21 اشتباهی که منجر به کاهش عمر ماشین ظرفشویی می شود

21 اشتباهی که منجر به کاهش عمر ماشین ظرفشویی می شود

ماشین ظرفشویی می‌تواند در مدت زمان کوتاهی، حجم انبوهی از ظروف کثیف را با کیفیت بسیار بالا شسته و از میزان فعالیت شما در فضای آشپزخانه کم کند. ماشین‌های ظرفشویی در مدل‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. هر کدام از آن‌ها نیز در سطوح کیفی مختلفی قرار دارند. ماشین ظرفشویی بوش یکی از بهترین و بادوام‌ترین ماشین‌های ظرفشویی به شمار می‌رود که دارای آپشن‌ها و قابلیت‌های مختلفی است. اما همین دستگاه نیز در صورت استفاده نادرست می‌تواند دچار آسیب شود. برای اینکه خیالتان از بابت کیفیت و طول عمر دستگاه آسوده شود، بهتر است حتما محصول را از نمایندگی بوش در ایران خریداری کنید. علاوه بر این، لازم است نکات استفاده صحیح از ماشین ظرفشویی را به خوبی فرا بگیرید. در این مطلب می‌خواهیم با ۲۱ اشتباهی که منجر به کاهش عمر ماشین ظرفشویی می‌شوند آشنا شویم.

اشتباهاتی که باعث کاهش عمر ماشین ظرفشویی می‌شوند

از آن جایی که قرار است ماشین ظرفشویی سال‌ها برای شما کار کند، لازم است در هنگام خرید این محصول، نکاتی را در نظر داشته باشید. توجه به این نکات باعث می‌شود تا دستگاهی مطابق با نیاز خود تهیه کنید که با کیفیت بالا، عملیات شستشوی ظروف را انجام می‌دهد. اولین نکته انتخاب یک محصول با برند معتبر است.

خانه بوش، یکی از نمایندگی‌های معتبر بوش در ایران است که بهترین و باکیفیت‌ترین انواع ماشین ظرفشویی را به بازار داخلی عرضه می‌کند. این محصولات از بهترین و باکیفیت‌ترین قطعات ساخته شده‌اند و بازدهی بسیار بالایی دارند. البته بایستی بدانید که حتی بهترین نوع ماشین ظرفشویی هم نیازمند مراقبت بوده و می‌بایست از آن به درستی استفاده شود.

عوامل زیادی هستند که موجب کاهش عمر ماشین ظرفشویی می‌شوند. در صورتی که شناخت درستی از دستگاه خود نداشته باشید و به طور صحیح از آن استفاده نکنید، قطعا از طول عمر آن می‌کاهید. در ادامه می‌خواهیم به معرفی ۲۱ اشتباهی که منجر به کاهش عمر ماشین ظرفشویی می‌شوند بپردازیم. اما پیش از آن توصیه می‌کنیم حتما به راهنمای خرید ماشین ظرفشویی بوش و دیگر مدل‌های ارائه شده به بازار توجه کرده و توصیه‌های ایمنی موجود در دفترچه محصول را رعایت کنید.

استفاده بیش از حد از پودر ماشین ظرفشویی

1. استفاده بیش از حد از پودر ماشین ظرفشویی

یکی از اشتباهاتی که باعث کاهش عمر ماشین ظرفشویی می‌شود، استفاده بیش از اندازه از پودر ماشین است. برخی افراد معتقد هستند که استفاده از شوینده زیاد و کف بیشتر، منجر به تمیزی ظروف می‌شود. اما این یک باور کاملا اشتباه است.

حداقل این موضوع برای زمانی که می‌خواهید ظروف کثیف خود را با ماشین ظرفشویی بشویید صدق نمی‌کند. زیاده روی در مصرف پودر ماشین می‌تواند دستگاه را در گذر زمان با مشکلاتی روبرو کند که حل آن مستلزم پرداخت هزینه‌های زیادی است. پس حتما پودر شوینده را به مقدار کافی استفاده کنید.

2. استفاده از شوینده‌های نامناسب

شاید تا قبل از اینکه از ماشین ظرفشویی استفاده کنید، ظروف خود را با هر نوع شوینده‌ای که در اختیار داشتید تمیز می‌کردید. اما برای شستن ظروف با ماشین ظرفشویی، مواد شوینده مخصوصی در نظر گرفته شده‌اند که می‌بایست تنها از آن‌ها استفاده کرد. مواد شوینده نامرغوب، بی‌کیفیت و یا تقلبی می‌توانند هم باعث کاهش عمر ماشین ظرفشویی شده و هم فرایند شستشو را با مشکل مواجه کنند. پس، از اصل و باکیفیت بودن مواد شوینده اطمینان حاصل کنید.

3. پر کردن ماشین ظرفشویی بیش از حد استاندارد

هر ماشین ظرفشویی دارای گنجایش و ظرفیت مشخصی است. معمولا این ظرفیت، ظرفیت استاندارد دستگاه است که می‌بایست بر طبق آن ظروف را داخل ماشین چید. افراط و زیاده روی در چیدمان ظروف داخل دستگاه می‌تواند باعث کاهش عمر ماشین ظرفشویی شود.

سعی کنید تا حد امکان فضایی خالی برای ماشین در نظر بگیرید. پر بودن بیش از حد ماشین ظرفشویی به دستگاه فشار زیادی وارد کرده و باعث داغ شدن آن می‌شود. هر چه فشار بیشتری به دستگاه وارد شود، قطعات و اجزای مختلف آن می‌بایست سخت‌تر کار کنند و این قضیه در گذر زمان باعث استهلاک و فرسودگی ماشین می‌شود.

4. عدم استفاده از نمک در ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از عواملی که باعث کاهش عمر ماشین ظرفشویی می‌شود، عدم استفاده از جلادهنده و نمک درون دستگاه است. ماشین ظرفشویی می‌تواند با استفاده از جلادهنده و نمک، ظروف را براق‌تر و درخشان‌تر کند. نمک همچنین می‌تواند میزان سختی آب استفاده شده درون دستگاه را کاهش دهد که این موضوع باعث جلوگیری از خط افتادن روی ظروف می‌شود و راندمان کاری دستگاه را افزایش می‌دهد.

5. عدم توجه به فیلتر ماشین ظرفشویی

فیلتر ماشین ظرفشویی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آن است که در صورت گرفتگی یا رسوب می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. برای جلوگیری از کاهش عمر ماشین ظرفشویی بهتر است هر هفته فیلتر آن را تمیز کرده و آن را از چربی‌ها و آلودگی‌ها پاک کنید. جرم گیری کردن فیلتر باعث می‌شود بعد از عملیات شستشو، ظروف دچار لکه نشوند و کاملا براق و درخشان به نظر برسند. با تمیز کردن بازوی آب‌پاش ماشین و فیلتر دستگاه می‌توانید از پرداخت هزینه‌های اضافی برای تعمیر دستگاه نیز جلوگیری کنید.

چیدمان نادرست ظروف درون ماشین ظرفشویی

6. چیدمان نادرست ظروف درون ماشین ظرفشویی

زمانی که ظروف درون ماشین ظرفشویی چیدمانی درستی نداشته باشند، بازوی آب‌پاش درون ماشین نمی‌تواند عملکرد صحیحی داشته باشد و آب را به درستی در تمام بخش‌های ماشین توزیع کند. این مسئله علاوه بر اینکه باعث می‌شود ظروف به خوبی تمیز نشوند، موجب کاهش عمر ماشین ظرفشویی نیز می‌شود.

7. تمیز نکردن مواد غذایی از روی ظروف

ظروف را همراه با مواد غذایی درون ماشین ظرفشویی قرار ندهید. باقیمانده مواد غذایی می‌تواند باعث مسدود شدن فیلتر دستگاه شود. زمانی که فیلتر دچار گرفتگی می‌شود، ماشین برای اینکه بتواند ظروف را به خوبی تمیز کند، نیرو و فشار بیشتری اعمال می‌کند که این مسئله نیز باعث کاهش عمر ماشین می‌شود. علاوه بر این، گاهی ظروف آنچنان که باید تمیز نمی‌شوند و در این شرایط مجبور خواهید بود دستگاه را مجددا روشن کرده و چرخه شستشو را تکرار کنید. این اتفاق نیز در کاهش عمر دستگاه نقش مهمی دارد.

8. قرار دادن ظروف ممنوعه درون ماشین ظرفشویی

ماشین‌های ظرفشویی یک سری محدودیت‌ها در شستشوی ظروف دارند. یکی از این محدودیت‌ها قرار دادن ظروف پلاستیکی، آلومینیومی، مسی، انواع قابلمه و ست چاقو است. این وسایل می‌توانند بدنه دستگاه را با آسیب‌های جدی روبرو کنند. علاوه بر این، وسایل نام برده شده نمی‌توانند به خوبی درون ماشین شسته شوند. بنابراین بهتر است آن‌ها را به صورت دستی بشویید.

9. عدم بررسی مرتب دستگاه

ماشین ظرفشویی نیاز به بررسی مرتب دارد. چک کردن و سرویس دهی مرتب دستگاه باعث می‌شود تا در صورت خرابی به سرعت مشکل رفع شود. زمانی که دستگاه خود را بررسی می‌کنید، در صورت بروز مشکل می‌توانید آن را شناسایی کرده و در جهت رفع آن اقدام کنید. این مسئله باعث افزایش طول عمر دستگاه می‌شود.

10. بیش از حد خالی بودن ماشین ظرفشویی

به همان میزان که پر بودن بیش از حد ماشین ظرفشویی باعث کاهش عمر آن می‌شود، خالی بودن فضای آن در هنگام شستشو نیز می‌تواند مشکلاتی را برای دستگاه ایجاد کند. خالی بودن ماشین باعث می‌شود تا آب و انرژی زیادی هدر برود. پس ابتدا صبر کنید تا ظروف کثیف به حد نصاب برسند، سپس اقدام به روشن کردن ماشین کنید.

11. تنظیم نکردن آب گرم قبل از روشن کردن ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی برای عملکرد بهتر نیاز به آب گرم دارد. آب سرد باعث افت عملکرد ماشین ظرفشویی می‌شود و همچنین لکه‌های چربی و آلودگی‌ها را به خوبی از روی ظروف تمیز نمی‌کند. آب گرم سرعت و کیفیت شستشوی ظروف را بالا می‌برد و همچنین فشار کمتری به دستگاه اعمال می‌کند. بنابراین برای جلوگیری از کاهش عمر ماشین ظرفشویی بهتر است حتما از گرم بودن آب هنگام روشن کردن دستگاه اطمینان حاصل کنید.

12. وجود مواد چسبنده روی ظروف

وجود مواد چسبنده روی ظروف و لیوان‌ها می‌تواند تاثیری منفی در عملکرد ماشین ظرفشویی داشته باشد. حتما پیش از قرار دادن ظروف درون ماشین، این مواد را کاملا از روی آن‌ها پاک کنید.

13. استفاده از آب سخت برای شستن ظروف

آب هر منطقه شرایط و کیفیت متفاوتی دارد. میزان سختی آب نیز در کنترل شما نیست. سختی آب می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به ماشین وارد کند. افزایش رسوب و وجود املاح درون ماشین فشار زیادی را به دستگاه وارد می‌کند و طول عمر آن را کاهش می‌دهد. برای کاهش میزان سختی آب می‌توانید از دستگاه‌هایی استفاده کنید که مجهز به سیستم سختی گیر آب هستند. همچنین فیلتر آب و استفاده از مواد شوینده مرغوب تاثیر زیادی در کاهش سختی آب دارند.

عدم تعویض به موقع شیلنگ آب

14. عدم تعویض به موقع شیلنگ آب

در گذر زمان شیلنگ آب دچار رسوب شده و کلسیم زیادی درون آن جمع می‌شود. بهتر است هر ۵ سال یک بار این شیلنگ آب را تعویض کنید. برای تعویض شیلنگ نیز می‌توانید از متخصصین مربوطه کمک بگیرید.

15. اعمال فشار زیاد به درب ماشین ظرفشویی

اعمال فشار زیاد به درب ماشین ظرفشویی نیز یکی دیگر از عواملی است که باعث کاهش عمر دستگاه می‌شود. سعی کنید کودکان و یا حیوانات خانگی خود را از ماشین ظرفشویی دور نگه دارید و از قرار دادن هر نوع وسیله سنگین روی دستگاه نیز خودداری کنید.

16. چیدمان با عجله ظروف

اگر ظروف را با عجله و بدون دقت درون ماشین ظرفشویی بچینید، احتمال به هم خوردن و شکستن آن‌ها وجود دارد. وجود خرده قطعات درون ماشین ظرفشویی، فیلتر آن را دچار انسداد کرده و ماشین را با مشکلات جدی روبرو می‌کند.

17. روشن کردن ماشین روی دور اشتباه

ماشین‌های ظرفشویی بسته به نوع طراحی دارای برنامه‌ها و حالات مختلف شستشو هستند. در صورتی که ماشین را روی حالت نامناسب برای شستشو قرار دهید احتمال اینکه در گذر زمان دچار آسیب و استهلاک شود زیاد است. گاهی اوقات تمایل دارید برای شستن سریع ظروف از برنامه‌های سریع‌تر، سبک‌تر و اقتصادی‌تر استفاده کنید. این کار می‌تواند گاهی دچار مسدود شدن قطعات و اجزای مکانیکی ماشین شده و همچنین از تمیز شدن ظروف جلوگیری ‌کند.

18. عدم استفاده از محافظ برق

ماشین ظرفشویی یک نوع وسیله برقی است که مانند بسیاری از دستگاه‌های دیگر می‌تواند در اثر اتصالات برق دچار آسیب و مشکل شود. در واقع قطع شدن برق می‌تواند باعث کاهش عمر ماشین ظرفشویی و آسیب رسیدن به آن شود. بنابراین حتما از محافظ برق برای آن استفاده کنید.

تمیز نکردن ماشین ظرفشویی

19. تمیز نکردن ماشین ظرفشویی

برخی افراد تصور می‌کنند فضای داخلی ماشین ظرفشویی به دلیل شستن ظروف همیشه تمیز و عاری از آلودگی است. اما بایستی بدانید مسیر آب، منافذ و فیلترهای دستگاه هم می‌توانند دچار کثیفی و آلودگی شوند. ذرات غذا می‌توانند به بخش‌های داخلی ماشین چسبیده و یا در منافذ مختلف رخنه کنند. پس حتما هر چند وقت یک بار به روشی اصولی فضای داخلی ماشین را بشویید.

20. تراز نکردن ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از اشتباهاتی که باعث کاهش عمر ماشین ظرفشویی می‌شود، تراز نبودن محل قرار گیری دستگاه است. حتما برای نصب ماشین ظرفشویی از متخصصین و تکنسین‌های مربوطه کمک بگیرید.

21. استفاده از سیستم زمانبندی تاخیری

یکی از آپشن‌های موجود در ماشین ظرفشویی، آپشن زمانبندی تاخیری است که برای راحتی کاربران در نظر گرفته شده است. اما پیشنهاد می‌شود برای افزایش عمر ماشین، سعی کنید تا حد امکان از این آپشن استفاده نکنید. هر چه عملکرد ماشین سخت‌تر باشد، طول عمر آن نیز بیشتر خواهد بود.

نتیجه گیری

عوامل زیادی را می‌توان نام برد که باعث کاهش عمر ماشین ظرفشویی می‌شوند. عدم توجه به هر کدام از این موارد می‌تواند اختلالاتی در عملکرد دستگاه ایجاد کرده و دوام و طول عمر دستگاه را کم کند. عواملی همچون ‌عدم استفاده از شوینده‌های مناسب، بی‌توجهی به سلامت فیلتر و بازوهای آب‌پاش دستگاه، عدم چیدمان درست ظروف درون ماشین، پر یا خالی بودن بیش از حد ماشین و… شما با در نظر داشتن این موارد و رعایت آن‌ها می‌توانید تا سالیان سال از دستگاه خود به خوبی استفاده کنید.

سوالات متداول

نمک تاثیر زیادی در جلوگیری از ایجاد رسوب درون ماشین ظرفشویی دارد. همچنین باعث می‌شود تا ظروف بهتر شسته شوند. وجود نمک به براق‌تر شدن ظروف کمک می‌کند. بنابراین لازم است حتما پیش از روشن کردن ماشین ظرفشویی همراه با ماده شوینده مقدار کافی نمک درون محفظه بریزید.
معمولا توصیه می‌شود هر ۵ سال یک بار شیلنگ ماشین ظرفشویی تعویض شود. البته این موضوع برای هر دستگاهی می‌تواند متفاوت باشد. اما به طور میانگین، تعویض شیلنگ هر ۵ سال یک بار به کیفیت شستشوی ظروف کمک زیادی کرده و باعث افزایش عمر ماشین ظرفشویی می‌شود.
ماشین ظرفشویی بوش دارای آپشنی است که می‌تواند باقیمانده‌های غذایی روی ظروف را به یک فضای مخصوص هدایت کند تا شما پس از اتمام فرایند شستشو این محفظه را تمیز کنید. اما بهتر است تا حد امکان از قرار دادن ظروف با مواد غذایی درون ماشین ظرفشویی پرهیز کنید.
4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *