آموزش راه اندازی فر گاز و طرز استفاده از فر گاز

آموزش راه اندازی فر گاز

با ورود گازهای فردار به بازار لوازم خانگی هر بانوی کدبانو و خوش ذوقی با وسوسه درست کردن انواع مرغ بریان، لازانیا، کیک و … این وسیله پر کاربرد در منزل را خرید. اما خب برای بسیاری، درست کردن این غذاها در گاز فردار به خصوص فر بوش فقط در حد همان تصویر ذهنی جذاب باقی ماند. چرا؟ چون طرز استفاده درست از فر گاز به خریدار آموزش داده نمی‌شد، به همین علت محفظه فر گاز به جای اینکه محل طبخ خوشمزه‌ترین غذاها شود، در بهترین حالت تبدیل به کمد نگه‌داری وسایل غیر ضروری آشپزخانه شد. بدین ترتیب ما تصمیم گرفتیم در مقاله‌ای جامع و کامل به چگونگی راه اندازی فر گاز و طرز استفاده از فر گاز بپردازیم، پس با ما تا انتهای این آموزش همراه شوید.

مهمترین قطعات فر گاز

مهم ترین قطعات فر گاز چیست؟

شناخت اجزا و قطعات هر وسیله کمک می‌کند تا در صورت خرابی یا عملکرد نادرست دستگاه، حداقل بدانیم مشکل از کجاست! این شناخت، به راه اندازی فر گاز توسط خودتان نیز کمک بزرگی می‌کند. قبل از هر چیز ابتدا باید بدانید که سه نوع کلی فر در بازار لوازم خانگی بوش وجود دارد؛ اجاق گاز مبله، فر روکار و فر توکار. فر توکار فری است که در داخل دیوار نصب می‌شود و برعکس فر روکار فری است که نیازی به نصب داخل دیوار ندارد و همانند ماکروویو می‌توان آن را بر روی سطوح مختلف قرار داد و اما اجاق گاز مبله که منظور نظر ما در این مبحث است همان گازهای فرداری هستند که قسمت بالای آن‌ها مختص گاز و قسمت پایینی مربوط به فر است.  در زیر به اجزا گاز فردار مبله اشاره خواهیم کرد.

  • ترموکوپل: ترموکوپل یکی از مهم‌ترین اجزاء گاز فردار است که وظیفه آن جلوگیری از نشت گاز در اثر خاموش شدن شعله است، بنابراین می‌توان گفت که گازهای فردار مجهز به ترموکوپل مانند فر بوش دارای امنیت بالاتری نسبت به گازهای فردار قدیمی هستند.
  • ترموستات: وظیفه این قطعه در گاز فردار تنظیم درجه حرارت است.
  • سنسور دمای فر: همانطور که می‌دانید تمامی گازهای فردار دارای درجه دما هستند که هر درجه مخصوص به پخت یک نوع غذا، کیک و … است. این اندازه‌گیری دما در فرها به وسیله سنسور داخلی دمای فر انجام می‌شود. این سیستم هوشمند، اطلاعات دما و حرارت را دائما به برد الکتریکی ارسال می‌کند تا این برد میزان دما را کنترل کرده و تنظیم نماید. در گازهای فردار جدید یک چراغ چشمک زن جهت اطلاع از مناسب بودن دما جهت گذاشتن غذا داخل فر قرار داده شده‌است.
  • جرقه زن یا فندک: جرقه زن قطعه‌ای است که موجب روشن شدن شعله گاز یا فر می‌شود. تقریبا تمامی گازهای فردار دارای فندک هستند بنابراین شما می‌توانید با چرخاندن ولوم گاز و نگه‌داشتن آن به سمت داخل، پس از چند ثانیه فر را روشن نمائید.
  • صفحه کنترل یا نمایشگر: در گازهای فردار مدرن مانند فر بوش در قسمت بالایی گاز فردار صفحه نمایشگر یا صفحه کنترل تعبیه شده‌است که کاربر می‌تواند از طریق دکمه‌های مختلف این نمایشگر امکانات متعدد فر خود مانند تعیین میزان دما، نوع طبخ و … را تنظیم کند.
  • فن کانوکشن: یکی از مشکلات فرهای قدیمی عدم پخش یکنواخت دما در محفظه داخل فر بود در نتیجه گاهی داخل برخی از غذاها کامل پخته نمی‌شد. اما اکنون اکثر گازهای فردار جدید دارای فن کانوکشن هستند. در واقع این قطعه کمک می‌کند تا اولا غذاها سریعتر پخته شود، دوما با کاهش میزان رطوبت داخل فر موجب تردتر شدن لایه رویی کیک یا غذا می‌شود و در نهایت دما را به شکلی یکنواخت در محفظه داخلی فر به چرخش در می‌آورد.
  • قفسه‌های فر: بدیهی است هر غذا دما و مدت پخت مخصوص به خود را دارد. قفسه‌های فر قطعاتی هستند که جای درست قرار دادن هر غذا، خوراک و کیک را متناسب با میزان فاصله آن با شعله فر تعیین می‌کنند. در این مورد در بخش‌های بعدی راهنمای راه اندازی فر گاز بیشتر توضیح خواهیم داد.
  • سینی فر: این سینی یک وسیله چند منظوره جهت پخت انواع غذا مانند خوراک، مرغ، ماهی و … است. یک سینی فر مرغوب نچسب بوده و وزن و ابعادی مناسب دارد.

چگونه فر گاز را روشن کنم؟

راه اندازی فر گاز کار سخت و پیچیده‌ای نیست چرا که تولیدکنندگان این محصولات اگرچه سعی دارند تا همواره مطابق با فناوری روز، مدل‌های مدرن‌تر و بروزتر این محصول را به بازار عرضه کنند اما هنوز بر این باورند که نباید از روش‌های ساده جهت کار با فر گاز دور شد. بدین ترتیب شما می‌توانید پس از خرید فر بوش با گارانتی اصل از سایت فروشگاهی خانه بوش، جهت روشن کردن آن مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.

  1. ابتدا درب فر را باز کنید.
  2. ولوم شیر ترموستات فر را به سمت داخل برده و کمی بچرخانید. به مدت چند ثانیه ترموستات را در همان حالت نگه دارید تا شعله گاز فر روشن شود.
  3. درب فر را به آرامی ببندید تا محفظه داخل فر گرم شود.
  4. غذا، خوراک، کیک و … را در سینی یا قفسه مناسب قرار دهید و درجه ولوم ترموستات فر را مطابق با نوع غذا خود تنظیم نمایید.
  5. منتظر بمانید تا غذا آماده شود. روند آماده شدن غذا را می‌توانید از طریق روشن کردن چراغ داخل گرمخانه ببینید. پس از آماده ‌ شدن، غذا را خارج کرده، ترموستات را خاموش کنید و اجازه دهید تا حرارت داخل فر کاملا خارج شود.

نکته: گاهی به دلیل خرابی فندک یا قطع شدن برق منزل امکان استفاده از فندک خودکار گاز فر وجود ندارد در این موارد می‌توانید از کبریت یا فندک گازی استفاده کنید. بدین ترتیب  ترموستات را نگه‌دارید، چوب کبریت را با رعایت احتیاط به سمت سوراخ کف کابین ببرید تا شعله فر روشن شود.

طرز استفاده از فر گاز

آیا با فر گاز می‌توان هر غذایی را درست کرد؟

غذا پختن با گاز فردار بسیار راحت‌تر از پخت غذا به روش معمول است. در واقع فر باعث می‌شود غذاها معمولا با سرعت بالاتر و بدون دغدغه کمتر پخته شوند. همچنین پخت به وسیله فر موجب استفاده کمتر از روغن می‌شود، در نتیجه غذای سالم‌تری خواهید داشت. به طور کلی در گازهای فردار می‌توان انواع سبزیجات، گوشت، مرغ، میگو، ماهی، نان، پیتزا، ساندویچ، پاستا، خوراک، سوخاری، لازانیا، کیک و‌شیرینی را طبخ و آماده کرد. تنها نکته مهم در تهیه هر غذا به وسیله فر بوش، توجه به میزان دما است که در بخش بعدی مقاله راه اندازی فر گاز به این موضوع خواهیم پرداخت.

نحوه تنظیم دمای مناسب برای تهیه هر غذا در فر به چه صورت است؟

اگر می‌خواهید غذایی خوشمزه و خوش طعم در فر درست کنید ابتدا باید بدانید چه دمایی برای پخت آن غذا مناسب است، از سوی دیگر اینکه غذای مورد نظر را در کدام طبقه فر قرار دهید هم در نتیجه کار بسیار مؤثر است. راهنمای زیر می‌تواند درجه حرارت مناسب برای پخت انواع غذاها در فر را برای شما مشخص کند.

  • دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد:  دراین محدوده دما فر همانند آرام پز عمل کرده و غذاهایی مانند گوشت و … را به آهستگی می‌پزد. از این دما جهت جا افتادن انواع خورشت نیز می‌توانید استفاده کنید. همچنین چون دمای ۱۰۰ درجه پایین‌ترین سطح دما در فر است می‌توان برای گرم نگه‌داشتن غذا نیز از آن استفاده کرد.
  • دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد: دمای ۱۵۰ درجه اغلب مناسب کباب کردن انواع گوشت با مدت زمانی طولانی است.
  • دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد: این دما متداول‌ترین دما برای پخت‌و‌پز توسط گاز فردار است بنابراین می‌توانید انواع شیرینی، کیک، لازانیا و …را با این درجه دما در فر درست کنید.
  • دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد: معمولا از دمای ۲۰۰ درجه جهت درست کردن غذاهایی که نیاز به مدت زمان طبخ کمتری دارند استفاده می‌شود، پس برای درست کردن پیتزا، سبزیجات و … گرم کردن مجدد و سریع غذا می‌توانید روی آن حساب کنید.
  • دمای ۲۵۰ درجه سانتی گراد: این محدوده دما بالاترین درجه دما در اکثر گازهای فردار است. از دمای ۲۵۰ درجه برای طبخ فوری یا سوخاری کردن غذاها استفاده می‌شود.

بیشتر فرها دارای دو نوع سیستم توزیع گرما و حرارت هستند که سیستم گرمایشی اول در زیر کابین گاز فر قرار دارد و دومی در قسمت بالای فر جای گرفته‌است، بر همین اساس اغلب فرها دارای سه طبقه هستند. قسمت بالایی یا طبقه اول مناسب برشته، ترد و گریل کردن سریع مواد خوراکی هم چون مرغ بریان، نان سیر، تفت آجیل و … است. قسمت پائینی یا طبقه آخر چون فاصله کمی با شعله اصلی فر گاز دارد بیشتر مناسب طبخ غذاهای سنگین و یا انواع خوراک آبکی است. طبقه دوم اما مناسب‌ترین درجه حرارت را برای آماده کردن اکثر غذاها دارد. به خاطر داشته‌باشید که برای طبخ بعضی غذاها مانند پیتزا نیاز به هر دو طبقه دارید یعنی ابتدا پیتزا را در طبقات دوم یا سوم می‌پزید و در آخر برای برشته کردن سطح آن از شعله طبقه اول استفاده می‌کنید.

نکته: دقت داشته‌باشید که دماهای اعلام شده برای پخت غذاها کاملا قراردادی است چرا که بعضی فرها کندتر و بعضی سریع‌تر عمل می‌کنند، بنابراین هر شخص می‌تواند با توجه به سلیقه و تجربه خود از درجه حرارت مطلوب استفاده کند. همچنین اگر زمانی قصد داشتید دو نوع خوراک یا غذایی که برای پخت نیاز به درجه دمای متقاوت دارند را در فر درست کنید، اولویت تنظیم دما را بر غذایی قرار دهید که زودتر آماده می‌شود.

راه اندازی فر گاز

نکات لازم هنگام راه اندازی فر گاز

قبل از راه انداختن فر گاز بهتر است به موارد زیر توجه کنید.

  • هنگامی که برای اولین بار قصد روشن کردن فر گاز را دارید سعی کنید حتما فر را به مدت ۳۰ دقیقه بدون قرار دادن هیچ غذا یا خوراکی روشن بگذارید تا بوی ناشی از سوختن پشم شیشه و … آن کاملا رفع شود.
  • هنگام راه اندازی فر گاز باید این نکته را مد نظر داشته‌باشید که امکان استفاده همزمان از شعله پائین و بالایی فر را ندارید.
  • اگر طبق روش گفته‌شده در قسمت‌های قبل موفق به روشن شدن فر نشدید بهتر است عملیات را مجددا پس از یک دقیقه از اول تکرار کنید.
  • قبل از راه انداختن فر گاز مطمئن شوید که در محفظه داخلی آن هیچگونه کاغذ، پلاستیک یا مواد اشتعال‌زای دیگری وجود نداشته‌باشد.

سخن آخر

راه اندازی فر گاز و طرز استفاده درست از آن می‌تواند موهبتی برای تمام علاقه‌مندان به آشپزی سریع و راحت باشد‌ تا به آسانی و با کمترین زحمت انواع و اقسام غذاهای خوشمزه و خوش طعم را برای خود و عزیزانشان طبخ نمایند. اگر شما هم سوادی خرید یک گاز فردار ایده‌آل را در سر دارید حتما سری به سایت خانه بوش بزنید تا از طریق مطالعه راهنمای خرید فر بوش در این سایت بتوانید بهترین و مناسب‌ترین فر بوش را با گارانتی اصل از این فروشگاه اینترنتی معتبر به صورت آنلاین خریداری نمائید.

4.2/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *