5 روش خانگی تهیه صابون ماشین ظرفشویی

5 روش خانگی تهیه صابون ماشین ظرفشویی

صابون‌های ماشین ظرفشویی از نظر کاربردی بسیار مهم هستند و به دلیل استفاده روزانه، اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. با توجه به اینکه در بازار انواع مختلفی از صابون‌های ماشین ظرفشویی موجود است، گاهی اوقات سرگیجه ایجاد می‌شود که کدام صابون بهتر و موثرتر است. به علاوه، با توجه به محدودیت‌های محیط زیست و اهمیت حفاظت از آن، تلاش برای استفاده از روش‌های سالم و پایدارتر در طرز تهیه صابون ماشین ظرفشویی خانگی اهمیت خوبی پیدا می‌کند. در این مقاله به معرفی روش‌های مختلف تهیه صابون ماشین ظرفشویی در خانه بوش خواهیم پرداخت. برای هر روش، مواد لازم و طرز تهیه آن را شرح می‌دهیم تا بتوانید با توجه به نیاز خود، روش مناسبی را انتخاب کنید. از محصولات شیمیایی تا مواد طبیعی و صابون‌های دست‌ساز، هر یک از روش‌های تهیه صابون ماشین ظرفشویی در این مقاله مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

طرز تهیه صابون ماشین ظرفشویی خانگی با سدیم کربنات

تهیه صابون ماشین ظرفشویی خانگی به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی آسیب‌زا و همچنین هزینه کمتر، برخی از افراد را به خود جذب کرده است. در زیر چند روش خانگی برای تهیه صابون ماشین ظرفشویی را معرفی می‌کنیم:

سدیم کربنات ماده‌ای قلیایی است که در بسیاری از صابون‌های ماشین ظرفشویی به عنوان ترکیبی برای نرم کردن آب و جلوگیری از تشکیل رسوب، استفاده می‌شود. برای تهیه صابون ماشین ظرفشویی با سدیم کربنات می‌توانید به روش زیر عمل کنید:

مواد لازم:

  •  ۱ پیمانه صابون پودری
  •  ۱/۴ پیمانه سدیم کربنات
  •  ۱/۴ پیمانه بوراکس (اختیاری)
  •  ۱/۴ پیمانه آب اکسیژنه (اختیاری)
  •  چند قطره روغن بویژه (اختیاری)

روش تهیه:

۱. همه مواد را در یک ظرف با هم مخلوط کنید.

۲. در صورت داشتن مایعات دیگری مانند آب اکسیژنه یا روغن بویژه، آن‌ها را به مواد خشک اضافه کنید و همه‌ی مواد را باز میکس کنید.

۳. صابون تهیه شده را به داخل جعبه مخصوص صابون ماشین ظرفشویی بریزید و در هر بار استفاده، یک قاشق چای‌خوری از آن را به ماشین اضافه کنید.

توصیه می‌شود قبل از استفاده از این صابون، روی یک قطعه کوچک پلاستیکی تست کنید تا مطمئن شوید که ماشین ظرفشویی شما به صورت صحیح کار می‌کند و هیچ‌گونه خراشیدگی و یا خرابی ندارد.

تهیه صابون ماشین ظرفشویی خانگی

صابون ماشین ظرفشویی با سولفات سدیم

سولفات سدیم یک ترکیب شیمیایی قلیایی است که در بسیاری از محصولات شوینده مانند صابون‌ها، شامپوها، مایع دستشویی و… به عنوان جزء فعال مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به خواص پاک کننده و پرشور کننده‌ای که دارد، می‌توان از سولفات سدیم در تهیه صابون ماشین ظرفشویی نیز استفاده کرد.

طرز تهیه صابون ماشین ظرفشویی خانگی با سولفات سدیم:

مواد لازم:

  •  1 پیمانه سولفات سدیم
  •  1 پیمانه کربنات سدیم
  •  1 پیمانه اسید سیتریک (برای جلوگیری از تشکیل رسوب)
  •  1/2 پیمانه نمک طعام (برای جلوگیری از تشکیل رسوب)
  •  چند قطره روغن بویژه (اختیاری)

روش تهیه:

۱. همه مواد را با هم مخلوط کنید.

۲. صابون تهیه شده را درون جعبه مخصوص صابون ماشین ظرفشویی بریزید و به هر دفعه یک قاشق چای‌خوری از آن را به ماشین اضافه کنید.

صابون ماشین ظرفشویی با سدیم کربنات

صابون ماشین ظرفشویی با سدیم کربنات به دلیل داشتن خواص نرم کننده و ضد رسوب بودن، از جمله روش‌های پرکاربرد در تهیه صابون ماشین ظرفشویی است. برای اینکه به ماشین ظرفشویی بوش آسیبی نرسد می‌توانید از این مدل استفاده کنید.

طرز تهیه صابون ماشین ظرفشویی خانگی با سدیم کربنات:

مواد لازم:

  •  1 پیمانه سدیم کربنات
  •  1 پیمانه بوراکس (برای جلوگیری از تشکیل رسوب)
  •  1/2 پیمانه نمک طعام (برای جلوگیری از تشکیل رسوب)
  •  چند قطره روغن بویژه (اختیاری)

روش تهیه:

۱. همه مواد را با هم مخلوط کنید.

۲. صابون تهیه شده را درون جعبه مخصوص صابون ماشین ظرفشویی بریزید و به هر دفعه یک قاشق چای‌خوری از آن را به ماشین اضافه کنید.

صابون ماشین ظرفشویی با سرکه

صابون ماشین ظرفشویی با سرکه

استفاده از صابون ماشین ظرفشویی با سرکه در دوره‌های گذشته رایج بوده است، اما این روش به علت برخی مشکلات، حالا توصیه نمی‌شود. اگر صابون ماشین ظرفشویی خانگی با سرکه را قصد دارید تهیه کنید، می‌توانید از روش زیر در خانه بوش استفاده کنید:

  •  دو قاشق غذاخوری سرکه سفید را به یک لیوان آب اضافه کنید و با هم مخلوط کنید.
  •  یک لیوان سدیم کربنات را با پنجاه درصد آرد مخلوط کرده و به حداقل دو بار، به طور کامل با مخلوط سرکه و آب ترکیب کنید.
  •  ترکیب حاصل را به صورت گلوله‌ای درآورده و در جا به خشکی رها کنید تا خشک شود.
  •  پس از خشک شدن، توپ‌های حاصله را بر روی یک دستگاه خردکن قرار دهید تا به صورت پودری درآیند.

مهم است که قبل از استفاده، پودر صابون ماشین ظرفشویی با سرکه را در آب حل کرده و بعد از همراه شدن با آب، ظروف و تجهیزات آشپزخانه خود را با آن شستشو دهید. همچنین، باید توجه داشت که به دلیل داشتن اسیدیته بالا، استفاده از سرکه به صورت مداوم، ممکن است باعث خراشیدگی و آسیب به لایه‌های محافظ ماشین شود.

صابون ماشین ظرفشویی با نمک

استفاده از نمک به عنوان یک ماده تمیز کننده و ضدعفونی کننده، برای شستشوی ظروف و تجهیزات آشپزخانه، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه، یکی از روش‌های ساخت صابون ماشین ظرفشویی با استفاده از نمک را برای شما توضیح می‌دهیم:

مواد لازم:

  •  ۲ پیمانه نمک خوراکی
  •  ۱ پیمانه سدیم کربنات
  •  ۱/۲ پیمانه سولفات مس (قابل استفاده اختیاری)
  •  ۱/۲ پیمانه بوراکس (قابل استفاده اختیاری)
  •  چند قطره اسانس آرایشی مورد علاقه (مثلاً اسانس لیمو)

طرز تهیه صابون ماشین ظرفشویی خانگی با استفاده از نمک:

  1. همه مواد را با هم مخلوط کرده و به خوبی با هم مخلوط کنید.
  2. حجم مورد نیاز از صابون را در ماشین ظرفشویی قرار دهید و ظروف و تجهیزات آشپزخانه خود را به صورت معمول شستشو دهید.

مواد نامبرده در این روش، به عنوان یک مزیت برای صابون ماشین ظرفشویی عمل می‌کنند. نمک خوراکی به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده و تمیز کننده کار می‌کند و سدیم کربنات به عنوان یک شوینده کار می‌کند. همچنین، سولفات مس به عنوان یک ماده ضد باکتری کار می‌کند و بوراکس به عنوان یک رگولاتور PH عمل می‌کند. استفاده از اسانس آرایشی نیز برای به بهتر شدن بوی صابون و حذف بوی نامطبوع مناسب است.

تهیه صابون ماشین ظرفشویی خانگی با مواد طبیعی

تهیه صابون ماشین ظرفشویی خانگی با استفاده از مواد طبیعی و غیررسمی، یک روش سالم و پایدار برای تمیز کردن ظروف و تجهیزات آشپزخانه است. در ادامه، یکی از روش‌های ساده و موثر برای تهیه صابون ماشین ظرفشویی با مواد طبیعی را برای شما توضیح داده‌ایم:

مواد لازم:

  •  ۱/۲ فنجان سدیم کربنات
  •  ۱/۲ فنجان بوراکس
  •  ۱/۲ فنجان نمک خوراکی
  •  ۱/۲ فنجان سولفات مس (قابل استفاده اختیاری)
  •  چند قطره روغن بادام، لیمو یا اسطوخودوس به عنوان اسانس

طرز تهیه:

  1. همه مواد را با هم مخلوط کرده و به خوبی با هم مخلوط کنید.
  2. حجم مورد نیاز از صابون را در ماشین ظرفشویی قرار دهید و ظروف و تجهیزات آشپزخانه خود را به صورت معمول شستشو دهید.

در این روش، سدیم کربنات به عنوان یک شوینده قوی عمل می‌کند و بوراکس به عنوان یک ماده تمیز کننده و ضد باکتری. نمک خوراکی به عنوان یک ماده پاک کننده با اسیدیته کم کار می‌کند و سولفات مس به عنوان یک ضد باکتری کار می‌کند. استفاده از روغن بادام، لیمو یا اسطوخودوس به عنوان اسانس، بوی نامطبوع را حذف کرده و بوی خوشایند به ظروفتان منتقل می‌کند.

روش خانگی تهیه صابون ماشین ظرفشویی

روش ساخت صابون ماشین ظرفشویی با استفاده از کره بادام

کره بادام یک ماده طبیعی و سالم است که می‌توانید از آن برای تهیه صابون ماشین ظرفشویی خانگی استفاده کنید. در ادامه، طرز تهیه صابون ماشین ظرفشویی خانگی با استفاده از کره بادام را برای شما توضیح داده‌ایم:

مواد لازم:

  •  ۵ قاشق غذاخوری کره بادام
  •  ۱ فنجان سولفات منیزیم
  •  ۱/۲ فنجان سولفات مس (قابل استفاده اختیاری)
  •  چند قطره اسانس مو
  • رد علاقه (مثلاً اسانس لیمو)

طرز تهیه:

  1. کره بادام را در حمام آب گرم قرار دهید تا نرم شود.
  2. سولفات منیزیم و سولفات مس را به آرامی به کره بادام اضافه کنید و همه را با هم مخلوط کنید.
  3. چند قطره اسانس مورد نظر را به مواد اضافه کنید و دوباره همه را با هم مخلوط کنید.
  4. حجم مورد نیاز از صابون را در ماشین ظرفشویی قرار دهید و ظروف و تجهیزات آشپزخانه خود را به صورت معمول شستشو دهید.

در این روش، کره بادام به عنوان یک شوینده، مواد آلی و غیر آلی را از ظروف پاک می‌کند. سولفات منیزیم و سولفات مس به عنوان ضد باکتری‌های قوی کار می‌کنند و اسانس مورد علاقه بوی خوشایند به ظروف منتقل می‌کند.

طرز تهیه صابون ماشین ظرفشویی خانگی با استفاده از جوانه گندم

استفاده از جوانه گندم، به عنوان یک ماده طبیعی و سالم، برای تهیه صابون ماشین ظرفشویی خانگی، یک روش پایدار و مناسب است. در ادامه، یکی از روش‌های ساخت صابون ماشین ظرفشویی با استفاده از جوانه گندم را برای شما توضیح داده‌ایم:

مواد لازم:

  •  ۱ فنجان جوانه گندم
  •  ۱/۲ فنجان سدیم کربنات
  •  ۱/۲ فنجان بوراکس
  •  ۱/۲ فنجان نمک خوراکی
  •  چند قطره اسانس مورد علاقه (مثلاً اسانس لیمو)

طرز تهیه:

  1. جوانه گندم را با آب خیلی کمی در آسیاب فرآوری کنید تا از آن شیرینی استخراج شود.
  2. مخلوطی از سدیم کربنات، بوراکس و نمک را با هم مخلوط کنید.
  3. جوانه گندم شیرین و مخلوط تهیه شده را به همراه اسانس مورد علاقه، به نرمی با هم مخلوط کنید.
  4. حجم مورد نیاز از صابون را در ماشین ظرفشویی قرار دهید و ظروف و تجهیزات آشپزخانه خود را به صورت معمول شستشو دهید.

در این روش، جوانه گندم به عنوان یک ماده پاک کننده، مواد رسوبی را از ظروف پاک می‌کند. سدیم کربنات به عنوان یک شوینده قوی عمل می‌کند و بوراکس به عنوان یک ماده تمیز کننده و ضد باکتری. نمک خوراکی به عنوان یک ماده پاک کننده با اسیدیته کم، کار می‌کند و اسانس مورد علاقه بوی خوشایندی به ظروف منتقل می‌کند.

طرز تهیه صابون ماشین ظرفشویی خانگی

تفاوت صابون ماشین ظرفشویی خانگی با صابون‌های تجاری

تفاوت صابون ماشین ظرفشویی خانگی با صابون‌های تجاری بستگی به روش تهیه و ترکیبات استفاده شده دارد. صابون‌های تجاری عموماً حاوی مواد شیمیایی پرطرفدار هستند که به منظور پاکسازی و ضدعفونی کردن ظروف مورد استفاده قرار می‌گیرند، درحالی که صابون ماشین ظرفشویی خانگی می‌تواند شامل مواد طبیعی و غیر شیمیایی مانند سدیم کربنات، سدیم بی‌کربنات، اسید سیتریک و آب باشد.

در حالی که صابون‌های تجاری کارآیی بالا و فعالیت کشنده دارند، صابون ماشین ظرفشویی خانگی ممکن است کارآیی کمتری داشته باشد اما مزیت اصلی آن این است که شامل مواد طبیعی و غیر شیمیایی است که می‌تواند به در ازای زمان تأثیر مثبت بر روی سلامتی خانواده شما داشته باشد.

همچنین، صابون ماشین ظرفشویی خانگی اغلب به صورت مایع تهیه می‌شود که می‌تواند طریقه استفاده آسان‌تری نسبت به صابون‌های تجاری داشته باشد. با این حال، صابون ماشین ظرفشویی خانگی ممکن است عمر مفید کمتری نسبت به صابون‌های تجاری داشته باشد و نیاز به استفاده بیشتری داشته باشد.

نکات تهیه صابون ماشین ظرفشویی خانگی

طرز تهیه صابون ماشین ظرفشویی خانگی به صورت دستی، یک فرآیند ساده است ولی برخی نکات قابل توجه در این فرآیند وجود دارند که باید به آنها توجه کرد. در زیر به برخی از این نکات اشاره می‌کنیم:

۱- استفاده از ماسک و دستکش: در هنگام تهیه صابون ماشین ظرفشویی به صورت دستی، بهتر است از ماسک و دستکش استفاده کنید تا پوست دستان شما در معرض تماس با مواد شیمیایی قرار نگیرد.

۲- استفاده از مواد خالص: برای تهیه صابون ماشین ظرفشویی خانگی باکیفیت، باید از مواد خالص و بدون تلفات استفاده کنید. همچنین، باید از ترکیب مواد به نسبت مناسب استفاده کنید تا صابون شما به خوبی عمل کند.

۳- تحریک کافی: برای تهیه صابون ماشین ظرفشویی به صورت دستی، باید مواد را به طور کامل با هم ترکیب کنید تا یک حالت همگن ایجاد شود. برای این کار می‌توانید از دستگاه‌های مخصوص تهیه صابون استفاده کنید و یا با استفاده از دست‌های خود، مواد را به طور کافی تحریک کنید.

۴- اضافه کردن اسانس گیاهی: در صورت تمایل به اضافه کردن اسانس گیاهی به صابون ماشین ظرفشویی، باید حتماً توجه کنید که مقدار آن را در نظر بگیرید. استفاده از مقدار زیادی اسانس می‌تواند باعث تغییر در خصوصیات صابون شود.

۵- ذخیره صابون در شیشه: پس از تهیه صابون ماشین ظرفشویی به صورت دستی، باید آن را در شیشه نگه‌داری کرده و در محیط خشک و خنک نگه‌داری کنید. همچنین، می‌توانید برای افزایش عمر مفید صابون، به آن یک ماده حافظه طبیعی مانند عصاره گل گاوزبان، اسطوخودوس و… اضافه کنید.

سخن آخر

با توجه به اینکه صابون ماشین ظرفشویی از وسایل اساسی در هر خانه است، اهمیت استفاده از یک صابون موثر و سالم بیشتر می‌شود. در این مقاله، طرز تهیه صابون ماشین ظرفشویی خانگی را بررسی کرده و نحوه تهیه هر کدام را شرح دادیم. استفاده از مواد شیمیایی، مواد طبیعی، صابون‌های دست‌ساز و حتی دستگاه‌های تصفیه آب، هر یک با داشتن ویژگی‌ها و مزایای خود، می‌توانند به عنوان گزینه‌های متنوعی برای تهیه صابون ماشین ظرفشویی مورد استفاده قرار گیرند. با استفاده از روش‌های مناسب و منابع قابل اعتماد، می‌توانید به راحتی یک صابون موثر و سالم را برای استفاده در ماشین ظرفشویی خود تهیه کنید. برای به دست آوردن صابون خانگی باکیفیت و راهنمای خرید ماشین ظرفشویی بوش می‌توانید از نمایندگی بوش در ایران کمک بگیرید.

سوالات متداول

برای تهیه صابون ماشین ظرفشویی خانگی، می‌توانید از ترکیب چند ماده شیمیایی نظیر کربنات سدیم، سولفات سدیم، کربوکسی متیل سلولز و … استفاده کنید.
بله می‌توانید صابون مایع ماشین ظرفشویی را خودتان تهیه کنید. برای این کار می‌توانید از موادی مانند آب، سولفات لوریل سدیم، کربوکسی متیل سلولز و… استفاده کنید.
بله صابون ماشین ظرفشویی خانگی نیز مانند صابون‌های تجاری به خوبی عمل می‌کند. با این حال، باید به این نکته توجه داشت که ممکن است عمر مفید این نوع از صابون کمتر از صابون‌های تجاری باشد.

بله اسانس‌های گیاهی مانند روغن‌های اسطوخودوس، نعناع فلفلی، لیمو و… می‌توانند به عنوان مواد افزودنی در تهیه صابون ماشین ظرفشویی مورد استفاده قرار بگیرند. این مواد افزودنی می‌توانند به صابون شما بوی خوبی بدهند و از ظرفشویی شما درخشان‌تر شود.

برای تهیه صابون ماشین ظرفشویی به صورت دستی، می‌توانید از ترکیب آب، سولفات لوریل سدیم، کربنات سدیم، کربوکسی متیل سلولز و… استفاده کنید. سپس این مواد را با هم مخلوط کنید.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *