نمادهای شستشوی لباس

نمادهای شستشوی لباس

اولین حرکتی که معمولا هر یک از ما برای انجام بهتر بسیاری از کارها مانند؛ رانندگی و … انجام می‌دهیم شناخت قواعد و قوانین و دستورالعمل‌های مربوط به آن کار است، این مسئله در مورد نحوه شستشو و نگه‌داری از لباس‌ها نیز صدق می‌کند. اگرچه بیشتر افراد بدون توجه به این موضوع، به شکلی سرسری لباس‌هایشان را شسته، خشک کرده و تن می‌کنند، اما بد نیست بدانید که عدم توجه به نمادهای شستشوی لباس ها علاوه بر اینکه به بافت و منافذ پارچه آسیب می‌زند، موجب بد فرم شدن و کاهش دوام آن‌ها نیز می‌شود، بدین منظور ما قصد داریم در این مطلب، به‌طور کامل و جامع درباره انواع نمادهای شستشوی لباس و کاربرد آن‌ها توضیح دهیم.

علائم و نمادهای موجود روی لباس نشان‌ دهنده چیست؟

قطعا زمان خرید لباس‌های نو و جدید، یکسری علائم و نشانه‌ها که معمولا روی اتیکت یا قسمت داخلی لباس چاپ می‌شوند به چشمتان خورده است. این نمادها و علائم، براساس استانداردهای بین المللی تهیه‌ شده و در واقع زبانی تصویری و مشترک برای انتقال نکاتی درباره شرایط نگه‌داری، نحوه اتو زدن و شستشوی لباس و پارچه به خریداران و مصرف کنندگان است.

نماد شستشو لباس

علائم مراقبتی هنگام شستشوی لباس

این نمادها که به شکل یک تشت نمایش داده می‌شوند، بیانگر این موضوع هستند که، چگونه باید لباس خود را شستشو دهید. اهمیت این علائم زمانی بیشتر می‌شود که قصد دارید لباس خود را با ماشین لباسشویی بوش بشوئید!

اینجاست که به جای تردید درباره اینکه؛ آیا شستن لباسم با ماشین لباسشویی به بافت آن آسیب می‌زند یا خیر؟ خیلی راحت می‌توانید از راهنمای علائم درج شده روی برچسب لباس کمک گرفته و با اطمینان خاطر کار شستشو را انجام دهید.

  • نماد تشت خالی: این علامت نشان می‌دهد که شما می‌توانید لباس خود را با ماشین لباسشویی آبشویی کنید.
  • نماد ضربدر روی تشت: همانطور که می‌دانید علامت ضربدر نشان از بازدارندگی دارد، بنابراین این نماد بیانگر آن است که به هیچ عنوان اجازه ندارید خودتان لباس را شستشو دهید. بدین ترتیب بهتر است هرگز وسوسه شستن این لباس‌ها با دست یا ماشین لباسشویی به سرتان نزند! بهترین کار برای شستشوی لباس‌هایی با این نماد، سپردن آن‌ها به دست مسئولان خشکشویی است.
  • نماد دست داخل تشت: این نماد به زبانی ساده می‌گوید که؛ فقط اجازه شستن لباس با دست را دارید، بنابراین شستشوی آن با ماشین لباسشویی به بافت پارچه آسیب می‌زند.
  • نماد تک دایره داخل تشت: در بعضی از لباس‌ها دمای استاندارد برای شستشوی لباس، با نماد دایره نشان داده می‌شود. تک دایره داخل تشت نشان از شستن لباس با دمای پائین دارد.
  • نماد دو دایره داخل تشت:نماد تک دایره، دمای ۳۰ درجه را برای شستشوی لباس مناسب می‌داند بدین ترتیب به ازا هر دایره اضافه، ۱۰ درجه به دمای استاندارد افزوده می‌شود. به‌طور کلی علامت دو دایره یعنی شستن لباس باید با دمایی متعادل و متوسط انجام شود.
  • نماد سه دایره داخل تشت: این علامت از سری نمادهای شستشوی لباس، شستن آن با دمای بالا را مجاز می‌داند.
  • نماد عدد دما: برخی تولید کنندگان پوشاک، به جای علامت دایره از نماد عدد دما برای نشان دادن میزان دمای استاندارد برای شستشوی لباس استفاده می‌کنند، بدین شکل عدد درج شده نشان‌دهنده مناسب‌ترین دما برای شستن لباس است.
  • نماد یک خط زیر تشت: اگر لباسی از جنس الیاف مصنوعی دارید این نماد حسابی به کارتان می‌آید. لوگو خط زیر تشت، میزان دور مناسب برای شستن لباس با لباسشویی را نشان می‌دهد، بنابراین پارچه دیگر چروک نمی‌شود.
  • نماد دو خط زیر تشت: این نماد روی برچسب پارچه‌های ظریف مانند ابریشم و … نمایش داده می‌شود، پس برای شستن آن‌ها باید از ملایم‌ترین برنامه لباسشویی استفاده کنید.
  • نماد چلاندن لباس همراه با ضربدر: پیام این نماد کاملا واضح است؛ از چلاندن لباس پس از شستشو خودداری کنید.

نمادهای شستشوی لباس

علائم شستشو با سفید کننده‌ها

معمولا خانم‌ها علاقه زیادی به استفاده از سفید کننده برای شستشو و تمیز کردن لباس‌های سفید رنگ خود دارند اما واضح است که ماهیت شیمیایی و اسیدی این مواد ممکن است به بافت و منافذ ‌پارچه آسیب بزند، بنابراین بهتر است قبل از استفاده از سفید کننده‌ها، به پیام نمادهای مثلث حک ‌شده روی برچسب لباس دقت کنید.

  • نماد تک مثلث: استفاده از سفید کننده مجاز است.
  • نماد ضربدر روی مثلث: اجازه استفاده از سفید کننده را ندارید.
  • نماد Cl داخل مثلث: علامت Clبه معنای کلر است، این نماد داخل مثلث یعنی می‌توانید از سفید کننده با ترکیبات کلردار استفاده کنید.
  • نماد دو خط مورب داخل مثلث: برعکس مورد قبل، این لوگو نشان دهنده عدم استفاده از سفید کننده‌های دارای کلر است.

علائم خشک کردن لباس

قطعا یکی از مراحل مهم در پروسه شستشو و پاکیزگی لباس‌ها، نحوه خشک کردن آن‌ها است. رطوبت زدایی و خشک کردن درست و اصولی لباس‌ها مانع از چروک شدن آن‌ها می‌شود، پس برای داشتن لباس‌هایی تمیز و زیبا، بهتر است به علامت مربع از سری نمادهای شستشوی لباس توجه کنید.

  • علامت مربع یا علامت یک مربع و یک دایره مماس در آن: این علامت یعنی مجاز به استفاده از خشک‌کن هستید، بنابراین با توجه به رهنمودهای راهنمای خرید ماشین لباسشویی بوش درباره نحوه استفاده از خشک‌کن دستگاه خود، لباس‌هایتان را رطوبت‌زدایی کرده و خشک نمائید.
  • علامت ضربدر روی مربع یا ضربدر روی دایره مماس با مربع: این نماد یعنی نباید از خشک‌کن برای خشک کردن لباستان استفاده کنید.
  • علامت دایره داخل مربع: دایره‌ها نماد دما هستند، وجود تک دایره یعنی خشک‌کن باید با دمای پائین کار کند.
  • علامت دو دایره داخل مربع: این نماد یعنی از خشک‌کن با دمای متوسط استفاده کنید.
  • علامت سه دایره داخل مربع: سه دایره یعنی می‌توانید از بالاترین حد دمای خشک‌کن خود استفاده کنید.
  • علامت یک خط زیر مربع: این نماد نشان می‌دهد که می‌توانید همزمان با خشک‌کن از برنامه‌های ضد چروک با چرخش استاندارد ماشین لباسشویی نیز کمک بگیرید.
  • علامت دو خط زیر مربع: این لوگو بیانگر این نکته است که پارچه ظریف بوده بنابراین باید بدون هیچگونه چرخش خشک شود.‌
  • علامت منحنی داخل مربع: این نماد بیان کننده این موضوع است که اجازه آویزان کردن لباس روی بند به منظور خشک شدن آن را دارید.
  • علامت خط وسط مربع: برخلاف تصور اغلب خانم‌ها که فکر می‌کنند مجاز به آویزان کردن هر نوع لباس پس از شستشو هستند این علامت به شما می‌گوید که برای خشک کردن لباس مذکور نباید از شیوه آویزان کردن آن استفاده کنید.
  • علامت سه خط داخل مربع: طبق این نماد اجازه دارید لباس را در فضای باز بیرون خشک کنید.
  • علامت سه خط اریب داخل مربع: نماد سه خط اریب نشان می‌دهد که تنها می‌توانید لباس‌هایتان را زیر سایه و بدون از نور مستقیم خورشید خشک‌ کنید.

علائم اتو کردن پارچه و لباس

یکی از جالب‌ترین نمادهای شستشوی لباس، علامت اتو روی برچسب آن است. قطعا داشتن لباس‌هایی مرتب و بدون چروک نشان دهنده آن بخش از شخصیت ‌ما است که پیام پاکیزگی و بهداشت را به دیگران صادر می‌کند.

از آنجائیکه برند معتبر لوازم خانگی بوش در کنار سایر تولیدات خود اتوهایی بسیار باکیفیت و کاربردی را نیز تولید می‌کند شما می‌توانید برای داشتن لباس‌هایی مرتب و بدون چروک با استفاده از اتوهای بوش از نمادهای زیر برای اتوکشی راحت‌ و اصولی‌ لباس‌ها کمک بگیرید.

  • نماد اتو: سمبل اتو روی برچسب لباس یعنی، شما اجازه استفاده از تو برای رفع چروک‌های لباس را دارید.
  • نماد ضربدر روی اتو: این علامت یعنی دما و حرارت اتو برای لباس مضر است و به بافت آن آسیب می‌زند.
  • نماد ستاره یا سه خط مورب زیر اتو: این علامت نشان می‌دهد که به هیچ عنوان نباید از حالت بخار برای اتوکشی استفاده کنید.
  • نماد تک دایره داخل اتو: طبق این لوگو باید از پائین‌ترین دمای دستگاه که معمولا ۱۲۰ درجه است برای اتوکشی لباس‌ها استفاده کنید.
  • نماد دو دایره داخل اتو: متوسط دما برای اتوکشی لباس طبق این نماد، تنها حدود ۱۵۰ درجه است.
  • نماد سه دایره داخل اتو: باتوجه به این علامت شما مجاز هستید از بالاترین دمای دستگاه برای اتوکشی و صاف کردن لباس خود استفاده کنید.

علائم شستشو لباس

علائم مربوط به خشکشویی پارچه و لباس

این بخش از نمادهای شستشوی لباس، بیشتر مربوط به اپراتورهای خشکشویی است. این افراد قاعدتا باید قبل از انجام مراحل خشکشویی توصیه‌های درج شده روی برچسب لباس‌ها را در نظر بگیرند. اگر شما عادت دارید که کار شستشوی لباس‌های خود را به مسئولین خشکشویی بسپارید بهتر است قبل از تحویل آن‌ها به متصدی مربوطه، نمادهای روی اتیکت لباس را نگاهی بیندازید تا در صورت لزوم، تذکرات لازم را به وی گوشزد کنید.

  • علامت دایره خالی: این نماد هشداری مبنی بر عدم آبشویی لباس است، بنابراین برای پاکیزه کردن آن تنها باید لباستان را خشکشویی کنید.
  • علامت ضربدر روی دایره: این نماد برعکس مورد قبل، بیانگر این پیام است که تنها مجاز به آبشویی لباس بوده و نباید آن‌ را خشکشویی کرد.
  • حرف A داخل نماد دایره: این علامت نشان می‌دهد که متصدی خشکشویی می‌تواند بدون هیچ دغدغه، از هر نوع مواد شوینده و حلال برای شستشوی لباستان استفاده کند.
  • حرف P داخل نماد دایره: این حرف انگلیسی بدین معنی است که مسئول خشکشویی برای شستشوی لباس‌ها تنها مجاز به استفاده از مواد شوینده و حلال‌های کلردار است.
  • حرف F داخل نماد دایره: علامت اف نشان می‌دهد که خشکشویی برای شستن لباس فقط می‌تواند از حلال‌ها و مواد حاوی پترولیوم استفاده کند.
  • حرف P با یک خط زیر دایره: طبق این علامت، شستشو با مواد حاوی کلر باید در نهایت ملایمت و لطافت انجام شود.
  • حرف F با یک خط زیر دایره: این نماد نیز می‌گوید که پروسه شستشوی لباس‌ها با ماده پترولیوم باید به آهستگی و با احتیاط کامل صورت گیرد.

جمع بندی

اگر تا به حال صابون رنگ دادن لباس‌هایتان به یکدیگر به تنتان خورده است و یا پس از شستشو متوجه خراب شدن شکل و شمایل آن‌ها شده‌اید پیشنهاد می‌کنیم، مطلب بالا را که در آن درباره نمادهای شستشوی لباس توضیح دادیم را مطالعه کنید چرا که حتی اگر شما بهترین لباسشویی بوش از نمایندگی بوش در تهران را نیز خریداری کرده باشید تا زمانیکه به اصول شستشوی صحیح لباس‌ها مطابق با رهنمودهای درج شده روی برچسب اتیکت آن‌ها آگاه نباشید، هرگز از نتیجه کار راضی نخواهید بود.

سوالات متداول

همانطور که در متن اشاره کردیم، این علامت نشان دهنده امکان شستشوی لباس با دمای بالا است. در بعضی از لباس‌ها این نماد با سه دایره و در برخی دیگر با شش دایره نمایش داده می‌شود که پیام هر دو یکی است.
بله طبق استانداردهای جهانی، تمامی تولیدکنندگان پوشاک و منسوجات  موظف به استفاده از این نمادهای واحد و مشترک هستند، بدین ترتیب خریدار در هر جای جهان، فارغ از زبان و … می‌تواند دستورالعمل‌های درج شده را به‌ راحتی درک کرده و به کار گیرد.
معمولا چون لباس‌های مجلسی پارچه هایی ظریف و حساس دارند بهتر است از شستن آن‌ها با لباسشویی خودداری کنید. البته بهترین کار قبل از هر اقدامی، بررسی اتیکت یا برچسب چاپ شده کنار لباس است که به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید آیا اجازه شستن لباستان با ماشین لباسشویی را دارید یا خیر.
امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *