نحوه صحیح چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی

نحوه صحیح چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی

امروزه ماشین ظرفشویی یکی از لوازم خانگی بسیار ضروری برای همه افراد است و مزایای استفاده از این دستگاه بر کسی پوشیده نیست. نکته‌ای که در ماشین‌های ظرفشویی باید رعایت شود تا ظرف‌ها به خوبی شسته و تمیز شوند، چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی است. بعضی از افراد معتقد هستند که ماشین ظرفشویی ظرف‌ها را به خوبی تمیز نمی‌کند اما این موضوع را می‌توان به نحوه صحیح چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی ربط داد؛ چرا که اگر ظروف را به روشی اصولی در ماشین قرار دهند و از مواد شوینده مخصوص استفاده کنند، فوق‌العاده تمیز خواهد شد. به همین دلیل ما در این مطلب تصمیم گرفتیم به این موضوع مهم بپردازیم و همچنین راهنمای خرید ماشین ظرفشویی را هم برای شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی

اقدامات لازم قبل از چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی

بعضی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که ظروفی همچون کارد، چنگال، قاشق و بشقاب و غیره را قبل از قرار دادن در ماشین ظرفشویی باید با دست آبکشی کنند تا دستگاه بتواند ظروف را کاملاً تمیز کند. اما باید بگوییم که این کار تنها باعث می‌شود تا آب و انرژی شما هدر رود و قرار‌ نیست با این کار ماشین ظرفشویی ظروف را بهتر بشوید. تنها کاری که شما باید قبل از چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی انجام دهید این است که باقی مانده و تکه‌های غذا را از ظروف پاک کنید. در ضمن توجه کنید که ماشین ظرفشویی‌های جدید سنسور تشخیص میزان کثیف بودن ظروف را دارند. اگر شما از قبل ظرف‌ها را آبکشی کنید، سنسور دستگاه، ظروف را تمیز تشخیص می‌دهد و باعث می‌شود تا از مواد شوینده کافی استفاده نکند. در نتیجه کیفیت شستشو در ماشین ظرفشویی کاهش خواهد یافت.

اصول چیدمان ظروف در ماشین‌های ظرفشویی

ماشین ظرفشویی بوش و سایر ماشین های ظرفشویی‌های مدرن هر کدام برای خود سبد‌ها و قفسه‌های اضافی دارند تا بتوان همه ظروف را در آن جایگذاری کرد. قفسه بالایی و پایینی و همچنین قفسه سوم ماشین‌های ظرفشویی هر کدام پیکربندی خاص خود را دارند و نحوه چیدمان ظروف در هر یک از آن‌ها متفاوت است. در این قسمت ما چند قانون کلی و اصولی درباره نحوه چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی به شما می‌گوییم تا بتوانید به راحتی این کار را انجام دهید.

  • زمانی که می‌خواهید ظروف را در داخل سبد بگذارید، یادتان باشد که سمت کثیف ظروف به سمت مرکز و داخل ماشین ظرفشویی باشد نه بیرون آن. چرا که آب و مواد شوینده از داخل به سمت بیرون پاشیده می‌شود.
  • ظروف را به صورت زاویه دار به سمت مرکز ماشین ظرفشویی در سبد قرار دهید. این کار نه تنها باعث می‌شود تا به خوبی ظروف تمیز شوند، بلکه به اشغال نکردن فضای زیاد به واسطه ظروف و همچنین خشک شدن کامل آن‌ها و تخلیه درست آب از داخل ظروف کمک شایانی می‌کند. بنابراین همیشه این نکته را رعایت کنید.
  • ظروفی که بسیار بزرگ هستند مانند کاسه‌ها، تابه‌ها و قابلمه‌ها را باید در اطراف سبد پایینی ماشین ظرفشویی و به سمت مرکز قرار دهید.
  • تا جایی که می‌توانید سعی کنید که ظروفی مانند لیوان‌ها، قاشق‌ها و چنگال‌ها و غیره با یک دیگر برخورد نداشته باشند. در این جا منظور ما این است که بیشتر از ظرفیت ماشین ظرفشویی، ظرف در آن قرار ندهید. فکر نکنید که فضای آزاد بین ظرف‌ها وجود دارد و حالا می‌توانید تعداد ظروف بیشتری بین آن‌ها قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا آب و مواد شوینده به خوبی در بین ظروف حرکت نکند و پخش نشود و در نهایت ظروف به خوبی تمیز نشوند.
  • اگر دقت کنید متوجه تعدادی میله در بین قفسه‌های ماشین ظرفشویی می‌شوید. این میله‌ها برای این است که هر یک از بشقاب ها کاملاً در سر جای خود و با فاصله قرار بگیرند. میله‌ها کمک می‌کنند تا ظروف به یک دیگر برخورد نکنند و هنگام شستشو واژگون نشوند. در بعضی از برند‌های ماشین‌های ظرفشویی این میله‌ها قابل حرکت هستند. در این صورت می‌توانید فاصله آن‌ها را بنا بر بزرگی و کوچکی ظروف خود تنظیم کنید.
  • نکته آخر در مورد چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی این است که حواستان باشد ظروفی را قرار دهید که مطمئن هستید در اثر قرار گرفتن در ماشین ظرفشویی دچار آسیب و خش نمی‌شوند. بعضی از قابلمه هی چدن و نچسب، ظروف کریستالی و نقره، ظروف چوبی، چاقو‌های با کیفیت در اثر قرار گرفتن در ماشین ظرفشویی دچار آسیب می‌شوند. بنابراین از قرار دادن چنین ظروفی در ماشین ظرفشویی خودداری کنید.

چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی

مشخصات فنی ماشین ظرفشویی برای شستشو

بیشتر ماشین‌های ظرفشویی مدرن دارای سه آبپاش هستند که اولین بازوی آبپاش آن‌ها در کف دستگاه قرار دارد و وظیفه آن این است که آب را با فشار به سمت بالا پرتاب کند. دومین بازروی آبپاش هم در مرکز ماشین قرار و دقیقاً بین قفسه بالایی و پایینی قرار دارد که آب را به سمت پایین می‌پاشد. سومین بازوی آبپاش هم در بالای قفسه بالایی در مرکز ماشین قرار دارد که آب را به سمت پایین می‌پاشد. البته ممکن است بعضی از ماشین‌های ظرفشویی این گزینه را نداشته باشند. این بازو‌های آب پاش باعث می‌شوند تا در همه نقاط ماشین ظرفشویی و بین ظروف آب به یک اندازه پاشیده شود و تمامی ظروف در هر نقطه‌ای که باشند به خوبی تمیز شوند.
اما نکته‌ای که باید حتماً آن را رعایت کنید این است که در هر صورت شما باید طبق ظرفیت ماشین ظرفشویی، در آن ظرف قرار دهید و فکر نکنید که با وجود این بازو‌ها قرار است هر تعدادی که می‌خواهد در داخل ماشین ظرف بگذارید.

چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی در قفسه بالایی

قفسه بالایی در تمام ماشین‌های ظرفشویی مخصوص فنجان‌ها، لیوان‌ها، ماگ، ظروف پلاستیکی و درپوش‌های آن، نعلبکی و پیش دستی، کاسه‌های کوچک و این دسته اقلام است. برای قرار دادن این ظروف در ماشین باید آن‌ها را وارونه کنید، به نحوی که داخل لیوان‌ها به سمت پایین و رو به بازوی آب پاش مرکزی وسطی باشد. همچنین این ظروف باید به صورت زاویه دار در ماشین قرار بگیرند تا هم عمل شستشو به خوبی انجام شود و هم تخلیه آب به درستی انجام گیرد. معمولاً بعضی از قفسه‌های بالایی ماشین‌های ظرفشویی دارای میله‌ای تاشو هستند که می‌توان برای لیوان‌های پایه دار و گیلاس خوری آن‌ها را باز کرد و پایه آن‌ها در این میله‌ها محکم کرد تا تکان نخورند و آسیب نبینند.
فراموش نکنید که ظروف پلاستیکی همیشه باید در قفسه بالایی قرار بگیرند تا از المنت‌های گرمایشی که در قسمت پایین ماشین قرار دارند دور بمانند. قطعاً می‌دانید که ظروف پلاستیکی با قرار گرفتن در معرض گرما دفرمه و شل می‌شوند. همچنین ظروف کوچک لاستیکی را هیچ گاه در ماشین قرار ندهید؛ چرا که ممکن است از بین قفسه‌ها عبور کند و به کف ماشین ظرفشویی همان جایی که المنت گرمایشی وجود دارد برسد و یا به داخل بازو‌ها نفوذ کند. این کار باعث رسیدن آسیب جدی به ماشین ظرفشویی می‌شود. حواستان باشد در چنین مواقعی که کار از کار گذشته و ماشین لباسشویی نیاز به تعمیر دارد، حتما به نمایندگی بوش در تهران مراجعه کنید.

چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی

چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی در قفسه پایینی

قفسه پایینی ماشین‌های ظرفشویی، محل قرارگیری بشقاب، پیش دستی، کاسه‌های بزرگ، تابه و قابلمه است. برای این که ظروف به درستی در این قفسه قرار گیرد، باید آن‌ها را لا به لای میله‌های قفسه پایینی و زاویه دار به سمت مرکز بچینید. اگر بخواهید می‌توانید لوازم آشپزی بزرگ مانند قابلمه‌ها، تابه، تخته گوشت و یا سینی را هم در این قسمت در کناره‌های قفسه پایینی به صورت زاویه دار و به سمت مرکز و به دور از درب دستگاه قرار دهید. اگر کنار درب بگذارید ممکن است باعث ایجاد اختلال در باز و بسته شدن دربه‌ها شود و اگر در مرکز قرار گیرد ممکن است مانع پاشیدن آب به سایر ظروف شود. به همین دلیل بهترین محل برای قرار گرفتن این ظروف کناره‌های ماشین ظرفشویی است.
هنگام خرید ماشین ظرفشویی بوش و سایر برند‌ها توجه کنید که قفسه پایینی آن دارای میله‌های تاشو باشد. در این صورت می‌توانید هر زمان که بخواهید میله‌ها را جمع کنید و فضای کافی برای قرار دادن قابلمه‌ها به وجود‌آورید. فراموش نکنید که هیچ گاه نباید ظروف را در قفسه‌ها روی هم بچینید. این کار باعث می‌شود تا آب و مواد شوینده به همه ظرف‌ها نرسد و خوب تمیز نشوند.

نتیجه گیری

ما در این مطلب در مورد نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی صحبت کردیم و تمام نکاتی را که لازم بود در مورد نحوه قرارگیری ظرف‌ها بدانید را به شما ارائه دادیم. ندانستن اصول چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی باعث می‌شود تا دستگاه نتواند به خوبی ظروف را تمیز کند و آن‌ها را بشوید. هنگام خرید ماشین ظرفشویی حتماً به ظرفیت دستگاه توجه داشته باشید و به همان میزانی که فکر می‌کنید مورد استفاده شما است آن را تهیه کنید تا بعد‌ها مجبور نشوید با تعداد زیادی ظرف و یک ماشین ظرفشویی کم ظرفیت مواجه شوید. شما با خرید ماشین ظرفشویی بوش از خانه بوش می‌توانید یک دفترچه راهنما از ما دریافت کنید که تمامی این نکات به صورت تصویری برای شما توضیح داده شده است. خانه بوش ارائه دهنده بهترین لوازم خانگی بوش است که تمامی این محصولات کاملاً اورجینال هستند و با خیال راحت می‌توانید به خرید آن‌ها بپردازید.

سوالات متداول

بله. شما می‌توانید در قفسه پایینی ماشین ظرفشویی انواع قابلمه و تابه‌هایی که متناسب با فضای داخل ماشین است را قرار دهید. فقط باید به چیدمان آن‌ها توجه کنید تا آب و مواد شوینده به داخل هر یک از ظروف به خوبی پاشیده شود.
بعضی از ظروف که از چنین مواد خاصی ساخته شده‌اند، بهتر است در داخل ماشین ظرفشویی قرار نگیرند؛ چرا که ممکن است این ظروف دچار آسیب و خراش شوند و کیفیت آن‌ها پایین بیاید.
خیر. هیچ وقت چنین کاری انجام ندهید. هر یک از ظروف باید با فاصله در کنار هم قرار بگیرند تا بازو‌های آبپاشی بتوانند آب و مواد شوینده را در بین ظروف بپاشند و همه آن‌ها به خوبی تمیز شوند. اگر ظروف را روی هم قرار دهید، این عملکرد به خوبی انجام نخواهد گرفت و ظروف کثیف باقی می‌مانند.

شما باید هر چند وقت یک بار، قسمت داخلی، قسمت بیرونی، فیلتر‌ها و شیلنگ خروجی ماشین ظرفشویی را کاملاً تمیز کنید. چرا که گاهی پسمانده‌های غذایی در قسمت داخلی باقی می‌ماند و باعث اختلال در عملکرد ماشین ظرفشویی می‌شود.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *