شستن ظرف با دست بهتر است یا ماشین ظرفشویی؟

شستن ظرف با دست بهتر است یا ماشین ظرفشویی

شستن ظرف با دست یا ماشین ظرفشویی؟ مسئله این است. برخی از کاربران پیش از اینکه اقدام به خرید ماشین ظرفشویی کنند، این سوال را از خود می‌پرسند و البته به دنبال پاسخ مناسب و قابل قبولی برای آن هستند. درست است که ماشین ظرفشویی سرعت شستشوی ظروف را بسیار کاهش می‌دهد و این قطعا یکی از امتیازات مهم داشتن ماشین ظرفشویی در خانه است. اما خیلی از افراد نظرات متفاوتی در مورد استفاده از ماشین ظرفشویی دارند. آن‌ها بر این عقیده هستند که چیدن ظروف درون ماشین ظرفشویی، خرید مداوم قرص مخصوص ظرفشویی، مصرف کردن انرژی برق و…، استفاده از این محصولات را کمی مشکل ساز می‌کند. آن‌ها معتقدند استفاده از ماشین ظرفشویی اقدام درست و به صرفه‌ای نیست. اگر شما هم در این دوراهی سخت گیر کرده‌اید، با ما در ادامه همراه باشید.

شستن ظرف با دست بهتر است یا ماشین ظرفشویی؟

شستن ظرف با دست یا ماشین ظرفشویی، سوالی است که ذهن افراد زیادی را به خود درگیر کرده است. همانطور که می‌دانید ماشین ظرفشویی یکی از پرکاربردترین لوازم خانگی است که امروزه درصد زیادی از خانواده‌ها حداقل یک نمونه از این کالا را در خانه خود دارند. وقتی سوالی در خصوص استفاده از یک محصول خاص در ذهن کاربران ایجاد می‌شود، یعنی افراد در مورد استفاده از آن محصول تردید دارند و تصور می‌کنند که ممکن است معایب استفاده از آن بیشتر از مزایای آن باشد. این موضوع در مورد استفاده از ماشین ظرفشویی نیز کاملا صدق می‌کند.

عده‌ای بر این باور هستند که اگر ظرف‌های کثیف خود را درون سینک و با دست بشویند، آب کمتری مصرف خواهد شد. همچنین ظرف‌ها تمیزتر شسته می‌شوند و چربی‌های آن‌ها بهتر پاک می‌شود. عده‌ای این نظر را دارند که شستن ظرف با ماشین ظرفشویی ممکن است هزینه‌های آن‌ها را در طول زمان بیشتر کند. از قبیل هزینه آب، برق، هزینه خرید مایع و قرص مخصوص ماشین ظرفشویی، هزینه تعمیرات و نگهداری از ماشین ظرفشویی و… .

البته که در خصوص تعمیر و نگهداری ماشین ظرفشویی، این نگرانی‌ها جای تامل و بحث دارد. اما اگر در خرید خود به سراغ محصولات باکیفیت بروید، نیازی به دست و پنجه نرم کردن با مشکلاتی نظیر تعمیر و تعویض و سرویس دهی ماشین ظرفشویی نیست. ماشین ظرفشویی بوش یکی از بهترین، بادوام‌ترین و باکیفیت‌ترین انواع ماشین ظرفشویی در بازار داخلی است که عملکرد فوق العاده مطلوبی دارد و می‌تواند نگرانی‌های شما را از هر بابت رفع کند.

شستن ظرف با دست بهتر است یا ظرفشویی

ما می‌خواهیم در این مطلب شما را با چند دلیل محکم و قاطعانه، قانع کنیم که چرا استفاده از ماشین ظرفشویی برای شستن ظرف‌ها، بهتر از شستشوی آن‌ها با دست است. البته همچنان بر این موضوع تاکید داریم که برای بهره‌مندی از تمام مزایای ماشین ظرفشویی و دریافت نتایج عالی از این محصول، بهتر است حتما در انتخاب آن دقت زیادی داشته باشید و محصول را از هر نظر مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.

نمایندگی بوش در تهران، با ارائه بهترین انواع ماشین ظرفشویی بوش در مدل‌ها و سری‌های مختلف این امکان را فراهم نموده تا علاقمندان به این محصولات بتوانند به راحتی با ثبت سفارش، خرید خود را انجام دهند. این نمایندگی تمامی محصولات خود را با ضمانت سلامت و اصالت در اختیار مصرف کنندگان داخلی قرار می‌دهد. حال که به این نکته مهم اشاره کردیم، می‌خواهیم در ادامه شما را با مهم‌ترین دلایل استفاده از ماشین ظرفشویی آشنا کنیم.

دلایل استفاده از ماشین ظرفشویی

1. قدرت تمیزکنندگی بالای ماشین ظرفشویی

اولین چیزی که می‌تواند یک کاربر را مجاب کند تا در دوراهی شستن ظرف با دست یا ماشین ظرفشویی، ماشین ظرفشویی را انتخاب کند، همین قدرت تمیزکنندگی بالای این دستگاه است. به آن دسته از افرادی که فکر می‌کنند شستن ظروف با دست، آلودگی‌ها را بهتر از بین می‌برد، باید بگوییم این تصور کاملا اشتباه است. اگر دانش و مهارت کار کردن با ماشین ظرفشویی را داشته باشید و بدانید که به چه شکلی از آن استفاده کنید، به شما قول می‌دهیم که بهترین عملکرد را از آن شاهد خواهید بود و به قدرت تمیزکنندگی آن ایمان خواهید آورد.

در اینجا باید به یک نکته اساسی نیز اشاره کنیم. آن چیزی که باعث از بین رفتن میکروب‌ها، آلودگی‌ها و بخصوص چربی‌های ظروف می‌شود، دمای بالای آب است. وقتی صحبت از دمای بالا می‌کنیم، منظورمان دمایی بین ۶۵ تا ۷۰ درجه سانتی گراد است. مسلما دست‌های شما قدرت تحمل چنین دمای آبی را ندارد و حتی اگر در این مورد تاب بیاورید، مدتی نخواهد گذشت که سلامت پوست خود را از دست خواهید داد. اما ماشین ظرفشویی دقیقا برای همین موضوع طراحی شده تا ظروف را در دماهای بالا شستشو دهد.

2. آلوده بودن ابر یا اسفنج ظرفشویی

برای شستشوی ظروف به صورت دستی قطعا به یک اسفنج، اسکاچ یا ابر مخصوص نیاز است. اگر کمی در این مورد تحقیق کنید متوجه خواهید شد که آزمایشات و بررسی‌های انجام شده، نشان داده‌اند که ابر یا اسفنج استفاده شده در سینک ظرفشویی، منبعی برای تجمع انواع آلودگی‌ها و میکروب‌هاست.

جالب است بدانید که در بسیاری از مواقع، عامل انتقال و شیوع بیماری‌های ویروسی همچون سرماخوردگی همین اسفنج‌های ظرفشویی هستند. شاید راهکارهایی برای تمیز کردن و ضدعفونی این وسایل باشد. اما مسلما همه افراد زمان و حوصله این را ندارند که هر بار پس از شستن ظروف، این اسفنج‌ها یا اسکاچ‌ها را تمیز و ضدعفونی کنند.

این در حالی است که در ماشین ظرفشویی از هیچ عامل اضافه‌ای برای تمیز کردن ظروف و کفی کردن آن‌ها استفاده نمی‌شود. دمای بالای ایجاد شده در محیط داخلی ماشین ظرفشویی تمامی میکروب‌ها و آلودگی‌های روی سطح ظروف را از بین می‌برد و این بهداشتی‌ترین روش برای شستشوی ظروف است.

شستن ظرف با دست یا ماشین ظرفشویی

3. مقرون به صرفه‌تر بودن ماشین ظرفشویی

سوال دیگری که در مورد شستن ظرف با دست یا ماشین ظرفشویی برای افراد ایجاد می‌شود این است که کدام یک از این روش‌ها مقرون به صرفه‌تر است؟ خب طبیعتا عده‌ای هستند که همیشه از روی ظاهر قضیه همه چیز را قضاوت می‌کنند. عدم آشنایی با عملکرد ماشین ظرفشویی و روش کار آن، باعث شده تا عده‌ای تصور کنند، شستن ظروف با دست به آب کمتری نیاز دارد. اما این باور هم کاملا اشتباه است.

بررسی‌های صورت گرفته و نتایج بدست آمده از این بررسی‌ها حاکی از آن است که شما با شستن ظرف‌ها با دست به طور میانگین، ۵ برابر بیشتر از زمانی که از ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنید، آب مصرف می‌کنید. البته در مورد استفاده از ماشین ظرفشویی موضوع مصرف برق نیز مطرح است. ولی خوشبختانه پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا امروزه محصولاتی به بازار عرضه شوند که از نظر میزان مصرف برق نیز شرایط بسیار ایده آلی دارند.

از آن جمله می‌توانیم به انواع ماشین ظرفشویی بوش اشاره کنیم. درست است که محصولات بوش کمی گران قیمت هستند، اما قطعا خرید از لوازم خانگی بوش در گذر زمان به شما ثابت خواهد کرد که یک محصول تا چه اندازه می‌تواند راندمان کاری بالایی داشته باشد. در میان محصولات بوش، قیمت ماشین ظرفشویی بوش سری ۴ بسیار مناسب و به صرفه است.

4. سرعت عمل بالای ماشین ظرفشویی

در مورد این سوال که سرعت شستن ظرف با دست بیشتر است یا ماشین ظرفشویی؟ باید موارد زیادی را در نظر بگیریم. قاعدتا شما برای شستن یک لیوان و بشقاب سریع‌تر از ماشین ظرفشویی عمل می‌کنید و این کار در زمان کمتری انجام می‌شود. اما باید همیشه مزایای شستن ظرف با ماشین ظرفشویی را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال؛ ماشین ظرفشویی پس از شستن کامل ظروف، آن‌ها را کاملا خشک می‌کند. این یعنی ظرف‌ها بدون ذره‌ای لکه یا رطوبت به شما تحویل داده می‌شوند.

علاوه بر این، شما می‌توانید از زمان خود به جای شستن ظرف‌ها برای امور دیگرتان استفاده کنید و این کار را به ماشین ظرفشویی بسپارید. موضوع دیگر این است که در مهمانی‌ها و مراسم بزرگ که حجم زیادی ظروف کثیف روی هم انباشته می‌شوند، شما نمی‌توانید با سرعت عمل ماشین ظرفشویی کار کنید. پس بهتر است قدر زمانتان را بیشتر بدانید و شستن ظرف‌ها را به محصولی واگذار کنید که دقیقا برای همین کار ساخته شده است.

نتیجه گیری

شستن ظرف با دست یا ماشین ظرفشویی؟ کدام یک گزینه بهتری است؟ برای پاسخ به این سوال باید فاکتورهای متعددی را بررسی کنید. ماشین‌های ظرفشویی می‌توانند حجم سنگینی از ظروف کثیف و چرب را طی یک الی دو ساعت کاملا شسته و خشک کنند. این دستگاه‌ها با رده انرژی A، کمترین میزان مصرف برق را دارند. همچنین آبی که برای شستن ظروف با ماشین ظرفشویی مصرف می‌شود نزدیک به ۵ برابر کمتر از حالتی است که همین ظروف را با دست می‌شویید. ماشین‌های ظرفشویی بهداشتی‌تر هستند. چرا که در آن‌ها نیازی به استفاده از اسکاچ یا اسفنج ظرفشویی نیست. همچنین دمای بالای آب در ماشین ظرفشویی، میکروب‌زدایی و چربی‌زدایی ظروف را بهتر انجام می‌دهد.

سوالات متداول

ماشین ظرفشویی آب کمتری برای شستشو مصرف می‌کند، دمای بالای آب در ماشین ظرفشویی باعث میکروب‌زدایی بهتر ظروف می‌شود، در ماشین ظرفشویی از ابر یا اسفنج آلوده خبری نیست و این دستگاه‌ها می‌توانند در زمان شما صرفه جویی کنند تا به امور مهم خود برسید.

در حالت عادی ممکن است شستن ظرف‌ها با دست سریع‌تر انجام شود. اما ماشین‌های ظرفشویی از هر نظر گزینه بهتری برای شستشو هستند. بعلاوه اینکه برخی از این دستگاه‌ها دارای تنظیمات شستشوی سریع هستند و می‌توانند با این برنامه زمان شستشو را کاهش دهند.

دمای آب در ماشین ظرفشویی می‌تواند بین ۴۰ تا ۸۰ درجه سانتی گراد باشد. اما دمای متعادل و مطلوب برای میکروب‌زدایی چیزی بین ۶۵ تا ۷۰ درجه سانتی گراد است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *