توصیه ها برای افزایش طول عمر لباسشویی

توصیه ها برای افزایش طول عمر لباسشویی

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین لوازم مورد نیاز در هر خانه‌ای، ماشین لباسشویی است. این دستگاه‌ها با قدرت عملکرد بالایی که دارند می‌توانند در مدت زمان کوتاهی حجم زیادی از البسه کثیف را شسته و خشک کنند. بنابراین داشتن چنین وسایلی جزء ضروریات برای هر خانه محسوب می‌شود.

با توجه به این موضوع ما قصد داریم توصیه‌هایی را در خصوص نحوه استفاده از لباسشویی به شما ارائه کنیم. این توصیه‌ها در افزایش طول عمر ماشین لباسشویی بسیار تاثیرگذارند.

ماشین لباسشویی بوش

ماشین لباسشویی بوش یکی از بهترین و پرفروش‌ترین انواع ماشین لباسشویی در بازار است که در ساخت آن از باکیفیت‌ترین قطعات و تجهیزات استفاده شده است. این لباسشویی‌ها در مدل‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. معمولا تمامی انواع لوازم خانگی بوش در هنگام عرضه به مشتریان، همراه با گارانتی و خدمات پس از فروش ارائه می‌شوند. این یعنی امکان بروز آسیب یا خرابی برای محصولات باکیفیت و محبوب بازار نیز وجود دارد و کمپانی‌های تولید کننده برای این مواقع نیز خدماتی را در نظر گرفته‌اند.

اگر تصمیم به خرید ماشین لباسشویی بوش دارید، بهتر است پیش از هر چیزی این نکته را به خاطر داشته باشید که خرید محصول حتما از مراکز و نمایندگی‌های معتبر صورت گیرد. چرا که به دلیل بازار پررونق محصولات بوش، عرضه کالاهای تقلبی آن به بازار بسیار افزایش یافته است و امکان تشخیص محصولات تقلبی از اصل برای بسیاری از افراد مقدور نیست. برای این منظور توصیه می‌کنیم محصولات خود را حتما از نمایندگی بوش در ایران تهیه کنید که تمامی خدمات را به بهترین شکل ممکن به مشتریان خود ارائه می‌کند.

و اما بپردازیم به بحث افزایش طول عمر ماشین لباسشویی. هر وسیله‌ای با توجه به مکانیزم ساختی که دارد، از طول عمر مخصوصی برخوردار است و بعد از سال‌ها کار و فعالیت دچار استهلاک و فرسودگی می‌شود. البته این موضوعی طبیعی است که گذر زمان عامل اصلی این اتفاق است و نمی‌توان از بروز آن جلوگیری کرد. اما در برخی مواقع این ما هستیم که با استفاده نادرست از دستگاه طول عمر آن را کاهش می‌دهیم. در چنین شرایطی بهتر است روش استفاده خود را تغییر دهیم. در بخش‌های بعدی همراه می‌شویم با توصیه‌هایی در خصوص افزایش طول عمر ماشین لباسشویی بوش.

افزایش طول عمر ماشین لباسشویی

قرار دادن لباس متناسب با ظرفیت لباسشویی

تمامی انواع ماشین لباسشویی بوش که به بازار عرضه شده‌اند، دارای ظرفیت مخصوصی برای شستشوی البسه کثیف هستند. در واقع این ظرفیت بیانگر حجم و اندازه دیگ لباسشویی است. ماشین لباسشویی هر چقدر هم که از توان و قدرت بالایی برخوردار باشد، اما نمی‌تواند بیشتر از گنجایشی که برای آن در نظر گرفته شده، لباس کثیف دریافت کند.

بنابراین بهتر است به این نکته در شستن لباس‌ها دقت کنید و به هیچ عنوان بیشتر از ظرفیت دیگ در آن لباس کثیف نریزید. این یکی از مهم‌ترین نکات در افزایش طول عمر ماشین لباسشویی است که با رعایت آن می‌توانید سالیان سال با کیفیت و قدرت عمل اولیه از دستگاه خود استفاده کنید.

پرهیز از شستن اقلام بزرگ در ماشین لباسشویی

با اینکه ماشین لباسشویی بوش با ظرفیت‌های ۷ کیلویی، ۸ کیلویی، ۹ و ۱۰ کیلویی به بازار عرضه می‌شود، اما این مورد به این معنا نیست که شما می‌توانید پتوها یا پرده‌های خود را درون این دستگاه بشویید. معمولا پتوها و پرده‌ها (حتی در صورتی که وزن کمی داشته باشند)، بعد از خیس شدن سنگین‌تر می‌شوند. با سنگین‌تر شدن این وسایل، ماشین توان کافی برای چرخش و شستن آن‌ها نداشته و دچار استهلاک می‌شود. شاید این موضوع بعد از یک یا دو بار شستشو مشهود نباشد، اما در گذر زمان قطعا لباسشویی را با مشکلات متعددی روبرو می‌کند. بنابراین بهتر است شستشوی اقلام بزرگی همچون پرده‌ها، پتوها، ملحفه‌های بزرگ و… را به خشک شویی بسپارید.

روشن کردن لباسشویی در اوقات کم باری برق

یکی از رایج‌ترین مواردی که باعث آسیب به وسایل برقی از جمله ماشین‌های لباسشویی می‌شود، نوسانات برق است. این مورد بخصوص در زمان اوج مصرف برق شدت پیدا می‌کند. بنابراین اگر تمایل به افزایش طول عمر ماشین لباسشویی خود دارید، بهتر است تا حد امکان از روشن کردن آن در زمان اوج مصرف برق جلوگیری کنید.

می‌توانید این کار را به ساعات پایانی شب موکول کنید. نکته دیگری که می‌تواند در افزایش طول عمر ماشین لباسشویی موثر واقع شود، استفاده از محافظ برق است. محافظ برق می‌تواند بسیاری از اختلالات و نوسانات برق شهری را گرفته و از ورود آسیب به لباسشویی جلوگیری کند.

بررسی و تمیز کردن مرتب فیلتر ماشین لباسشویی

فیلترهای ماشین لباسشویی وظیفه مهمی را برعهده دارند. فیلترها معمولا در فرایند شستشوی لباس‌ها، تمامی آلودگی‌ها و ذرات کثیف را به خود جذب می‌کنند تا دستگاه بتواند کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. گاهی اوقات افراد حتی ماه‌ها به سراغ فیلتر نرفته و وضعیت آن را بررسی نمی‌کنند.

در صورتی که به طور مرتب نسبت به تمیز کردن فیلتر و پاکسازی آن اقدام نکنید، لباسشویی شما در گذر زمان دچار بوی بد شده و علاوه بر این، آلودگی‌های جمع شده در فیلتر بر اثر فضای کم، مجددا به درون ماشین برگشته و باعث کثیف شدن البسه شما می‌شوند. بنابراین برای افزایش طول عمر ماشین لباسشویی خود، لازم است به طور مرتب فیلتر آن را که در قسمت پایین دستگاه تعبیه شده، چک کرده و تمیز کنید.

عدم استفاده از آب داغ برای لباسشویی

یکی از اشتباهات رایجی که اغلب افراد مرتکب آن می‌شوند، استفاده از آب داغ برای شستن لباس‌هاست. آن‌ها با این باور که آب داغ و حرارت زیاد می‌تواند میکروب‌ها و آلودگی‌های البسه را از بین ببرد، باعث فرسودگی و خراب شدن ماشین لباسشویی خود می‌شوند.

حرارت زیاد در حین شستشو می‌تواند به قطعات داخلی دستگاه آسیب‌های جدی وارد کند. به عنوان مثال واشرهای پلاستیکی به کار رفته در بخش داخلی ماشین لباسشویی در برابر حرارت و دمای زیاد مقاومت چندانی ندارند. بنابراین توصیه ما به شما برای افزایش طول عمر ماشین لباسشویی این است که به جای استفاده از آب داغ، از آب ولرم یا گرم با دمای پایین‌تر استفاده کنید.

توصیه برای افزایش طول عمر لباسشویی

باز گذاشتن درب لباسشویی بعد از پایان شستشو

فضای داخلی ماشین لباسشویی به دلیل وجود رطوبت زیاد، مستعد تولید انواع قارچ و کپک است. این موضوع بخصوص برای بخش‌های داخلی و منافذ و لایه‌های عمیقی که چندان در معرض هوای آزاد قرار ندارند بیشتر صدق می‌کند. برای جلوگیری از بروز این اتفاق، بهتر است بعد از پایان فرایند شستشوی لباس‌ها، حتما درب لباسشویی را باز نگه دارید و برای چند ساعت اجازه دهید هوای آزاد درون آن به جریان بیفتد. این کار باعث خشک شدن کامل فضای داخلی دستگاه شده و به افزایش طول عمر ماشین لباسشویی نیز کمک بسیار زیادی می‌کند.

عدم قرار دادن اجسام سنگین روی لباسشویی

برخی افراد گاه با ناآگاهی و بی‌توجهی خود، اقداماتی انجام می‌دهند که همین اقدامات باعث خرابی ماشین لباسشویی می‌شود. به عنوان مثال، قرار دادن اجسام سنگین، وسایل دکوری و تزئینی روی ماشین لباسشویی می‌تواند خسارت جبران ناپذیری را به آن وارد کند. اعمال فشار روی دستگاه باعث می‌شود تا به قطعات داخلی لباسشویی فشار وارد شده و این مسئله در کاهش طول عمر لباسشویی تاثیر بسزایی دارد.

اطمینان از محکم بودن محل قرارگیری ماشین لباسشویی

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین نکات در خصوص افزایش طول عمر ماشین لباسشویی که می‌بایست در همان ابتدای کار به آن توجه ویژه داشته باشید، نحوه نصب و قرار دادن ماشین لباسشویی در محل مورد نظر است. ابتدا باید بدانید که فضای در نظر گرفته شده برای لباسشویی بایستی از نظر طول، عرض، ارتفاع و عمق کاملا استاندارد و مناسب باشد.

علاوه بر این، بهتر است نصب لباسشویی در محل توسط متخصص و تکنسین مربوطه انجام شود. هر گونه ناهماهنگی وعدم تعادل در قرارگیری ماشین لباسشویی می‌تواند در عملکرد آن تاثیر منفی بگذارد. ماشین لباسشویی می‌بایست کاملا در محل تراز شده باشد تا در آینده دچار لرزش و ارتعاش و آسیب‌های شدید نشود.

استفاده از شوینده مناسب

شاید به این موضوع فکر نکرده باشید، اما نوع شوینده‌ای که برای شستشوی البسه انتخاب می‌کنید، در کاهش یا افزایش طول عمر ماشین لباسشویی تاثیرگذارند. حتما متناسب با نوع ماشین، شوینده خود را انتخاب کنید. بسته به ظرفیت، توان و گنجایشی که دستگاه دارد بایستی از مواد شوینده‌ای استفاده کنید که بهترین قدرت پاک‌کنندگی را داشته باشند. به هیچ عنوان مواد شوینده مختلف را با یکدیگر ترکیب نکنید. تا حد امکان از نرم کننده‌ها یا سفید کننده‌های لباس نیز استفاده نکنید.

جرم گیری ماشین لباسشویی هر ۶ ماه یک بار

برای جرم گیری ماشین لباسشویی، می‌توانید از قرص‌های مخصوص جرمگیری که به طور ویژه برای ماشین لباسشویی طراحی شده‌اند استفاده کنید. به هیچ عنوان این مورد را پشت گوش نیندازید. جرم گیری کردن باعث می‌شود تا فرایند تخلیه آب لباسشویی راحت‌تر انجام شود. همچنین اگر جرم گیری را به صورت مرتب و هر ۶ ماه یک بار انجام ندهید، این امکان وجود دارد که راندمان کاری دستگاه افت کرده و گاهی در هنگام روشن کردن دستگاه، آب لازم برای شستن لباس‌ها وارد لباسشویی نشود.

باز و بسته کردن آرام درب لباسشویی

هیچ گاه بر اثر عجله یا بی‌حوصلگی، درب ماشین لباسشویی را محکم و با شدت باز یا بسته نکنید. سعی کنید این کار را با آرامش انجام دهید. اعمال فشار و شدت عمل در باز و بسته کردن درب لباسشویی باعث خراب شدن و آسیب زدن به میکروسوئیچ درب دستگاه می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود تا در مراحل بعدی برای شستن لباس ها، درب ماشین بسته نشده و در نتیجه چرخه شستشو متوقف شود.

تمیز کردن محفظه کشویی شوینده‌ها

برای افزایش طول عمر ماشین لباسشویی خود تنها کافیست به همین نکات ساده و جزئی دقت داشته باشید. کشوی شوینده‌ها یکی از بخش‌هایی است که تقریبا بسیاری از ما نسبت به تمیز بودن آن بی‌توجه هستیم. بهتر است بدانید که اگر پودر شوینده زمان زیادی را داخل محفظه بماند، تولید رسوب می‌کند.

رسوبات نیز مهم‌ترین عامل انسداد لوله‌ها هستند. با مسدود شدن لوله ها، لباسشویی کار خود را به درستی انجام نداده و این اتفاق در نهایت خرابی دستگاه را به دنبال دارد. برای پیشگیری از بروز این اتفاقات بهتر است هر از چندگاهی محفظه کشویی پودر لباسشویی را بررسی و تمیز کنید.

عدم قرار دادن لباسشویی نزدیک سینک ظرفشویی

رطوبت از عوامل مخربی است که می‌تواند هر وسیله برقی را به سرعت دچار آسیب کند. به هیچ عنوان ماشین لباسشویی را در نزدیکی سینک ظرفشویی قرار ندهید. رطوبت موجود در اطراف سینک و آبی که در فرایند شستن دست‌ها یا ظرف‌ها استفاده می‌شود، می‌تواند به بدنه لباسشویی آسیب وارد کرده و باعث اتصالی در قسمت برقی آن شود. برای افزایش طول عمر ماشین لباسشویی و همچنین ایمنی خود، بهتر است این وسیله را دور از رطوبت نگه دارید. همچنین توصیه ما این است که حتما از یک پریز مجزا برای لباسشویی استفاده کنید.

استفاده صحیح از تنظیمات ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی بوش یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین انواع ماشین لباسشویی است که دارای حالات مختلف شستشو برای البسه است. هر کدام از این برنامه‌ها قابلیت‌های مخصوص به خود را دارند و فرایند شستشو را با کیفیت بسیار بالایی انجام می‌دهند. اما بایستی بدانید که برای بازدهی بهتر ماشین، حتما نیاز است با تنظیمات لباسشویی به خوبی آشنا باشید. پس پیش از هر کاری، روش تنظیم سیستم و کار با آن را فرا بگیرید. در این مورد می‌توانید هم از دفترچه راهنمای ماشین کمک بگیرید و هم از راهنمای خرید ماشین لباسشویی بوش بهره مند شوید.

توصیه برای افزایش طول عمر ماشین لباسشویی

سرویس دهی به ماشین لباسشویی

یکی از بهترین اقداماتی که می‌توانید در حق ماشین لباسشویی خود انجام دهید، سرویس دهی به آن است. شما می‌توانید بسته به میزان کاری که از دستگاه می‌کشید، هر ۳ یا ۶ ماه یک بار آن را سرویس دهی کنید. سرویس دهی یعنی انجام کلیه خدماتی که باعث می‌شوند مطمئن شویم دستگاه از سلامت کامل برخوردار است و هیچ مشکلی ندارد.

برای این کار بهتر است حتما از نمایندگی‌های معتبر بوش کمک بگیرید. این مجموعه‌ها افراد متخصص، تکنسین‌ها و تعمیرکاران خبره خود را به محل اعزام کرده و مطمئن می‌شوند که لباسشویی شما از هر نظر کامل و سلامت است. به هیچ عنوان از افراد غیر متخصص و نامعتبر برای این کار کمک نگیرید. چون در صورتی که این افراد به دستگاه شما آسیبی وارد کنند، در صورت اعتبار گارانتی، لباسشویی از شرایط گارانتی خارج می‌شود و نمایندگی محصول هیچ مسئولیتی در قبال مشکلات شما نخواهد داشت.

نتیجه گیری

از آن جایی که ماشین لباسشویی در طول هفته بارها مورد استفاده قرار می‌گیرد، امکان بروز مشکل یا خرابی در آن وجود دارد. گاهی نیز افراد به دلیل ‌عدم آگاهی کافی در خصوص کار با تنظیمات مختلف لباسشویی، مشکلاتی را ایجاد می‌کنند که ممکن است به کاهش طول عمر دستگاه بینجامد. اگر از ماشین لباسشویی بوش استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی حتما از نمایندگی‌های معتبر بوش کمک بگیرید.

سوالات متداول

لباسشویی های مختلف، ظرفیت های مختلف دارند و به هیچ وجه نباید میزان لباس از گنجایش مشخص شده برای دستگاه بیشتر باشد؛ چون منجر به خرابی آن می شود.
توصیه می شود به هیچ وجه این کار را نکنید، چون پاشیدن آب روی ماشین در حین شستن ظرف ها باعث ایجاد رطوبت شده و می تواند باعث اتصالی و یا خراب شدن بدنه دستگاه با گذشت زمان شود.
توصیه می شود هر 6 ماه یکبار بررسی شود.
1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *