آیا استفاده از ماشین ظرفشویی واقعاً در مصرف آب صرفه جویی می‌کند؟

آیا استفاده از ماشین ظرفشویی واقعا در مصرف آب صرفه جویی می کند

امروزه با وجود مشغله‌های زیادی که افراد دارند، به دنبال راحتی در خانه هستند. یکی از وسایلی که می‌تواند در این زمینه کمک کند، ماشین ظرفشویی است. با استفاده از این وسیله می‌توانید ظرف‌ها را به راحتی و با صرف زمان اندکی بشویید. یکی از ویژگی‌های مهم ماشین‌های ظرفشویی این است که می‌توانید بیشتر ظرف‌ها را درون آن بشورید. حال این سوال پیش می‌آید که مصرف آب ماشین ظرفشویی به چه اندازه است و آیا با استفاده از آن در مصرف آب صرفه جویی می‌شود. در این مقاله خانه بوش به این سوال پاسخ داده است و با استفاده از راهنمایی آن می‌توانید با خیال راحت ظرف‌های خود را بشویید.

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی

اگر سری به بازار زده باشید به طور حتما با انواع ماشین‌های ظرفشویی مواجه شده‌اید که در اندازه و سایزهای مختلفی وجود دارند. هرکدام از آنها از نظر میزان مصرف انرژی متفاوت هستند که باید در زمان خرید دقت کنید. یکی دیگر از نکاتی که باید در زمان خرید دقت کنید، میزان مصرف آب ماشین ظرفشویی است. این مسئله را به طور حتم میدانید که کشور ما همانند دیگر کشورهای جهانی با مشکل کمبود آب مواجه است و باید هرکاری برای جبران آن انجام داد. یکی از کارهایی که می‌تواند در این روند به شما کمک کند، صرفه جویی آب در زمان شستن ظرف‌ها است. استفاده از ماشین‌های ظرفشویی جدید که از فناوری‌های به روز در آنها استفاده شده است، می‌تواند تا حد زیادی به کاهش میزان مصرف آب ماشین ظرفشویی کمک کند.

تکنولوژی شستشو نیمه یکی از فناوری‌های به روزی است که در ماشین ظرفشویی بوش وجود دارد. این تکنولوژی تا حد زیادی در مصرف آب صرفه جویی می‌کند، به این صورت که اگر تعداد ظرف‌ها کم است و تنها یک ردیف از ماشین ظرفشویی را پر می‌کند. ماشین ظرفشویی نیز تنها همان طبقه را بشوید و آب زیادی برای شستشو دیگر طبقات استفاده نکند. حتی می‌توانید میزان مصرف انرژی را در کنار ماشین ظرفشویی مشاهده کنید و در زمان خرید بهتر انتخاب کنید. یکی دیگر از نکاتی که باید در زمان خرید به آن دقت کنید، ظرفیت ماشین ظرفشویی است. ظرفیت انتخابی نباید کمتر و یا بیشتر از حد نیازتان باشد، زیرا می‌تواند در مصرف آب و انرژی تاثیر گذار باشد.

میزان مصرف آب ماشین ظرفشویی

میزان مصرف آب ماشین ظرفشویی

شاید باورش برایتان سخت باشد، ولی بهتر است بدانید هر خانواده سالانه حدود ۲۳ هزار لیتر برای شستن ظرف‌ها استفاده می‌کنند. دانشمندان با بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که برای شستن ظروف ۱۲ نفره به ۶۵ لیتر آب نیاز است که حجم زیادی از آب تولیدی برای شستن ظروف از بین می‌رود. اگر برای این کار از ماشین ظرفشویی استفاده کنید، تنها ۱۵ لیتر آب استفاده می‌شود که می‌توانید در مصرف آب بسیار صرفه جویی کنید. با فهمیدن این نکته متوجه خواهید شد که استفاده از ماشین ظرفشویی بسیار مقرون به صرفه است و در کاهش مصرف آب به کشور بسیار کمک می‌کند. اگر این رقم را در عرض یک هفته محاسبه کنیم متوجه خواهیم شد که ۳۵۰ لیتر آب صرفه جویی می‌شود و این رقم در سال به ۱۸۰۰۰ لیتر می‌رسد. این رقم تنها برای هر خانواده محاسبه می‌شود و اگر کل کشور از ماشین ظرفشویی استفاده کنند، می‌توانند در صرفه جویی آب نقش به سزایی داشته باشند.

دلیل مصرف کم آب در ماشین ظرفشویی

با توضیحاتی که در بالا داده شد متوجه شدید که ماشین ظرفشویی بسیار کمتر از روش دستی آب مصرف می‌کند. یکی از دلایلی که باعث می‌شود شستن ظرف‌ها با دست آب زیادی استفاده کند، باز گذاشتن آب داغ است. برخی از افراد برای شستن ظرف‌ها به پر شدن سینک با آب رضایت نمی‌دهند، بلکه ابتدا آب گرم را باز می‌کنند تا کمی ظرف‌ها خیس شوند و سپس شروع به شستشو ظرف‌ها می‌کنند. یکی از نکات مثبت درباره ماشین ظرفشویی دمای بالا آب است.

ماشین‌های ظرفشویی برای شستشوی ظروف از آب بسیار داغ استفاده می‌کنند که تحملش برای دست‌ها سخت است؛ به همین دلیل ظروف بسیار راحت تمیز می‌شوند و احتیاج به مصرف زیاد آب نیست. ماشین‌های ظرفشویی امروزی دارای فیلترهای آب هستند که می‌توانند از آب مصرفی تا چندین بار استفاده کنند که با این کار مصرف آب را به حداقل می‌رسد. در بعضی اوقات ممکن است ماشین ظرفشویی پر نشود و فضایی از آن خالی بماند؛ ولی باز هم با این شرایط آب مصرفی آن نسبت به شستشوی دستی بسیار کمتر است.

تاثیر انتخاب برنامه مناسب در میزان مصرف آب ماشین ظرفشویی

بیشتر ماشین‌های ظرفشویی موجود در بازار دارای برنامه‌های متعددی هستند که می‌توانید از آنها برای شستشوی هرچه بهتر ظروف استفاده کنید. اگر برنامه درست را انتخاب کنید، می‌توانید در مصرف آب تا حد زیادی صرفه جویی کنید. به طور مثال ماشین ظرفشویی بوش دارای برنامه شستشو نیمه است که می‌توانید از آن زمانی که یک ردیف ظرف دارید استفاده کنید، در نتیجه آب کمتری برای شستشو ظروف نیاز است. برنامه دیگری که در بیشتر ماشین‌های ظرفشویی وجود دارد، برنامه شستشو سریع است که این برنامه زمانی استفاده می‌شود که ظروف زیاد کثیف نیستند و با چند بار آب کشی تمیز می‌شوند. با استفاده از این برنامه چندین چرخه از شستشو کم می‌شود که نتیجه آن کاهش مصرف آب است.

در حالت عادی مصرف آب ماشین‌های ظرفشویی ۱۵ لیتر است. این قضیه برای تمام دستگاه‌ها صدق نمی‌کند، به همین دلیل قبل از خرید باید اطلاعات مصرفی آب و برق را از فروشنده یا سایت شرکت اصلی بررسی کنید. با این حال ماشین ظرفشویی بوش نسبت به مدل‌های قدیمی خود، میزان مصرف آب را تا حد زیادی کاهش داده است؛ به همین دلیل مشتریان با خیال راحت می‌توانند از آن استفاده کنند.

اگر مدل ۱۴ نفر آن را بررسی کنید، خواهید دید که تنها ۶ لیتر آب مصرف می‌کند که در نوبه خود بسیار پر ارزش است. این وسیله دارای سنسور تشخیص میزان کثیفی ظروف است؛ به همین دلیل میزان مصرف آب ماشین لباسشویی را به راحتی کنترل می‌کند و مانع از مصرف بیش از اندازه آب می‌شود. استفاده از ماشین ظرفشویی نه تنها در مصرف آب بلکه در زمان نیز صرفه جویی می‌کند‌. به طور مثال اگر شما برای شستشو ظروف به صورت دستی ۷۰ دقیقه و ۱۴۰ لیتر آب مصرف می‌کنید، این کار را می‌توانید با ماشین ظرفشویی به ۹ دقیقه و ۱۳ لیتر برسانید.

نکات کلیدی درباره استفاده از ماشین ظرفشویی

قبل از خرید هر دستگاهی بهتر است اطلاعاتی درباره دستگاه کسب کنید و بررسی کنید بهترین مدل کدام است، سپس وسیله مدنظر خود را خریداری کنید. برای خرید ماشین ظرفشویی نیز این گزینه صدق می‌کند که در زیر به برخی از نکات مهم این دستگاه پرداخته‌ایم تا به شما کمک کند.

برخی از ماشین‌های ظرفشویی دارای تکنولوژی جدیدی هستند که بدون اینکه شما دخالتی کنید، میزان مصرف آب را بر اساس مقدار و کثیفی ظروف تنظیم می‌کند. این فناوری تا حد زیادی در مصرف آب صرفه جویی می‌کند، همین امر باعث برتری ماشین ظرفشویی بر روش سنتی می‌شود.

برخی از ماشین‌های ظرفشویی دارای برنامه شستشو نیمه هستند که می‌توانید از آن زمانی که ظروف زیادی ندارید استفاده کنید. به این صورت که تمام ظرف‌ها را دریک طبقه بچینید و برنامه را اجرا کنید.

یکی از نکات مهمی که بهتر است در زمان شستشو رعایت کنید، میزان استفاده از دستگاه است. بهتر است تمام ظرف‌ها را به یکباره بشورید تا اینکه مجبور باشید در روز چندین بار آن را روشن کنید. با این کار هم در مصرف انرژی و آب صرفه جویی می‌کنید و هم اینکه عمر دستگاه افزایش می‌یابد.

قبل از خرید حتما به میزان مصرفی آب و انرژی آن دقت کنید‌، زیرا می‌تواند در هزینه‌های جاری به شما کمک زیادی کند.

برای شستشو ظروف لازم نیست ظرف‌ها را قبل از قرار دادن در ماشین ظرفشویی با آب بشوید، فقط کافی است با یک دستمال باقی مانده غذا را تمیز کنید. با این کار در مصرف آب نیز صرفه جویی می‌کنید.

برای کاهش مصرف آب چه کنیم

برخی از افراد فکر می‌کنند که ماشین ظرفشویی نسبت به شستشو با دست مصرف آب بالایی دارد. به همین دلیل از خرید این وسیله سر باز می‌زنند. حال با دانستن اینکه ماشین ظرفشویی نسبت به شستشو دست آب کمتری مصرف می‌کند، می‌توانید با خیال راحت این وسیله را خریداری کنید. میزان آب مصرفی ماشین ظرفشویی ۱۵ لیتر و دستی ۶۵ لیتر برای ظروف ۱۲ نفره است. این میزان کاهش مصرف آب بسیار چشمگیر است و می‌تواند دلیلی بر انتخاب ماشین ظرفشویی برای شستشو ظروف باشد.

یکی از روش‌های مهم در کاهش مصرف آب، استفاده از برنامه‌های شستشو سریع در ماشین ظرفشویی است. با این برنامه دیگر نیازی به استفاده بیش از حد از آب نیست و تا حد زیادی در مصرف آن صرفه جویی می‌شود. در زمان استفاده از دستگاه نیازی به آبکشی با دست نیست و تنها باقیمانده غذا را باید از روی ظروف خالی کرد. بهتر است بدانید ظروف کثیف و چرب در ماشین ظرفشویی با صرف آب کمی شسته می‌شود؛ ولی اگر همین کار را بخواهید با دست انجام دهید میزان آب مصرفی بیش از اندازه بالا است. اگر ظروف بسیار کثیف نیستند می‌توانید مرحله آبکشی ابتدایی را حذف کنید که باعث کاهش مصرف آب تا حد زیادی می‌شود.

مصرف آب ماشین ظرفشویی

مدیریت مصرف آب ماشین ظرفشویی

انتخاب شوینده مناسب برای ماشین ظرفشویی می‌تواند بهترین گزینه برای کاهش مصرف آب باشد. همچنین اگر از شوینده باکیفیت استفاده کنید، برای طول عمر دستگاه بسیار مفید است. برای اینکه ظروف به خوبی شسته شوند باید از شوینده به مقدار مناسب استفاده کنید، زیرا کم یا زیاد آن باعث تمیز شدن ظروف نمی‌شود. بهتر است از برنامه روزانه ماشین ظرفشویی استفاده کنید، زیرا این برنامه برای شستشوی روزانه تعبیه شده است. همچنین اگر ظروف بیش از اندازه کثیف نیست، نباید از برنامه‌های طولانی آن استفاده کنید.

یکی دیگر از کارهایی که باید در طول سال انجام دهید، سرویس سالانه است. این سرویس به عملکرد و طول عمر مفید دستگاهتان کمک زیادی می‌کند. یک ویژگی کارآمدی که بیشتر ماشین‌های ظرفشویی دارند، تنظیم ساعت شستشو است. از این برنامه می‌توانید استفاده‌های زیادی ببرید، یکی از کارایی آن تنظیم ساعت شستشو ظروف در ساعت‌های مصرف کم برق است. با این کار هم در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کنید و هم می‌توانید به طول عمر مفید دستگاه خود کمک زیادی کنید.

چه ظروفی مجاز هستند در ماشین ظرفشویی شسته شوند

با اینکه استفاده از ماشین ظرفشویی به شما کمک می‌کند تا در مصرف آب صرفه جویی کنید؛ ولی بهتر است بدانید نمی‌توانید تمام ظروف را درون ماشین ظرفشویی قرار دهید. برخی از ظروفی که مجاز نیستید در ماشین ظرفشویی بشورید شامل ظروف چوبی، ظروف چدنی و وسایل تیز همچون چاقوها هستند‌ در صورت شستن این وسایل در ماشین ظرفشویی ممکن است به آنها آسیب برسد، به همین علت بهتر است آنها را با دست بشورید. شستن این ظروف با دست نه تنها باعث محافظت آنها می‌شود، بلکه به طول عمر دستگاه نیز کمک می‌کند. بیشتر برندهای اصلی سازنده توصیه می‌کنند که ظروف نچسب، چوبی، چاقوها، ظروف کریستال، چینی، ظروف چدنی و مسی که درون آنها نقش نگار وجود دارد را درون ماشین ظروفشویی نشورید. این ظروف را بهتر است با دست و با رعایت اصول مصرف آب بشورید، با این کار به امنیت دستگاه خود نیز کمک زیادی می‌کنید.

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی بوش

بوش یکی از معتبرترین برندهای ماشین ظرفشویی است که در دنیا طرفداران زیادی دارد‌. این برند توانسته است مدل‌های متنوعی از این دستگاه تولید کند، به همین دلیل شما باید قبل از خرید به برخی از نکات توجه کنید تا مناسب‌ترین مدل را برای خود خریداری کنید. با دانستن مهم‌ترین ویژگی‌های ماشین ظرفشویی می‌توانید، بهترین انتخاب خود را داشته باشید. در راهنمای خرید ماشین ظرفشویی بوش به مهم‌ترین نکات خرید ماشین ظرفشویی بوش اشاره شده است.

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی بوش

ظرفیت ماشین ظرفشویی

اولین چیزی که باید در زمان خرید به آن توجه کنید، میزان ظرفیت دستگاه است. اگر دارای خانواده پرجمعیت هستید، می‌توانید از ظرفیت‌های ۱۲، ۱۳ و ۱۴ نفره استفاده کنید‌. معمولا برای این ظرفیت‌ها از ماشین ظرفشویی ایستاده استفاده می‌شود. همچنین اگر جزو خانواده‌های کم جمعیت هستید، بهترین انتخاب برای شما استفاده از ماشین ظرفشویی رومیزی است. بهتر است بدانید فضای داخلی تمام مدل‌ها یکسان است و تنها تفاوت آن در تعداد طبقات است. در مدل‌های بوش تعداد طبقات ۲ الی ۳ طبقه است که در مدل ۳ سبد برای استفاده بهینه تر از فضای، سبد قاشق و چنگال به جای پایین در بالا قرار گرفته است.

برنامه‌های شستشو

بعد از ظرفیت مهم‌ترین نکته، تعداد برنامه‌های کاربردی دستگاه است. قبل از خرید حتما چک کنید که شما نیاز به چه برنامه‌هایی دارید و آیا دستگاه انتخابی دارای برنامه‌های بهینه و کاربردی است یا خیر. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های برند بوش، نیمه شور است. این برنامه به شما این امکان را می‌دهد که تنها نیمی از فضا استفاده کنید. در این صورت مصرف انرژی و آب کاهش محسوسی دارد. این برنامه برای تمام خانواده‌ها با هر تعداد جمعیت بسیار کاربردی است، زیرا زمانی که ظروف کمی کثیف شده است می‌توانید به راحتی از این برنامه استفاده کنید و ظروف خود را در کمترین زمان تحویل بگیرید.

برنامه کاربردی دیگر برنامه Vario Speed است. از این برنامه می‌تواند در زمان‌هایی که عجله دارید استفاده کنید، زیرا تا ۶۰ درصد زمان شستشو را کاهش می‌دهد. ولی باید دقت کنید که به همان اندازه که زمان شستشو را کاهش می‌دهد، ۲۰ درصد مصرف انرژی آن افزایش می‌یابد. از این برنامه بهتر است تنها در زمانی که عجله دارید، استفاده کنید. برنامه Intensive zone  بهترین گزینه برای شستشوی ظروف بزرگ همچون قابلمه و ماهیتابه است. این برنامه از دما و فشار بالای آب استفاده می‌کند تا ظروف به خوبی تمیز شوند.

سطح مصرف انرژی

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات در زمان خرید، سطح مصرف انرژی است. ماشین‌های ظرفشویی بوش معمولا دارای سطح مصرف انرژی ++A هستند که آنها را از دیگر ماشین‌های ظرفشویی متمایز کرده است. با خرید ماشین ظرفشویی بوش دیگر نگران مصرف برق یا آب نباشید، زیرا این برند از آخرین فناوری‌های به روز دنیا برای ساخت دستگاه‌های خود استفاده کرده است. وجود برخی از تکنولوژیها شاید برای شما ضروری نباشد و بهتر است آنها را بررسی کنید و در صورت نیاز وسیله مورد نظر خود را خریداری کنید. وجود برخی از این تکنولوژیها در ماشین ظرفشویی باعث افزایش قیمت آنها می‌شود. اگر مشاهده کردید دستگاهی دارای ویژگی‌های زیادی است؛ ولی شما به آن نیازی ندارید بهتر است هزینه اضافی بابت خرید آن نپردازید، زیرا وجود هر تکنولوژی اضافی هزینه بیشتری در بر خواهد داشت.

سخن آخر

خرید ماشین ظرفشویی یکی از تصمیم‌های درستی است که می‌توانید در عمر خود بگیرید. این دستگاه نه تنها به شما در شستن ظروف کمک می‌کند، بلکه در مصرف آب نیز موثر است. این دستگاه دارای برنامه‌های متعددی است که به شما در شستن هرچه سریع‌تر ظروف کمک می‌کند. حتی تا ۴ برابر در مصرف آب صرفه جویی می‌کند. همچنین اگر فردی پرمشغله‌ای هستید یا از شستن ظروف حس خوبی ندارید، بهتر است این وسیله را با قیمت‌های مناسب از خانه بوش تهیه کنید، زیرا تنها نمایندگی بوش در ایران است. مصرف آب ماشین ظرفشویی بسیار پایین تر از حالت دستی است؛ به همین با خیال راحت می‌توانید از این دستگاه استفاده کنید. همچنین این دستگاه جزو وسایل ضروری در هر خانه‌ای به شمار می‌رود.

سوالات متداول

ماشین ظرفشویی بوش سری 4 مدل SMS46NW01D، ماشین ظرفشویی توکار بوش سری 6 مدل SMV68MX07E، ماشین ظرفشویی بوش سری 4 مدل SMS46Ni01، ماشین ظرفشویی بوش سری 4 مدل SMS46NW01، ماشین ظرفشویی بوش سری 6 مدل SMS67TW02B.
بهترین راه استفاده از برنامه شستشو نیمه برای ظروف روزانه است.
برای شستن ظروف ۱۲ نفره ۱۵ لیتر آب نیاز است.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *