با این چک لیست خلاقانه، دیگر نیازی به خشک کردن ظروف نخواهید داشت!

چک لیست خشک کردن ظروف

این روزها با وجود ماشین‌های ظرفشویی دیگر نیازی نیست مدت‌های طولانی از زمان خود را در فضای آشپزخانه سپری کنید. ماشین ظرفشویی با طراحی و مکانیزم عمل بخصوص خود، می‌تواند حجم مشخصی از ظروف کثیف را شسته و تمیز کند. اما این تنها فرایند شستشوی ظروف نیست که اهمیت دارد. برای اینکه ظروف دچار لکه نشوند، لازم است پس از عملیات شستشو، آن‌ها را به طور کامل خشک کرد. برخی از ماشین‌های ظرفشویی همچون ماشین ظرفشویی بوش دارای آپشن‌های ویژه‌ای هستند که می‌توانند فرایند شستن و خشک کردن را به طور همزمان انجام دهند. اما برخی از دستگاه‌های قدیمی‌تر شاید چنین قابلیتی را نداشته باشند. در ادامه چک لیست خشک کردن ظروف را در اختیارتان قرار می‌دهیم تا لازم نباشد پس از تمام شدن کار ماشین، خودتان به صورت دستی اقدام به خشک کردن ظروف کنید.

معرفی چک لیست خشک کردن ظروف

پیش از اینکه به معرفی چک لیست خشک کردن ظروف بپردازیم. می‌خواهیم نکاتی را در اختیارتان قرار دهیم که می‌تواند در فرایند انتخاب ماشین ظرفشویی به شما کمک زیادی کند. انتخاب یک مدل و برند معتبر در خرید ماشین ظرفشویی می‌تواند شما را برای سال‌ها از تعویض یا تعمیر دستگاه بی‌نیاز کند. نمایندگی بوش در ایران مفتخر است به ارائه محصولاتی بسیار کاربردی و باکیفیت که در ساخت آن‌ها از بهترین قطعات استفاده شده است.

معرفی چک لیست خشک کردن ظروف

شما می‌توانید با مراجعه به خانه بوش تهران، از بهترین مدل‌های ماشین ظرفشویی بوش دیدن کرده و متناسب با بودجه خود هر یک از انواع آن را تهیه کنید. ماشین ظرفشویی بوش دارای قابلیت‌ها و آپشن‌های بخصوصی است که شاید در هر ماشین ظرفشویی وجود نداشته باشد. در بخش‌های آتی علاوه بر معرفی این آپشن، به معرفی چک لیست خشک کردن ظروف با ماشین ظرفشویی بوش می‌پردازیم که می‌توانید این نکات طلایی را برای دیگر مدل‌های ماشین ظرفشویی نیز به کار ببندید و بهترین نتایج را از آن‌ها مشاهده کنید.

سنگ زئولیت در ماشین ظرفشویی بوش

یکی از آپشن‌های ویژه‌ای که در راهنمای خرید ماشین ظرفشویی بوش به آن اشاره شده است، استفاده از سنگ زئولیت در این محصول است. سنگ زئولیت دارای ترکیبات و خواص زیادی است. یکی از کاربردهای ویژه آن در ماشین ظرفشویی بوش، کمک به خشک کردن ظروف پس از اتمام فرایند شستشو است. همانطور که می‌دانید ظروف کثیف پس از شسته شدن کاملا خیس هستند و مدت زمانی طول می‌کشد تا قطرات آب روی آن‌ها به طور کامل خشک شود.

در صورتی که این قطرات به درستی خشک نشوند، می‌توانند لکه‌هایی را روی سطح ظروف ایجاد کرده و در گذر زمان درخشندگی آن‌ها را از بین ببرند. کمپانی بوش برای این مشکل، راه حلی در نظر گرفته و آن هم استفاده از خاصیت سنگ زئولیت در خشک کردن ظروف است. روش کار این ماده به این شکل است که می‌تواند رطوبت موجود در فضای داخلی ماشین ظرفشویی را به طور کامل جذب کرده و آن را به انرژی حرارتی تبدیل کند.

این اقدام در خشک شدن ظروف تاثیر بسیار زیادی دارد. این سنگ علاوه بر اینکه می‌تواند رطوبت موجود در ظروف شسته شده را به طور کامل از بین ببرد، از ایجاد هرگونه لکه نیز بر روی سطح ظروف جلوگیری می‌کند. اما در ادامه چک لیست خشک کردن ظروف را در اختیارتان قرار می‌دهیم که در آن نیازی به استفاده از خواص سنگ زئولیت نیست.

تنظیم درست برنامه شستشوی ماشین ظرفشویی

ماشین‌های ظرفشویی دارای حالت‌ها و برنامه‌های مختلفی برای شستشوی ظروف هستند. برخی از این برنامه‌ها همراه با قابلیت‌هایی که دارند، دارای آپشن خشک کردن ظروف نیز می‌باشند. برخی دیگر نیز چنین آپشنی در خود ندارند. بنابراین اگر خشک شدن ظروف پس از پایان فرایند شستشو برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است، لازم است حتما برنامه‌ای که برای شستشو انتخاب کرده‌اید را به دقت مورد بررسی قرار داده و تنظیمات آن را چک کنید.

ممکن است دستگاه شما روی حالتی تنظیم شده باشد که قابلیت خشک کردن ظروف در آن وجود ندارد. برای حل این مشکل نیز راه حل‌هایی وجود دارد که در ادامه به دو مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • هر ماشین ظرفشویی دارای یک دفترچه راهنماست که تمامی توصیه‌ها، نکات و تنظیمات دستگاه داخل آن توضیح داده شده است. برای پیدا کردن حالت درستی که بتواند عملیات خشک کردن ظروف را نیز انجام دهد، حتما این دفترچه را به دقت مطالعه کنید.
  • دو برنامه‌ای که در ماشین‌های ظرفشویی دارای حالت خشک کردن ظروف نیستند، برنامه‌های Pre Wash و Quick هستند. اگر ماشین ظرفشویی شما روی یکی از این دو برنامه تنظیم شده باشد، عملیات خشک کردن را انجام نمی‌دهد. پس اطمینان حاصل کنید که دستگاه روی این حالت‌ها قرار نگرفته باشد.

خشک کردن ظروف

چیدمان درست ظروف داخل ماشین ظرفشویی

یکی از مواردی که در چک لیست خشک کردن ظروف به آن اشاره شده است، دقت به چیدمان ظروف داخل ماشین ظرفشویی است. اگر ظروف را به شکلی نامناسب و نامتعارف درون دستگاه بچینید یا توصیه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به قرارگیری ظروف را به دقت رعایت نکنید، این بی‌نظمی و ناهماهنگی می‌تواند اختلالاتی را در روند شستشوی ظروف ایجاد کند. اگر می‌خواهید ظروف شما به درستی شسته شده و خشک شوند. لازم است در زمان چیدن آن‌ها به موارد زیر دقت داشته باشید:

  • قفسه بالایی ماشین ظرفشویی برای قرار دادن ظروف کوچکی همچون؛ کاسه‌های کوچک، لیوان و فنجان مناسب است.
  • ظروفی مانند کاسه را می‌بایست به شکلی درون ماشین ظرفشویی قرار دهید که آب و مواد شوینده به خوبی به داخل آن برسند و بتوانند تمامی نقاط آن را تمیز کنند.
  • قفسه پایینی ماشین ظرفشویی برای وسایلی است که ابعاد و اندازه بزرگ‌تری دارند.
  • قاشق، چنگال و چاقو را در سبد مخصوص به آن قرار دهید.
  • پیش از اینکه ماشین ظرفشویی را روشن کنید، مطمئن شوید که وسیله‌ای بر سر راه بازوهای آب‌پاش قرار نگرفته باشد.

استفاده از مایع جلادهنده درون ماشین ظرفشویی

از مهم‌ترین موارد در چک لیست خشک کردن ظروف با ماشین ظرفشویی، استفاده از مایع جلادهنده است. مایع جلادهنده قابلیت و خواص زیادی دارد. این مایع به مایع کمک شستشو معروف است. مایع جلادهنده می‌تواند نیروی کششی سطح آب را تا حد زیادی کاهش داده و از این طریق، از ایجاد هرگونه قطره آب روی ظروف جلوگیری کند.

این مایع کمک می‌کند تا آب کمی روی ظروف باقی بماند و در نهایت عملیات خشک کردن آن‌ها با کیفیت بسیار بالایی انجام شود. عملکرد مایع جلادهنده در خشک کردن ظروف بسیار قابل توجه است. از نکاتی که درخصوص این محصول می‌توان به آن‌ها اشاره کرد عبارتند از:

  • این مایع می‌تواند قطرات آب موجود روی ظروف را از سطح آن‌ها سرازیر کرده و سیکل خشک شدن ظروف را تا حد زیادی بهبود ببخشد.
  • استفاده از مایع جلادهنده برای خشک شدن ظروف اهمیت بسیار زیادی دارد. اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.
  • مخزنی که مایع جلادهنده درون آن قرار می‌گیرد، می‌بایست به طور مرتب چک و بررسی شود. در صورت انسداد یا گرفتگی این مخزن، لازم است حتما اقدام به رفع مشکل کنید تا ماشین بتواند ظروف را به بهترین شکل ممکن شسته و خشک کند.

خارج کردن ظروف پس از اتمام کامل کار ماشین ظرفشویی

در چک لیست خشک کردن ظروف به این نکته مهم دقت داشته باشید. تا زمانی که کار ماشین ظرفشویی به طور کامل تمام نشده، به هیچ عنوان ظروف را از داخل آن خارج نکنید. اجازه دهید ماشین کار خود را به طور کامل به اتمام برساند.

به این شکل ظرف‌ها به خوبی شسته و خشک می‌شوند و هیچ گونه اثری از لکه آب روی آن‌ها باقی نخواهد ماند. گاهی اوقات افراد، ظروف را به سرعت از داخل دستگاه خارج می‌کنند و این شکایت را دارند که چرا ماشین ظروف را به خوبی خشک نکرده است. این نوعی دخالت در فرایند کار ماشین است. پس حتما ظروف را زمانی داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید که عجله‌ای برای استفاده از آن‌ها نداشته باشید.

بررسی هیت پمپ ماشین ظرفشویی

اگر احساس می‌کنید ماشین ظرفشویی شما ظروف را به خوبی خشک نمی‌کند، بایستی به دنبال علت آن باشید. هیت پمپ یکی از قطعات و اجزای مهم ماشین ظرفشویی است که در صورت خراب شدن یا عدم عملکرد صحیح باعث می‌شود تا ظروف به طور کامل خشک نشوند. این قطعه در طی فرایند خشک کردن، کمک می‌کند تا آب، گرم باقی بماند که در اثر سوختگی یا آسیب از انجام این کار باز می‌ماند. از مهم‌ترین نکات پس از تشخیص خرابی هیت پمپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای تشخیص سوختگی و خراب شدن هیت پمپ، نیاز به بررسی تخصصی و دقیق دستگاه است. بنابراین لازم است از یک متخصص یا تکنسین برای بررسی این قطعه کمک بگیرید.
  • برای افزایش ایمنی خود و ماشین ظرفشویی، بهتر است تعمیر دستگاه را به افراد ماهر بسپارید. خودتان از تعمیر این قطعه خودداری کنید. ممکن است در اثر عدم تخصص و مهارت کافی به دیگر بخش‌های ماشین ظرفشویی آسیب وارد کنید.

بررسی ترموستات ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از مواردی که می‌خواهیم در چک لیست خشک کردن ظروف به آن اشاره کنیم، اطمینان از سلامت ترموستات دستگاه است. ترموستات از ماشین ظرفشویی در برابر افزایش بیش از اندازه دما محافظت می‌کند. در صورتی که ترموستات خراب یا معیوب شود، ماشین ظرفشویی نمی‌تواند ظروف را به درستی خشک کند. وقتی این قطعه خراب می‌شود، المنت، دستگاه را به سرعت خاموش کرده و در پروسه خشک کردن ظروف اختلال ایجاد می‌کند. در نتیجه ظروف، خیس به شما تحویل داده می‌شوند.

لیست خشک کردن ظروف

بررسی دریچه هوای ماشین ظرفشویی

اگر ظروف شما به خوبی خشک نمی‌شوند و از سلامت ترموستات و هیت پمپ دستگاه اطمینان دارید، لازم است دریچه هوای ماشین ظرفشویی را نیز بررسی کنید. برخی از ماشین‌های ظرفشویی برای خروج هوای مرطوب و گرم و خشک کردن ظروف، به یک دریچه هوا مجهز هستند.

اگر این دریچه به طور کامل باز نشود، رطوبت درون دستگاه باقی مانده و ظروف به طور کامل خشک نخواهند شد. بنابراین هر چند وقت یک بار این بخش از ماشین ظرفشویی را بررسی کنید تا در صورت وجود مشکل بتوانید به سرعت آن را رفع کنید. اگر دریچه هوا به درستی باز نشد، می‌توانید از متخصصین مربوطه در این زمینه کمک بگیرید.

بررسی موتور فن دریچه هوای ماشین ظرفشویی

گاهی اوقات دریچه هوا به درستی باز و بسته می‌شود. اما این موتور آن است که مشکل دارد. موتور فن تاثیر زیادی در خشک شدن ظروف داخل ماشین ظرفشویی دارد. اگر این قطعه به درستی کار خود را انجام ندهد، قطعا ظروف شما نیز کاملا خشک نمی‌شوند و لکه‌های حاصل از قطرات آب روی آن‌ها باقی خواهد ماند. در صورت وجود هر گونه مشکل در این قطعه، بهتر است ابتدا از اتصال آن به جریان برق اطمینان حاصل کنید. در صورتی که موتور فن به درستی نچرخد یا سوخته باشد، لازم است آن را تعمیر یا تعویض کنید.

استفاده از آب گرم برای روشن کردن ماشین ظرفشویی

برای اینکه ظروف شما به طور کامل از انواع چربی‌ها و آلودگی‌ها پاک شده و در نهایت خشک شوند، لازم است حتما پیش از روشن کردن ماشین ظرفشویی از گرم بودن آب ورودی به دستگاه اطمینان حاصل کنید. آب سرد نه تنها عملکرد و بازدهی دستگاه را کاهش می‌دهد. بلکه باعث می‌شود تا مرحله خشک شدن ظروف به طور کامل انجام نشود.

نتیجه گیری

چک لیست خشک کردن ظروف به شما کمک می‌کند تا بتوانید لیستی از مهم‌ترین توصیه‌ها برای خشک شدن اصولی ظروف را در اختیار داشته باشید. این چک لیست به شما می‌گوید که در صورت خشک نشدن کامل ظروف، چه مشکلی می‌تواند متوجه ماشین ظرفشویی باشد. در نتیجه با بررسی هر کدام از این موارد می‌توان مشکل را به سرعت تشخیص داده و با رفع مشکل، عملکرد بهتری از دستگاه مشاهده کرد.

سوالات متداول

بله. استفاده از سنگ معدنی زئولیت یکی از قابلیت‌های خاص ماشین‌های ظرفشویی بوش است که در دیگر برندها و مدل‌های عرضه شده به بازار مشاهده نمی‌شود. اما راه‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توان به وسیله آن‌ها، ظروف خود را در هر ماشین ظرفشویی به خوبی خشک کرد.
علل مختلفی را می‌توان نام برد که باعث ‌عدم خشک شدن ظروف در ماشین ظرفشویی می‌شوند. از این جمله می‌توان به چیدمان نادرست ظروف، خرابی قطعات داخلی دستگاه، استفاده از برنامه‌ها با تنظیمات نادرست و… اشاره کرد.
زمانی که از مایع جلادهنده درون ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنید، این مایع نیروی کششی سطح آب را کاهش داده و از ایجاد رطوبت و لکه روی ظروف جلوگیری می‌کند.
امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *