیعی مثل زغال مخصوص، سودا، لیمو، قهوه، نوشابه گازدار، اسطوخودوس وغیره است. این نکته را در نظر داشته باشید که زغال بوگیر مخصوص یخچال است و اشتباه از زغال‌های پخت و پز برای این کار استفاده نکنید.

خرید یخچال بوش

برند بوش همواره با فراهم کردن طیف وسیعی از یخچال‌های فریزر توانسته این امکان را برای تمام افراد جامعه فراهم کند که با توجه به میزان بودجه خود برای خرید یخچال اقدام کنند. جهت اطلاع از قیمت‌های یخچال بوش می‌توانید با کارشناسان ما در خانه بوش در ارتباط باشید.

کلام پایانی

ممنون که تا پایان مقاله همراه ما بودید امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد. با در نظر گرفتن تمام نکاتی که در مورد تمیز کردن یخچال شرح دادیم می‌توانید بدون هیچگونه هزینه‌‌ای یخچال خود را تمیز نگه دارید و طول عمر آن را افزایش دهید. این نکات وقت بسیاری از شما نخواهد گرفت و می‌توانید به راحتی در منزل آن‌ها را انجام دهید و نتیجه مطلوب بگیرید.

در صورتی که قصد خرید لوازم خانگی بوش را دارید می‌تواند از کارشناسان ما در خانه بوش کمک بگیرید. جهت معرفی دیگر محصولات بوش پیشنهاد می‌کنیم دیگر مقالات ما را مطالعه کنید.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *