10 اشتباه رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی و راه حل آن ها

10 اشتباه رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی و راه حل آن ها

ماشین ظرفشویی یکی از وسایل بسیار کاربردی و ارزشمند در هر خانه‌ای است که می‌تواند عملیات شستشوی ظروف را سرعت بخشیده و مدت زمان حضور در آشپزخانه را برای بانوان کمتر کند. این دستگاه‌ها در برندها و مدل‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند و هر کدام نیز دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند. ماشین ظرفشویی بوش یکی از بهترین و بادوام‌ترین محصولات عرضه شده به بازار است که می‌توانید انواعی از بهترین مدل‌های آن را از طریق نمایندگی بوش در ایران تهیه کنید. اما ماشین ظرفشویی هر چقدر هم که باکیفیت باشد، در صورت استفاده نادرست دچار خرابی و آسیب می‌شود. از این رو می‌بایست روش استفاده صحیح از آن را به درستی فراگرفت. در این مطلب می‌خواهیم شما را با رایج‌ترین اشتباهات استفاده از ماشین ظرفشویی آشنا کنیم.

وقتی که شما ماشین ظرفشویی میخرید، باید حواستان جمع باشد که از آن استفاده درست و صحیح داشته باشید. در واقع اگر استفاده درستی از ماشین ظرفشویی صورت نگیرد، ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری به آن برسد و پول زیادی که هزینه کرده‌اید و ماشین ظرفشویی را خریدید، هدر می‌رود. بعضی از اشتباهات هستند که در بین اکثر افراد جزو اشتباهات رایج به شمار می‌آیند و شاید خیلی از شما هم که ماشین ظرفشویی دارید این اشتباهات را مرتکب شوید اما ندانید که اشتباه کرده‌اید‌. به خاطر همین تصمیم گرفتیم که راجع به اشتباهات رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی با شما صحبت کنیم و اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. پس تا انتها ما را همراهی کنید تا اگر چنین خطاهایی مرتکب می‌شوید، بتوانید از آنها جلوگیری کنید.

اشتباهات استفاده از ماشین ظرفشویی

اشتباهات رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی

بهتر است که همین اول سر اصل ماجرا برویم و در مورد اشتباهات رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی صحبت کنیم. این اشتباهات ممکن است در مورد هر برندی اتفاق بیافتد؛ مثلا اگر ماشین ظرفشویی بوش خریداری کرده باشید که یکی از بهترین انواع ماشین ظرفشویی هست؛ باز هم وجود این اشتباهات ممکن است که به این دستگاه آسیب وارد کند. پس حواستان را جمع کنید و این موارد را جدی بگیرید.

اشتباهات استفاده از ماشین ظرفشویی می‌توانند طول عمر و دوام دستگاه را تا حد زیادی کاهش دهند. همچنین این اتفاق باعث می‌شود تا ماشین ظرفشویی نتواند به خوبی ظروف را شسته و لکه‌ها را از سطوح آن‌ها پاک کند. بنابراین لازم است پیش از خرید ماشین ظرفشویی، روش صحیح استفاده از آن را فرا بگیرید. یکی از بهترین مدل‌های ظرفشویی عرضه شده به بازار، ماشین ظرفشویی بوش است که در ساخت آن از بهترین و باکیفیت‌ترین قطعات استفاده می‌شود.

این محصولات از نظر کارایی، دوام و طول عمر در سطوح بسیار بالایی قرار دارند. البته لازم است برای خرید این محصولات، حتما آن‌ها را از نمایندگی‌های معتبر همچون خانه بوش تهیه کنید. اما همین محصولات باکیفیت و مطمئن نیز در صورت ‌عدم استفاده درست، دچار مشکلات بزرگی می‌شوند. در صورتی که تمایل دارید طول عمر ماشین ظرفشویی خود را افزایش دهید، لازم است با اشتباهات استفاده از ماشین ظرفشویی به خوبی آشنا شوید.

گاهی اوقات ممکن است به طور ناخواسته مرتکب این اشتباهات شوید و ناآگاهانه صدمات جبران ناپذیری را به ماشین ظرفشویی خود بزنید. این موضوع می‌تواند خسارات مالی زیادی را برای شما به دنبال داشته باشد. پس برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی می‌خواهیم چند مورد از مهم‌ترین اشتباهات استفاده از ماشین ظرفشویی را معرفی کنیم.

استفاده از مواد شوینده نامناسب برای ماشین ظرفشویی

یکی از مهم‌ترین اشتباهات استفاده از ماشین ظرفشویی، استفاده از مواد شوینده‌ای است که به هیچ عنوان برای استفاده در ماشین ظرفشویی فرموله نشده‌اند. برخی از افراد بدون توجه به این موضوع از هر ماده شوینده‌ای که در دسترس باشد، برای شستن ظروف استفاده می‌کنند. اما بایستی بدانید این اقدام می‌تواند در گذر زمان آسیب‌های بسیار جدی به ماشین ظرفشویی وارد کند.

بهتر است بدانید که تمامی ترکیبات و مواد ورودی به داخل ماشین ظرفشویی بر روی نحوه عملکرد آن تاثیر مستقیم می‌گذارند. ماشین‌های ظرفشویی روی حالت خاصی تنظیم می‌شوند و نحوه طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که بتوانند تنها در شرایطی خاص بهترین راندمان کاری را از خود به نمایش بگذارند. زمانی که مواد شوینده نامرغوب و نامناسب را درون محفظه مخصوص ماشین ظرفشویی می‌ریزید، نوع شستشو و تنظیمات ماشین را دچار مشکل می‌کنید. به این شکل، دستگاه از حالت از پیش تنظیم شده خارج می‌شود.

وقتی ماشین ظرفشویی میخرید، بسیار مهم است که بدانید داخل آن چه موادی استفاده می‌کنید. تمام مواد ورودی می‌تواند روی عملکرد ماشین ظرفشویی‌تان تاثیرگذار باشد. استفاده از مواد شوینده نامناسب و غیرمرغوب به ماشین ظرفشویی آسیب وارد می‌کند، نوع شستشو را تغییر می‌دهد و از حالت تعادل و از پیش تنظیم شده خارج می‌شود. پس فقط باید از مواد مخصوص استفاده کنید و از مواد شوینده دیگر مثل مایع ظرفشویی دستی استفاده نکنید؛ زیرا تولید بیش از حد کف باعث می‌شود که به دستگاه آسیب وارد شود. البته به غیر از مایع ظرفشویی دستی، موارد دیگری هم هستند که ممکن است به دستگاه آسیب وارد کنند؛ پس نباید ریسک کنید.

همچنین اگر تصور می‌کنید کف بیش از حد می‌تواند ظروف را تمیزتر کند، بایستی بگوییم سخت در اشتباه هستید. این موضوع زمانی که می‌خواهید از ماشین ظرفشویی برای شستن ظروف خود استفاده کنید، کارایی چندانی ندارد. لازم است حتما از شوینده‌های مناسبی که به طور اختصاصی برای استفاده در ماشین ظرفشویی تولید شده‌اند استفاده کنید.

بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم به هیچ عنوان از مواد شوینده دستی همچون تایدهای دستی و قرص‌ها و پودرهای نامرغوبی که تاریخ مصرف آن‌ها گذشته است استفاده نکنید. شوینده‌های تقلبی آسیب‌های جدی به ماشین ظرفشویی وارد می‌کنند. نکته پایانی در این مورد اینکه حتما مخزن شوینده ظرفشویی را به اندازه کافی پر کنید. نه بیشتر و نه کمتر.

عدم استفاده از خشک کن

یکی دیگر از اشتباهات استفاده از ماشین ظرفشویی که برخی افراد مرتکب آن می‌شوند، عدم استفاده از خشک کن دستگاه است. عده‌ای این مسئله را جدی نمی‌گیرند. اگر تمایل دارید پس از پایان یافتن کار ماشین ظرفشویی، ظروف شما بدون هیچ لکه یا کثیفی از آن خارج شوند، لازم است حتما از خشک کن دستگاه استفاده کنید. اگر این کار را انجام ندهید، با دو مشکل بزرگ مواجه خواهید شد. اولین مشکل وجود لکه و قطرات آب روی ظروف است که در این حالت مجبور هستید خودتان اقدام به خشک کردن ظروف کنید.

مشکل بعدی اینکه ظروف شیشه‌ای به سرعت لکه آب و رسوب را به خود جذب کرده و در گذر زمان کدر می‌شوند. اگر می‌خواهید از این مسئله جلوگیری کنید، حتما گزینه خشک کن ماشین ظرفشویی را به کار بگیرید. خشک کن دستگاه علاوه بر اینکه آب اضافی موجود روی ظروف را می‌گیرد، از چسبیدن رسوبات به ظروف نیز جلوگیری می‌کند.

چیدمان نادرست ظروف در ماشین ظرفشویی

چیدمان نامناسب هم از آن دست اشتباهات استفاده از ماشین ظرفشویی است که می‌تواند در عملکرد دستگاه مشکل ایجاد کرده و کیفیت شستشوی ظروف را کاهش دهد. این موضوع هیچ ارتباطی به نوع و مدل ماشین ظرفشویی ندارد. این نکته کاربردی در راهنمای خرید ماشین ظرفشویی بوش و هر محصول دیگر توسط فروشندگان محصول به خریداران آن ارائه می‌شود.

شما باید هر کدام از ظروف را سر جای خودش قرار دهید، زیرا نحوه توزیع آب، متناسب با آن ظروف تعبیه شده و اگر آن را رعایت نمی‌کنید، منتظر هم نباشید که ظروف خیلی تمیزی تحویل بگیرید.

پس اگر سلامت و طول عمر دستگاه برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است، بهتر است حتما نحوه چیدمان درست ظروف را آموزش ببینید. قرار دادن ظروف در جایگاه نادرست باعث می‌شود تا ظروف به درستی شسته نشوند. سیستم توزیع آب در ماشین‌های ظرفشویی به گونه‌ای تنظیم شده که ظروف را متناسب با جایگاه آن‌ها آبکشی می‌کند. بنابراین وقتی هر ظرف در جایگاه درست خود قرار می‌گیرد، می‌تواند در چرخه شستشو به درستی لکه گیری شده و کاملا تمیز شود.

پر کردن بیش از اندازه ماشین ظرفشویی

ماشین‌های ظرفشویی ظرفیت و گنجایش مخصوصی دارند و نباید بیش از این ظرفیت پر شوند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از قرار دادن ظروف در طبقات ماشین ظرفشویی یک یا دو ظرف در نهایت باقی بمانند. این موضوع برای برخی وسوسه برانگیز است که این ظروف اضافی را نیز به نحوی درون دستگاه جای دهند تا دیگر نیازی به شستشوی دستی نباشد.

اما بایستی بدانید این کار یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات استفاده از ماشین ظرفشویی است. پر کردن بیش از ظرفیت ماشین ظرفشویی باعث می‌شود تا مشکلاتی در چرخه فعالیت دستگاه ایجاد شود که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ‌عدم حرکت صحیح بازوی اسپری کننده ماشین ظرفشویی
  • تمیز نشدن ظروف و کثیف ماندن آن‌ها
  • ‌عدم توزیع و نفوذ آب به ظروف
  • امکان وارد شدن فشار به ظروف در حین شستشو و آسیب رسیدن به آن‌ها

با توجه به این موارد می‌توان نتیجه گرفت برای کسب نتیجه بهتر و جلوگیری از ورود آسیب به ظروف و ماشین ظرفشویی، بهتر است حتما دستگاه را به قدر گنجایش آن پر کرده و در این موضوع زیاده روی نکنید. حتما در زمان استفاده از ماشین ظرفشویی، سعی کنید طبق راهنمای دستگاه عمل کنید. پیشنهاد می‌شود تا حد امکان کمی فضای آزاد در ماشین ظرفشویی به جای بگذارید تا چرخه شستشو با کیفیت بهتری انجام شود.

تنظیم نکردن شیر آب گرم قبل از انجام کار

بسیار مهم است که شما تنظیمات لازم را قبل از استفاده از ماشین ظرفشویی به انجام برسانید. شاید بارها برایتان اتفاق افتاده که تنظیمات را فراموش کرده اید که جزو اشتباهات رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی به حساب می‌آید. برای اینکه ظرف‌ها را داخل این دستگاه شستشو دهید، تنظیمات مربوط به شیر آب گرم را قبل از روشن کردن دستگاه انجام دهید.

یکی از تنظیمات بسیار مهم پیش از استفاده از ماشین ظرفشویی، فعال کردن تنظیمات مربوط به آب گرم آن است. برای شما هم حتما پیش آمده که زمان حمام رفتن، تا وقتی آب گرم نشود، دوش نمی‌گیرید. این موضوع برای ماشین ظرفشویی نیز وجود دارد. تا زمانی که تنظیمات شیر آب گرم کنترل نشود، نباید دستگاه را روشن کنید.

ماشین ظرفشویی آب مورد نیاز خود را از لوله کشی سینک تامین می‌کند. بنابراین در صورتی که پیش از بارگذاری دستگاه، شیر آب گرم را باز نکنید و اجازه ندهید دمای آب افزایش پیدا کند، این یعنی شما سیکل شستشوی ظروف را با آب سرد آغاز کرده‌اید. این اتفاق باعث می‌شود دستگاه عملکرد درستی نداشته باشد و ظروف نیز به خوبی تمیز نشوند. راه حلی برای این موضوع وجود دارد. پیش از اینکه ماشین ظرفشویی را روشن کنید، ابتدا شیر آب گرم سینک را برای چند لحظه باز کنید. به این شکل پمپ آماده می‌شود و عملیات شستشوی ظروف بسیار بهینه‌تر انجام می‌شود.

اشتباهات رایج استفاده از ماشین ظرفشویی

تمیز نکردن غذای اضافی روی ظروف

بر طبق عادت که برخی بانوان ظروف کثیف خود را با غذای باقیمانده درون سینک قرار می‌دهند، این اشتباه را برای استفاده از ماشین ظرفشویی نیز مرتکب می‌شوند. وجود غذای اضافی روی ظروف می‌تواند عملکرد ماشین ظرفشویی را با اختلال مواجه کند. این موضوع به طور مستقیم روی فیلتر دستگاه تاثیر می‌گذارد.

غذاهای اضافی، فیلتر ماشین ظرفشویی را پر می‌کنند و در نتیجه این بخش دچار گرفتگی و رسوب می‌شود. قطعا رسوب موجود در فیلتر در کوتاه مدت باعث افت کیفیت عملیات شستشو شده و ماشین ظرفشویی را نیز دچار آسیب می‌کند. البته برخی از جدیدترین مدل‌های ماشین ظرفشویی همچون ماشین ظرفشویی بوش دارای محفظه و فضایی مجزا برای آشغال و زباله غذا هستند.

بنابراین می‌توان ظروف را با باقیمانده غذا درون ماشین قرار داد و پس از پر شدن محفظه زباله، آن را خالی کرد. البته بایستی پیش از استفاده از ماشین ظرفشویی حتما از وجود این قابلیت درون دستگاه اطمینان حاصل کنید. برای افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی بهتر است تا حد امکان از قرار دادن ظروف درون دستگاه با باقیمانده مواد غذایی خودداری کنید.

پس این اشتباه رایج را مرتکب نشوید و باقیمانده غذایی را پاکسازی کنید و بعد ظروف را داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید. حتی اگر ماشین ظرفشویی بوش هم دارید، بهتر است از قبل تمیز کاری سطحی داشته باشید و مواد را با آشغال و باقیمانده مواد غذایی داخل ماشین ظرفشویی قرار ندهید.

تمیز نکردن فیلتر ماشین ظرفشویی

فیلتر ماشین ظرفشویی تاثیر زیادی در تمیز شدن ظروف دارد. فیلتر در گذر زمان تمامی آلودگی‌ها، چربی‌ها و آَشغال‌های موجود در ظروف را به خود می‌گیرد و طبیعی است که گاهی دچار گرفتگی و رسوب شود. بنابراین می‌بایست به طور مرتب این بخش از دستگاه را چک و بررسی کنید.

می‌توان گفت از بزرگ‌ترین اشتباهات استفاده از ماشین ظرفشویی، بی‌توجهی به فیلتر آن است. همانطور که مسیر سینک ظرفشویی برای هدایت آب و کثیفی‌ها می‌بایست کاملا باز باشد، فیلتر ماشین ظرفشویی نیز بایستی کاملا تمیز و عاری از هرگونه رسوب باشد. دقیقا مانند زمانی که می‌خواهید داخل سینک ظرفشویی ظرف‌ها را بشویید و باید قسمت راه آب سینک را بشویید؛ در مورد فیلتر نیز باید این کار را انجام دهید. گرفتگی فیلتر باعث ‌عدم جریان درست آب درون دستگاه و همچنین ایجاد بوی ناخوشایند داخل آن می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاقات بهتر است هر هفته یک بار فیلتر را تمیز کنید.

قرار دادن ظروف پلاستیکی درون ماشین ظرفشویی

طراحی ماشین‌های ظرفشویی به گونه‌ای است که نمی‌توان هر نوع ظرف با هر نوع جنسی را درون آن‌ها قرار داد. ظروف پلاستیکی از این جمله محصولات هستند که نباید درون ماشین قرار بگیرند. معمولا قرار دادن ظروف پلاستیکی درون ماشین، دستگاه را دچار مشکل یا آسیب نمی‌کند. اما می‌تواند به خود ظروف صدمه بزند. پس اگر ظروف پلاستیکی خود را دوست دارید و نمی‌خواهید صدمه‌ای به آن‌ها وارد شود، بهتر است از قرار دادن آن‌ها درون ماشین اجتناب کنید.

استفاده زیاد از تنظیمات شستشوی سریع

تنظیمات شستشوی سریع جزو آپشن‌هایی است که در بسیاری از ماشین ظرفشویی‌ها به کار رفته شده است. شما در راهنمایی خرید ماشین ظرفشویی بوش احتمالاً به این نکته خیلی توجه دارید اما استفاده بیش از حد از این ویژگی هم اشتباه است، زیرا به دستگاه آسیب وارد می‌کند و در مدت زمان کوتاه فشار بیشتری به دستگاه وارد می‌کند؛ پس تنها در موارد ضروری از این تنظیمات استفاده کنید.

عدم استفاده از محافظ برق و ترانس برای ماشین ظرفشویی

یکی از اشتباهاتی که برخی افراد در استفاده از ماشین ظرفشویی مرتکب آن می‌شوند، عدم استفاده از محافظ یا ترانس برق است. از رایج‌ترین آسیب‌ها به دستگاه‌های برقی، اتصالات برق است. برای اینکه ماشین ظرفشویی در برابر این آسیب‌ها محافظت شود، می‌بایست در هنگام راه اندازی آن از محافظ برق استفاده کنید. به این شکل جریان برق در ماشین ظرفشویی به صورت کاملا استانداردی کنترل می‌شود. البته این موضوع را باید در مورد تمام لوازم برقی داخل منزل رعایت کنید.

اشتباه رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی

استفاده بیش از حد از مواد شوینده

یکی دیگر از اشتباهات رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی این است که شما از مواد شوینده بیش از حد نیاز استفاده می‌کنید. در واقع زیاده‌روی در استفاده از این مواد به دستگاه آسیب وارد می‌کند و جزء اشتباهات رایج است که خیلی از افراد از آن خبر ندارند. این که فکر کنید استفاده زیاد از مواد شوینده باعث تمیز شدن ظرف‌ها میشود اشتباه است. فراموش نکنید که شستن ظروف در ماشین ظرفشویی با شستن ظروف با دست متفاوت است. سیستمی که داخل ماشین ظرفشویی وجود دارد، این گونه است که فقط به حد معینی از این مواد نیاز پیدا می‌کند. اگر این مواد بیش از حد کافی باشند، بیش از حد کف ایجاد می‌شود و این کف‌ها به خوبی پاکسازی نمی‌شود و کم‌کم داخل دستگاه نفوذ می‌کنند و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به وجود می‌آورند.

ماشین ظرفشویی را از کجا خریداری کنیم؟

در این مقاله با اشتباهات رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی آشنا شدید اما چیزی که اهمیت دارد، این است که شما خرید درستی انجام دهید. در واقع اگر خرید مطمئنی داشته باشید و دفترچه راهنما را مطالعه کنید، قطعاً می‌دانید که چه اشتباهاتی را نباید مرتکب شوید تا از آسیب به دستگاه جلوگیری شود. برای اینکه خرید مناسب داشته باشید، باید به یک منبع معتبر مراجعه کنید‌. توصیه ما این است که حتماً به نمایندگی ما یعنی خانه بوش سر بزنید که جزو یکی از معتبرترین نمایندگی بوش در ایران به حساب می‌آید. تمام محصولاتی که ما ارائه می‌دهیم اصل و با کیفیت هستند. قابلیت‌های زیادی را در محصولات مشاهده خواهید کرد، زیرا همگی از کشور آلمان می‌آیند و از با کیفیت‌ترین تجهیزات و قطعات داخل آنها استفاده شده است.

 نتیجه گیری

آگاهی از اشتباهات استفاده از ماشین ظرفشویی می‌تواند تا حد زیادی فرایند شستشوی ظروف را بهبود ببخشد. این کار همچنین به افزایش طول عمر دستگاه کمک زیادی می‌کند. ماشین ظرفشویی شما هر چقدر هم که از استانداردهای بالایی در ساخت برخوردار باشد، می‌بایست به شکلی اصولی مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین سعی کنید تا حد امکان به توصیه‌ها و نکات استفاده از ماشین ظرفشویی پایبند باشید و آن‌ها را در دستور کار خود قرار دهید.

در این مقاله به طور کامل در مورد اشتباهات رایج در استفاده از ماشین ظرفشویی برایتان توضیحات دادیم و گفتیم که یکسری اشتباهات رایج هستند و شما با اطلاعات و آگاهی بیشتر از آنها باید سعی کنید که مرتکب نشوید. همچنین برایتان توضیح دادیم که به کجا مراجعه کنید تا بتوانید ماشین ظرفشویی با کیفیت بخرید تا هم از خریدتان راضی باشید و هم بتوانید از خدمات پس از فروش استفاده کنید. اگر به نمایندگی ما مراجعه کنید و نیاز به تعمیر یا تعویض قطعات داشته باشید، خدمات ما در سریع‌ترین زمان ممکن به شما عرضه می‌شود.

سوالات متداول

دریچه ماشین ظرفشویی را می‌بایست به اندازه‌ای از نمک پر کنید که با درب دریچه حدود یک بند انگشت فاصله داشته باشد.

معمولا زمانی که تصمیم به خرید ماشین ظرفشویی می‌گیرید، نکات ممنوعه را در اختیار شما قرار می‌دهند. در خصوص ظروف استفاده شده درون ماشین ظرفشویی بایستی بدانید که در اکثر مدل‌های ماشین ظرفشویی نباید، قابلمه، ظروف مسی، ظروف آلومینیومی و سرویس چاقو را با ماشین بشویید. قرار دادن این ظروف درون ماشین ظرفشویی باعث می‌شود تا بدنه آن‌ها خرد شده و آسیب ببیند.

برخی از ماشین‌های ظرفشویی‌ جدید عرضه شده به بازار همچون ماشین ظرفشویی بوش، دارای آپشن تنظیمات شستشوی سریع هستند. این تنظیمات برای مواقع ضروری به کار می‌رود که می‌تواند در مدت زمان کمتر و با فشار بیشتر ظروف را به خوبی تمیز کند. استفاده بیش از حد از این تنظیمات می‌تواند مشکلاتی را برای دستگاه ایجاد کند.

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *