نحوه تمیز کردن شیلنگ جاروبرقی

نحوه تمیز کردن شیلنگ جاروبرقی

جاروبرقی و اجزای آن نیز مانند هر وسیله خانگی دیگر نیاز به مراقبت و تمیز کردن دارند. به‌ویژه که این وسیله خود با هدف نظافت و پاکسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از اجزا مهم انواع جاروبرقی و به ویژه مدل‌های گوناگون جاروبرقی بوش که تمیزی آن بر کارکرد کلی دستگاه نیز اثر ‌می‌گذارد، شیلنگ آن است. شیلنگ جاروبرقی ممکن است دچار گرفتگی شود و مکش جاروی شما را کاهش دهد؛ در این حالت، فشار بیشتری به موتور دستگاه وارد می‌شود و کارکرد و عمر مفید آن به خطر ‌می‌افتد. همچنین در اثر آلودگی میکروبی، بوی بدی از شیلنگ متصاعد ‌می‌شود. این موضوع به‌ویژه برای افراد مبتلا به حساسیت بسیار ناخوشایند است و ‌می‌تواند مشکلاتی به وجود آورد.

به همین دلیل، برای بهبود کارکرد جاروی خود باید اجرای آن را تمیز کنید. خبر خوب اینکه تمیز کردن شیلنگ زمانی که بدانید چگونه باید این کار را انجام داد، کار آسانی است. با ما همراه باشید تا با نحوه تمیز کردن شیلنگ جاروبرقی و مراحل انجام درست آن، بهتر آشنا شوید.

چگونه ‌می‌توان گرفتگی داخل شیلنگ جاروبرقی را تمیز کرد؟

برای رفع انسداد و تمیز کردن شیلنگ جاروبرقی خود کافیست مراحل زیر را به ترتیب زیر انجام دهید:

  • شلنگ را از بدنه جاروبرقی جدا کرده و همه سری‌ها یا ابزار متصل به آن را نیز جدا کنید.
  • هر دو طرف شیلنگ را به دقت بررسی کنید تا گرفتگی‌های قابل مشاهده آن را بیابید.
  • گرفتگی و هرگونه توده زباله را به آرامی و با کمک یک چوب جارو یا وسیله مشابه دیگر از بین ببرید. (توجه داشته باشید که برای این کار نباید از نیروی بیش از اندازه استفاده کرد.)
  • یک شست‌وشوی اولیه با آب سرد انجام دهید.
  • شیلنگ را در چند سانتی‌متر از عمق ظرف آبی فرو ببرید که از پیش اندکی مایع شوینده در آن ریخته‌اید.
  • دوباره شیلنگ را با آب سرد کاملاً بشویید.
  • حداقل به مدت 24 ساعت اجازه دهید تا شیلنگ کاملا خشک شود.

تمیز کردن شیلنگ جارو برقی

چرا تمیز کردن شیلنگ جاروبرقی مهم است؟

مراقبت از وسایل خانه و به‌ویژه لوازم خانگی بوش نقش مهمی در حفظ کارآمدی این وسایل در طول عمر مفیدشان دارد. بیشتر مردم چندان به تمیزی شیلنگ جاروبرقی خود اهمیت نمی‌دهند و از ضرورت تمیز کردن آن و همچنین تأثیری که ‌می‌تواند بر کارکرد دستگاه و سلامت خود و خانواده‌شان داشته باشد، آگاه نیستند. اگر به‌طور منظم شیلنگ جاروی خود را تمیز نکنید، دستگاه دچار مشکل ‌می‌شود زیرا حتی یک گرفتگی جزئی ‌می‌تواند تأثیراتی منفی بر جاروبرقی شما داشته باشد. مهم‌ترین اثرات زیانبار تمیز نبودن شیلنگ جاروبرقی شامل موارد زیر است:

  • تجمع باکتری‌ها: با تشکیل یک لکه کثیف یا ایجاد گرفتگی در داخل شلنگ جاروبرقی، این تکه از وسیله به محلی برای رشد باکتری‌ها تبدیل می‌شود. همین مسأله یکی از شایع‌ترین دلایل پراکنده شدن بوی بد هنگام استفاده از جاروبرقی است. شما باید همیشه شیلنگ خود را تمیز کنید. به‌ویژه اگر هنگام جارو زدن متوجه بوی بد شدید، اقدام سریع برای این کار ضروری خواهد بود.
  • از دست دادن مکش: بدیهی است در صورتی که شلنگ جاروبرقی گرفتگی جدی و بزرگی داشته باشد، مکش آن به شدت کم شده و تقریباً به صفر می‌رسد. البته این افت مکش تنها مربوط به گرفتگی‌های بزرگ نیست و حتی یک انسداد جزئی نیز ‌می‌تواند بر قدرت مکش جاروی شما تأثیر منفی داشته باشد.
  • کار بیش از حد موتور: گرفتگی شیلنگ جاروبرقی ‌می‌تواند فشار بیشتری به موتور آن وارد کند. در نتیجه این فشار و در صورت طولانی شدن زمان درگیری دستگاه با این مسأله، ممکن است آسیبی به آن وارد شود که در نهایت طول عمر جاروبرقی شما را کاهش دهد.

هر چند وقت یکبار باید شیلنگ جاروبرقی را تمیز کرد؟

با توجه به توضیحات بالا قطعاٌ این پرسش برای شما پیش ‌می‌آید که شیلنگ جاروی خود را چند وقت یکبار باید تمیز کنم؟ در پاسخ باید گفت که زمان مشخصی برای این کار وجود ندارد، اما اگر بتوانید هر 1 تا 2 ماه یکبار آن را تمیز کنید بسیار خوب است.

فراموش نکنید که برای تمیز کردن شیلنگ جاروبرقی حتماً نباید منتظر شوید تا این قطعه دچار گرفتگی شود و جارویتان دچار قدرت مکش ناشی از آن شود. همچنین نباید تمیز کردن آنقدر دیر انجام شود که جارو بوی نامطبوعی در فضا پراکنده کند. روشن است که در این شرایط باید شیلنگ را تمیز کرد؛ در حقیقیت مهم است که این کار را تا زمان ایجاد مشکل به تعویق نیندازید.

نحوه تمیز کردن گرفتگی شیلنگ جاروبرقی

نحوه تمیز کردن گرفتگی شیلنگ جاروبرقی

بسته به نوع و مدل جاروبرقی‌ها، مراحل تمیز کردن و رفع گرفتگی شیلنگ آن‌ها ممکن است متفاوت باشد؛ بنابراین، لازم است پیش از شروع به کار، حتماً دفترچه راهنمای جاروی خودتان را بررسی کنید. در ادامه فرآیند اساسی این کار را که به صورت عمومی و برای بیشتر جاروها قابل اجراست، بررسی ‌می‌کنیم:

1. شیلنگ را از بدنه جاروبرقی جدا کنید

پیش از آغاز تمیز کردن شیلنگ، باید جاروبرقی را خاموش کرده و شیلنگ را از بدنه آن جدا کنید. هرگز نباید شیلنگ را هنگامی که هنوز به جاروبرقی متصل است تمیز کنید، چرا که این کار بسیار خطرناک است و ‌می‌تواند شما را در معرض خطر برق گرفتگی قرار دهد.

برای جدا کردن نیز توجه داشته باشید که نحوه انجام این کار در مدل‌ها و محصولات برندهای مختلف، متفاوت است. اگر از چگونگی جدا کردن شیلنگ جاروبرقی خود مطمئن نیستید، دفترچه راهنمای آن را بررسی کنید. در بعضی از مدل‌ها نیاز است که پیچ شیلنگ را باز کنید، در عوض  شیلنگ برخی دیگر از مدل‌ها را باید با فشار دادن گیره یا دکمه مخصوص اتصال و انفصال شیلنگ به بدنه، جدا کنید.

به یاد داشته باشید که هنگام جدا کردن شیلنگ جاروبرقی، به هیچ روی نباید از زور استفاده کرد؛ بنابراین اگر احساس می‌کنید که برای جدا کردن شیلنگ مجبورید از نیروی بیشتری استفاده کنید و فشار بیشتری به آن بیاورید، دوباره دفترچه راهنمای محصول را بررسی کنید. تنها در این صورت می‌توانید از درستی یا نادرستی روش کار خود آگاه شوید.

2. گرفتگی موجود در طول شیلنگ را پیدا کنید

برای بررسی هر دو انتهای شلنگ ‌می‌توانید از یک چراغ قوه یا هر نوع وسیله روشنایی بی‌خطر دیگر استفاده کنید. درون مجرای شیلنگ را خوب نگاه کنید و ببینید آیا نشانی از گرفتگی یا زباله در آن مشاهده می‌شود. همچنین به دیواره‌ها دقت کنید و بررسی کنید که آیا در امتداد دیوارهای داخلی شیلنگ، کثیفی دیده ‌می‌شود یا خیر؟

اگر از وجود گرفتگی در شیلنگ مطمئنید اما ‌‌‌نمی‌توانید آن را ببینید، بکوشید به آرامی و با احتیاط آن را کمی فشار دهید. هنگامی که نقطه انسداد را پیدا کردید، به آرامی شیلنگ را خم کرده و اطراف آن را فشار دهید تا توده زباله به دام افتاده در شیلنگ، شل شود. مراقب باشید نیروی زیادی وارد نکنید، چرا که ممکن است شیلنگ جاروی شما ترک بخورد.

همچنین باید توجه داشت که طول شیلنگ جاروبرقی با دشواری پاک کردن آن در ارتباط مستقیم است. به گونه‌ای که رفع گرفتگی شیلنگ‌ جاروبرقی‌های معمولی، به مراتب ساده‌تر از شیلنگ‌های بلند جاروبرقی‌های مرکزی و انواع مشابه آن است.

3. هر گونه گرفتگی را از بین ببرید

برای رفع گرفتگی شیلنگ جاروبرقی یک راه بسیار آسان وجود دارد و آن چیزی نیست جز استفاده از یک دسته جاروی باریک. لوله یا میله باریک را به آرامی درون شیلنگ جاروبرقی فشار دهید تا توده زباله در هم فشرده را به بیرون هدایت کند. حتی اگر با این کار، انسداد به طور کامل رفع نشد، توده و عامل گرفتگی باید آنقدر شل شده باشد که با روشن شدن دوباره جارو، به درون مخزن یا کیسه دستگاه مکیده شود.

4. داخل شیلنگ را تمیز کنید

پس از برطرف کردن هرگونه گرفتگی بزرگ نوبت به شستن شیلنگ ‌می‌رسد. این مرحله هرگونه آلودگی میکروبی و مواد بدبو را از بین برده و به تمیزتر بودن هوای خانه هنگام استفاده از جاروبرقی کمک ‌می‌کند.

تمیز کردن شیلنگ جاروبرقی

قسمت داخلی شیلنگ را در سینک دستشویی و با استفاده از آب سرد بشویید. همزمان ‌می‌توانید هرگونه لکه‌ و کثیفی را از سطح بیرونی آن پاک کنید. سینک را با چند سانتی‌متر مخلوط آب و مایع شوینده پر کنید. شیلنگ را در آب فرو برده و آن را به آرامی به اطراف حرکت دهید تا آب به همه جای سطحی داخلی برسد.

برای از بین بردن باکتری‌ها نیز ‌می‌توانید از مخلوط جوش شیرین و سرکه سفید با نسبت 1:4 استفاده کنید و سپس درون شیلنگ را آبکشی کنید. این مخلوط جوشان شیلنگ جاروبرقی شما را ضد عفونی کرده و بوی بد و شدید را از بین خواهد برد. البته در انجام این کار احتیاط لازم را به جای آورید. در صورتی که دچار مشکلات تنفسی هستید حتماً از شوینده‌هایی استفاده کنید که ملایم و بی‌خطر هستند و موجب تنگی نفس و آسیب دیدگی ریه‌هایتان نمی‌شوند. فراموش نکنید سلامتی شما از هر جیزی مهم‌تر است.

در مرحله پایانی شست‌و‌شوی شیلنگ جاروبرقی، سینک را تخلیه کنید و سپس دوباره شیلنگ را با آب سرد بشویید تا هرگونه باقیمانده ماده شوینده از سطوح درونی و بیرونی آن پاک شود.

5. اجازه دهید شیلنگ خشک شود

حال که تمام گرفتگی‌ها، لکه‌ها و آلودگی‌های داخل و خارج شیلنگ را تمیز کرده‌اید باید صبر کنید تا کاملاً خشک شود. ابتدا و پس از آن که شیلنگ را از زیر جریان آب بیرون آوردید، آن را کمی و به آرامی تکان دهید. سپس شیلنگ را در جای مناسبی قرار دهید و اجازه دهید به‌طور کامل خشک شود. برای خروج بهتر آب داخل شیلنگ، بهتر است آن را از جایی آویزان کنید. مرحله خشک شدن کامل شیلنگ شسته شده ممکن است 24 ساعت یا بیشتر زمان ببرد.

نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که پیش از وصل کردن دوباره شیلنگ به جاروبرقی آن را کاملاً خشک کنید. هرگز از شیلنگی که حتی اندکی رطوبت دارد استفاده نکنید، این کار ممکن است مشکلات و خطرات جدی برای شما و جاروبرقی‌تان پدید آورد.

استفاده از شیلنگ مرطوب گذشته از اینکه باعث می‌شود دیواره داخلی آن کثیفی و گرد و غبار بیشتری به خود بگیرد، ممکن است به موتور دستگاه نیز آسیب بزند. در واقع رطوبت داخل شیلنگ، هنگام کار جارو به درون دستگاه مکیده ‌می‌شود و می‌تواند به موتور برسد؛ در نتیجه، قلب جاروبرقی شما آسیب خواهد دید و ممکن است به‌طور کامل از کار بیفتد. مهم‌تر از این‌ها اما ایمنی خود شماست. احتمال برق گرفتگی هنگام کار با جارویی که شیلنگ آن خوب خشک نشده، بسیار بالاست. پس، اول ایمنی بعد کار!

سخن پایانی

در این مطلب کوشیدیم نحوه تمیز کردن شیلنگ جاروبرقی را که کاری بسیار آسان و در عین حال مهم است، با هم بررسی کنیم. در صورت انجام درست همه مراحل روش بالا، هرگونه گرفتگی و بوی بد شیلنگ جاروبرقی شما بدون آنکه آسیبی به آن برسد، برطرف خواهد شد. فراموش نکنید تمیزی شیلنگ جدا از اینکه باعث می‌شود خانه شما هنگام جارو زدن بوی بهتری داشته باشد، می‌تواند کارایی جاروبرقی شما را به حداکثر ‌برساند و از فشار غیرضروری به موتور جلوگیری ‌کند. نکته مهم آخر در فرآیند پاکسازی و رفع انسداد شیلنگ جارو برقی، پرهیز از به کار بردن هرگونه نیروی اضافی و همچنین جسم نوک تیز، برنده و ساینده سطح برای این کار است. امیدواریم این مقاله به شما در رفع گرفتگی و همچنین تمیز کردن اصولی شیلنگ جاروبرقی کمک کرده باشد.

اگر قصد خرید جاروبرقی برای خانه خود دارید خوب است بدانید جاروبرقی‌های بوش از جمله جاروهای باکیفیت موجود در بازار است که می‌توانید آن را از خانه بوش، به آسانی و با بهره‌مندی از مزایای ویژه تهیه کنید. خانه بوش عرضه کننده اصلی محصولات بوش در کشور است که جدیدترین و بهترین محصولات و سری‌های مختلف لوازم خانگی بوش موجود در بازار ایران را ارائه می‌دهد. تمامی محصولات این شرکت دارای بالاترین کیفیت طراحی و ساخت هستند و همگام با فناوری‌های روز تولید می‌شوند. این محصولات همگی تحت لیسانس شرکت بوش آلمان هستند که در کشورهای گوناگون و با کیفیتی مشابه کارخانه آلمانی تولید می‌شوند.

افزون بر این ویژگی‌ها، تضمین کارکرد درست محصول که خانه بوش به مشتریان عزیز ارائه می‌دهد، موجب راحت‌تر شدن زندگی افراد و خانواده‌ها شده و آن را دلنشین‌تر می‌کند. محصولات و لوازم خانگی بزرگ و کوچک قابل عرضه و موجود در خانه بوش به 7 گروه اصلی و مجموعه کلی به قرار زیر دسته‌بندی می‌شود:

هود: هود توکار، جزیره‌ای و شومینه‌ای

ماشین‌های ظرفشویی مبله بوش، توکار و رومیزی

انواع ماشین لباسشویی مبله، توکار و خشک کن بوش

جاروبرقی و شارژی بوش: جاروبرقی کیسه‌ای و جارو شارژی

یخچال و فریزر: یخچال ساید بای ساید، فریزر تک، یخچال فریزر توکار، دوقلو و بالا و پایین

فر و اجاق گاز: فر، فر ترکیبی بوش، مایکروویو، اجاق گاز، اجاق گاز صفحه­ای، کشو گرمکن

لوازم کوچک خانه: اتو، غذاساز، میکسر، قهوه ساز، همزن، توستر، آبمیوه گیری، چرخ گوشت، چای ساز بوش، مخلوط کن، خردکن، گریل، پلوپز

مزایای خرید از خانه بوش

یکی از بزرگترین مزایای خرید محصول از خانه بوش اصل بودن همه آن‌هاست. داشتن تأییدیه و لیسانس شرکت بوش آلمان و امکان شناسایی همه محصولات در سایت بوش آلمان از طریق کدهای محصول در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های این نمایندگی بوش در تهران که خرید از آن را لذت‌بخش و ساده می‌کند به این موارد می‌توان اشاره کرد:

  • نصب رایگان: وسایل و لوازم خانگی بزرگ در محل
  • بیمه رایگان محصولات در برابر هر گونه حادثه احتمالی تا درب
  • ارسال فوری به سرتاسر ایران برای تمام خریدهای حضوری و آنلاین
  • امکان خرید آنلاین (از سایت خانه بوش) و خرید حضوری (از فروشگاه خانه بوش در تهران)
  • مشاوره خرید و امکان بهره‌مندی از راهنمایی‌ها و همراهی کارشناسان زبده در هنگام خرید هر یک از محصولات خانه بوش
  • خدمات پس از فروش طولانی مدت: همه لوازم خانگی به فروش رسیده در خانه بوش، تا10 سال از خدمات پس از فروش این محصولات بهره‌مند خواهند شد.
  • فروش لوازم خانگی با ضمانت‌های 2 و 3 ساله با توجه به نوع محصول خریداری شده، شامل ضمانت‌نامه‌ 2 ساله برای لوازم خانگی کوچک و 3 ساله برای محصولات و لوازم خانگی بزرگ.

سوالات متداول

در بیشتر موارد، گرفتگی یا آلودگی شیلنگ جاروبرقی را می‌توان بی هیچ مشکلی و با اندکی صبوری برطرف کرد و نیازی به تعویض آن نیست. اما اگر شیلنگ ترک خورده یا نشتی هوا دارد برای جلوگیری از آسیب به کل دستگاه و بهبود عملکرد آن باید شیلنگ را تعویض کنید.
برای از بین بردن لکه‌های سرسختی که هنگام شستشو به سادگی پاک ‌‌نمی‌‌‌شوند، می‌توانید از یک برس نرم استفاده کنید. همچنین اگر یک برس شیشه‌شوی بلند دارید، کمک گرفتن از آن ‌می‌تواند مفید باشد.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *