علت صدای زیاد جارو برقی

علت صدای زیاد جارو برقی

هیچ شکی نیست که اختراعات امروزی مزایای زیادی دارند اما در کنارش یک سری موضوعات هم است که باید آن‌ها را تحمل کرد. مثلاً جاروبرقی خیلی کار راه انداز است اما سر و صدای آن ممکن است برای خیلی‌ها آزاردهنده باشد و یا شاید به این فکر کنند چرا لوازمی مثل جاروبرقی انقدر صدا تولید می‌کند و چه علتی برای این موضوع وجود دارد. گاهی اوقات این صداها طبیعی هستند و گاهی هم غیر طبیعی می‌شوند که باید علت صدای زیاد جارو برقی را در چنین شرایطی بررسی کرد. با ما همراه باشید تا در این باره اطلاعات کافی را در اختیارتان قرار دهیم.

علت ایجاد صدای زیاد جارو برقی

دلایل زیادی وجود دارد که جاروبرقی‌ها صدای خیلی بلندی ایجاد می‌کنند. بعضی از این صداها طبیعی هستند اما بعضی دیگر از حالت طبیعی خارج شده و بیش از حد بلند می‌شوند و همین می‌تواند نشانه این باشد که اشکالی در کار است. اگر احساس کردید صدا خیلی بلند و غیر طبیعی است، باید دلایل زیر را در آن بررسی کنید:

علت ایجاد صدای زیاد جارو برقی

تغییر در فشار هوا

اگر فشار هوای فن یا مکش دستگاه تغییر کرده باشد، همین باعث می‌شود که سرعت آن بیش از حد بالا برود و بخواهد با مکش خیلی زیاد گرد و غبار و آلودگی‌ها را جمع کند. این فشار هوای بالا همراه با ایجاد صدای زیاد جارو برقی می شود. متاسفانه هر چقدر که قدرت مکش دستگاه بالاتر باشد و بخواهید جاروبرقی با کیفیت‌تری را خریداری کنید که خیلی خوب آلودگی‌ها را از بین ببرد، صدای بالاتری را هم در آن احساس می‌کنید؛ مگر اینکه تکنولوژی‌های خاصی در آنها تعبیه شده باشد که به مراتب قیمتشان را افزایش می‌دهد.

لرزش بدنه دستگاه

فرقی ندارد که شما به سراغ خرید چه نوع جاروبرقی رفته باشید. زمانی که هوا وارد دستگاه می‌شود، این هوا در طول دستگاه حرکت می‌کند و به بخش‌های مختلف جاروبرقی می‌رسد. همین حرکت هوا باعث ایجاد لرزش شده و شما صداهایی را از دستگاه می‌شنوید. خیلی از جاروبرقی‌ها بدنه پلاستیکی دارند که همین بدنه پلاستیکی لرزش ایجاد می‌کند و این لرزش باعث تشدید صدا می‌شود. مثلاً اگر شما به سراغ خرید جارو برقی سری 8 بوش بروید، این لرزش را احساس نمی‌کنید، زیرا بدنه قوی‌تر است.

موتور

گاهی اوقات سر و صدای زیاد جاروبرقی به خاطر موتور است. موتور می‌تواند علت اصلی سر و صدای بالا باشد. زمانی که موتور داخل دستگاه می‌چرخد، از برق استفاده می‌کند و یک سری قطعات داخل آن حرکت می‌کنند. همزمان هم صدای زیادی از آن تولید می‌شود. موتورهای AC معمولا بیشترین صدا را در جاروبرقی ایجاد می‌کنند. اگر می‌خواهید صدای کمتری را از دستگاه بشنوید، به سراغ خرید جاروهایی بروید که موتور DC دارند.

خرابی‌های داخل دستگاه و ایجاد صدای بلند

مواردی که قبلاً معرفی شدند، عواملی بودند که باعث ایجاد صدا در جاروبرقی می‌شوند. اما برخی از این عوامل طبیعی هستند و مشکل خاصی برای دستگاه ایجاد نمی‌کنند. در عین حال، گاهی اوقات خرابی‌ها و مشکلاتی وجود دارند که می‌توانند منجر به ایجاد صدای زیاد جارو برقی شوند. در این بخش، ما به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

خرابی‌های داخل دستگاه و ایجاد صدای بلند

شکستگی

زمانی که احساس کردید جاروبرقی شما بیش از حد طبیعی سر و صدا می‌کند، ممکن است این موضوع به خاطر شکستگی یک قطعه باشد. شما می‌توانید با خاموش کردن دستگاه این مشکل را برطرف کنید. اول باید چک کنید و ببینید که لوله‌های داخل دستگاه سالم هستند یا نه و در صورت نیاز آنها را بیرون بیاورید و به طور کل قطعاتی که می‌توانید آنها را ببینید را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ شکستگی در آن اتفاق نیفتاده است. البته اگر قطعه شکسته باشد، از نوع صدای آن متوجه این موضوع خواهید شد.

کثیفی فیلتر

فیلتر کثیف یا فیلتری که آشغال بین آن گیر کرده باشد، می‌تواند عامل ایجاد صدای بلندتر از حد طبیعی باشد. حتماً فیلترها را چک کنید و اگر دیدید که خیلی کثیف شدند، آنها را تمیز کنید یا در صورت نیاز فیلترهای یکبار مصرف را تعویض کنید که اصلاً هم گران قیمت نیستند. اگر شما بتوانید فیلتر تمیز استفاده کنید، متوجه خواهید شد که صدا چقدر کم شده اما اگر صدای زیاد جاروبرقی همچنان مانده بود، باید علت را در جای دیگر جستجو کنید.

کثیف شدن فیلتر هم برای همه برندها اتفاق می‌افتد. حتی اگر شما بالاترین هزینه را برای قیمت جاروبرقی بوش پرداخت کرده باشید، باز هم این نوع سر و صدا ممکن است اتفاق بیفتد، زیرا طبیعی است که فیلترها کثیف می‌شوند.

شکستگی فن

در صورتی که فن جاروبرقی آلوده یا کثیف شده باشد، ممکن است تیغه‌های آن شکسته شوند. این مسئله می‌تواند باعث ایجاد صدای زیاد جارو برقی شود. اگر این موضوع عامل اصلی باشد، برای رفع مشکل، شما باید فن جاروبرقی را تعویض کنید.

آسیب و شکستگی بیلبرینگ جارو برقی

اگر بیلبرینگ شکسته باشد، لرزش زیادی را ایجاد می‌کند و همین باعث سر و صدای زیاد جاروبرقی می‌شود. این موضوع چیزی نیست که به سادگی حل شود و شما حتماً باید به یک تعمیرکار مراجعه کنید. اگر دستگاه بوش دارید؛ به نمایندگی محصولات بوش مراجعه کنید که به صورت تخصصی مشکل را برایتان برطرف کنند. اگر هم مطمئن نباشند که علت دقیقاً از این موضوع است، به طور کامل وضعیت دستگاه را بررسی می‌کنند و مشکل را برایتان برطرف خواهند کرد تا سر و صدای زیادی را از دستگاه شاهد نباشید‌.

راهکارهای جلوگیری از صدای زیاد جاروبرقی

متاسفانه صدای زیاد جاروبرقی ممکن است شما را آزار دهد و گاهی اوقات نمی‌دانید که دقیقاً باید چه کار کرد. یک سری نکات ریز است که اگر آنها را رعایت کنید؛ از سر و صدای زیاد دستگاه کاسته می‌شود.

راهکارهای جلوگیری از صدای زیاد جاروبرقی

تمیز کردن فرچه مکنده

شما حتماً باید فرچه مکنده دستگاه را تمیز کنید‌. آلودگی‌ها، گرد و غبار و آشغال‌ها را از روی آن جمع کنید تا هم دستگاه بهتر کار کند و هم اینکه سر و صدای عجیب و غریب نداشته باشد. می‌توانید این کار را خودتان با دست انجام دهید یا اینکه به نمایندگی مراجعه کنید تا همزمان با سرویس دستگاه این قسمت را هم برای شما تمیز کنند.

تمیز کردن فیلتر

قبل از اینکه متوجه صدای زیاد جاروبرقی شوید، حتماً فیلترها را تمیز کنید یا در صورت نیاز آنها را تعویض کنید. انجام این کار به صورت منظم هیچ سر و صدای زیادی را برایتان ایجاد نمی‌کند.

چک کردن کیسه جارو برقی

بسیار مهم است که شما کیسه جاروبرقی را به طور منظم بررسی کنید و در صورت نیاز آن را خالی کرده یا عوض کنید تا عملکرد دستگاه بهتر باشد. حتماً نباید منتظر بمانید که کیسه پر از آشغال شود و بعد آن را تعویض کنید. زمانی که دو سوم کیسه پر بود، می‌توانید آن را خالی کرده یا آن را تعویض کنید.

پروسه خرید جاروبرقی

قطعاً که اگر شما جاروبرقی‌های با کیفیت مانند بوش را خریداری کنید، خواهید دید که تکنولوژی‌های جدیدی در آن استفاده شده که هم مکش بالایی دارند و هم سر و صدای زیادی ایجاد نمی‌کنند اما به هر حال راهکارهای مراقبت و نگهداری هم اهمیت بسیار زیادی دارد. برای خرید بهترین دستگاه‌های بوش می‌توانید به خانه بوش مراجعه کنید که بهترین قیمت را دارند و دستگاه‌های اصل و اورجینال را به شما تحویل می‌دهند.

جمع‌بندی

خرید جاروبرقی نیازمند تحقیق کافی است اما مهمتر این است که شما بتوانید از دستگاه به درستی نگهداری کنید. نگهداری اصولی باعث می‌شود که هم دستگاه با قدرت بیشتری کار کند و هم اینکه سر و صدای زیادی را به وجود نیاورد. ما در این متن علت‌های صدای زیادی جاروبرقی را به شما توضیح دادیم تا بتوانید در صورت ایجاد این مشکل آن را راحت‌تر برطرف کنید.

سوالات متداول

خیر. گاهی اوقات صدای طبیعی دستگاه شما بالا است.
بله. گاهی اوقات فشار هوای زیادی وارد دستگاه می‌شود. همین باعث می‌شود که مکش افزایش پیدا کند و صدا هم بالاتر برود.
موتورهای DC در جاروبرقی سر و صدای کمتری ایجاد می‌کنند.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *