جت پمپ ظرفشویی چیست؟

جت پمپ ظرفشویی چیست؟

ماشین ظرفشویی همانند سایر وسیله‌های برقی دارای یک بخش بسیار مهم و اصلی است که اگر این بخش وجود نداشته باشد یا دچار خرابی شود، دستگاه به خوبی کار نکرده و حتی در بیش‌تر مواقع از کار می‌افتد. جت پمپ بخش اصلی این دستگاه است. ظروفی که داخل این دستگاه قرار می‌گیرند، به شرط این تمیز می‌شوند که جریان آب به میزان و شدت مناسبی در دستگاه به گردش در آید. جریان و شدت آب و تنظیم آن بر عهده جت پمپ است. البته سایر اجزا نیز در این فرآیند دخالت دارند، اما مهم‌ترین عامل موثر در آن جت پمپ است. اگر جت پمپ ظرفشویی به خوبی کار نکند، ظروف به خوبی تمیز نمی‌شود. بنابراین اگر اختلالی در شستن ظروف خود توسط این دستگاه مشاهده کردید، بهتر است به جت پمپ ظرفشویی آن سر بزنید و در صورت اختلال در آن، جت پمپ را تعمیر یا تعویض کنید تا خرابی آن به سایر اجزا داخل ماشین آسیب نرساند.

آشنایی با جت پمپ ظرفشویی

استفاده از ماشین ظرفشویی در میان بسیاری از افراد و رستوران‌ها رواج بسیاری پیدا کرده است. زیرا این دستگاه سبب صرفه‌جویی در وقت و مواد شوینده می‌شود. هنگامی که ظروف آغشته به غذا و چرب شما جمع‌آوری می‌شود و شما آن‌ها را داخل این دستگاه قرار می‌دهید لازم است قرص شوینده را در جایگاه ماشین قرار دهید و پس از روشن کردن دستگاه منتظر بمانید که ظروف به خوبی شسته و تمیز شوند. در فرآیند شستن ظروف توسط این دستگاه ابتدا تمامی ظرف‌های داخل دستگاه خیس می‌شوند. پس از آن قرص شوینده‌ای که داخل جایگاه قرار دادید با آب حل شده و برای دومین بار شروع به تمیز کردن ظروف می‌کند. با این تفاوت که در مرحله اول ظروف با آب خالی شسته شدند اما در مرحله دوم شسته شدن ظروف توسط قرص شوینده انجام خواهد شد، که در این مرحله ظروف به طور کامل و ایده‌آل تمیز می‌شوند. اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که در همه مراحل شستن ظروف، آب و جریان آب نقش مهمی داشته‌اند.

 جریان آبی که سبب شستن ظروف می‌شود، باید فشار استانداردی داشته باشد تا بتواند کار خود را به نحو احسن انجام دهد. برای تنظیم این جریان و فشار نیاز به چرخه آب داریم که به وسیله یک سیستم فشار آب در آن کنترل و تنظیم می‌شود. وظیفه انجام دادن این کار بر عهده جت پمپ ظرفشویی است. به طوری که در ابتدا ورود آب به ماشین، آب توسط جت پمپ جذب می‌شود تا به گردش در آید و به فشار مشخص شده‌ای برسد و سپس آب را با دبی مشخص شده به سمت ظرف‌های داخل ماشین سوق می‌دهد.

آشنایی با جت پمپ ظرفشویی

اجزا تشکیل دهنده جت پمپ ظرفشویی چیست؟

با اینکه جت پمپ ظرفشویی یکی از اجزا مهم در ماشین شستن ظروف است، اما ساختار پیچیده‌ای ندارد. اجزا تشکیل‌دهنده جت پمپ شامل روتو، پروانه، سیم پیچ و کاسه نمد هستند. روتور سبب می‌شود که انرژی پمپ داخل جت پمپ تامین شود و از کمبود انرژی جلوگیری می‌کند تا پمپ بتواند به خوبی وظیفه خود را انجام دهد. چرخش آب توسط پروانه صورت می‌گیرد که در صورت اختلال در پروانه جت پمپ آب به خوبی به گردش در نمی‌آید. روتور برای چرخش خود به میدان مغناطیسی نیاز دارد که سیم پیچ آن را برای روتو فراهم می‌کند تا تامین انرژی توسط روتو به نحو احسن صورت بگیرد. هنگام کار کردن ماشین ظرفشویی آب نباید وارد روتور شود. زیرا به سیم پیچ و میدان مغناطیسی آسیب وارد می‌کند. برای جلوگیری از نفوذ آب به روتور، آب بند جت پمپ توسط کاسه نمد انجام می‌شود.

پروسه کار کرد جت پمپ به صورت چرخه‌ای است. به طوری که در ابتدا پمپ به میزان معینی پر از آب می‌شود. پس از آن پروانه برای به چرخه در آوردن آب نیاز به انرژی دارد که سیم پیچ و روتور این انرژی را برای پروانه فراهم می‌کنند و در نتیجه آب به گردش در می‌آید و به سمت قسمت پرفشار سوق داده می‌شود. در راه خروجی آب از جت پمپ نازلی با سطح مقطع ناچیز وجود دارد که با عبور آب از آن سرعت آب افزایش پیدا می‌کند. این فرآیند باعث می‌شود که آب اثر ونتوری گرفته و با سرعت بسیار بالا به سمت ظروف فوران کند. عملکرد جت پمپ در ماشین ظرفشویی همانند عملکرد فواره‌ها است به گونه‌ای که ابتدا آب را با مکش زیاد به خود جذب کرده و سپس با سرعت بالایی آن را پخش می‏کنند. اگر قصد خرید یک ماشین ظرقشویی باکیفیت را دارید، خرید ماشین ظرفشویی سری 8 بوش گزینه بسیار مناسبی است.

اجزا تشکیل دهنده جت پمپ ظرفشویی چیست؟

خصوصیات جت پمپ

در ساختار جت پمپ همانند قطعات مکانیکی دیگر، یک وسیله متحرک وجود دارد که به عنوان پروانه آن را می‌شناسند. پروانه‌ای که در جت پمپ به کار رفته است، معمولا از جنس پلاستیک است. جنس پلاستیکی پروانه باعث شده است که هنگام بروز خرابی در آن با هزینه بسیار کم امکان تعویض آن وجود داشته باشد. جت پمپ دارای ویژگی‌های بارز دیگری است که می‌توان از آن‌ها به عنوان به حداقل رساندن مصرف انرژی، بهروری متعادل و مناسب، صرفه‌جویی در مصرف آب هنگام شستن ظروف، صرفه‌‌جویی در اتلاف وقت، عمر کارآمد و بالا، پرداخت هزینه کم برای تعمیر و تعویض آن، امکان تنظیم فشار آب عبوری از طریق جت پمپ ظرفشویی و مقاوم بودن در مقابل خوردگی و سایش نام برد. اگر قصد خرید ماشین ظرفشویی بوش را دارید، اطلاع از قیمت ظرفشویی بوش بسیار اهمیت دارد.

خصوصیات جت پمپ

نشانه ها و دلایل خرابی جت پمپ

جت پمپ مانند تمامی قطعات مکانیکی به دلیل وجود برخی از مشکلات، دچار آسیب و خرابی می‌شود. این عوامل شامل نوسانات جریان برقی، شکستن یا پریدن پروانه جت پمپ، نفوذ آب داخل روتور و اختلال در ایجاد میدان مغناطیسی و گردش آب به دلیل شکستن و خرابی کاسه نمد می‌شوند. اگر پروانه جت پمپ دچار مشکل شد، تنها راه حل تعویض آن است. تعمیر سایر اجرا جت پمپ به شرطی امکان پذیر است که دچار سوختگی نشده باشند. در غیر این صورت آن‌ها هم همانند پروانه باید تعویض شوند. هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی اگر با نشانه‌هایی برخورد کردید، باید بدانید که برخی از آن نشانه‌ها بیانگر خرابی جت پمپ هستند و باید هرچه سریع‌تر نسبت به تعویض یا تعمیر آن‌ها اقدام کنید. این نشانه‌ها شامل نشسته شدن ظرف‌ها علی رغم آب‌گیری، پمپاژ نشدن آب در کف ماشین و جمع شدن آن‌ها هستند که به محض دیدن آن‌ها نسبت به حل این مشکلات اقدام کنید تا به سایر اجرا ماشین شستن ظروف آسیبی وارد نشود. برای خرید ماشین ظرفشویی بوش یا تعمیر آن می‌توانید به نمایندگی بوش مراجعه کنید.

سخن پایانی

ماشین ظرفشویی یکی از مهم‌ترین وسایل در اغلب خانه‌ها و رستوران‌ها به شمار می‌رود. بنابراین توجه به اجزا تشکیل‌دهنده آن مانند جت پمپ ظرفشویی بسیار مهم است. جت پمپ که یکی از اصلی‌ترین اجزا این ماشین را تشکیل می‌دهد و به عنوان قلب ماشین شناخته می‌شود، دارای ساختمانی ساده است که کاربرد بسیاری دارد. در صورت دیدن علائم خرابی جت پمپ نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید تا آسیب بیش‌تری به ماشین و جت پمپ وارد نشود.

سوالات متداول

بله، در صورتی که سیم پیچ داخل جت پمپ بسوزد، باید آن را تعویض کنید در غیر این صورت جریان آب در ماشین دچار اختلال شده و در نتیجه به سایر اجزا آسیب می‌رساند.
بله، هنگامی که عملکرد این ماشین به دلیل خراب شدن جت پمپ دچار اختلال شود، در پنل هوشمند ماشین ظرفشویی هشدار اختصاصی خرابی جت پمپ نمایش داده می‌شود.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *