علت نشت آب از ماشین لباسشویی بوش

علت نشت آب از ماشین لباسشویی بوش

خرید لباسشویی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که هر کسی برای منزل خود انجام می‌دهد. به هرحال لباسشویی جزو آن دسته از لوازمی به حساب می‌آید که در طول هفته بیشترین استفاده از آن را دارید و در نتیجه می‌خواهید برندی از لباسشویی را بخرید که مدت زمان طولانی برایتان کار کند و مجبور به پرداخت هزینه تعمیر یا تعویض آن نباشید. در حقیقت خرید برند معتبر یک طرف ماجرا است، از طرف دیگر شما باید مراقبت و نگهداری از دستگاه را هم بلد باشید و علت مشکلات مختلف را بدانید تا بتوانید طول عمر دستگاه خود را بالا ببرید. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم راجع به یکی از مشکلات لباسشویی بوش با شما صحبت کنیم که آن هم نشت آب است. البته این موضوع ممکن است برای هر برند دیگری اتفاق بیفتد اما مشخصا می‌خواهیم راجع به برند خارجی و معتبر  بوش صحبت کنیم و برایتان توضیح دهیم که علت نشت آب از ماشین لباسشویی بوش چیست. پس اگر می‌خواهید به پاسخ این سوال برسید، تا انتها ما را همراهی کنید.

نحوه تشخیص نشت آب از لباسشویی بوش

مساله مهم بعد از پیدا کردن علت نشت آب از ماشین لباسشویی بوش این است که متوجه شوید آیا دستگاه همچنان هم این مشکل را دارد یا خیر؛ یعنی ممکن است حین شستشو با چنین مشکلی مواجه شده و دستگاه را خاموش کرده باشید. حال می‌خواهید بررسی کنید که آیا مشکل برطرف شده است یا خیر؟ برای اینکه مطمئن شوید چنین مشکلی وجود ندارد و ادامه هم پیدا نکرده است، قبل از اینکه هر کاری بکنید، دستگاه خود را روشن کرده و یک برنامه شستشوی ساده را برای به کار افتادن دستگاه انتخاب کنید. بعد به قسمت زیر و پشت دستگاه توجه داشته و حواستان به جا پودری و اطراف درب دستگاه هم باشد. اگر متوجه شدید که لباسشویی‌تان نشتی دارد و آب از این قسمت‌ها بیرون می‌ریزد، حتماً باید علت‌های زیر را بررسی کنید. گاهی اوقات شما هیچ ریزش آبی را متوجه نمی‌شوید اما به یک باره می‌بینید که آب روی زمین جمع شده است که در چنین حالتی باز هم باید به دنبال علت نشتی باشید.

علل نشت آب از لباسشویی بوش

اکنون به اصلی‌ترین بخش این مقاله رسیده‌ایم و می‌خواهیم علت‌های مختلف نشت آب از ماشین لباسشویی بوش را برایتان توضیح دهیم. پس اگر شما هم می‌خواهید این علت‌ها را بدانید و هرچه سریعتر آن را برطرف کنید، با ما همراه باشید. این علل شامل موارد زیر است:

نشت آب از لباسشویی بوش

مشکل شیلنگ‌ها

اولین و مهم‌ترین موردی که می‌توان به عنوان علت رایج نشت آب از برند شناخته شده‌ای مانند ماشین لباسشویی بوش نام برد، مشکل در شیلنگ‌ها است. این لباسشویی‌ها تعداد زیادی شلنگ دارند اما مهمترین شلنگی که در آن‌ها استفاده می‌شود، شلنگ تخلیه و شلنگ ورودی است. زمانی که شما با مشکل نشت آب روبرو می‌شوید، حتما باید این دو شلنگ مهم را بررسی کنید و ببینید که آیا درست به لباسشویی وصل شده‌اند یا خیر؟ آیا شلنگ سالم است و سوراخی در آن اتفاق نیفتاده است؟ حتماً مطمئن شوید که شلنگ هیچ مشکلی ندارد. تمامی اجسامی که ممکن است داخل شلنگ گیر کرده باشد را بررسی کنید تا انسداد و گرفتگی داخل آن وجود نداشته باشد.

شاید شما دستگاه خود را تازه خریده و متوجه شوید که در تخلیه دچار مشکل است یا اینکه از دستگاه آب چکه می‌کند. این موضوع ممکن است به خاطر این باشد که دریچه‌های ورودی که به شلنگ تخته وصل شده‌اند، توسط خود کارخانه از قبل مسدود بوده‌اند. در چنین شرایطی باید اطمینان حاصل کنید که شلنگ باز است و انسداد و گرفتگی در آن وجود ندارد.

همچنین مطمئن شوید که شکستگی و ترک خوردگی در این اتصالات تخلیه وجود نداشته باشد.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که لباسشویی یکسری شیلنگ‌های داخلی هم دارد که باعث اتصال شیر برقی به مخزن جاپودری می‌شود که این شیلنگ‌ها هم باید بررسی شوند، زیرا اگر دچار عیب و ایراد شده باشند، نشتی آب هنگام آبگیری لباس‌شویی اتفاق می‌افتد. اگر متوجه شدید که هر کدام از این شلنگ‌ها مشکل دارند، حتما باید آنها را تعویض کنید. اگر خودتان در این زمینه تخصص دارید، می‌توانید این کار را انجام دهید، در غیر این صورت از نمایندگی بوش در ایران کمک بگیرید. متخصصانی را به خانه شما می‌فرستند تا اقدامات مربوط به تعویض شیلنگ را برایتان انجام دهند.

مشکلات محفظه جاپودری

گاهی اوقات متوجه می‌شوید که علت نشت آب از ماشین لباسشویی بوش به خاطر محفظه جاپودری است. زمانی که با نشتی آب مواجه می‌شوید، شاید اصلاً به جاپودری فکر نکنید و پیش خودتان تصور کنید که این دو موضوع هرگز به یکدیگر ربط ندارند اما اگر دقت کرده باشید، خیلی از اوقات شما از مایع سفیدکننده برای ماشین لباسشویی خود استفاده می‌کنید. مایع سفیدکننده مواد شیمیایی داخل خودش دارد که خورندگی زیادی دارد؛ یعنی باعث خورده شدن پلاستیک و مواد دیگر می‌شوند. اگر از آنها زیاد استفاده کنید، بعد از گذشت مدتی متوجه می‌شوید که اجزای پلاستیکی محفظه جاپودری دچار خوردگی و آسیب شده‌اند و روی آنها ترک ایجاد شده است.

گاهی اوقات هم متوجه می‌شوید این آسیب آنقدر شدید بوده که این قطعه را شکسته است. اگر در محفظه جاپودری با شکستگی یا خوردگی مواجه شدید، آب از دستگاه شما لبریز شده و همین می‌تواند بزرگترین علت نشت آب از وسیله شما باشد اما یک نکته دیگر هم هست که باید به آن دقت کنید که در ادامه خواهیم گفت.

یکی دیگر از مواردی که باعث نشتی آب از محفظه جاپودری میشود که شاید در راهنمای خرید ماشین لباسشویی بوش هم به آن اشاره شده باشد، مسدود شدن یا پیچ خوردن جنت داخل جا پودری است؛ در واقع نوعی گرفتگی در جنت به وجود می‌آید. جنت یک قطعه پلاستیکی داخل لباسشویی است که در قسمت بالا و جلوی پنل دستگاه قرار می‌گیرد. این انسداد و گرفتگی به خاطر تجمع پودرهای اضافه و آشغال‌های ریز داخل دستگاه است. جنت وظیفه دارد که آب و مواد شستشو را به داخل دیگ انتقال دهد. اگر آسیب ببیند، دیگر نمی‌تواند به درستی وظیفه‌اش را انجام دهد و این گرفتگی باعث نشت آب خواهد شد.

نشت آب از ماشین لباسشویی بوش

مشکل مربوط به لاستیک دور درب لباسشویی

لاستیک دور درب لباسشویی جزو قطعات مهم است که شاید خیلی به آن توجه نشود اما می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد. بنابراین باید از آن به خوبی مراقبت کنید.
در حقیقت اگر لاستیک دچار خوردگی شده یا در آن سوراخی ایجاد شده باشد یا آسیب ببیند یا حتی شل شود، آب از لباسشویی نشت می‌کند. این موضوع می‌تواند علت نشت آب از ماشین لباسشویی بوش یا هر برند معتبر دیگری باشد. زمانی که شما لباس‌ها را داخل دیگ لباسشویی می‌اندازید، همراه با آن، یکسری آشغال؛ کرک و مو وارد دستگاه می‌شود که ممکن است این موها و کرک ها دور درب پلاستیکی تجمع پیدا کرده و باعث شوند که آب از آنها به بیرون بریزد و نشتی اتفاق بیفتد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که به طور مرتب لاستیک‌ها را تمیز کرده و چند وقت یکبار آنها را بررسی کنید تا مطمئن شوید مشکلی ندارند و چیزی به آنها آسیب وارد نمی‌کند.

مشکلات مربوط به دریچه ورودی آب

یکی دیگر از مواردی که به عنوان علت نشت آب از ماشین لباسشویی بوش نام می‌برند، آسیب دیدگی دریچه ورودی آب است. این دریچه‌ها وظیفه دارند که ورود آب گرم و سرد را به داخل دستگاه کنترل کنند که در پشت لباسشویی قرار می‌گیرند. شما حتماً باید از آنها مراقبت کنید تا دریچه ورودی که به دستگاه اتصال پیدا کرده، هیچ گونه آسیب و ترک خوردگی نداشته باشد.

خرابی پمپ ماشین لباسشویی

از دیگر مشکلات شایع در لباسشویی‌ها می‌توان به خرابی پمپ اشاره کرد که ممکن است منجر به نشت آب شود. البته این موضوع فقط برای لوازم خانگی بوش اتفاق نمی‌افتد. خرابی پمپ تخلیه میتواند در هر برندی ایجاد شود. پمپ‌های تخلیه به صورت تسمه‌ای، الکتریکی یا درایو در دستگاه قرار می‌گیرند. اگر هنگام چرخش یا شستشو، متوجه شوید که دستگاه نشتی دارد، باید پمپ تخلیه را هم بررسی کنید؛ زیرا یکی از قطعات حساس به حساب می‌آید که اگر دچار پوسیدگی شده باشد، قطعاً نشتی آب را شاهد خواهید بود. بنابراین تمامی قسمت‌های پمپ و شلنگ‌ها و اتصالات آن باید مورد بررسی قرار بگیرد. بدین منظور هم باید قسمت جلوی ماشین لباسشویی را باز کرده و پمپ را به طور کامل بازبینی کنید. اگر نیاز بود، آن را تعویض کنید اما حواستان باشد که برای چک کردن پمپ، قبل از باز کردن جلوی لباسشویی حتما برق دستگاه قطع باشد.

خرابی هیدرواستات و سوئیچ فشار

یکی دیگر از مواردی که به عنوان علت نشت آب از ماشین لباسشویی بوش باید به آن اشاره کرد، خراب شدن سوئیچ فشار هیدرواستات است. در حقیقت این سوئیچ فشار وظیفه دارد که میزان آب داخل دیگ لباسشویی را کنترل کند. اگر دیگ به اندازه کافی با آب پر شده باشد، سوئیچ باز شده و شیر برقی قطع می‌گردد. در واقع این چرخه باعث می‌شود تا آب اضافه وارد دستگاه نشود اما اگر سوئیچ فشار مشکل داشته باشد، دیگر نمی‌تواند این چرخه را درست مدیریت کند و هیچ جلوگیری برای ورود آب اتفاقی نمی‌افتد و آب اضافی از دستگاه به بیرون نشت می‌کند.

اختلال داخل بلبرینگ و کاسه نمد

اگر متوجه نشتی آب در لباسشویی بوش شدید و تمامی موارد بالا را بررسی کردید و هیچ‌کدام از این علت‌ها وجود نداشت، باید به سراغ کاسه نمد و بلبرینگ بروید. این اتفاق و این مشکل به خاطر تراز نبودن دستگاه رخ می‌دهد و باعث ایجاد عیب و ایراد در بیلبرینگ و کاسه نمد می‌شود. اگر هر کدام از این قطعات مشکلی پیدا کرده باشد، آب از دستگاه نشت می‌کند که علت ریشه‌ای و اساسی آن، استفاده غیر اصولی از دستگاه است. پس حتماً حواستان باشد که لباسشویی در جای خودش کاملا تراز باشد. به خاطر همین است که در راهنمای نصب لباسشویی‌ها تاکید می‌کنیم تا دستگاه روی شیب قرار نگرفته باشد و شما بیش از حد ظرفیت‌، داخل آن لباس نریزید.

خرید لباسشویی بوش

بهترین منبع برای خرید لباسشویی بوش

بوش یکی از برندهای معتبر برای لوازم خانگی است و مدت زمان زیادی است که در این عرصه فعالیت می‌کند. پس توانسته کیفیت بالای خودش را به اثبات برساند اما از آنجایی که یک برند شناخته شده است، از اعتبارش سوء استفاده می‌شود. سودجویان زیادی در بازار هستند که با نام این برند معتبر، محصولات تقلبی بوش را وارد بازار می‌کنند. بنابراین کاری که شما باید انجام دهید، این است که از نمایندگی‌های معتبر بوش خرید کنید. نمایندگی ما در تهران با عنوان خانه بوش یکی از معتبرترین‌ها است که در مدت زمان طولانی محصولات بوش را ارائه می‌دهد. شما با مراجعه به سایت می‌توانید قیمت ماشین لباسشویی بوش در مدل‌های مختلف را بررسی و مقایسه کرده و یک انتخاب درست و قابل اطمینان داشته باشید.

جمع بندی

بدون شک مراقبت از لباسشویی اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا هزینه تعمیر یا تعویض این دستگاه‌ها بالاست. پس چه بهتر که شما در مورد آنها اطلاعات پیدا کرده و تا حد ممکن مشکلات را زود شناسایی کنید. در این مقاله راجع به یکی از این مشکلات رایج صحبت کردیم که برای هر برندی از جمله برند بوش ممکن است اتفاق بیفتد که آن هم مشکل نشت آب از ماشین لباسشویی بوش است. علت‌های مختلفی میتواند عامل ایجاد چنین اتفاقی شده باشد که ما به طور کامل آنها را برایتان شرح دادیم. پس اگر شما هم با این اتفاق مواجه شدید، موارد بالا را بررسی نمایید.

سوالات متداول

نشت آب در ماشین لباسشویی به اندازه یک یا دو بار شاید مشکل جدی به وجود نیاورد اما بعد از تکرار این اتفاق، عملکرد دستگاه به طور جدی دچار مشکل شده و به آن آسیب وارد می‌کند؛ تا جایی که ممکن است که کل دستگاه از کار بیفتد.

نه تنها در مورد برند بوش، بلکه در مورد دیگر برندها هم باید گفت که بیشترین علت نشت آب مشکل در شیلنگ‌ها به خاطر گرفتگی و سوراخ شدن آنها است.

قطعاً بله. اگر حجم زیادی از لباس را داخل دستگاه بیاندازید، در عملکرد کاسه نمد و بلبرینگ اختلال ایجاد می گردد و ممکن است حتی در لاستیک سوراخ ایجاد شود و آب به بیرون نشت کند.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *