نکات استفاده و نگهداری از چای ساز

نکات استفاده و نگهداری از چای ساز

خرید لوازم خانگی جزو مواردی است که خیلی از شما برای آن وقت می‌گذارید؛ یعنی حتی اگر قصد خرید جهاز هم نداشته باشید و بخواهید که یک وسیله معمولی را عوض کنید، باز هم مدت زمان زیادی در مورد آن تحقیق می‌کنید. نکته‌ای که بسیار اهمیت دارد، این است که شما علاوه بر تحقیق برای خرید در مورد وسیله، باید در مورد نحوه استفاده از آن هم اطلاعات کافی داشته باشید. در حقیقت با افزایش اطلاعاتتان، میتوانید عمر دستگاه را هم بالا ببرید. از طرفی نتیجه بهتری هم از عملکرد دستگاه بگیرید. به همین خاطر در این مقاله تصمیم گرفتیم راجع به نکات نگهداری از چای ساز با شما صحبت کنیم، موضوعی که شاید خیلی به آن پرداخته نشده باشد اما تا حد زیادی باید به آن اهمیت بدهید. با ما همراه باشید تا در این‌باره اطلاعات مفیدی به دست بیاورید.

استفاده و نگهداری از چای ساز

دفترچه چای ساز را نادیده نگیرید!

قبل از اینکه نکات نگهداری از چای ساز را برایتان شرح دهیم، باید بگوییم که دفترچه چایی‌ساز را حتماً باید مطالعه کنید. فرقی ندارد که شما از چه برندی خرید کرده باشید؛  بهترین و پیشرفته‌ترین چای سازها مثلا چای ساز بوش هم دفترچه راهنما دارند که باید مطالعه شوند. تمام دستورات مربوط به مراقبت و نگهداری این دستگاه‌ها داخل دفترچه درج شده است و شما می‌توانید داخل آن با جزئیات خاص در مورد نحوه نگهداری آشنا شده و از آن‌ها مراقبت کنید تا از دستگاه عملکرد بهتری را شاهد باشید. اگر به هر دلیلی دفترچه راهنما را گم کردید یا به آن دسترسی ندارید، مقاله ما می‌تواند برایتان کمک‌کننده باشد.

چگونگی استفاده صحیح از چای ساز

نکته مهمی که در نگهداری از چای ساز وجود دارد، این است که شما اول باید نحوه استفاده از آن را بلد باشید. اگر از دستگاه درست استفاده کنید، قطعاً نگهداری از آن هم راحت‌تر می‌شود. پس سعی کنید که از همان ابتدا طرز استفاده صحیح را یاد بگیرید. احتمالا خیلی از شما در راهنمای خرید چای ساز، در مورد طرز استفاده اطلاعات پیدا کرده‌اید اما اگر میخواهید کارتان راحت‌تر شود، باید بگوییم که نحوه استفاده از این دستگاه به شرح زیر است:

  • اول از همه مخزن چای ساز را با آب شُرب به اندازه کافی پر کنید و چایی که مد نظر دارید را انتخاب کنید.
  • اگر قرار است چای کیسه‌ای یا حتی چای برگ‌دار داشته باشید، آنها را در سبد مخصوص دم کردن چای قرار دهید.
  • سپس سبد را داخل چای ساز بگذارید و اطمینان حاصل کنید که در جای خودش محکم قرار گرفته است.
  • دما و زمان دم کردنِ مناسب بستگی به چایی دارد که در حال درست کردن آن هستید که احتمالا خودتان در این زمینه به اندازه کافی تجربه داشته باشید.
  • در مرحله بعد باید اقدام به روشن کردن چایی‌ساز کنید و اجازه دهید که آب به اندازه کافی به حالت گرم برسد.
  • بعد از اینکه پروسه دم کردن به اتمام رسید، سبد دم را بردارید و تمام چای کیسه‌ای و برگ‌های چای را به طور کامل دور بریزید.
  • اکنون چای شما دم شده و می‌توانید آن را داخل فنجان ریخته و نوش‌جان کنید.

چگونه باید از چای ساز مراقبت کنیم؟

اکنون به بخش اصلی ماجرا رسیده و می‌خواهیم در مورد نحوه نگهداری از چای ساز با شما صحبت کنیم. اگر می‌خواهید بهترین مراقبت را از دستگاه‌تان داشته باشید، فارغ از اینکه از چه برندی خرید کرده‌اید، باید مراحل زیر را در پیش بگیرید؛ حتی اگر شما بهترین برند یعنی لوازم خانگی بوش را هم انتخاب کرده باشید، باز رعایت نکات زیر لازم و ضروری است تا دستگاه شما سالم بماند:

  • بعد از اینکه از چای ساز استفاده کردید، هر بار سبد مخصوص دم کردن چای، مخزن آب و دیگر قسمت‌های دستگاه را شستشو دهید. برای تمیز کردن آنها می‌توانید از آب گرم و مایع ظرفشویی هم استفاده کنید و حتماً به طور کامل شستشو را انجام دهید و بعد آن را خشک کنید.
  • نکته دیگری که در نگهداری از چای ساز باید به آن دقت کنید، این است که اگر آب سخت را برای شستشو یا دم کردن چای و آب جوش داخل آن استفاده کنید، بعد از مدت زمانی متوجه میشوید که مواد معدنی داخل دستگاه تجمع پیدا کرده‌ و عملکرد آن افت کرده است.
  • برای اینکه چربی‌های موجود در چای ساز را پاکسازی کنید، باید مخزن آب را با ترکیبی از آب و محلول رسوب‌زدا مثلاً سرکه سفید پر کنید و بعد چای ساز را روشن کنید تا تمام این رسوبات خالی شده و از بین بروند.
  • قبل از اینکه دوباره چای ‌ساز را استفاده کنید، با آب تمیز و تازه آن را شستشو داده و به طور کامل خشک کنید.
  • نکته دیگری که باید به یاد داشته باشید، این است که چای ساز را حتما در جای خنک و خشک نگه دارید؛ یعنی هیچگونه نور مستقیم خورشید و گرمایی با آن برخورد نداشته باشد.
  • از طرفی حواستان باشد که مخزن را بیش از حد پر نکنید. خیلی‌ها عادت دارند که مخزن آب را تا جایی که برایشان امکان دارد، پر می‌کنند اما انجام این کار باعث میشود آب سرریز شده و به داخل المنت دستگاه برود. در نتیجه بعد از مدتی دستگاه آسیب دیده و حتی ممکن است بسوزد. پس حتما مطمئن شوید که مخزن فقط تا حداکثرِ میزان پر شده و بیشتر نیست.
  • زمانی که میخواهید چایی‌ساز را تمیز کنید، حواستان باشد که از مواد شیمیایی خشن و غلیظ مثل سفیدکننده استفاده نکنید. اصولی که در نگهداری از چای ساز باید به یاد داشته باشید، این است که همیشه برای تمیز کاری از آب ملایم، مایع ظرفشویی و یک پارچه نرم کمک بگیرید تا هم نتیجه بهتری گرفته و هم آسیبی به دستگاه وارد نشود.
  • نکته دیگری که باید مد نظر داشته باشید، این است که این وسیله را در یک سطح صاف قرار دهید. یعنی دستگاه کاملاً تراز شده و هیچ برآمدگی زیر آن وجود نداشته باشد.
  • هرگز این وسیله را کنار دیگر وسایل سرمایشی مثلاً یخچال قرار ندهید، زیرا به المنت‌های آن فشار بیشتری وارد شده و باید برای افزایش دما بیشتر تلاش کند.
  • ارتفاعی که چای ساز روی آن قرار گرفته، باید متناسب و معقول باشد تا به راحتی بتوانید از آن استفاده کنید و دستگاه از دستتان نیفتد.
  • حتماً دستگاه را در جایی قرار دهید که پریز برق در دسترستان باشد. بعد از اینکه کارتان با چای ساز تمام شد، حتما آن را از برق بکشید.
  • قوریِ چای ساز را روی لوازم دیگر گرم نکنید.
  • حواستان باشد که خود کتری و پایه‌های چای ساز با آب برخوردی نداشته و خیس نشوند.
  • از دیگر نکات نگهداری از چایی ساز این است که اگر آب روی کتری ریخت، سریع آن را از روی سینیِ مخصوص دستگاه بردارید. و بعد بهتر است از پارچه مخصوص برای آب ریخته شده از داخل کتری استفاده کنید و آن را مستقیم زیر شیر آب نبرید تا اطراف کتری خیس نشود.
  • خودتان اقدام به تعمیر دستگاه نکنید و حتما از فرد متخصص کمک بگیرید.
  • زمانی که از چا‌ی ساز را استفاده نمیکنید، سیم برق را از خودِ دستگاه جدا کنید.
  • برای روشن کردن دستگاه بهتر است از سه راهی برق استفاده نکنید.
  • هرگز مایعات دیگر مثل شیر را داخل چای ساز داغ نکنید.
  • از چای ساز در فضای باز استفاده نکنید.

**در نهایت اگر چای ‌ساز شما از یک برند خاص باشد، اطلاعات بیشتر و نکات خاصی که باید رعایت کنید، داخل دفترچه درج شده است. **

نگهداری از چای ساز

چای ساز اصل و باکیفیت را از کجا تهیه کنیم؟

با وجود همه نکاتی که در مورد نگهداری از این دستگاه برایتان بیان کردیم؛ اینکه دستگاه را از کجا بخرید هم اهمیت بسیار زیادی دارد. خانه بوش یکی از بهترین منابعی است که شما می‌توانید برند معتبر بوش را از آن خریداری کنید. چای ساز این برند، جزو بهترین دستگاه‌ها است که طولانی مدت برایتان کار کرده و مشکلات دیگر برندها را نخواهد داشت و میتوانید داخل سایت ما قیمت چای ساز بوش را در بیاورید؛ حتی اگر برای نصب، نیاز به کمک و راهنمایی داشتید و به مشکلی برخوردید، حتماً از نمایندگی بوش کمک بگیرید؛ بدون اینکه دغدغه داشته باشید.

جمع بندی

اگر فکر می‌کنید که می‌توانید یک وسیله برقی را از معتبرترین و گرانترین برند خریداری کنید و آن را به حال خودش بگذارید، اشتباه می‌کنید، زیرا در کوتاه‌ترین مدت زمان ممکن، وسیله‌تان خراب می‌شود. پس بهتر است که نکات و اصول نگهداری از آن را رعایت کنید تا به مشکل برنخورید. به خاطر همین در این مقاله راجع به نگهداری از چای ساز با شما صحبت کردیم و اصول اساسی و مهم را برایتان توضیح دادیم تا اگر قصد خرید این دستگاه را دارید یا در منزل از آنها استفاده می‌کنید، بتوانید به افزایش طول عمر آنها کمک کنید یا تا چندین سال نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا نکنید.

سوالات متداول

بهترین جا قطعا روی کابینت یا قسمتی از سنگ اپن آشپزخانه است.
حدالامکان بهتر است که چای ساز را به دیوار و دیگر وسایل برقی نچسبانید و حدوداً ده سانتی متر از دیوار و دیگر وسایل، فاصله دهید.
برندهای مختلف دستورالعمل‌های متفاوتی را برای ولتاژ برق در نظر می‌گیرند و حتما در این مورد به دفترچه راهنمای دستگاه خود سر بزنید.
امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *