چگونه مصرف برق یخچال فریزر را کاهش دهیم؟

چگونه مصرف برق یخچال فریزر را کاهش دهیم

یخچال فریزر یکی از ضروری‌ترین لوازم خانگی است که به طور مداوم به جریان برق وصل بوده و بخشی از هزینه قبض برق خانه را به خود اختصاص می‌دهد. خوشبختانه این روزها با توسعه تکنولوژی، محصولاتی روانه بازار شده‌اند که از نظر میزان مصرف انرژی شرایط بهتری نسبت به یخچال فریزرهای قدیمی دارند. اما به هر حال هر مدل یخچال فریزر با توجه به تکنولوژی ساختی که در آن به کار رفته، مصرف انرژی متغیری دارد. اگر می‌خواهید هزینه قبوض خود را کمی کاهش دهید، راهکارهای زیادی وجود دارند که می‌توانید از طریق آن‌ها روی مصرف برق یخچال فریزر خود کنترل داشته باشید. در این مطلب با موثرترین و در عین حال راحت‌ترین روش‌ها جهت کاهش مصرف برق یخچال فریزر آشنا می‌شویم.

کاهش مصرف برق یخچال فریزر

امروزه منابع انرژی بیش از هر زمان دیگری در خطر نابودی هستند و می‌توان گفت ما در عصر بحران انرژی زندگی می‌کنیم. به همین دلیل است که مصرف انرژی باید به شکلی برنامه ریزی شده صورت گیرد تا نسل‌های آینده نیز بتوانند از این منابع به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. یخچال فریزر یکی از وسایل پرکاربرد و مهم است که چیزی حدود ۳۰ درصد از کل میزان مصرف انرژی در هر خانه مربوط به آن می‌شود.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید روش‌ها و راهکارهایی وجود دارند که می‌توان به کمک آن‌ها، باعث کاهش مصرف برق یخچال فریزر شد. محصولاتی که امروزه به بازار عرضه می‌شوند همگی دارای برچسب مصرف انرژی هستند. این به خریداران کمک زیادی می‌کند تا بتوانند متناسب با رده انرژی یخچال فریزرها، مناسب‌ترین نوع آن را خریداری کنند.

یکی از مهم‌ترین دلایل فروش بالای انواع یخچال و فریزر بوش همین کم مصرف بودن آن‌هاست. اغلب این محصولات در رده انرژی ++A قرار دارند و این یعنی محصولات این برند از نظر مصرف انرژی به بهینه‌ترین شکل ممکن عمل می‌کنند. اما با این وجود هم همچنان روش‌هایی وجود دارند که می‌توانید به کمک آن‌ها مصرف انرژی یخچال فریزر را کمتر کنید. در ادامه با این روش‌ها آشنا می‌شویم.

توجه به دمای محیط

یکی از راهکارهایی که به شما در کاهش مصرف برق یخچال فریزر کمک زیادی می‌کند، این است که به دمای محیطی که در آن یخچال فریزر را قرار می‌دهید توجه کنید. درست است که یخچال فریزر نیز مانند هر وسیله دیگری در فضای آشپزخانه قرار می‌گیرد. اما بهتر است مکانی را در آشپزخانه برای آن در نظر بگیرید که از نظر دمایی شرایط مطلوبی داشته باشد.

بهتر است یخچال فریزر را کنار وسایل گرمایشی مانند اجاق گاز، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی قرار ندهید. حتی در مواردی مشاهده شده که علاوه بر این وسایل، رادیاتور شوفاژ نیز در آشپزخانه نصب شده است که می‌تواند گرمای زیادی تولید کند. بنابراین تا حد امکان یخچال فریزر را از این تجهیزات دور نگه دارید.

نکته دیگری که توجه به آن خالی از لطف نیست این موضوع می‌باشد که نباید یخچال فریزر در معرض مستقیم نور خورشید باشد. قرار گرفتن در برابر نور خورشید یعنی جذب گرمای بیشتر که این موضوع روی افزایش مصرف انرژی یخچال فریزر تاثیر خواهد گذاشت.

کاهش مصرف برق یخچال فریزر

اطمینان از سالم و تمیز بودن لاستیک درب یخچال فریزر

نوار لاستیکی که اطراف درب یخچال فریزر قرار گرفته برای محکم شدن درب و عدم تبادل هوا بین فضای داخلی و خارجی یخچال فریزر کاربرد دارد. اگر این لاستیک انعطاف‌پذیری و سلامت خود را از دست دهد، احتمال اینکه هوای خنک درون فضای یخچال فریزر به بیرون منتقل شود وجود دارد. با هدر رفت هوای خنک، موتور دستگاه باید بیشتر تلاش کند تا دمای فضای داخلی را سرد نگه دارد. این فشاری که به دستگاه وارد می‌شود، انرژی زیادی را صرف خواهد کرد.

بنابراین برای کاهش مصرف برق یخچال فریزر باید از سلامت نوار لاستیکی اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که درب یخچال فریزر همیشه محکم و سفت بسته شده باشد. همچنین کثیف بودن لاستیک اطراف درب هم می‌تواند باعث افزایش مصرف انرژی شود. اگر به صورت مرتب این لاستیک را تمیز کنید، میزان چسبندگی آن بیشتر شده و هوای داخل یخچال به بیرون هدایت نخواهد شد. بنابراین شما با یک رسیدگی جزئی می‌توانید تا حد زیادی از هدررفت انرژی جلوگیری کنید.

باز و بسته نکردن بیش از حد درب یخچال فریزر

برخی از افراد عادت دارند بدون دلیل در طول روز بارها و بارها درب یخچال فریزر را باز و بسته کنند. این باز و بسته‌ کردن‌های پیاپی انرژی زیادی از دستگاه می‌گیرد. در واقع یخچال فریزر برای اینکه بتواند دمای داخلی خود را سرد و خنک نگه دارد مداوم کار می‌کند و اگر شما دائما در حال باز و بسته کردن درب آن باشید، این انرژی را به راحتی هدر می‌دهید و نتیجه دقیقا همان خواهد شد که در مورد قبل اشاره کردیم.

بنابراین توصیه می‌کنیم برای کاهش مصرف برق یخچال فریزر تا حد امکان و بدون دلیل درب این وسیله را باز نکنید. اگر یخچال فریزر شما دارای آبسردکن نیست و شما در طول روز بارها برای نوشیدن آب سرد درب یخچال را باز می‌کنید، بهتر است به جای این کار از یک کلمن استفاده کنید.

البته هزینه کردن برای خرید یک یخچال فریزر دوقلو مجهز به آبسردکن در طول زمان ارزشش را خواهد داشت. قیمت یخچال دوقلو بوش بسته به امکانات و مدل آن متفاوت است. اما با خرید یک محصول این چنینی می‌توانید به شکل چشمگیری از هزینه قبوض خود کم کنید.

انتخاب یخچال با اندازه و ظرفیت مناسب

حتما در انتخاب یخچال فریزر به تعداد اعضای خانواده خود توجه داشته باشید. دلیلی ندارد برای یک خانواده کم جمعیت به سراغ یخچال فریزرهای بسیار بزرگ بروید که تنها برق زیادی برای نگهداری مواد غذایی مصرف می کنند.

قرار ندادن غذای گرم درون یخچال

یکی از اشتباهات رایجی که برخی از کاربران مرتکب می‌شوند و متاسفانه در جریان اثرات منفی آن روی عملکرد یخچال فریزر نیستند، این است که غذای گرم و یا حتی داغ را داخل یخچال قرار می‌دهند. با قرار دادن غذای گرمی که هنوز از حرارت نیفتاده، شما، هم مصرف انرژی دستگاه را بالا می‌برید و هم باعث کاهش طول عمر آن می‌شوید.

وقتی داخل یخچال غذای گرمی قرار می‌دهید، یخچال برای اینکه بتواند این غذا را خنک کند به انرژی بیشتری نیاز خواهد داشت و طبیعتا برق مصرفی آن نیز بیشتر خواهد شد. این یکی از ساده‌ترین راهکارهایی است که می‌توانید با رعایت آن، اقدام به کاهش مصرف برق یخچال فریزر کنید.

برفک‌زدایی یخچال فریزر

برفک یخچال فریزر زمانی ایجاد می‌شود که هوای سرد داخل دستگاه با هوای گرم یا رطوبت بیرونی ترکیب می‌شوند و نهایتا به شکل برفک در بخش‌های مختلفی از یخچال فریزر خود را نشان می‌دهند. بیش از حد برفک گرفتن یخچال فریزر انرژی زیادی از آن صرف می‌کند و باعث افزایش مصرف برق می‌شود. بنابراین یکی از راهکارهایی که می‌توانید از طریق آن، میزان مصرف برق یخچال فریزر خود را کاهش دهید، این است که به صورت دوره‌ای و هر چند وقت یکبار آن را برفک‌زدایی کنید.

البته این روزها محصولات جدیدی به بازار عرضه شده‌اند که دارای سیستم برفک‌زدایی خودکار هستند. چه از این بهتر. نمایندگی یخچال و فریزر بوش مجموعه‌ای از بهترین مدل‌های یخچال فریزر دوقلو با سیستم برفک‌زدایی اتوماتیک را به بازار عرضه می‌کند. در این مورد شما نیازی به برفک‌زدایی دستی نخواهید داشت و دستگاه به صورت خودکار این کار را انجام می‌دهد.

دیگر راهکارها برای کاهش مصرف برق یخچال فریزر

در اینجا به صورت موردی با چند راهکار موثر دیگر جهت کاهش مصرف برق یخچال فریزر آشنا می‌شویم. این موارد به شرح زیر هستند:

  • بررسی وضعیت و تنظیم بودن ترموستات یخچال فریزر
  • اطمینان از تراز بودن یخچال فریزر در محلی که نصب شده است.
  • پر کردن فضاهای خالی درون یخچال فریزر (البته به اندازه کافی و استاندارد)
  • بررسی دمای دستگاه و اطمینان از استاندارد بودن آن
  • سرویس دهی کامل یخچال فریزر هر یک سال یک بار
  • ایجاد یک فاصله ده سانتی متری بین دیوار و یخچال
  • چیدمان اصولی و درست مواد غذایی و ظروف درون یخچال فریزر

نتیجه گیری

برای کاهش مصرف برق یخچال فریزر، راهکارهای بسیار ساده‌ای وجود دارند. در واقع این راهکارها نکات طلایی هستند که با رعایت آن‌ها می‌توان به شکل چشمگیری میزان مصرف انرژی را کنترل و مدیریت کرد. از جمله این راهکارها عبارتند از: پر کردن به اندازه فضای یخچال از مواد غذایی، تراز کردن یخچال فریزر در محل نصب، سرویس دهی دوره‌ای، قرار ندادن مواد غذایی گرم درون یخچال فریزر، برفک زدایی، باز و بسته نکردن مداوم یخچال فریزر، اطمینان از سالم بودن لاستیک اطراف درب یخچال و… .

سوالات متداول

روش‌های زیادی برای کاهش مصرف برق یخچال فریزر وجود دارند. مجموعه این اقدامات در کنار هم کمک می‌کنند تا یخچال فریزر شما به شکلی بهینه‌تر از حالت عادی کار کند. از جمله این روش‌ها عبارتند از: برفک‌زدایی مرتب یخچال فریزر، باز و بسته نکردن مداوم درب یخچال فریزر، قرار ندادن غذای گرم درون یخچال، قرار دادن یخچال در یک فضای خنک، سرویس دهی دوره‌ای یخچال فریزر و… .

نوار لاستیکی که دور درب یخچال فریزر قرار گرفته نقش یک محافظ و عایق را ایفا می‌کند تا از خروج هوای سرد به بیرون جلوگیری به عمل آورد. در واقع به واسطه این نوار لاستیکی تبادل هوا بین فضای داخل یخچال فریزر و بیرون آن امکان‌پذیر نخواهد بود. اینگونه یخچال فریزر انرژی کمتری برای خنک نگه داشتن خود صرف می‌کند و برق کمتری مصرف می‌شود.

وقتی ظروف به درستی درون یخچال فریزر قرار بگیرند، گردش هوا بهتر انجام می‌شود و اینگونه یخچال فریزر برای سرد نگه داشتن فضای داخلی خود به انرژی کمتری نیاز خواهد داشت.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *