دلایل رایجی که یخچال شما خنک نمی‌کند؟

9 دلیل رایجی که یخچال شما خنک نمی کند

یخچال یکی از ضروری‌ترین و مهم‌ترین لوازم خانگی است که به جرأت می‌توان گفت نقش بسیار پر رنگی در رفاه و سهولت زندگی روزمره بشر دارد. از آنجایی که مهم‌ترین وظیفه یخچال فریزر، سالم و تازه نگه‌داشتن مواد غذایی از طریق ایجاد سرما و برودت استاندارد است اگر این وسیله به هر دلیل نتواند سرمای لازم را تولید نماید نه تنها تمامی مواد داخل آن فاسد می‌شوند بلکه لذت داشتن یک نوشیدنی خنک و گوارا نیز از ما گرفته می‌شود، بنابراین تلاش برای فهمیدن علت سرد نکردن یخچال فریزر می‌تواند حسابی شما را به تکاپو بیندازد. در این شرایط بهتر است خونسردی خود را حفظ کنید و علل ذکر شده در ادامه این مطلب را بررسی کنید.

از آنجایی که پایین بودن دمای درون یخچال می‌تواند باعث خرابی قطعات آن شود به همین دلیل باید در اولین فرصت حتما مشکل آن را حل کرد. چرا که اگر قطعه خراب شده درست نشود خرابی آن پیشرفت می‌کند. ما در این مقاله قصد داریم روش های رایج علت سرد نکردن یخچال را ارائه دهیم که با استفاده از این راه حل‌ها بتوانید به‌راحتی در منزل این مشکل را رفع کنید. در ادامه همراه ما باشید تا دلایلی برای عیب یابی عدم خنکی یخچال به شما ارائه دهیم.

عدم تنظیم درست دمای یخچال

شایع‌ترین علت سرد نکردن یخچال عدم تنظیم درست دمای آن است. مبنای کلی جهت تنظیم دمای یخچال توجه به فصل و حجم مواد غذایی است. بدیهی است انرژی‌ای که یخچال در فصل تابستان جهت خنک کردن محفظه داخل خود  نیاز دارد بیشتر از فصول سرد سال است. بر همین اساس فارغ از حجم مواد غذایی داخل یخچال، دمای استاندارد در فصول گرم سال برای یخچال‌های معمولی ۴+ درجه سانتی گراد و برای یخچال‌های دیجیتال ۳+ درجه سانتی گراد است. این عدد برای تنظیم دمای فریزر نیز، معمولا ۲۰- درجه سانتی گراد در نظر گرفته می‌شود.

در فصول سرد سال به دلیل خنک بودن هوا فشار کمتری به موتور وارد می‌شود در نتیجه دمای ۲+ درجه سانتی گراد برای یخچال‌های ترموستاتی و دمای 3+ درجه سانتی گراد برای یخچال‌های دیجیتالی بسیار مناسب است. دمای فریزر را نیز می‌توانید روی عدد 17- قرار دهید. بد نیست بدانید دمای 18- درجه سانتی گراد بهترین دما برای فریزر در تمام فصول سال است.

وجود حجم زیاد مواد غذایی داخل یخچال

بهترین و پیشرفته‌ترین یخچال فریزرها مانند یخچال بوش نیز، دارای حجم و ظرفیت استانداردی جهت نگه‌داری انواع غذا، میوه و خوراکی هستند. این همان نکته‌ای است که در راهنمای خرید یخچال بوش باید به آن دقت نمایید تا یخچال فریزری مطابق با سطح نیاز خود خریداری کنید. جا دادن حجم زیادی از مواد و خوراکی خارج از ظرفیت یخچال فریزر موجب عدم گردش صحیح هوای سرد در آن شده و در مواردی هواسازهای یخچال را مسدود می‌کنند. این مسئله فشار زیادی را به موتور و کمپرسور وارد کرده و در کارکرد آن‌ها اختلال ایجاد می‌کند. این اختلال منجر به گرم شدن محفظه داخل یخچال فریزر می‌شود. پس همواره سعی کنید؛ ۱.از گذاشتن مواد و غذاهای داغ در یخچال جلوگیری کنید ۲. میوه، غذا و … را در قفسه‌های مربوط به خود آن‌ها جای دهید ۳. همیشه یخچال فریزر را کمتر از ظرفیت اسمی آن‌ها پر کنید ۴. کیسه یا بسته‌های بزرگ را در انتهای دیواره یخچال قرار ندهید.

9 دلیل رایجی که یخچال شما خنک نمی کند

نصب یخچال در محل نامناسب و غیر استاندارد

نصب صحیح یخچال از آن مواردی است که باید به آن توجه کنید. در واقع علت سرد نکردن یخچال می‌تواند ناشی از عدم تراز یخچال و در نهایت درست بسته نشدن درب آن باشد. از سوی دیگر جا دادن یخچال در تنگنا یا چسباندن آن به دیوار، پارچه ، پلاستیک و … سبب می‌شود که فن موتور فضای لازم جهت گردش هوا را نداشته‌باشد، در نتیجه موتور داغ می‌شود. وقتی موتور درست عمل نکند قدرت لازم جهت خنک کردن هوای داخل یخچال را نخواهد داشت. بنابراین هنگام نصب یخچال بوش ابتدا مطمئن شوید که یخچال فریزرتان فضای کافی جهت گردش حداقلی هوا را داشته‌باشد سپس با استفاده از تراز، اطمینان حاصل کنید که یخچال در سطحی صاف و بدون شیب قرار گرفته‌است.

خرابی، پوسیدگی و پارگی لاستیک درب یخچال فریزر

دور درب تمامی یخچال فریزرها نواری پلاستیکی تعبیه شده‌است که از خروج هوای سرد جلوگیری می‌کند. این نوار حالت چسبندگی و آهنربایی دارد. اگر این نوار پلاستیکی کثیف، پوسیده، خراب و یا پاره شود طبیعتا موجب نشت هوای سرد داخل یخچال به بیرون خواهد شد، همین امر می‌تواند علت سرد نکردن یخچال باشد که در این صورت باید تعویض لاستیک درب یخچال را به یک تعمیرکار متخصص بسپارید.

کمبود یا نشتی گاز

گاز یخچال، ماده‌ای سیال و شیمیایی است که وظیفه خنک سازی هوا در انواع یخچال‌ها را دارد. حال اگر این گاز کم یا خالی شود عمل خنک کردن به تدریج و یا به کلی متوقف می‌شود. در واقع کم شدن یا نشتی گاز یخچال نه تنها می‌تواند علت سرد نکردن یخچال فریزر باشد بلکه با تاثیر خود بر یکسره کار کردن این وسیله، موجب آسیب به موتور یخچال می‌شود. پس هنگام تعمیر یخچال بوش به دلیل خالی شدن گاز باید آن را توسط متخصصین امر شارژ نمایید تا یخچال بتواند مجددا پروسه برودت سازی را به درستی انجام دهد.

خرابی کمپرسور و رله

از کار افتادن کمپرسور یا موتور به عنوان قلب تپنده یخچال، می‌تواند علت سرد نکردن یخچال فریز باشد. کمپرسور مهم‌ترین وظیفه در فرآیند کار یخچال یعنی تولید انرژی برای دیگر قسمت‌ها و ایجاد جریان گاز را دارد. طبیعی است هر نوع خرابی یا عیب در کمپرسور، سیستم یخچال را از کار می‌اندازد و عمل سرمازایی را به طور کلی مختل می‌کند.‌ در واقع خرابی کمپرسور را می‌توان پر هزینه‌ترین علت سرد نکردن یخچال دانست.

در کنار کمپرسور دستگاه کوچکی به نام رله استارت وجود دارد. در حقیقت راه اندازی کمپرسور توسط رله استارت انجام می‌شود ، از این رو اگر رله کار نکند موتور یا کمپرسور روشن نخواهد شد. بنابراین بهتر است قبل از تعویض یا تعمیر کمپرسور ابتدا رله را بررسی کنید، چرا که عوض کردن رله راحت‌تر و کم هزینه‌تر از تعویض موتور یخچال فریزر است.

خرابی سنسور محیطی یا ترموستات

در یخچال‌های قدیمی ترموستات وظیفه تنظیم دما را داشت اما در یخچال‌های الکترونیکی و دیجیتالی امروزی سنسور محیطی به طور هوشمند دمای داخل یخچال فریزر را تنظیم می‌نماید. هرچقدر این دو قطعه دقیق عمل کنند دمای یخچال با توجه به نوع تنظیم سرد و‌سردتر خواهد شد. اما اگر ترموستات یا سنسور محیطی کار نکند میزان دما به کمپرسور اعلام نخواهد شد در نتیجه کمپرسور نیز عمل نخواهد کرد. از سوی دیگر خرابی سنسور یا ترموستات باعث یکسره کار کردن موتور یخچال شده و در نهایت منجر به سوختن کمپرسور خواهد شد. پس علت سرد نشدن یخچال را باید در این مورد نیز جستجو کرد.

اشکال در لوله‌های کندانسور و فن کمپرسور

زمانیکه موتور و کمپرسور یخچال فریزر شروع به کار می‌کنند وظیفه فن کمپرسور آن است که در صورت افزایش دمای این دو قطعه به طور اتوماتیک گرمای ایجاد شده را کاهش دهد. این مورد معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که یخچال به دیوار چسبیده باشد و موتور، … فضای کامل جهت گردش هوا را نداشته باشند. بنابراین خرابی فن کمپرسور نیز می‌تواند عامل خنک نکرد یخچال فریزر باشد.

از سوی دیگر علت سرد نکردن یخچال ممکن است ناشی از اشکال یا ایراد در لوله‌های کندانسور باشد. هنگامیکه کندانسور یخچال بوش به درستی کار کند لوله‌های کندانسور شروع به گرم شدن می‌کنند. اگر این لوله‌ها گرم نباشند پس حتما مشکلی در عملکرد کمپرسور یا لوله‌ها به وجود آمده‌است. گاهی ورود مقداری روغن به همراه گاز در لوله‌های کندانسور سبب می‌شود تا یخچال به خوبی خنک نشود. همچنین باید بدانید که کندانسور دارای قطعه‌ای به نام کویل است که در اثر گرد‌وغبار و … به مرور کثیف خواهد شد. کثیفی کویل کندانسور نیز خود عاملی است که مانع برودت سازی یخچال می‌شود. شما می‌توانید کویل را هر چند ماه یکبار به وسیله  جاروبرقی یا برس تمیز نمایید.

9 دلیل رایجی که یخچال شما خنک نمی کند

ایراد در دمپر یخچال

دمپر قطعه‌ای شبکه مانند است که معمولا در قسمت بالای یخچال فریزر قرار دارد و وظیفه دارد تا سرما را وارد محفظه یخچال فریزر کند، بنابراین اگر این دریچه مسدود شود سرما به محفظه داخل یخچال منتقل نخواهد شد. این دریچه تحت فرمان ترموستات و یا برد الکتریکی یخچال فریز است بدین صورت که هنگام بالا رفتن دمای یخچال، ترموستات یا برد الکتریکی دستور باز شدن دمپر به منظور انتقال هوای سرد به محفظه یخچال را صادر می‌کند. زمانیکه برودت و سرمای یخچال به حد لازم رسید دریچه بسته خواهد شد. دمپرها دارای دو نوع الکتریکی و مکانیکی هستند. اگر دمپر مکانیکی باشد در صورت بسته یا مسدود شدن به راحتی می‌توانید دریچه آن را بازتر کنید، اما اگر دمپر الکتریکی باشد و خراب شود باید سنسور آن توسط تعمیرکار تعویض گردد.

اشکال در فن اواپراتور

فن اواپراتور قطعه‌ای است که معمولا در قسمت فریزر قرار دارد و وظیفه انتقال هوای سرد را از فریزر به یخچال دارد. این فن در بعضی یخچال فریزرها هم در قسمت یخچال و هم در قسمت فریزر تعبیه شده‌است، در هر صورت فارغ از اینکه یخچال فریزر شما یک یا دو فن اواپراتور داشته‌باشد خرابی این قطعه علت سرد نکردن یخچال است.

از کار افتادن برد الکتریکی یخچال فریزر

در یخچال‌های دیجیتالی مدرن، برد الکتریکی به عنوان قطعه مادر شناخته می‌شود که فرمان برنامه ریزی و عملکرد درست را به سایر قطعات مانند فن، کمپرسور و … می‌دهد. گاهی این قطعه در اثر اتصال برق و … دچار خرابی یا اشکال می‌شود. هرگونه اختلال در برد الکتریکی موجب اختلال در کار سایر قطعات خواهد شد که نتیجه آن عدم خنک سازی درست یخچال است‌. پس هنگام تعمیر یخچال بوش یا سایر برندها حتما باید سلامت برد الکتریکی چک شود.

عدم دیفراست یا یخ‌زدایی درست

دیفراست، سیستم جدید برفک‌زدایی در یخچال‌های هوشمند تولید شده توسط کمپانی های بزرگ مانند لوازم خانگی بوش و … است. طبق این سیستم برفک یخچال فریزر هر ۲۴ تا ۴۸ ساعت آب شده و از طریق سوراخ فاضلاب یخچال فریزر خارج می‌شود. حال اگر این سیستم به درستی عمل نکند یخ و برفک ایجاد شده باعث مسدودسازی دریچه‌های ورود دمای سرد در یخچال می‌شود بنابراین کم‌کم فضای داخلی یخچال گرم می‌شود. پس عدم دیفراست یا یخ‌زدایی درست نیز ممکن است علت سرد نکردن یخچال باشد. این نکته را نیز در نظر داشته‌باشید که گرفتگی لوله فاضلاب  به مرور بر خنک نشدن یخچال تاثیر می‌گذارد.

کلام پایانی

خرید یخچال فریزرهای جدید مانند یخچال بوش و … که مجهز به سیستم برفک‌زدایی و برنامه‌های هوشمند هستند می‌توانند علاوه بر اینکه زندگی را برای شما راحت‌تر و دلبخش‌تر کنند موجب زیبایی و جذابیت دو چندان فضای منزل یا محیط کار شما نیز بشوند. امروزه لوازم خانگی بوش به خصوص یخچال از کیفیت فوق‌العاده‌‌ای استفاده می‌کند و تاکنون هیچگونه مشکلی در آن گزارش نشده است.

هرگونه اختلال یا ناکارآمدی این نوع محصولات مانند عدم خنک کردن یخچال و …  باعث آزردگی و کلافگی شما خواهد شد. از این رو ما در این مقاله کلیه مواردی که علت سرد نکردن یخچال را در پی خواهد داشت عنوان کردیم تا در صورت بروز چنین مشکلی در موارد ساده، خود دست بکار شوید و اگر مشکل تخصصی‌تر بود به تکنسین ماهر مراجعه کنید.

در صورت وجود مشکلات بالا به هیچ عنوان نگران نشوید و به هر تعمیر کاری اعتماد نکنید. سپس پیشنهاد می‌کنیم که در ابتدا مراحل بالا را انجام دهید و در صورتی که نتیجه نگرفتید با کارشناسان ما در خانه بوش تماس بگیرید و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. همینطور چنانچه قصد خرید این لوازم خانگی را دارید می‌توانید برای قیمت یخچال بوش با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *