روش جلوگیری از گرفتگی سوراخ تخلیه یخچال

روش جلوگیری از گرفتگی سوراخ تخلیه یخچال

یخچال و فریزر از لوازم ضروری آشپزخانه هستند که باید با دقت زیادی انتخاب شوند. یخچال فریزرهای بوش از جمله بهترین و بادوام‌ترین محصولات عرضه شده به بازار هستند که در مدل‌های متنوعی تولید می‌شوند. اما حتی همین محصولات در صورت ‌عدم رسیدگی و استفاده نادرست می‌توانند دچار مشکل در عملکرد شوند. گرفتگی سوراخ تخلیه آب یخچال دقیقا یکی از همین مشکلات است که باید در اسرع وقت برطرف شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل قصد داریم در این مطلب نکات ارزنده‌ای را در اختیارتان قرار دهیم.

سوراخ تخلیه آب یخچال

برای اینکه بتوانید از گرفتگی سوراخ تخلیه آب یخچال جلوگیری کنید، باید ابتدا محل قرار گرفتن این سوراخ را بدانید و از اهمیت تمیز کردن آن آگاه باشید. نمایندگی یخچال و فریزر بوش در صورت درخواست شما تمامی این اطلاعات را در اختیارتان قرار می‌دهد. برای اینکه یخچال شما بتواند به درستی کار کند، باید از درست عمل کردن سوراخ تخلیه آب آن اطمینان کامل داشته باشید و هر چند وقت یک بار این موضوع را بررسی کنید.

محل سوراخ تخلیه آب یخچال بسته به نوع، مدل و برند سازنده آن می‌تواند متفاوت باشد. سوراخ تخلیه، لوله فاضلاب، درین و یا ناودان همگی به یک معنا هستند. این حفره معمولا در قسمت پشتی یخچال و یا فریزر قرار دارد. درست کار نکردن یا انسداد و گرفتگی مجاری لوله و سوراخ تخلیه آب می‌تواند باعث جمع شدن آب شده که این موضوع فشار زیادی به موتور دستگاه وارد می‌کند.

بنابراین ممکن است یخچال فریزر نتوانند به درستی از مواد غذایی نگهداری کرده و باعث فساد و خرابی آن‌ها شود. سوراخ تخلیه آب در مدل‌های جدید یخچال فریزر که به سیستم نوفراست (بدون برفک) مجهز هستند وجود دارد. همانطور که می‌دانید برفک زدن یکی از مشکلات یخچال فریزرهای قدیمی است که کاربران باید هرازگاهی برای درست کار کردن یخچال به صورت دستی اقدام به برفک‌زدایی دستگاه کنند. اما این مشکل با وجود یخچال فریزرهای جدید کاملا برطرف شده است. دستگاه به صورت اتوماتیک با عملیات دیفراست برفک را از بین برده و آب حاصل از برفک‌زدایی از طریق سوراخ یا لوله تخلیه به بیرون هدایت می‌شود.

سوراخ تخلیه یخچال

دلیل گرفتگی سوراخ تخلیه آب یخچال چیست؟

برای اینکه بتوانید از گرفتگی سوراخ تخلیه آب یخچال جلوگیری کنید، ابتدا باید از عللی که می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند اطلاع داشته باشید. موارد مختلفی هستند که می‌توانند باعث انسداد سوراخ تخلیه آب شوند. از آن جمله می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • گیر کردن باقیمانده ذرات غذا درون سوراخ تخلیه آب
  • درست انجام نشدن عملیات یخ‌زدایی یخچال و یخ زدن لوله یا سوراخ تخلیه آب

این روزها خوشبختانه با وجود محصولاتی همچون یخچال و فریزر دوقلو بوش کاربران کمتر با مشکلاتی نظیر یخ زدگی سوراخ تخلیه مواجه می‌شوند. اما با این حال باید نکات مهم در استفاده از یخچال فریزر را بدانید که به هیچ عنوان با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم نکنید.

روش های جلوگیری از گرفتگی سوراخ تخلیه آب یخچال

در این بخش ابتدا با روش‌های جلوگیری از انسداد سوراخ تخلیه آب یخچال آشنا می‌شویم و در ادامه راهکارهایی را برای حل این مشکل ارائه می‌کنیم. همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، یکی از دلایل گرفتگی سوراخ یا لوله تخلیه آب، وجود ذرات غذا و گیر کردن آن‌ها در این مسیر است. بنابراین قبل از قرار دادن مواد غذایی درون یخچال فریزر اطمینان حاصل کنید که بسته‌بندی مناسبی برای آن‌ها انتخاب کرده‌اید. ظروفی که برای قرار دادن مواد غذایی استفاده می‌کنید بهتر است دارای درب محکم باشند و به خوبی بسته شوند.

همچنین همیشه محیط داخل یخچال فریزر و طبقات آن‌ها را تمیز و مرتب نگه دارید تا باقیمانده مواد غذایی به داخل سوراخ یا لوله تخلیه آب وارد نشوند. تمیز نگه داشتن لوله تخلیه آب نیز یکی دیگر از اقداماتی است که می‌تواند از گرفتگی آن جلوگیری کند. هرازگاهی لبه لوله تخلیه و روی آن را تمیز کنید تا مسائلی همچون، زرد شدن، جرم گرفتن و ایجاد گردوغبار پیش نیایند و مسیر لوله دچار انسداد و گرفتگی نشود.

از آن جایی که لوله یا سوراخ تخلیه در اغلب دستگاه‌ها، در قسمت پشت یخچال قرار گرفته، بهتر است در زمان جابجایی یا حمل یخچال فریزر این کار را با دقت و به آهستگی انجام دهید تا به بخش‌های پایین یخچال آسیبی وارد نشود.

سوراخ تخلیه آب یخچال

علائم گرفتگی سوراخ تخلیه آب یخچال

برای اینکه بتوانید قبل از جدی شدن قضیه به انسداد و گرفتگی سوراخ تخلیه آب یخچال پی ببرید، معمولا یک سری علائم و نشانه‌ها وجود دارند که می‌توانند در این مورد به شما کمک کنند. این علائم به شرح زیر هستند:

  • بدنه یخچال به طور مرتب عرق می‌کند و خیس می‌شود.
  • در قسمت کف یخچال می‌توانید تجمع آب را به وضوح مشاهده کنید.
  • یخ زدگی بیش از اندازه فریزر که حتی در مواردی باعث می‌شود درب طبقات آن به سختی باز شوند.
  • مشاهده یخ زدگی در دیواره‌های فریزر
  • کاهش دمای یخچال و فریزر و خراب شدن سریع مواد غذایی

یخچال‌های ساید بای ساید بوش از بهترین انواع یخچال فریزر موجود در بازار هستند که بهترین عملکرد را در طول سالیان از خود نشان داده‌اند. این محصولات با داشتن سیستم نوفراست عملیات یخ‌زدایی را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهند و همچنین طول عمر بسیار بالایی دارند.

نتیجه گیری

برای جلوگیری از گرفتن سوراخ تخلیه آب یخچال بهتر است مواد غذایی را درون ظروف دربسته محکم قرار دهید و هر چند وقت یکبار یخچال و فریزر را کاملا تمیز کنید. لوله و سوراخ تخلیه آب را نیز بهتر است هرازگاهی بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که اطراف لبه‌ها و روی آن‌ها دچار رسوب زدگی و جرم گرفتگی نشده باشد.

سوالات متداول

برای ایمنی بیشتر، بهتر است ابتدا یخچال از برق کشیده شود. پس از آن یک میله نازک و تمیز را داخل لوله تخلیه آب کرده تا هر آن چه که مانع از بیرون آمدن آب اضافی می‌شود از بین برود. با بالا و پایین کردن میله می‌توان به راحتی هر گونه ماده غذایی اضافی را از مسیر برداشت. در نهایت با ریختن مقداری آب جوش مسیر تخلیه آب کاملا باز خواهد شد.

جرم گرفتن، تجمع ذرات غذا و یخ زدگی از شایع‌ترین دلایل گرفتگی و انسداد سوراخ تخلیه آب هستند.

در صورتی که در این مورد اطلاعات کافی دارید می‌توانید به تنهایی مشکل را در خانه حل کنید. اما در اکثر مواقع برای ‌عدم آسیب زدن به یخچال پیشنهاد می‌شود از متخصصین و تکنسین‌های مربوطه کمک گرفته شود.

3.8/5 - (55 امتیاز)

One thought on “روش جلوگیری از گرفتگی سوراخ تخلیه یخچال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *