چرا سیم جاروبرقی جمع نمی شود

چرا سیم جاروبرقی جمه نمی شود

جاروبرقی‌ها دارای یک محفظه مخصوص در قسمت پشتی خود هستند که این محفظه برای جمع کردن سیم جاروبرقی به کار می‌رود. سیم جمع کن علاوه بر جمع کردن سیم، از آن در برابر هر گونه آسیب محافظت می‌کند. در صورت بروز هرگونه آسیب به سیم، احتمال اتصالی در دستگاه بیشتر می‌شود و این موضوع می‌تواند اختلالاتی در عملکرد جاروبرقی به وجود آورد. گاهی اوقات ممکن است سیم جاروبرقی به محفظه خود برنگردد و در اصطلاح جمع نشود. مشکل در جمع شدن سیم جاروبرقی می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که در این مطلب قصد داریم با این عوامل آشنا شویم و راهکارهای مفیدی را برای حل این مشکل در اختیارتان قرار دهیم.

همه چیز درباره سیم جمع کن جاروبرقی

جاروبرقی‌ها از اجزای مختلفی تشکیل می‌شوند که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن‌ها، سیم جمع کن است. سیم جمع کن خود از دو بخش اصلی مکانیکی و الکترونیکی تشکیل شده است. هر کدام از این بخش‌ها شامل اجزای مختلفی هستند که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • بخش الکترونیکی سیم جمع کن شامل: دوشاخه، پلاتین‌ها، کابل برق و شاخک‌ها
  • بخش مکانیکی سیم جمع کن شامل: ریل‌های دوار، پایه‌های نگهدارنده و قرقره سیم جمع کن

هر کدام از این بخش‌ها باید وظایف خود را به درستی انجام دهند تا در نهایت سیم جاروبرقی به درستی به داخل محفظه هدایت شود. اما نحوه عملکرد سیم جمع کن جاروبرقی به چه صورتی است؟ سیم جمع کن‌ها طی یک چرخه منظم باعث می‌شوند تا سیم از داخل محفظه خارج شده و مجدداً به داخل محفظه برگردد. زمانی که شما می‌خواهید سیم را از داخل محفظه خارج کنید قرقره شروع به چرخش کرده و فنر آن باز می‌شود.

زمانی که دکمه جمع شدن سیم را فشار می‌دهید فنر قرقره کاملا جمع می‌شود و سیم به داخل محفظه برمی‌گردد. هرگونه اختلال در این عملیات می‌تواند فرایند جمع شدن سیم جاروبرقی را با مشکل مواجه کند. در واقع می‌توان گفت مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل جمع نشدن سیم جاروبرقی خرابی سیم جمع کن آن است. اما در بخش‌های آینده بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

جمع شدن سیم جاروبرقی

چرا سیم جاروبرقی جمع نمی‌شود؟

مشکل در جمع شدن سیم جاروبرقی یا به خود سیم مربوط می‌شود و یا به سیم جمع کن دستگاه ربط دارد. هر کدام از این دو که با مشکل خاصی روبرو شوند فرایند جمع شدن سیم را دچار اختلال می‌کنند. در صورتی که احساس کردید پس از فشردن کلید مخصوص، سیم به داخل محفظه هدایت نمی‌شود باید در اسرع وقت مشکل را شناسایی کرده و برای رفع آن اقدام کنید. در ادامه به طور مجزا در مورد مشکلات مربوط به سیم و محفظه سیم جمع کن می‌پردازیم و به این موضوع اشاره می‌کنیم که هر کدام از این مشکلات چگونه می‌توانند مانع از جمع شدن سیم جاروبرقی شوند.

مشکلات مربوط به سیم جاروبرقی

سیم جاروبرقی در اثر استفاده نادرست می‌تواند دچار آسیب جدی شود. آسیب به سیم علاوه بر اینکه در جمع شدن آن مشکل ایجاد می‌کند می‌تواند عملاً استفاده از جاروبرقی را نیز غیر ممکن کند. قبل از هر چیزی سعی کنید در زمان خرید جاروبرقی به سراغ یک محصول با کیفیت و با برندی شناخته شده بروید. به عنوان مثال جاروبرقی بوش یکی از بهترین انواع جاروبرقی عرضه شده به بازار است که از نظر کیفیت ساخت استانداردهای بسیار بالایی دارد و به راحتی دچار آسیب نمی‌شود. اما در هر حال‌ عدم رعایت اصول ایمنی و بی‌توجه بودن به سلامت سیم می‌تواند مشکل آفرین شود. از دلایل خرابی سیم جاروبرقی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کشیدگی سیم: برخی از افراد در زمان خارج کردن سیم از درون محفظه آن را بیش از اندازه می‌کشند. این کشیدگی می‌تواند به سیم جاروبرقی آسیب وارد کرده و سبب قطع شدن ارتباط الکتریکی شود.
  • پارگی سیم: کشیدن و یا له شدن سیم زیر دست و پا می‌تواند باعث پارگی آن شود. یکی از دلایلی که باعث مشکل جمع شدن سیم جاروبرقی می‌شود، پارگی و آسیب دیدگی آن است.
  • وجود پیچ یا گره خوردگی در سیم: وجود گره یا پیچ خوردگی در سیم می‌تواند مانع از جمع شدن آن درون محفظه شود. شما باید با احتیاط سیم را درون سیم جمع کن هدایت کنید تا از بروز این مشکل جلوگیری به عمل آید.
  • قطع بودن سیم: زمانی که سیم به طور کامل از جاروبرقی جدا شده و به نحوی ارتباط و اتصالی میان آن‌ها وجود ندارد عملاً نمی‌توان آن را به درون سیم جمع کن برگرداند. در این شرایط تنها راهکار تعویض سیم جاروبرقی است.

به هیچ عنوان برای تعمیر دستگاه یا تعویض قطعات آن، خودتان وارد عمل نشوید. در این مورد حتما از افراد باتجربه و متخصص کمک بگیرید.

مشکلات مربوط به سیم جمع کن جاروبرقی

همانطور که پیش از این اشاره کردیم یکی از دلایلی که می‌تواند در جمع شدن سیم جاروبرقی مشکل ایجاد کند قسمت سیم جمع کن دستگاه است. از مشکلات رایج در این بخش می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کثیف بودن محفظه سیم جمع کن: پس از مدت زمانی که از استفاده از جاروبرقی گذشت، گرد و غبار به بخش‌های داخلی آن نفوذ می‌کند. به همین دلیل شما باید به طور مرتب نسبت به تمیز بودن بخش‌های داخلی و خارجی جاروبرقی اطمینان حاصل کنید. تجمع بیش از اندازه گرد و غبار در بخش سیم جمع کن جاروبرقی می‌تواند اختلالاتی را در عملکرد آن ایجاد کند. بنابراین این محفظه باید همیشه تمیز و عاری از هرگونه گرد و غبار باشد.
  • خرابی در ترمز سیم جمع کن: یکی از دلایل شایعی که در جمع شدن سیم جاروبرقی مشکل ایجاد می‌کند قطع بودن و خرابی ترمز سیم جمع کن است. تا حد امکان برای رفع مشکلاتی که در بخش‌های داخلی جاروبرقی ایجاد می‌شوند از متخصصین و کارشناسان کمک بگیرید.
  • خراب شدن فنر سیم جمع کن: فنری که در بخش سیم جمع کن جاروبرقی به کار می‌رود معمولاً طول عمر مشخصی دارد. در صورت خارج شدن فنر از اهرم مربوطه و یا شکستن آن، شما باید در اسرع وقت اقدام به تعویض فنر کنید. این یکی از مشکلاتی است که باعث ‌عدم جمع شدن سیم جاروبرقی می‌شود.
  • خراب شدن حلقه‌های مسی و فیوزهای شیشه‌ای: در اثر استفاده طولانی مدت و بیش از اندازه از جاروبرقی ممکن است بخش‌هایی همچون حلقه‌های مسی و فیوزهای شیشه‌ای دچار مشکل و آسیب شوند. برای حل این مشکل در اسرع وقت جاروبرقی را جهت تعمیر و تعویض قطعات به نمایندگی آن ارسال کنید. برای تعمیر محصولات بوش و دریافت خدمات پس از فروش آن می توانید به نمایندگی جاروبرقی بوش مراجعه کنید.

سیم جاروبرقی

راهکاری برای افزایش طول عمر سیم جمع کن جاروبرقی

استفاده اصولی و درست از جاروبرقی قطعاً در افزایش طول عمر آن تاثیر زیادی دارد. اگر در زمان کشیدن سیم از درون سیم جمع کن نکاتی را در نظر داشته باشید قطعاً با مشکلاتی مثل ‌عدم جمع شدن سیم مواجه نخواهید شد. یکی از دلایلی که باعث می‌شود سیم و سیم جمع کن هر دو دچار مشکل شوند نحوه کشیدن سیم از داخل محفظه است.

برای پیشگیری از آسیب دیدن سیم، طول مشخصی از سیم را که مد نظرتان است علامت بزنید. به این صورت هر بار که تصمیم به کشیدن سیم از درون محفظه دارید می‌توانید تنها آن را تا نشانی که بر روی سیم گذاشته‌اید بیرون بیاورید. بیرون کشیدن سیم بیشتر از حد علامت‌گذاری شده، می‌تواند هم به سیم و هم به سیم جمع کن آسیب وارد کند.

معمولاً شما با داشتن جاروبرقی بوش نیازی به انجام چنین عملیاتی ندارید. جاروبرقی بوش سری ۸ آخرین ورژن و مدل از انواع جاروبرقی بوش است که از قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. طول سیم این جاروبرقی چیزی معادل ۱۳ متر است که نظافت تا شعاع ۱۵ متری را برای کاربران آن فراهم می‌کند.

نتیجه گیری

مشکل جمع شدن سیم جاروبرقی می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که از مهم‌ترین آن‌ها خراب بودن فنر، قرقره، پاره بودن سیم و کثیف بودن سیم جمع کن دستگاه است. در صورتی که سیم به درستی درون محفظه قرار نگیرد، احتمال اینکه زیر دست و پا برود، به جایی گیر کند و دچار آسیب جدی شود، وجود دارد. خراب شدن سیم نیز عملا به این معنی است که شما نمی‌توانید از دستگاه استفاده کنید. بهترین راهکار این است که شما در قدم نخست دلیل جمع نشدن سیم را شناسایی کرده و در نهایت برای حل آن از کارشناسان و تکنسین‌های مربوطه کمک بگیرید.

سوالات متداول

سیم جمع کن را به آرامی بیرون آورده و با یک دستمال کاملا تمیز و خشک، گردوغبار آن را بگیرید. شما می‌توانید برای تمیز کردن سوراخ‌هایی که به آن‌ها دسترسی ندارید از یک مداد که نوک آن آغشته به چسب شده است نیز استفاده کنید.

دو دلیل عمده در فنر وجود دارد که می‌تواند از جمع شدن سیم جاروبرقی جلوگیری کند. مورد اول در رفتن فنر از جای خود و مورد دوم شکستن فنر است.

پیچ خوردن یا ایجاد گره از دلایلی هستند که باعث می‌شوند سیم به درستی وارد محفظه نشود. برای حل این مشکل باید سیم جمع کن را بیرون آورده و تمامی پیچ‌های ایجاد شده را برطرف کنید. پس از صاف کردن سیم‌ها می‌توانید سیم جمع کن را به محل اولیه خود برگردانید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *