ذغال ماشین لباسشویی چیست؟ علائم خرابی و راه کار تعویض آن

ذغال ماشین لباسشویسی چیست

امروزه لوازم خانگی برقی نقشی بسیار مهم در سهولت هر چه بیش‌تر امور روزمره خواهند داشت. یکی از مهم‌ترین لوازم خانگی هر خانه‌ای، ماشین لباسشویی است. در همه لوازم برقی موتور نقش بسیار مهمی دارد که بروز هر گونه خرابی در آن باعث اختلال در عملکرد وسیله خواهد شد. ذغال از جمله اجزا بسیار مهم در موتورهای  الکتریکی بوده که نقش هدایت حرارتی را برعهده دارد. در واقع دفع گرما که فرایندی مهم برای موتور ماشین لباسشویی است، توسط ذغال موتور انجام خواهد شد. این بخش به مرور زمان ممکن است با مشکلاتی مواجه شود و کارکرد ماشین لباسشویی را با اختلال مواجه کند. برای اینکه بتوانید مشکلات احتمالی این بخش را عیب‏ یابی کنید و برای تعمیر به موقع اقدام کنید، باید به طور دقیق بدانید که ذغال ماشین لباسشویی چیست؟ در ادامه با اهمیت ذغال موتور و علائم خرابی آن نیز آشنا خواهید شد.

آشنایی با ذغال ماشین لباسشویی

ذغال نقشی مهم در موتور ماشین لباسشویی دارد که وظیفه اصلی آن دفع گرما است. شاید برای شما سوال پیش آید که چگونه این کار انجام خواهد شد و چرا ذغال در موتورهای الکتریکی به کار برده می‏شود؟ دلیل دفع گرما ویژگی‏‌های گرافیت موجود در ذغال از جمله بالا بودن رسانایی حرارتی و الکتریکی است. این ویژگی‌ها سبب می‏شود این بخش از موتور گرما اضافه را جذب کند و در نتیجه موتور از آسیب‌های ناشی از گرما اضافه حفظ شود. سبک بودن و ضریب اصطکاک کم از دیگر ویژگی‏‌های ذغال موتور ماشین لباسشویی است. در نهایت ذغال یکی از مهم‏ترین بخش‏‌های موتور لباسشویی محسوب می‌شود. اگر قصد خرید یک ماشین لباسشویی باکیفیت را دارید، خرید لباسشویی بوش سری 4 گزینه بسیار مناسبی برای شما است. البته پیش از خرید این لباسشویی باکیفیت، اطلاع از قیمت لباسشویی بوش بسیار اهمیت دارد.

ذغال ماشین لباسشویی

علائم خرابی ذغال ماشین لباسشویی

هنگام چرخش سریع در مرحله آخر شستشو لباس‌‏ها با ماشین‏ لباسشویی که به منظور خشک شدن لباس‌ها انجام می‏‌شود، ذغال ماشین لباسشویی نقش مهمی دارد. اگر ذغال ماشین لباسشویی نیم‌سوز شده باشد، این چرخش سریع غیرممکن خواهد شد. نیم سوخته شدن ذغال ماشین لباسشویی از رایج‏ترین مشکلاتی است که برای آن به وجود می‏‌آید. اصلی‏‌ترین نشانه‌‏ای که می‏تواند گویا تمام شدن یا نیم‏‌سوز شدن ذغال موتور باشد، خیس ماندن لباس‏های داخل مخزن ماشین لباسشویی است.

البته علائمی مانند پمپ نشدن آب در محفظه ماشین لباسشویی، نچرخیدن مخزن، سر و صدا غیرطبیعی هنگام شستن لباس‏‌ها و تمیز نشدن لبا‏س‏‌ها نیز از علائم مهم نیم‌سوز شدن ذغال موتور این وسیله است. سوالی که ممکن است پیش آید این است که چه عواملی سبب خرابی یا نیم‌سوز شدن ذغال موتور می‏‌شوند؟ به طور کلی این اتفاق با گذشت زمان رخ می‏‌دهد اما عوامل زیر سبب تسریع این فرایند خواهد شد:

  • پر کردن مخزن ماشین لباسشویی با حجمی بیش از حد لباس
  • به هم خوردن تنظیمات ماشین لباسشویی
  • تراز نبودن وسیله در جای خود
  • ایجاد اختلال در سیستم برقی موتور لباسشویی

تعویض ذغال موتور لباسشویی

ایجاد هرگونه مشکل در موتور ماشین‏ لباسشویی می‏تواند سبب ایجاد صدا زیاد و غیر عادی و نشانه‏‌هایی دیگر شود. از آنجایی که ذغال ماشین لباسشویی نقش مهمی در حفظ سلامت موتور و دیگر اجزا این وسیله دارد، بررسی عملکرد صحیح آن حائز اهمیت است. برای بررسی ذغال موتور لباسشویی باید موتور وسیله را کنترل کنید. به همین دلیل باید جای موتور را بدانید و با نحوه باز کردن آن آشنا باشید. کموتاتور ورقی از جنس مس بوده که به ذغال ماشین لباسشویی متصل بوده و روی آرمیچر موتور قرار گرفته است. در واقع وجود اتصال بین این دو بخش نشانه این است که در قطعات مشکل و ایرادی وجود ندارد و در نتیجه نیاز به تعویض ذغال موتور نیست.

در صورت جدا شدن کموتاتور و ذغال، باید این قطعه از موتور تعویض شود. جرم گرفتن یا بروز مشکلات دیگر در قطعه کموتاتور از اصلی‏‌ترین دلایل جدا شدن ورقه مسی از ذغال موتور ماشین لباسشویی است. توجه داشته باشید که اگر اتصال این دو قطعه به طور کامل قطع نشده ولی اتصال بسیار ضعیف باشد، دستگاه با مشکلاتی مانند عدم عملکرد صحیح موتور مواجه خواهد شد و در این شرایط موتور به خوبی نمی‏‌چرخد. در صورت مواجه شدن با اینگونه مشکلات بهتر است ابتدا اقدام به جرم‏ گیری قطعه کموتاتور کنید. اگر با این کار مشکل حل نشد باید ذغال را تعویض شود.

اگر برای تعویض ذغال موتور تخصص لازم را ندارید، این کار را به فردی متخصص و باتجربه بسپارید تا مشکلات فنی جدی‏تر ایجاد نشود. اگر تخصص لازم را دارید و می‏‌خواهید خود این بخش مهم موتور را تعویض کنید، باید حتما قبل از خرید ذغال جدید به برند، مدل و شماره سریال ماشین لباسشویی خود توجه داشته باشید. خرید انواع ذغال ماشین لباسشویی به موتور لباسشویی بستگی دارد و موتور مدل‏‌های مختلف نیز با هم متفاوت است. اگر برند لباسشویی شما بوش بوده و دچار مشکل شده است، مراجعه به نمایندگی لباسشویی بوش بسیار اهمیت دارد.

ذغال لباسشویی

نکات ایمنی برای تعویض ذغال موتور

اولین نکته‌‏ای که برای تعویض ذغال موتور باید رعایت کنید، توجه به خاموش بودن ماشین لباسشویی و عدم اتصال آن به برق است. پس از آن باید پنل دستگاه را باز کرده و سپس با اطلاعات فنی کامل، موتور را به گونه‌‏ای باز کنید که به بخش‏‌های دیگر آن آسیبی وارد نشود. برای باز کردن موتور و تعویض ذغال نیز باید از محل ذغال و کموتاتور مطلع باشید. توجه داشته باشید که در مدل‏‌های مختلف ماشین لباسشویی، نحوه باز کردن ذغال متفاوت است. به عنوان مثال در برخی مدل‏‌ها ذغال با نوعی پوشش به موتور وصل شده و در برخی از مدل‏‌های دیگر نحوه اتصال ذغال به موتور با چند پیچ است. با دسترسی به موتور و تشخیص نحوه اتصال ذغال به موتور می‏‌توانید به قطعات ذغال و کموتاتور دسترسی پیدا کرده و ذغال را تعویض کنید. البته پیش از انجام این مراحل تمیز کردن کموتاتور بسیار اهمیت دارد.

سخن پایانی

آشنایی با مشکلاتی که ممکن است برای قطعات مختلف لوازم خانگی به وجود آید، می‏تواند به عیب‏ یابی و تعمیر به موقع این وسایل کمک کرده و مانع از ایجاد خرابی‏‌های جبران‏ ناپذیر شود. اکنون می‌‏دانیم که ذغال ماشین لباسشویی چیست؟ چه کاربردی دارد، چگونه کار می‏‌کند و علائم خرابی ذغال چیست؟ همچنین درباره تعویض ذغال موتور لباسشویی نیز اطلاعاتی کسب کردیم. اگر با هر یک از نشانه‏‌های خرابی ذغال موتور مواجه شدید، تا هنگامی که مشکل رفع نشده است، نباید از ماشین لباسشویی استفاده کرد. همچنین بهتر است برای تعمیر مشکلات مربوط به موتور ماشین لباسشویی از فردی متخصص کمک بگیرید. در صورتی که خود قصد تعمیر موتور یا تعویض ذغال را دارید، ابتدا دستگاه را از برق کشیده و همه نکات ایمنی را رعایت کنید.

سوالات متداول

قیمت ذغال لباسشویی براساس مدل و برند جاروبرقی تعیین شده و نمی‌توان قیمت مشخصی برای آن در نظر گرفت.

بله، ذغال لباسشویی از داغ کردن این دستگاه جلوگیری کرده و برای حفظ سلامت دستگاه بسیار اهمیت دارد.

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *