تفاوت جاروبرقی رباتیک و معمولی

تفاوت جاروبرقی رباتیک و معمولی

حضور جاروبرقی، چنان با ضرورت‌های زندگی مدرن امروزی گره خورده است که دیگر کمتر کسی برای جارو زدن و پاکیزگی منزل، از جاروهای‌ دستی و روش‌های سنتی استفاده می‌کند. سیر تحول جاروهای برقی از گذشته تا امروز، دستخوش تحولات بسیاری شده است، به طوریکه امروزه، همگام با پیشرفت تکنولوژی و فناوری، شاهد فروش جاروهای رباتیک بسیار مدرن و هوشمند در بازار لوازم خانگی هستیم.

البته که نو ظهور بودن این دست از جاروبرقی‌ها، بسیاری از مصرف کنندگان را با این سؤال روبه‌رو کرده است که؛ اساسا تفاوت جاروبرقی رباتیک و معمولی در چیست؟ طرز کار جارو رباتیک چگونه است؟ و … . بدین منظور؛ ما در این مقاله قصد داریم تا علاوه بر معرفی جاروبرقی رباتیک و مزایای آن، تفاوت‌های این جارو با جاروبرقی‌های معمولی را نیز بررسی کنیم.

جاروبرقی رباتیک

جاروبرقی رباتیک چیست و چگونه کار می‌کند؟

اگر هنگام جاروزدن محیط زندگی‌تان، بارها آرزو می‌کردید که ای کاش جارویی وجود داشت که به جای شما کل خانه را جارو می‌زد و یا از خدا می‌خواستید که جاروبرقی‌تان، حداقل، توان جاروکردن تمام گوشه و کنار خانه‌ را داشت! باید این نوید را به‌ شما بدهیم که؛ به لطف کمپانی‌های بزرگ تولیدکننده این دستگاه‌ها، مانند؛ لوازم خانگی بوش، شیائومی و … این آرزویتان برآورده شده و نسل جدید جاروبرقی‌ها، تحت عنوان؛ « جاروبرقی رباتیک» وارد بازار شده‌است.

جاروبرقی رباتیک جارویی‌ است؛ دایره شکل، سبک و با ارتفاع کم، که از طریق سنسور و حسگرهای هوشمند خود می‌تواند به شکلی  خودکار، کار جاروزدن و تمیز کردن محیط را به خوبی و به بهترین نحو انجام دهد. کار کردن با جارو رباتیک، کار چندان سخت و پیچیده‌ای نیست، در واقع تنها کافی است که؛ نقشه فضای مورد نظرتان را به دستگاه داده و زمان آغاز به‌کار دستگاه را تنظیم کنید تا جارو رباتیک، طبق زمان‌بندی، شروع به حرکت و تمیزکاری کند‌.

تمامی جاروهای رباتیک، دارای باتری‌ قابل شارژ هستند. در مدل‌های معمولی این دستگاه، جارو پس از کم شدن میزان شارژ، شروع به فرستادن پیام هشدار می‌کند، اما در مدل‌های گران‌تر، دستگاه قادر است قبل از اتمام شارژ، به محل اتصال خود باز گردد تا در صورت اتمام شارژ، مجددا خود را شارژ نماید. به طور معمول، پروسه شارژ شدن جارو رباتیک، بین پنج تا هفت ساعت طول خواهد کشید.

برخی از جاروهای رباتیک دارای جایگاه یا سینی مخصوص جمع‌آوری زباله هستند، بدین ترتیب؛ هر نوع خاک، خز، غذا، مو و هر زباله دیگری در این قسمت ذخیره می‌شود، بنابراین اگر فضای منزل یا محیط کارتان بزرگ است شاید چندین بار ناچار به خالی کردن دستی این مخزن شوید. از سوی دیگر بعضی مدل‌ها خود قادراند که به صورت خودکار، محتویات محفظه گرد و غبار را به داخل یک سطل زباله بزرگ‌تر در یک ایستگاه انتقال دهند، بدین ترتیب، دیگر نیاز نیست که شما مخزن را تخلیه کنید.

جارو رباتیک چه تفاوتی با جارو برقی معمولی دارد؟

بزرگ‌ترین تفاوت جاروبرقی رباتیک و معمولی عدم دخالت انسان در پروسه جاروکشیدن است. همانطور که گفتیم این جاروها با یک برنامه از پیش تعیین شده، طبق دستور و به شکل خودکار، کل محیط مد نظر کاربر را جارو کرده و تمیز می‌کنند. دیگر تفاوت بارز این جاروبرقی‌ با جاروهای معمولی مانند؛ جاروبرقی بوش و سایر برندها، در این است که؛ سنسور و لیزرهای به‌کار رفته در بدنه این دستگاه کمک می‌کنند تا مانع افتادن جارو از بلندی شده و از برخورد آن با موانعی مثل میز، مبل، اشیاء و … جلوگیری می‌‌کنند.  برای درک بهتر تفاوت‌های بارز جارو رباتیک با جاروبرقی معمولی در ادامه مطلب به مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع جاروها خواهیم پرداخت.

دسترسی آسان به نقاط سخت

جارو رباتیک به دلیل طراحی خاص و منحصربه‌فردش می‌تواند نقاطی مانند؛ زیر مبل، تختخواب، کابینت و … که دسترسی به آن‌ها برای کاربر سخت است را به‌آسانی شسته و تمیز کند. طراحی منحنی شکل و ارتفاع کم (حدود ۱۰ سانتی‌متر) این محصول کمک کرده است تا در کل فضا با حرکت دورانی چرخش کرده و تمام سطوح را غبارروبی نماید.

امکان برنامه‌دهی و کنترل از راه دور

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، جاروبرقی رباتیک هوشمند بوده و قابلیت برنامه‌ریزی برای فعالیت در ساعات یا زمان‌های معین را دارد، از سوی دیگر کاربر به آسانی می‌تواند از طریق یک برنامه کنترل از راه دور( کنترل کننده‌های پایه، برنامه‌های تلفن‌های هوشمند یا حتی یک اسپیکر چند منظوره)  شروع فرآیند تمیز کردن را مدیریت کند، بدین ترتیب؛ در حالی که با خیالی آسوده روی مبل لم داده‌اید و یا به سایر کارهایتان مشغول هستید، جارو رباتیک همانند یک دستیار کاربلد، محیط خانه را برایتان تمیز و پاکیزه می‌کند.

سروصدای کم

مورد دیگر که تفاوت جاروبرقی رباتیک و معمولی را به چالش می‌کشد، صدای کم این نوع دستگاه در حین کار است‌. این جاروها نسبت به همتایان معمولی خود از صدای بسیار کمتری برخوردار هستند، بنابراین می‌توانید با آرامش خاطر دستگاه را فعال کرده و شاهد تمیزکاری آن باشید.

صرفه جویی در زمان و انرژی

جاروکشیدن چه با جارودستی و چه با جاروبرقی معمولی، نیاز به زمان و صرف انرژی دارد، حتی در مواقع بسیاری تا شدن کمر حین جاروکردن موجب آسیب به ستون فقرات نیز می‌شود، بنابراین استفاده از جارو رباتیک، از این منظر، بسیار ارزشمند است. این جاروها بدون نیاز به هدایت و دخالت کاربر، به شکلی خودگران و در یک طیف منطقی شروع به جارو کردن می‌کنند در نتیجه، نه‌تنها به شما اجازه انجام فعالیت‌های روزانه‌تان را می‌دهند بلکه حافظ سلامت شما نیز خواهند بود.

نظافت انواع سطوح

این نوع جاروها دارای برس‌های مختلف اعم از؛ معمولی و چرخان هستند که به واسطه آن‌ها می‌توانند هر نوع  گرد‌وغبار و خاک را از فرش‌ و کف‌های سخت پاک کرده و در مواقع لازم، به کمک برس‌های چرخان، حتی کثیفی‌های روی تخته‌های قرنیز و لبه‌های اتاق را نیز به خوبی تمیز کنند. برخی مدل‌های جارو رباتیک مانند جارو رباتیک بوش، می‌توانند علاوه بر خاک‌روبی و تمیز کردن فرش، موکت و … به کمک مخزن آب و برس مخصوص؛ کف‌های چوبی، سرامیکی، کاشی و غیره را نیز شسته و تمیز کنند. بدین منظور؛ می‌توانید تمیزکاری مکان خیس یا خشک منزل یا محیط کارتان را به جاروبرقی رباتیک خود بسپارید.

تفاوت جاروبرقی رباتیک و معمولی

بدنه جمع و جور

معمولا جاروبرقی‌های‌ غیر رباتیک  کاربران را با سه چالش؛ سرهم کردن قطعات، در نظر گرفتن جای مخصوص جهت نگه‌داری جارو و محدودیت متراژ سیم روبه‌رو می‌کنند. این همان ویژگی‌هایی است که باعث تفاوت جاروبرقی رباتیک و معمولی می‌شود. بدنه کوچک و جمع‌وجور جارو رباتیک سبب می‌شود که این دستگاه فضای زیادی از منزل یا محل کار شما را اشغال نکند، از سوی دیگر این دستگاه‌ها بدون سیم بوده و با باتری کار می‌کنند، پس دیگر دغدغه‌ای برای کوتاهی سیم و یا کشیدن آن به نقاط مختلف خانه وجود ندارد، همچنین این وسیله کاربردی نیازی به سرهم کردن قطعات ندارد.

برای استفاده بهینه از جارو رباتیک به چه نکاتی باید توجه کرد؟

جارو رباتیک نیز هم‌چون هر لوازم خانگی دیگری، برای داشتن عمر بیشتر و کارکرد بهتر، نیاز به رعایت یکسری نکات پایه دارد که در زیر به آن‌ها خواهیم پرداخت:

سیم‌های برق را مرتب کنید!

در قسمت‌های قبل به این موضوع اشاره کردیم که؛ جارو رباتیک دارای برس‌های مختلف است که به وسیله آن‌ها کار پاکسازی محیط را انجام می‌دهد. از این‌رو؛ سیم‌ها و کابل‌های برق می‌توانند موانعی جدی بر سر راه این جاروها باشند. شما می‌توانید با استفاده از بست و سایر وسایل مربوط، کابل‌ها را به شکل دسته‌ای جمع کرده و مدیریت کنید تا از پیچش آن‌ها به برس‌های جاروبرقی رباتیک جلوگیری نمائید.

کاسه آب، گیاهان گلدانی و … از سر راه جارو رباتیک بردارید!

بدیهی است که یکی از تهدیدهای جدی برای انواع لوازم برقی، آب و سایر مایعات است، این موضوع درباره جاروهای رباتیک نیز صدق می‌کند، بنابراین لازم است که قبل از روشن کردن دستگاه، کاسه‌ آب حیوانات خانگی، گیاهان گلدانی، وسایل شکستنی و … را از مسیر دسترسی جارو دور نگه دارید.

شاسی خارجی و سیستم حسگر جاروبرقی رباتیک را تمیز کنید!

تمامی جاروهای برقی رباتیک مجهز به سیستم‌ حسگر هوشمند و پیشرفته هستند، این سیستم‌ها شامل مواردی هم‌چون؛ امواج مادون قرمز، برجک‌های لیزری، سنسورهای نوری و دوربین‌های دیجیتال و … می‌باشند که از طریق آن‌ها پیمایش صحیح و نقشه‌خوانی درست مسیر را انجام می‌دهند، حال اگر شاسی و این سنسورها کثیف شوند، این خوانش دچار اختلال خواهد شد. برای تمیز کردن این نواحی، می‌توانید به دفترچه راهنمای جارو مراجعه کنید و یا به وسیله یک پارچه میکروفیبر کمی مرطوب، اینکار را انجام دهید.

مخزن زباله‌ جاروبرقی رباتیک را تخلیه کنید!

اکثر مدل‌های جاروبرقی رباتیک، دارای محفظه گردوغبار با ظرفیت کم هستند که معمولا پس از هر دور جاروکردن، به‌ سرعت پر می‌شوند، پس لازم است که مخزن را به طور مرتب خالی کنید. خالی نکردن به موقع این محفظه باعث می‌شود تا کارکرد و قدرت مکش جاروبرقی به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا کند.

بنابراین فرقی نمی‌کند که شما مالک یک جاروبرقی رباتیک مدرن و گران قیمت خود خالی شونده باشید یا صاحب یکی از مدل‌های ارزانتر و معمولی‌تر آن، به‌ هر شکل، مخزن نگه‌داری زباله این نوع دستگاه‌ها همانند جاروبرقی‌های معمولی دارای محدودیت ظرفیت است و شما باید پس از هر بار استفاده آن را خالی کنید.

هنگام خرید جاروبرقی رباتیک چه مواردی را باید مد نظر داشت؟

همانگونه که قبل از تهیه یک جاروبرقی معمولی، متناسب با هر برند، به راهنمای خرید جاروبرقی بوش، سامسونگ، ال‌جی و یا … مراجعه می‌کنید، هنگام تهیه جاروبرقی رباتیک نیز بهتر است که به‌منظور داشتن رضایت بیشتر از خرید خود، به نکات و راهنمایی‌های زیر توجه کنید.

از داشتن سیستم نقشه برداری و ناوبری جارو مطمئن شوید!

اصلی‌ترین و ضرورتی‌ترین قابلیت یک جاروبرقی رباتیک، قدرت نقشه‌خوانی و ناوبری آن است. جارو رباتیک اینکار را به وسیله دوربین‌های مجهز و سنسورهای حساس خود انجام می‌دهد. هرچقدر این دوربین‌ها پیشرفته‌تر باشند دستگاه محیط خانه را با دقت بالاتری اسکن می‌کند. نتیجه این امر؛ پاکیزگی تمام نقاط و عدم حرکت تکراری جارو رباتیک است.

سنسور تشخیص مانع را چک کنید!

سنسور تشخیص مانع و قدرت عملکرد آن نقش مهمی در کارآیی جاروبرقی رباتیک دارد بنابراین حتما قبل از خرید، توان دستگاه در برخورد با موانع را بررسی کنید.

سنسور تشخیص ارتفاع را بررسی کنید!

بدیهی است که بسیاری از فضاها دارای پله، سطوح غیر هم‌سطح و … هستند. یک جاروبرقی رباتیک خوب باید دارای حسگر و سنسورهای قوی جهت تشخیص ارتفاع باشد تا در برخورد با این موانع تغییر مسیر دهد. بدین ترتیب؛ مجهز بودن دستگاه به این سنسورها، نقش به سزایی در عدم سقوط قریب الوقوع آن از ارتفاع دارد.

میزان نویز صدا را چک کنید!

تمامی مدل‌های جارو رباتیک دارای صدا هستند اما مسأله اصلی که باعث تفاوت یک جاروبرقی رباتیک خوب با سایر مدل‌ها می‌شود، میزان نویز صدای آن است. بدین منظور پیشنهاد می‌کنیم که هنگام خرید حضوری این جارو از نمایندگی بوش در تهران و یا سایر نقاط، از فروشنده بخواهید که شدت صدای دستگاه را در بالاترین میزان آن قرار دهد.

دفعات شارژ و میزان عمر باتری را جدی بگیرید!

جاروبرقی رباتیک انرژی لازم برای فعالیت را، از طریق باتری خود تأمین می‌کند. این باتری‌ها قابلیت شارژ مجدد دارند. طبیعی است که هر چقدر عمر نگه‌داری شارژ باتری دستگاه بیشتر باشد، مدت زمان طولانی‌تری می توان از آن استفاده کرد، بدین شکل فواصل نیاز به شارژ مجدد نیز کمتر خواهد شد.

جاروبرقی رباتیک و معمولی

برنامه‌های مربوط به کنترل از راه دور را بررسی کنید!

یکی از موارد مهم که موجب تفاوت جاروبرقی رباتیک با معمولی می‌شود قابلیت کنترل و مدیریت دستگاه از راه دور است. هنگام خرید جاروبرقی رباتیک حتما به این موضوع دقت کنید که؛ شرکت تولید کننده، اپلیکیشن‌های اختصاصی را برای آن در نظر گرفته باشد چرا که؛ به‌واسطه این برنامه‌ها می‌توانید کارهایی مانند؛ پارتیشن‌بندی مجازی، زمان‌بندی نظافت هوشمند، تنظیم نقاط ممنوعه و … را انجام دهید.

به قابلیت تخلیه خودکار زباله جارو رباتیک دقت کنید!

قابلیت تخلیه خودکار، دیگر فاکتور مهمی است که باید با توجه به وسعت فضای مد نظر خود به آن توجه کنید. جاروهای رباتیک دارای دو نوع سیستم تخلیه زباله؛ دستی و خودکار هستند. سیستم دستی مناسب خانه‌های نقلی و فضاهای کوچک است، اما اگر خانه‌ای بزرگ و جادار دارید برای اینکه مجبور نشوید در هر پروسه تمیزکاری، چندین بار مخزن زباله جارو را خالی کنید، پیشنهاد می‌کنیم که نوع تخلیه خودکار آن را از سایت فروشگاهی خانه بوش خریداری نمائید.

جاروبرقی رباتیک را از کجا بخرم؟

امروزه کمپانی‌های مختلفی اعم از؛ بوش، شیائومی، باگوت و … اقدام به تولید جاروبرقی‌های رباتیک مدرن و پیشرفته کرده‌اند، اما آنچه خریدار ایرانی را با تشویش همراه می‌کند، وجود جاروبرقی‌های تقلبی و غیر اصل در بازار لوازم خانگی است. اگر قصد خرید جاروبرقی بوش اصل را دارید، به منظور خریدی ایمن و مطمئن، به نمایندگی بوش در ایران و تهران و یا سایت فروش آنلاین خانه بوش مراجعه کنید. در این سامانه فروشگاهی دسترسی به؛ راهنمای خرید، اطلاعات محصول، قیمت جاروبرقی بوش و … برای تمامی کاربران از اقصی نقاط ایران فراهم شده است.

سوالات متداول

بله، جاروبرقی‌های رباتیک مدرن و پیشرفته، به‌وسیله دوربین و سنسورهای هوشمند، به‌راحتی نقشه مسیر را ترسیم کرده و قابلیت عبور از هر نوع سطح اعم از؛ فرش، موکت، کفپوش و … را دارند.
برای خرید حضوری به نمایندگی‌های معتبر این برند در تهران و سایر نقاط ایران مراجعه کرده و برای خرید آنلاین به وبسایت خانه بوش سر بزنید.
امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *