لیست مشکلات و خطاهای رایج ماشین ظرفشویی بوش

مشکلات ظرفشویی بوش

آیا شما نیز جز آن دسته از افرادی هستید که با برخی مشکلات در ماشین ظرفشویی برند بوش خود مواجه شده‌اید اما نمی‌دانید چگونه آن‌ها را برطرف کنید؟ آیا می‌دانید دلیل بروز مشکلات ماشین ظرفشویی بوش چیست؟ در گذشته شستشوی ظروف بدون استفاده از هیچ امکانات خاصی انجام می‌شد اما امروزه ماشین ظرفشویی‌ها به کمک افراد آمده‌اند. به طوری که با استفاده از این دستگاه امکان شستشوی ظروف مختلف و زیاد در مدت زمان کم و بدون احساس خستگی فراهم شده است.

البته انواع ماشین ظرفشویی از جمله مدل‌های مختلف بوش ممکن است تحت شرایط خاصی دچار مشکل شوند. در این صورت گاهی اوقات با مشاهده ارورهای ماشین ظرفشویی بوش متوجه مشکل می‌شوید و گاهی اوقات با دیدن شواهدی که مبنی بر بروز مشکل هستند. در هر صورت اگر شما در رابطه با کدخطاهای دستگاه خود و چگونگی تشخیص و رفع مشکلات آن اطلاعات کافی نداشته باشید، ممکن است مجبور به پرداخت هزینه‌های گزافی برای تعمیر یا خرید مجدد شوید.

آشنایی با مشکلات ماشین ظرفشویی بوش و راه‌حل رفع آن‌ها

اگر به‌تازگی ماشین ظرفشویی شما دچار مشکلی شده است که ظروف را به‌خوبی تمیز نمی‌کند یا ایرادات دیگری دارد، باید ابتدا به دنبال علت بروز مشکل باشید. سپس می‌توانید به‌راحتی یا با کمک تعمیرکاران حرفه‌ای نسبت به تغییر برنامه ماشین ظرفشویی بوش، تعمیر و استفاده مجدد از آن اقدام کنید.

به همین دلیل ما در ادامه برای آشنایی بیشتر شما با دلایل بروز مشکل در ماشین ظرفشویی‌های بوش به شرح مشکلات رایج این محصولات و علت بروز و چگونگی رفع آن‌ها می‌پردازیم:

روشن نشدن ماشین ظرفشویی بوش

روشن نشدن ماشین ظرفشویی بوش

شاید تابه‌حال بارها با این اتفاق مواجه شده باشید که دستگاه شما روشن نشود. در این صورت چه کار می‌کنید؟ جالب است بدانید روشن نشدن یکی از متداول‌ترین مشکلات این محصولات به شمار می‌رود.

زیرا عوامل مختلفی مانند خراب شدن سیم برق، خرابی دوشاخه، خرابی مدارها، خرابی فیوزها یا بسته نشدن درب ماشین ظرفشویی موجب بروز این مشکل می‌شوند. بنابراین در صورت مواجهه با این سری از مشکلات ماشین ظرفشویی بوش ابتدا باید از بسته شدن درب دستگاه اطمینان حاصل کنید.

سپس باید سلامت سیم برق، دوشاخه، فیوزها و مدارها بررسی شود و در صورتی که مشکل در این قسمت‌ها بود؛ می‌توانید با کمک تعمیرکاران متخصص دستگاه خود را تعمیر کنید.

بیشتر بخوانید: چرا باید از بین برندهای مختلف، ماشین ظرفشویی بوش بخریم؟

شسته نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی های بوش

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که بسیاری از افراد در زمان استفاده از این دستگاه‌ها با آن مواجه می‌شوند، این است که آن‌طور که شاید و باید ظروف آن‌ها تمیز و شسته نمی‌شوند. اگر شما نیز با چنین مشکلی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنید، باید بدانید در عملکرد شستشوی دستگاه شما اختلالی ایجاد شده است.

چسبیدن ذرات باقی‌مانده غذا و چربی به آبپاش‌های داخلی دستگاه، واشر درب، فیلتر و صفحه صافی از جمله دلایل بروز این دسته از مشکلات ماشین ظرفشویی بوش محسوب می‌شوند. زیرا بروز این اتفاقات باعث می‌شود که دستگاه شما در شستشوی انواع ظروف عملکرد خوبی نداشته باشد.

برای حل این مشکل کافی است که قسمت‌ها و قطعات داخلی ماشین ظرفشویی بررسی و از تمیزی آن‌ها اطمینان حاصل شود. همچنین اگر دستگاه خود را بدون وجود ظرف در آن روشن نکنید، این مشکل برطرف می‌شود.

از دیگر راه‌حل‌های رفع این مشکل می‌توان به سیستم تمیز کردن ماشین ظرفشویی اشاره کرد. چنان‌که اگر از این سیستم استفاده کنید، هرگز با مشکل تمیز نشدن ظروف خود در ماشین ظرفشویی‌های مارک بوش روبه‌رو نخواهید شد.

خشک نکردن ظرف‌ها بعد از پایان مراحل شستشو

آیا تابه‌حال برای شما پیش آمده است که پس از پایان فرآیند شستشو، درب ماشین را باز کنید و متوجه شوید ظروف شما خشک نشده‌اند؟ هیچ جای نگرانی نیست. زیرا با بررسی دلیل بروز این سری از مشکلات ماشین ظرفشویی بوش می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را برطرف کرد.

در این رابطه باید بدانید یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود دستگاه ظروف شما را خشک نکند، خرابی مخزن تخلیه است. علاوه بر این در صورتی که چربی‌ها و ذرات ریز باقی‌مانده از غذا مسیر پمپ تخلیه را مسدود کنند، شاهد این مشکل خواهید بود.

حال اگر می‌خواهید مشکل کار نکردن ماشین ظرفشویی بوش برای خشک کردن ظروف برطرف شود، باید دریچه مخزن تخلیه ر بررسی کنید. اگر متوجه شدید که این قطعه کار نمی‌کند، بررسی کنید که ذرات باقی‌مانده غذا آن را مسدود نکرده باشند.

اگر این دریچه مسدود شده باشد، برای رفع این دسته از مشکلات ماشین ظرفشویی بوش باید دریچه تخلیه را تمیز کنید. همچنین در صورتی که با تمیز کردن مشکل برطرف نشد، باید این قطعه تعویض شود و در این صورت تعمیر دستگاه از عهده شما خارج است.

آبگیری نکردن

یکی دیگر از معایب ماشین ظرفشویی بوش این است که ناگهان متوجه می‌شوید عملکرد آبگیری را به‌خوبی انجام نمی‌دهد. از جمله دلایل مختلفی که علت کار نکردن ماشین ظرفشویی بوش در بخش آبگیری هستند، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بروز مشکل در شیر ورودی آب
  • مسدودیت قطعه‌هایی همچون شناور آب توسط چربی‌ها و ذرات باقی‌مانده غذا
  • خراب شدن تایمر
  • خرابی سوئیچ شناور.

برای رفع این مشکلات ماشین ظرفشویی بوش باید در مرحله اول نسبت به بررسی شیر ورودی آب اقدام کنید. چنان‌که اگر خمیدگی یا گرفتگی آن باعث عملکرد نامناسب دستگاه در زمینه آبگیری شده است، آن را برطرف کنید.

سپس اگر متوجه شدید مشکل از شیر ورودی آب نیست، باید به سراغ مسیر شناور آب بروید و از مسدود نبودن آن اطمینان حاصل کنید. در نهایت اگر در مسیر شناور آب نیز مشکلی را مشاهده نکردید، به احتمال زیاد سوئیچ شناور و تایمر خراب شده‌اند و باید تعمیر شوند.

نشت آب در ظرفشویی های بوش

شسته نشدن ظروف در ظرفشویی بوش

یکی دیگر از مشکلات ماشین ظرفشویی بوش که ممکن است در زمان استفاده از این دستگاه با آن مواجه شوید، نشتی آب است. این مشکل تحت تاثیر دلایلی از جمله ترک خوردن واشرهای اطراف درب، پارگی شیلنگ تخلیه آب و خراب شدن پمپ تخلیه رخ می‌دهد.

توجه داشته باشید که اگر برای رفع این مشکل به‌سرعت اقدام نکنید، نشتی آب موجب بروز آسیب در بدنه و قطعه‌های دستگاه شما می‌شود. بنابراین هنگامی که با نشتی آب روبه‌رو شدید، ابتدا به بررسی پمپ تخلیه بپردازید. در این صورت اگر واشر پمپ ترک خورده یا خشک و پاره شده است، بلافاصله نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

پس از این باید واشرهای اطراف درب را بررسی کنید. اگر متوجه شدید واشر دچار آسیب شده است، باید سریع تعویض شود. علاوه بر این موارد، راهکار دیگر این است که از اتصال صحیح شیر ورودی آب اطمینان حاصل کنید. زیرا هر گونه بریدگی یا شکاف در این قسمت، نشتی آب را به همراه دارد.

ایجاد سروصدای اضافه و آزاردهنده توسط ماشین ظرفشویی برند بوش

یکی از مشکلات ماشین ظرفشویی بوش که بسیاری از افراد از آن گلایه می‌کنند، ایجاد سروصدای زیاد در زمان کار است؟ اگر شما نیز از سروصدای دستگاه خود هنگام شستشوی ظروف خسته شده‌اید، باید بدانید عوامل بسیاری باعث بروز این مشکل می‌شوند.

برخی از این عوامل عبارت هستند از:

  • خراب بودن قطعه پمپ دستگاه
  • خرابی اسپری آب و آبپاش‌ها
  • چیده نشدن ظروف در دستگاه به‌درستی
  • نچیدن درست ظروف در ماشین ظرفشویی بوش

پیش از هر چیز توجه داشته باشید که در بیشتر موارد به جز نچیدن درست ظروف در ظرفشویی، رفع این مشکل تنها به دست تعمیرکار امکان‌پذیر است.

زیرا اگر ظروف را در دستگاه به‌درستی چیده‌اید و همچنان ماشین ظرفشویی شما صدای آزاردهنده‌ای ایجاد می‌کند، ابتدا باید پمپ بررسی شود.

علاوه بر این در صورتی که بازوهای اسپری آب تعویض شوند، تا حد زیادی این صدا کاهش پیدا می‌کند. همچنین دقت کنید اگر مشکلات ماشین ظرفشویی بوش از آبپاش‌ها باشد و طی برخورد آن‌ها با دیواره‌ها و ظروف صدا ایجاد شود، این قطعه را نیز باید تعویض کنید.

ایجاد بوی نامطبوع توسط ظرفشویی بوش

از دیگر مشکلاتی که افرادی که از ماشین ظرفشویی مارک بوش استفاده می‌کنند ممکن است با آن روبه‌رو شوند؛ تولید بوی نامطبوع است. این اتفاق دقیقا پس از پایان فرآیند شستشوی ظروف رخ می‌دهد. ایجاد بوی نامطبوع توسط این دستگاه در بیشتر موارد ناشی از باقی ماندن چربی‌ها و ذرات ریز غذا در قسمت‌های مختلف ماشین است.

به طوری که اگر این مواد در صفحه صافی، اسپری آبپاش‌ها و لبه پایینی ماشین ظرفشویی گیر کنند، از داخل ماشین بوی بد استشمام می‌شود. حال با توجه به اطلاع از دلیل بروز این سری از مشکلات ماشین ظرفشویی بوش به احتمال زیاد می‌دانید که چگونه آن را برطرف کنید.

زیرا تنها کافی است که با استفاده از مواد خوشبوکننده و شوینده داخل دستگاه خود را تمیز کنید. همچنین در صورتی که پیش از قرار دادن ظروف در ماشین، چربی‌های روی سطح ظرف را پاک کنید، این بو کاهش پیدا می‌کند.

آنچه که باید درباره ارورهای ماشین ظرفشویی بوش بدانید!

ارورهای ظرفشویی بوش

مشکلات ماشین ظرفشویی بوش که تا به اینجا گفته شد، از جمله مشکلاتی بود که در بیشتر موارد با علائمی به جز ارور دستگاه متوجه آن‌ها می‌شوید. این در حالی است که ماشین ظرفشویی‌های بوش تکنولوژی پیشرفته‌ای دارند که بسیاری از ایرادات دستگاه را با کد خطا و ارور به شما اطلاع می‌دهند.

بنابراین ما در این بخش به توضیح و معرفی هر یک از ارورهای ظرفشویی‌های بوش، مفهوم آن‌ها و راهکار برطرف کردن مشکل می‌پردازیم. البته توجه داشته باشید که این ارورها در انواع مدل‌های ظرفشویی بوش متفاوت هستند. به همین دلیل ما به صورت مجزا آن‌ها را شرح می‌دهیم.

معنای ارورهای ماشین ظرفشویی بوش چیست؟

ارورها و کدخطاهای این دسته از ظرفشویی‌ها در بیشتر موارد به شکل زیر است که هر یک مفهوم و راهکار متفاوتی برای حل مشکل دارند:

  • ارور E07 یا F07: مفهوم این ارور این است که ظرف‌ها را در دستگاه اشتباه چیده‌اید و این امر باعث مسدودیت ورودی و پاشیدن آب به داخل محفظه ظرفشویی شده است. برای حل این مشکل باید چیدمان ظروف را تغییر دهید.
  • ارور E12 یا F12: زمانی که المنت هیتر دستگاه شما کثیف یا دچار رسوب شده باشد، این ارور نمایش داده می‌شود. رفع این نوع از مشکلات ماشین ظرفشویی بوش تنها با تمیز کردن دستگاه با مواد تمیزکننده یا رسوب‌زدا امکان‌پذیر است.
  • ارور E16 یا E22: کثیف یا مسدودیت فیلتر‌های دستگاه موجب نمایش این کد خطا می‌شود. برای حل این مشکل باید فیلترها را خارج و تمیز کنید. اگر مشکل برطرف نشد، به بررسی پمپ تخلیه بپردازید که دچار گرفتگی نشده باشد.
  • ارور E25: هنگامی که آب محفظه دستگاه شما تخلیه نشود، این ارور را مشاهده خواهید کرد. از دیگر دلایل نمایش آن نیز می‌توان به خمیدگی یا مسدودیت شیلنگ تخلیه، گرفتگی فاضلاب، مسدودیت، کثیفی یا نیم‌سوز شدن پمپ آب و چفت نشدن درپوش روی پمپ اشاره کرد. تمیز کردن پمپ و چفت کردن درپوش آن موجب حل این مشکل می‌شود.
  • ارور E27: این ارور به دلیل کاهش ولتاژ برق و نوسانات در برق به نمایش درمی‌آید. برای رفع این دسته از مشکلات ماشین ظرفشویی بوش بهتر است از همان ابتدا برای اتصال دستگاه به برق از ترانس مخصوص یا محافظ برق استفاده شود.

5 ارور دیگر و رایج ماشین ظرفشویی های بوش

علاوه بر ارورها و کد خطاهای گفته شده، باید بدانید پنج کد خطای دیگر در ماشین ظرفشویی‌های بوش وجود دارد که بیشتر افراد با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند. این کدها عبارت هستند از:

  • ارور E01_E30: این ارور اکثر مواقع نشان‌دهنده علت کار نکردن ماشین ظرفشویی بوش است. زیرا زمانی آن را مشاهده می‌کنید که دستگاه شما ایراد فنی داشته باشد. خاموش کردن و ریست ماشین ظرفشویی بوش، بستن شیر آب و کشیدن دستگاه از پریز برق از جمله راهکارهای حل این مشکلات ماشین ظرفشویی بوش هستند.
  • ارور E14: زمانی که دستگاه شما به دلیل خرابی سنسور سطح آب توانایی تعیین صحیح آب ورودی و تخلیه شده دستگاه را نداشته باشد، این ارور نمایش داده می‌شود. این مشکل تنها با بستن آب ورودی دستگاه و با کمک تعمیرکاران متخصص برطرف خواهد شد.
  • ارور E15: نمایش این ارور مبنی بر نبود آب در سیستم یا تشخیص ندادن آن توسط سنسور مخصوص آب است. رفع این مشکل با راهکارهایی همچون خاموش و روشن کردن منبع آب، تعمیر قسمت آبگیری یا رفع نشتی آب به صفحه پایه امکان‌پذیر است.
  • ارور E18: وقتی که سطح آب دستگاه پایین باشد، این ارور را روی صفحه نمایشگر می‌بینید. در این شرایط باید شیلنگ صاف شود، منبع آب بررسی شود که روشن باشد یا فیلتر ورودی تمیز شود.
  • ارور E24: در صورتی که به دلیل مسدودیت یا پیچ خورد شیلنگ آب، آب دستگاه شما تخلیه نشود، ارور E24 روی صفحه نمایشگر بالا می‌آید. از راهکارهای حل این مشکلات ماشین ظرفشویی بوش باید به صاف کردن شیلنگ، تمیز کردن مجرای شیلنگ، بررسی اتصال سیفون و چفت بودن درپوش قطعه پمپ تخلیه اشاره کرد.

ارورهای ظرفشویی های سری sms بوش

ارورهای ماشین ظرفشویی بوش

جالب است بدانید ماشین ظرفشویی‌های سری sms ارورهای متفاوتی دارند که تاحدود زیادی مشابه موارد بالا هستند. از جمله این ارورهای ماشین ظرفشویی بوش به همراه دلیل نمایش آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • E06: خراب شدن کلید درب دستگاه
  • E07: مشکل در فن خشک‌کن
  • E08: تشخیص کم بودن آب داخل مخزن توسط پمپ حرارتی
  • E09: بروز مشکل در مدار گرمایشی
  • E10: بالا رفتن دمای قطعه پمپ حرارتی
  • E11: مشکلات ماشین ظرفشویی بوش در سنسور NTC
  • E13: بالا بودن دمای آب ورودی
  • E14: بروز مشکل در سنسور مخصوص اندازه‌گیری جریان آب
  • E15: آب در قسمت کف دستگاه جمع شده است.
  • E16: ایراد در سوپاپ ورودی
  • E17: تشخیص بالا بودن سطح آب توسط سنسور
  • E18: تشخیص پایین بودن سطح آب توسط سنسور
  • E20: مختل شدن کارکرد سیم‌پیچ پمپ
  • E21: وجود آشغال در پمپ یا مسدودیت آن یا ضعیف شدن جریان آب
  • E23: بروز نقص یا مشکل در سیم‌پیچ قطعه پمپ
  • E24: مسدودیت پمپ تخلیه
  • E25: مسدود شدن پمپ تخلیه یا باز شدن درپوش آن
  • E26: بروز نقص یا مشکل در قطعه سوئیچ آب
  • E28: بروز نقص یا خرابی در سنسور turbidity.

علاوه بر موارد ذکر شده، ارورهای E01، E02، E03، E04 و E05 از جمله کد خطاهای نمایش مشکلات ماشین ظرفشویی بوش هستند که بروز نقص در ماژول برق یا خراب شدن آن را هشدار می‌دهند.

ارورهای ماشین ظرفشویی های بوش مجهز به صفحه نمایشگر ال سی دی

مشکلات ظرفشویی بوش

از دیگر ارورهای این مدل از ماشین‌های ظرفشویی باید به ارورهای دستگاه‌هایی اشاره کرد که نمایشگر آن‌ها ال سی دی است. در این دستگاه‌ها با بروز مشکلات ماشین ظرفشویی بوش، ارورهای زیر نمایش داده می‌شود:

رفع مشکلات و ارورهای انواع ظرفشویی بوش

  • A یا B: مشکل در سنسور آب که با بررسی نشتی دستگاه یا فعال بودن سطح حفاظتی ضدسرریز برطرف می‌شود.
  • C: بروز نقص در قطعه سرعت‌سنج که نیازمند بررسی موتور و سیم‌کشی این قطعه است.
  • D: بروز مشکل در سیم‌کشی که در این صورت باید سیتم‌کشی در بخش PCB بررسی شود.
  • E: نشان‌دهنده بروز مشکل در دریچه تقسیم‌کننده آب و نیاز آن به بررسی است.
  • F: نشان‌دهنده تاخیر دستگاه در پر کردن سطح آب.
  • G: با بروز مشکل در تقسیم‌کننده تریاک نمایش داده می‌شود و با بررسی این قسمت به همراه سیم‌کشی‌های آن برطرف خواهد شد.
  • H: بر اثر گرم نشدن آب در دستگاه نمایش داده می‌شود و بروز مشکل در ترموستات، سیم‌کشی‌ها یا المنت هیتر این ایراد را به همراه دارد.
  • K: این ارور نشان‌دهنده همان مشکلات ماشین ظرفشویی بوش در ارور H است.
  • O: بروز مشکل در سنسور فشار را نشان می‌دهد و باید این سنسور به همراه سیم‌کشی‌های آن‌ را بررسی کنید.

توجه داشته باشید که اگر هر یک از مشکلات و ارورهای دستگاه شما با راهکارهای گفته شده برطرف نشد، باید حتما از تعمیرکاران متخصص و حرفه‌ای کمک بخواهید.

جمع بندی

از آنجاکه امروزه بسیاری از افراد از ماشین ظرفشویی‌های بوش استفاده می‌کنند، در این مقاله به معرفی مشکلات این دستگاه‌ها، علل بروز آن‌ها و راهکار برطرف کردن این عیوب پرداختیم. چنان که متوجه شدید تشخیص برخی از مشکلات ماشین ظرفشویی بوش با کمک ارورها امکان‌پذیر و بعضی دیگر غیرممکن است.

مشکلات این دستگاه‌ها در صورتی که توسط کد خطاها به شما نمایش داده نشود، با کمک نشانه‌های موجود متوجه آن‌ها خواهید شد. به همین دلیل ما علائم یکایک این مشکلات را ضمن بیان دلیل بروز آن‌ها به شما معرفی کردیم.

علاوه بر این با انواع ارورهای ماشین ظرفشویی بوش در مدل‌های مختلف آن از جمله سری SMS و مدل‌های مجهز به نمایشگر ال سی دی آشنا شدید. به طوری که به دلیل نمایش هر یک از این ارورها و راه‌حل رفع آن‌ها اشاره شد.

در نهایت اگر در مواردی همچون ریست ماشین ظرفشویی بوش، تعمیر یا تعویض قطعات آن و تغییر برنامه ماشین ظرفشویی بوش به کمک نیاز داشتید، می‌توانید با مشاوران ما در خانه بوش، نمایندگی رسمی بوش در تهران ارتباط برقرار کنید.

1/5 - (1 امتیاز)

One thought on “لیست مشکلات و خطاهای رایج ماشین ظرفشویی بوش

  1. مهدی احمدی میگوید:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من دستم خورد به دکمه های ماشین ظرفشویی صفحه نمایشش کلا رفته؛
    لطفا راهنمایی کنید تا درستش کنم
    مدلش هم سری۸بوش میباشد

    • خانه بوش میگوید:

      سلام دوست عزیز
      لطفا با دوستان خدمات ( شماره های دفتر چه گارانتی تون در ارتباط باشین)

  2. ناشناس میگوید:

    سلام وقتتون بخیر. ماشین ظرفشویی بوش سری 4 مدل Sms4HDw52E برای اولین بارکه میخام استفاده کنم هر برنامه ای رو میزنم تایمر کم میشه تا به صفر می رسه وقتی صفر میشه ثابتمیمونه ممنون میشم کمکم کنید باکمال تشکر

  3. کاظمی میگوید:

    سلام
    من یک سوال داشتم قرصی که در ماشین میزارم به تازگی خوب حل نمی شود و باقیمانده ان میماند لطفا منو راهنمایی کنید
    سپاسگزارم

    • خانه بوش میگوید:

      سلام دوست عزیز
      لطفا با همکاران خدمات در ارتباط باشین .شماره های دفتر چه گارانتی تون راهنماییتون میکنن

  4. همتی میگوید:

    سلام عالی بود ، ظرفشویی ما ارور 01 نشان می دهد ، و ریست نمی شود ، نمایندگی هم در شهر ما نیست , چکار باید بکنم لطفا راهنمایی فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *