علت و علائم خرابی شیر برقی یا آکواستاپ ماشین ظرفشویی

علت و علائم خرابی شیر برقی یا آکواستاپ ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی یکی از لوازم پرکاربرد آشپزخانه است که به کمک آن می‌توان هم در مصرف آب صرفه جویی چشمگیری داشت و هم زمان کمتری را در آشپزخانه سپری کرد. چرا که فرایند شستشوی ظروف با سرعت بیشتری انجام می‌شود و نیازی به حضور شما پای سینک ظرفشویی نیست. به همین دلیل بسیاری از کاربران نگران این موضوع هستند که این دستگاه به دلایل مختلف دچار مشکل و اختلال در عملکرد شود. شیر برقی یا آکواستاپ ماشین ظرفشویی بخش کلیدی این دستگاه است که سلامت و درست کار کردن آن اهمیت بسیار زیادی دارد. در این بخش قصد داریم در رابطه با علت و علائم خرابی آکواستاپ ماشین ظرفشویی صحبت کنیم تا بتوانیم زودتر مشکل را شناسایی کرده و به دنبال راهکاری برای حل آن باشیم.

شیربرقی یا آکواستاپ ماشین ظرفشویی چیست؟

بهتر است قبل از اینکه در رابطه با علل خرابی آکواستاپ ماشین ظرفشویی صحبت کنیم، کمی با خود این قطعه و نحوه عملکرد آن آشنا شویم. شیر برقی یا آکواستاپ، قطعه‌ای ساخته شده از جنس پلاستیک است که البته این قطعه بیشتر در مدل‌های جدید ماشین ظرفشویی مشاهده می‌شود. نقش این قطعه کنترل آب ورودی به دستگاه است. هر گونه اختلالی در فرایند هدایت آب به داخل دستگاه توسط شیر برقی مدیریت می‌شود.

به عنوان مثال؛ اگر در مسیر انتقال آب نشتی رخ دهد، این قطعه مسیر ورود آب به داخل ماشین ظرفشویی را می‌بندد. علاوه بر این، ماشین ظرفشویی به یک سری حسگر مخصوص مجهز است که این حسگرها وظیفه شمارش آب را برعهده دارند. پس از تکمیل ظرفیت آب ماشین ظرفشویی، حسگرها این پیام را به برد دستگاه انتقال می‌دهند و برد به صورت خودکار دستور بسته شدن شیر برقی را می‌دهد و شیر بسته می‌شود.

حال تصور کنید این قطعه به نظر ساده که شکل ظاهری آن چیزی شبیه به یک شلنگ کوچک است، دچار مشکل یا خرابی شود. در چنین شرایطی دستگاه با مشکلات بزرگی روبرو خواهد شد و شما تا زمانی که اقدام به رفع مشکل نکنید، نمی‌توانید از ظرفشویی برای شستن ظروف خود استفاده نمایید. بیایید علل و علائم خرابی آکواستاپ ماشین ظرفشویی را یک به یک بررسی کنیم.

آکواستاپ ماشین ظرفشویی

علت خرابی شیر برقی یا آکواستاپ ماشین ظرفشویی

شاید شما به عنوان یک کاربر معمولی که تخصص آنچنانی در حوزه مشکلات فنی ظرفشویی ندارید، نگران این مسئله باشید که چطور باید آسیب و خرابی در قطعات داخلی دستگاه را برطرف کرد؟ پیش از هر چیزی به شما توصیه می‌کنیم، سعی کنید از همان ابتدای کار که قصد خرید ظرفشویی دارید، به سراغ برندهای معتبر و شناخته شده بروید. کالایی را انتخاب کنید که از کیفیت و استاندارد ساخت آن مطمئن باشید. یکی از دلایلی که باعث شده تا قیمت ماشین ظرفشویی بوش به نسبت دیگر محصولات داخلی بیشتر باشد، استفاده از باکیفیت‌ترین قطعات در ساخت آن است که طول عمر دستگاه را افزایش داده و باعث بازدهی بالای آن شده است.

اما بپردازیم به موضوع اصلی این بخش. ممکن است شیر برقی یا همان آکواستاپ ماشین ظرفشویی شما دچار آسیب شده باشد. بهتر است بدانید که چه عواملی سبب بروز این اتفاق می‌شوند تا بتوانید با بررسی آن‌ها سریع‌تر مشکل را شناسایی کنید. از مهم‌ترین علل خرابی آکواستاپ ماشین ظرفشویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از متریال بی‌کیفیت و نامرغوب در ساخت شیر برقی که باعث سریع‌تر خراب شدن و افت عملکرد آن می‌شود.
  • بلا استفاده ماندن ماشین ظرفشویی برای مدت زمان طولانی که می‌تواند سبب ایجاد رسوب و از کار افتادگی شیر برقی شود. در مقابل، استفاده بیش از حد از دستگاه نیز می‌تواند به قطعات داخلی آن آسیب وارد کند.
  • افت فشار آب منطقه که در یک بازه زمانی طولانی به سلامت آکواستاپ یا شیر برقی آسیب وارد می‌کند.
  • نوسانات در جریان برق که اگر بیش از حد تکرار شود قطعا آسیب زاست.
  • سختی بیش از حد آب منطقه باعث می‌شود تا املاح آن به قطعات داخلی از جمله شیر برقی دستگاه نفوذ کرده و باعث آسیب آن شود.
  • روشن کردن ماشین ظرفشویی در حالی که شیر آب ورودی بسته است. این موضوع باعث می‌شود تا آکواستاپ تلاش زیادی برای وارد کردن آب به داخل دستگاه کند که این تلاش با شکست مواجه خواهد شد. تکرار این موضوع قطعا می‌تواند باعث سوختن و از کار افتادن این قطعه شود.

علائم خرابی شیر برقی یا آکواستاپ ماشین ظرفشویی

حال که با دلایل خرابی شیر برقی ماشین ظرفشویی آشنا شدیم، ممکن است با خود بگویید از کجا باید تشخیص دهیم این قطعه آسیب دیده است؟ آیا علائمی برای این مشکل وجود دارند که بتوان به کمک آن‌ها آسیب دیدگی و خرابی آکواستاپ ماشین ظرفشویی را تشخیص داد؟ پاسخ ما به این سوال مثبت است. در ادامه به معرفی علائمی که نشان دهنده خراب شدن شیر برقی هستند می‌پردازیم.

با مشاهده هر کدام از این موارد باید در اسرع وقت با نمایندگی ماشین ظرفشویی بوش، سامسونگ، ال جی و یا هر برند دیگری که تولیدکننده دستگاه شماست ارتباط برقرار کرده و مسئله پیش آمده را با کارشناسان مربوطه در میان بگذارید.

کثیفی ظروف پس از پایان چرخه شستشو

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، آکواستاپ ماشین ظرفشویی قطعه‌ای است که با چگونه وارد شدن آب به داخل دستگاه سروکار دارد. خب قطعا اگر این قطعه دچار آسیب شود و نتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد، آب مورد نیاز برای شستشوی ظروف تامین نخواهد شد. وقتی آب کافی برای شستشو وجود نداشته باشد، طبیعتا پس از اتمام چرخه شستشو، ظروف با لکه و کثیفی به شما تحویل داده می‌شوند. پس اگر متوجه این موضوع شدید، باید حتما سلامت آکواستاپ یا همان شیر برقی دستگاه را بررسی کنید.

تجمع آب در کف ظرفشویی

پس از اتمام فرایند شستشوی ظروف، آب کثیف موجود درون ظرفشویی به وسیله شیر تخلیه کاملا از دستگاه خارج می‌شود. در صورتی که دستگاه خاموش باشد و عملیات تخلیه آب کثیف نیز به طور کامل انجام شده باشد، اما مشاهده کنید که در قسمت کف ظرفشویی مقداری آب تمیز جمع شده است، باید به سالم بودن شیر برقی شک کرده و بلافاصله آن را چک کنید.

خرابی شیر برقی یا آکواستاپ ماشین ظرفشویی

مشاهده ارور در نمایشگر دستگاه

از روی صفحه نمایشگر ماشین ظرفشویی نیز می‌توانید به اطلاعات مفیدی دست پیدا کنید. این بخش در صورت بروز مشکل در قسمت آکواستاپ، به شما هشدارهایی خواهد داد. البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که با توجه به نوع و مدل دستگاه، نوع ارور نیز متفاوت خواهد بود.

به عنوان مثال؛ خرابی در بخش شیر برقی ماشین ظرفشویی بوش با ارور ۱۵E در صفحه نمایش نمایان می‌شود و یا در محصولات سامسونگ این ارور با علائم E۴ و C۴ مشخص می‌شود. خانه بوش و بسیاری از نمایندگی‌های معتبر لوازم خانگی از برندهای مختلف برای ارائه راهنمایی‌های بیشتر در این زمینه در کنار شما هستند. با برقراری ارتباط و بیان مشکل خود می‌توانید سریع‌تر مسئله پیش آمده را برطرف کنید.

عدم ورود آب به داخل ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از علائم خراب بودن شیر برقی یا آکواستاپ ماشین ظرفشویی، وارد نشدن آب به داخل دستگاه است. این موضوع می‌تواند بیانگر چند اتفاق مختلف باشد. این اتفاقات به شرح زیر هستند:

  • بسته بودن دریچه‌های آب آکواستاپ ظرفشویی و باز نشدن آن‌ها در اثر خرابی
  • مسدود بودن شیر برقی
  • نشتی آب به دلیل ‌عدم وصل شدن درست اتصالات

نتیجه گیری

آکواستاپ ماشین ظرفشویی که آن را با نام شیر برقی نیز می‌شناسند، قطعه‌ای ارزشمند و کاربردی در این دستگاه است که مهم‌ترین وظیفه آن کنترل آب ورودی است. تا زمانی که این قطعه کار خود را به درستی انجام ندهد، امکان اینکه دستگاه روشن نشود یا در صورت روشن شدن و شستشوی ظروف، آن‌ها را کثیف به شما تحویل دهد وجود دارد. اتصالی در برق، بی‌کیفیت بودن آکواستاپ و سوختن زودهنگام آن، رسوب گرفتن آکواستاپ در اثر عدم استفاده از دستگاه یا حتی کار کشیدن بیش از حد از ظرفشویی می‌توانند از علل اصلی خراب شدن این قطعه باشند. در صورت بروز این مشکل، بهترین راهکار برای حل آن، مراجعه به نمایندگی‌های معتبر محصول است. این مجموعه‌ها با در اختیار قرار دادن کارشناسان مجرب، به سوالات شما پاسخ داده و مشکلات فنی را به طور کامل برطرف می‌کنند.

سوالات متداول

آکواستاپ قطعه‌ای است که در صورت خراب شدن بهتر است حتما با نمونه جدیدی تعویض شود. برای تعویض این قطعه توصیه می‌شود این کار را به متخصصین مربوطه واگذار کنید تا به صورت کاملا ایمن و اصولی آن را از درون دستگاه خارج کرده و قطعه جدید را جایگزین کنند.

برای تشخیص این موضوع نشانه‌های زیادی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به روشن نشدن ظرفشویی، تجمع آب تمیز در قسمت کف دستگاه، کثیف بودن ظروف پس از پایان شستشو و مشاهده ارور در نمایشگر ماشین ظرفشویی اشاره کرد.

بهتر است هر چند وقت یک بار عملکرد ماشین ظرفشویی را بررسی کنید تا مطمئن شوید، قطعه‌ای دچار آسیب یا مشکل نشده باشد. برای تست سلامت شیر برقی ماشین ظرفشویی بهتر است ابتدا مسدود نبودن شیر آب ورودی را چک کنید. پس از اطمینان از باز بودن مسیر آب، می‌توانید اقدام به باز کردن فیش‌ها کرده و با وسیله‌ای همچون اهم متر سلامت شیر برقی را بررسی نمایید.

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *