مزایای استفاده از لوازم آشپزخانه سازگار با محیط زیست

مزایای استفاده از لوازم آشپزخانه سازگار با محیط زیست

درست است که ما هم اکنون مشکلی را در مورد محیط زیست لمس نمی‌کنیم؛ اما شاهد این هستیم که یکسری اتفاقات در حال رخ دادن هستند که ما می‌توانیم در جلوگیری از آنها نقش داشته باشیم. کاری که باید انجام دهیم، این است که یک زندگی سالم را پیش ببریم تا هم خودمان و هم فرزندانمان در آینده بتوانند از آن سود ببرند. یکی از مهمترین آنها حفظ محیط زیست اطرافمان است که باید این کار از خودمان و خانه‌هایمان شروع کنیم. در این مقاله برایتان توضیح می‌دهیم که لوازم آشپزخانه سازگار با محیط زیست را چگونه باید انتخاب کنید و چه نکاتی را باید در نظر بگیرید تا آشپزخانه و خانه‌ای سالم داشته باشید.

منظور از آشپزخانه سازگار با محیط زیست چیست؟

بهتر است از همین اول موضوع را شفاف کنیم. زمانی که شما میخواهید یک آشپزخانه طراحی کنید، مجموعه‌ای از اقدامات را انجام می‌دهید تا یک آشپزخانه خوب ایجاد کرده باشید اما یکسری بخش‌ها هستند که اگر به آنها بیشتر توجه کنید، کمتر به محیط زیست آسیب وارد میشود و چرخه انرژی فعال باقی می‌ماند؛ بدون اینکه هدر رفت داشته باشد. این موضوع تا حد زیادی بستگی به انتخاب وسایل و لوازم دارد.

آشپزخانه سازگار با محیط زیست

مزایای استفاده از آشپزخانه سازگار با محیط زیست

این که می‌گوییم آشپزخانه‌ای سازگار با محیط زیست ایجاد کنید، دلایل مختلفی دارد. مزایایی که می‌تواند شامل حال شما شود، این است که در یک فضای سالم‌تری تنفس می‌کنید و محیط اطرافی هم که در آن قدم میزنید، تمیزتر خواهد بود. این هم روی شما به عنوان یک فرد و هم روی خانواده‌تان به عنوان یک جامعه کوچک و هم روی کل کشور و دنیا تاثیرگذار است.

در واقع هر کسی مانند شما می‌‌تواند قدم کوچکی بردارد و به سلامت محیط زیست کمک کند. قطعاً این مهم‌ترین مزیتی است که می‌تواند در مورد این آشپزخانه‌ها نام ببریم اما در کنارش هزینه کمتر برای پول قبض آب و برق یکی دیگر از همین مزیت هاست.

کمتر بیمار شدن و سبک زندگی سالم هم از دیگر مزایای این آشپزخانه‌ها به شمار می‌آید.

نکات لازم برای برای ساخت یک آشپزخانه سازگار با محیط زیست

یکسری نکات و موارد هستند که اگر آنها را در نظر داشته باشید، می‌توانید آشپزخانه و همین طور لوازم آشپزخانه سازگار با محیط زیست را تجربه کنید و از این بابت  احساس شادابی و سرزندگی را در خودتان به وجود بیاورید. نکاتی که در ادامه معرفی می‌کنیم، در  این مورد بسیار حائز اهمیت است:

برای ظروف پلاستیکی جایگزین انتخاب کنید

بیشترین میزان مصرف پلاستیک مربوط به منازل مسکونی و در آشپزخانه‌ها است. شما قطعاً برای بسته‌بندی یکسری مواد غذایی از نایلون‌های پلاستیکی استفاده می‌کنید. انواع ظروف پلاستیکی هم در آشپزخانه خیلی زیاد کاربرد دارند؛ اما بهتر است که از کیسه‌های سازگار با محیط زیست و ضد هوا در ابعاد مختلف برای بسته‌بندی کردن مواد غذایی داخل یخچال و فریزر به جای نایلون استفاده کنید تا مصرف پلاستیک کاهش پیدا کند. از وسایل سرامیکی، شیشه ای و کامپوزیتی استفاده کنید که نسبت به ظروف پلاستیکی گزینه مناسب‌تری هستند. از اسکاچ‌ها، دستمال‌ها و اسفنچ‌هایی استفاده کنید از الیاف طبیعی ساخته شده‌اند.

تهویه طبیعی را فراموش نکنید

علاوه بر اینکه باید لوازم آشپزخانه سازگار با محیط زیست داشته باشید، باید حواستان به تهویه طبیعی هم باشد. یعنی باید کاری کنید که هوا به طور طبیعی در آشپزخانه جریان پیدا کند و مصرف انرژی بالا نرود. هوشمندانه‌ ترین کاری که میتوانید به انجام برسانید، این است که تراس یا بالکن تان در مجاورت آشپزخانه باشد. اگر خودتان کار ساخت و ساز خانه را انجام میدهید، این موارد را در نظر بگیرید.  بالکن یا تراس باعث ایجاد فضای فشار مثبت در اطراف ساختمان شده و کاری می‌کند که هوای تازه وارد فضای ساختمان گردد و جریان‌ هوای طبیعی و تهویه سالم به وجود بیاید.

دقت به روشنایی ناشی از نور خورشید

بهتر است آشپزخانه را به گونه‌ای طراحی کنید یا خانه ای را بپسندید که روشنایی مورد نیاز را از طریق نور طبیعی خورشید بگیرد. با انجام این کار مصرف انرژی کم شده و نور خورشید به خوبی در محیط پخش میگردد که اهمیت بسیار زیادی در طراحی آشپزخانه دارد و می‌تواند با محیط زیست سازگار باشد.

لوازم آشپزخانه سازگار با محیط زیست

خرید لوازم خانه کم مصرف

نکته بسیار مهم و حائز اهمیت، انتخاب لوازم آشپزخانه سازگار با محیط زیست است. ویژگی که در این لوازم وجود دارد، این است که کم مصرف هستند. خیلی از لوازم آشپزخانه با برق کار می‌کنند. قطعاً یخچال، فر برقی، ماشین ظرفشویی، فر گازی، فریزر، مخلوط‌ کن، چای‌ساز، سرخ‌کن و خود مایکروویو همه از نوع کار با برق هستند. در نتیجه اگر شما وسیله‌ای انتخاب کنید که کم مصرف باشد، کارتان را جلو انداخته و به محیط زیست کمک کرده‌اید. بدین منظور لوازم خانگی بوش نه تنها کیفیت بالایی دارند، بلکه جزو کم‌مصرف‌ترین‌ها به حساب می‌آیند؛ یعنی شما می‌توانید ماشین ظرفشویی، جاروبرقی بوش، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی بوش را انتخاب کنید و از این انتخاب رضایت هم داشته باشید.

همه این موارد برچسب انرژی دارند و مصرف برق آنها نسبت به دیگر برندهای معتبر در کمترین حالت خودش است. در نتیجه مصرف انرژی کم میشود و هزینه‌های ساختمان هم در طولانی مدت کاهش می‌یابد. مثلا اگر یخچال‌ فریزر بوش را خریداری کنید، متوجه می‌شوید که داخل آنها فناوری‌های جدیدِ عایق‌بندی و کمپرسور استفاده شده است و در نتیجه ۱۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کنند. قطعاً یخچالی که ده سال از عمرش گذشته، با یخچال کم مصرف تازه قابل مقایسه نیست. در مورد فریزرهای برند بوش هم انواع کم مصرف وجود دارد که شبیه یخچال کم مصرف عمل می‌کند و انرژی را ۱۰ درصد کمتر مصرف میکند.

اگر به سراغ ماشین ظرفشویی بوش هم بروید، متوجه طراحی سیستم‌ها و سنسورها و همچنین فیلتر آبی می‌شوید که مصرف آب و برق کمتری دارد و همچنین ظروف را با دقت بیشتری تمیز میکنند و به شما تحویل می‌دهند.

صرفه جویی در مصرف آب

در خرید لوازم آشپزخانه سازگار با محیط زیست، خیلی از لوازم هستند که مصرف آب کمتری دارند؛ مثلاً شما می‌توانید ماشین لباسشویی یا ماشین ظرفشویی را انتخاب کنید که مصرف آب خیلی کمتری داشته باشد و با انجام این کار به محیط زیست کمک کنید. همچنین می‌توانید با نصب شیرآلات و سینک مناسب در مصرف آب صرفه‌جویی کنید، بدون اینکه نشتی آب اتفاق بیفتد و از فضای آشپزخانه هم به خوبی مراقبت شده باشد. یک سری از شیرآلات هم هستند که به صورت هوشمند تولید می‌شوند، یعنی مصرف آب را مدیریت می‌کنند. در نتیجه شما یک آشپزخانه کاملا سازگار با محیط زیست خواهد داشت.

استفاده از کابینت‌های مناسب

لوازم آشپزخانه سازگار با محیط زیست قطعاً شامل کابینت‌ها هم میشوند. زمانی که میخواهید یک آشپزخانه مناسب با محیط زیست بسازید یا خانه‌ای را برای خرید یا حتی اجاره انتخاب کنید، باید بدانید کابینت‌هایی که این روزها تولید می‌شوند، مواد نگهدارنده‌ای مانند فرمالدهید و آکریلیک دارند و شیمیایی هستند و به سلامت شما آسیب وارد می‌کنند. بدین منظور می‌توانید از کابینت‌های ارگانیک استفاده کنید که در تولید آنها مواد شیمیایی به کار نرفته است که تصمیم هوشمندانه‌ای برای فضای آشپزخانه محسوب می‌شود.

پرورش گیاهان آپارتمانی

یکی از مواردی هم که خیلی اهمیت دارد، این است که داخل محیط ساختمان مخصوصاً در فضای خود آشپزخانه، گیاه پرورش بدهید که فضا را مطبوع می‌کند و به طور کل به تمیز شدن هوای داخل خانه، سلامت بدن، تنظیم تنفس و در نهایت سلامت محیط زیست کمک خواهد کرد.

مزایای استفاده از آشپزخانه سازگار با محیط زیست

این لوازم آشپزخانه بهینه را از کجا خریداری کنیم؟

ما در این مقاله برایتان توضیح دادیم که چگونه یک آشپزخانه سازگار با محیط زیست داشته باشید؛ همچنین گفتیم که انتخاب لوازم آشپزخانه کم مصرف اهمیت بسیار زیادی دارد که برند بوش را هم به شما معرفی کردیم. سایت ما با عنوان خانه بوش می‌تواند یکی از بهترین منابع برای تهیه این لوازم باشد. تمامی محصولات ما از برند بوش اصل و اورجینال هستند. مهمتر از همه اینکه شما به راحتی به نمایندگی بوش در تهران هم دسترسی خواهید داشت که بدون شک شامل خدمات پس از فروش نیز خواهید شد.

جمع‌بندی

همه ما در حفظ محیط زیست نقش داریم و باید تلاش کنیم تا یک محیط سالم را برای آیندگان بسازیم. همین اقدامات کوچک می‌تواند خیلی سازنده باشد. ما در این مقاله به شما توضیح دادیم که چگونه یک آشپزخانه سالم داشته باشید و چگونه لوازم آشپزخانه سازگار با محیط زیست را انتخاب کنید. توضیحاتی که در این مقاله ارائه شد، شامل معرفی برند هم هست که اگر مطالعه کرده باشید، کاملا آگاهی پیدا خواهید کرد.

سوالات متداول

بله. اگر شما بتوانید از قالیچه‌های طبیعی استفاده کنید، قطعاً به حفظ محیط زیست کمک کرده‌اید و الیاف مصنوعی قطعاً غیرقابل بازیافت و آسیب‌ زننده هستند.
بهتر است به سراغ مواد شیمیایی نروید و از محصولات تمیزکننده طبیعی مانند سرکه و جوش شیرین استفاده کنید.
مهم‌ترین نکته‌ای که باید رعایت کنید، این است که در استفاده از انرژی برق و آب مدیریت داشته باشید و حواستان باشد که مصرف بی‌رویه نداشته که قطعاً از همه موارد موثرتر واقع خواهد شد.
امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *